הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 06, 2022 12:16 am
היום הוא היארצייט של הרבי הלב שמחה זי''ע.
מכיון ואין סיפק בידי כתוב מאמר הגון וארוך לזכרו ועל משנתו לע''ע,
אכתוב אך כמה עובדות קטנות.
- ללב שמחה היה בן אחות, נכד אביו, רבי בנימין אלתר ז''ל. הוא היה יתום מאם מלידתו, ומשום כך נקרא בנימין מנחם, ואביו נהרג בהפגזת ווארשא בתחילת המלחמה.
ר' בנימין מצא המון חיזוק אצל דודיו הבית ישראל והלב שמחה, והלב שמחה מצידו, חרג מגדרו וכתב לו הדרכות ודברים חיזוק.
אחת האגרות, נשלחה למחרת חתונתו של ר' בנימין ובה כותב הלב שמחה דברים מופלאים, הדרכות ישרות וביטויים נדירים על עצמו.
למי שיש את המכתב מוקלד, יעשה טובה לכלל המשתתפים באשכול אם יעלה אותו. (הוא פורסם השבוע גם בבנאות דשא)
- סיפור ידוע על פטירת ר' בנימין בגיל צעיר יחסית 68, שלושה שבועות לפני פטירת הלב שמחה.
כאשר נחלה הלב שמחה ונחלש מאוד כחמש שנים לפני פטירתו, בא ר' בנימין אליו, הפעם כדי לחזק את הלב שמחה ואמר: כתוב למען יאריכון ימיך. מי כמוני יכול להעיד כמה כיבד הרבי את אביו, סקיני האמרי אמת.
הלב שמחה הזדקף חלושות וישאלהו לאמר: הינך מוכן להעיד על כך?!
ור' בנימין השיב בתוקף, הן וודאי. בהחלט!
הוא סיפר גם כמה סיפורים באותו זמן על כיבוד אב של הלב שמחה.
אכן נפטר סמוך לפטירת דודו, ויהי לפלא שהיה נראה קשר הדוק לפטירת האחיין האהוב בגיל לא זקן.
זה החלק המוכר.
סיפר לי יהודי חשוב ומהימן, שבהלווית ר' בנימין אלתר ז''ל, שעברה כמובן סמוך לביהמ''ד, הוצא הלב שמחה ברכבו ללוות את הנפטר, היה זה כאמור בשבועות חייו האחרונים.
אותו יהודי, היה סקרן מאוד לדעת האם יודע הרבי בכלל על הפטירה של ר' בנימין והכל....
הוא ניגש לאחד הגבאים, מהחשובים וההגונים שבהם, וישאלו ביני לבינך, האם הרבי כלל ידע מה ההלוויה? האם הרבי הגיב משהו. (קודם מחלתו היה הלב שמחה מגיב כברק על כל מאורע, איזה רמז מפסוק, דף יומי, גימטריה, משהו מיוחד וחריף)
אותו גבאי ענה כי הרבי השיב משהו שהראה שהוא יודע בדיוק מה קורה, אבל אני לא יכול למסור את זה, אולי לבניו של ר' בנימין אספר....
אחרי שבועיים - שלושה, כשנפטר הלב שמחה עצמו, תר אותו גבאי אחר השואל החשוב ואמר לו: אתה יודע מה הגיב הרבי כשאמרנו לו שבנימין נפטר? שלוש מילים: 'נפשו קשורה בנפשו'.
-------------------
סיפור ששמעתי מנכד חשוב אחר של האמרי אמת זי''ע.
לאמרי אמת היה נין חשוב ויקר, רבי שמואל היינה ז''ל. הוא היה בנו של רבי לייבל מחבר ליקוטי יהודה תורות ואמרים יקרים בעיקר מהאמרי אמת.
רבי שמואל היינה היה צנוע ומעלי. ת''ח גדול, מתמיד עצום וירא שמים, ענותן כהילל.
זקנו האמרי אמת העריך עד מאוד את התמדתו ושתיקתו. עד כדי כך גברה הערכתו אליו שאחת המשאלות האחרונות של האמרי אמת בשנתו האחרונה הייתה: מ'זאל זעהן אז שמואל וואט בלייבן ביים לערנען... שיראו לתמוך כלכלית בשמואל שיישאר בלימוד.
ר' שמואל היינה אכן נותר ספון באהלי תורה כל ימיו, נעשה גם רב בית החסידים דגור ברחוב רבי יהושע בבני ברק, ולפרנסתו החזיק חנות סדקית בשם 'באזר היינה', בה היה מתעסק כדי חייו ותו לא. כשנפטר רב חסידי גור בבני ברק, ר' יחיאל מאיר וינגוט, שלח הבית ישראל לבקש מר' שמואל שיתמנה לרב חסידי גור בבני ברק.
ר' שמואל סירב, כי לא רצה ליהנות ולהשתמש בתגא והשתמט מהעניין בהעמידו תנאי שיוכל, גם בכהנו כרב, לעמוד כל יום על משמרתו בחנות הסדקית, לשרת את הלקוחות....
פעם אחת, בשבת אחה''צ, ישב ר' שמואל עם אחיו ר' מאיר היינה ז''ל, שנלב''ע באחרונה, אצל דודם הלב שמחה בסלון הבית, קודם זמן הטיש אצל הבית ישראל.
ישבו ודברו על שידוכים, והועלה שם של מישהו שהיה מגמגם.
הגיב הלב שמחה, נו, ומה בכך? הרי אהרון הכהן גם היה מגמגם....
אחרי שאמר זאת, קם אל המטבח, ור' שמואל לחש לאוזני אחיו מאיר, הוא מתכוון וודאי למשה רבינו.
נראה כאילו הלב שמחה 'המתין' ללחישה הזאת, כי הוא נכנס מיד ואמר בפליאה: שמואל. לשכוח אור החיים?!
ישב אחר כך ר' שמואל היינה וחיפש וחיפש באור החיים, לא בא לטיש של''ס אצל הבית ישראל, עד שמצא כי בפירוש האור החיים בפסוק 'ואהרן אחיך ידעתי כי דבר ידבר' מסביר את כפל הלשון 'דבר ידבר' כי הגם שהיה אהרן כבד פה ולשון, עכ''פ ידבר כפי הציווי.
הנה דברי האור החיים הקדוש אליהם כיוון הלב שמחה:
כי דבר ידבר. טעם הכפל לומר אליו דבר עתה ידבר פי' הגם שיהיה כבד פה ולשון כמותו ידבר. או ירמוז דברינו עצמם שפירשנו בפסוק ויחר אף והוא אומרו דבר ידבד פירוש אומרו דבר לגופו ואו' ידבר להסמיך לה תיבת הוא לומר הוא יהיה דיבורו צח ולא אתה כי תשאר כמות שאתה:
וגם הנה הוא וגו'. לפי מה שפי' באומרו דבר ידבר כי יגיד שבחו של אהרן שהיה עושה שליחותו הגם שהיה כבד פה יוצדק לומר וגם הנה וגו' כי הוא תוספת שבח. ולפי מה שפירשתי כי החליט ממשה תקות הסרת הכבידות פה, ירצה על דרך אומרם ז''ל במס' שבת קל''ט וז''ל בשכר וראך ושמח בלבו זכה לחושן המשפט על לבו ע''כ, כפי זה נתכוין באומרו וגם כי מלבד שהחליט ממשה רפואת הדיבור כמו שכתבנו גם הסיר ממנו הכהונה ונתנה לאהרן והוא אומרו וגם וגו' ושמח בלבו כאן רמז הסרת הכהונה והם דברי רז''ל.