מתפעל כתב:נניח שאקח תמונה של הרב אורבך הנ"ל בלי הרב קוק לידו, ואראה אותה ליהודים, ואשאל אותם לנחש לאיזה חוג היה מקורב,
כמה יענו שהיה קשור למזרחי?
מתפעל כתב:נניח שאקח תמונה של הרב אורבך הנ"ל בלי הרב קוק לידו, ואראה אותה ליהודים, ואשאל אותם לנחש לאיזה חוג היה מקורב, כמה יענו שהיה קשור למזרחי?
חגי פאהן כתב:מתפעל כתב:נניח שאקח תמונה של הרב אורבך הנ"ל בלי הרב קוק לידו, ואראה אותה ליהודים, ואשאל אותם לנחש לאיזה חוג היה מקורב,
כמה יענו שהיה קשור למזרחי?
זה משום שהיום זה לא מקובל, וכמו כן לא מקובל ללמוד היסטוריה בישיבות, לכן לא ידעו איך היו נראים מקימי המזרחי, כולם בעלי זקנים עבותים וחליפות ארוכות.
אגב, עד לפני לא הרבה שנים, כשר' אברום שפירא זצ"ל היה ראש הישיבה, אברכים במרכז הרב היו חייבים ללבוש כובע וחליפה, מלבד מקרים של שלום בית (ואני מכיר רב שביקש מאשתו לדאוג שיהיה מקרה של שלום בית). ודאי שהרבנים המבוגרים עדיין הולכים כך.
מי שפיתח את מציאות הכיפות הסרוגות הוא הרב נריה, והוא השליט את זה על חניכיו בישיבות בני עקיבא. אבל לא כל המזרחי היו בבני עקיבא. לדוגמה יש את "ישיבת הישוב החדש של המזרחי" שם מקובלים מלבושים אירופאיים.
בברכה המשולשת כתב:ויעויין עוד בדברי מרן הראי"ה שהובאו מרשימותיו של הגאון רבי יצחק אריאלי זצ"ל, שהועלו לפני כמה שנים לאתרא קדישא הדין ... כנ"ל מרן הגאון ר' אברום זצ"ל. אך לא היה חיוב על זה (ויש על זה סיפור באחד מספרי הרב דדון)
התנגד מאוד לגילוח הזקן, גם באופן המותר, ולגידול בלורית, והעיר על זה לבני הישיבה שבאו מחו"ל. וכשנעשו הפרעות בשנת תרפ"ט ונהרגו הקדושים מישיבת חברון, בכה ואמר - : שמא מפני שגילחו הזקנים וגידלו שערם.
מוצאי שבת קודש כי-תשא תשס"ב
מרן זצ"ל דיבר מענין הלבוש של בחורי הישיבה ותלמידי-חכמים ושאל אם לא הגיע הזמן שבחורי הישיבה ילכו עם כובע (קאפילו'ש).* וסיפר על מקורו של הלבוש הישיבתי שבא מהסטודנטים הגרמנים, איך שבחורי סלבודקא הגיעו לחברון שכן פחדו לקבלם בירושלים שלא יקלקלו את הנוער כאן בלבושם המודרני (חליפה קצרה ומגולחים ועם בלורית ומקל ביד) ורק אחרי הפרעות בחברון, כשהוכרחו לבוא לירושלים נתקבל הלבוש שלהם. מרן הזכיר כמה פעמים משם האור-שמח ז"ל ששמע על הליכתם של בני סלבודקא לחברון ומאוד מאוד תמה על זה, איך עזבו את ירושלים לטובת עיר אחרת. ותלו אח"כ את מה שקרה בפרעות תרפ"ט עם הישיבה בקפידא זו. וסיפר מרן שבירושלים הכיר רק שנים עם צילינדר, הרב הרצוג זצ"ל ועוד תלמיד חכם אחר (לא הזכיר את שמו).
---
* אמנם בחג הסוכות, שנה לפני הסתלקות מרן, דיבר מרן זצ"ל בהערכה רבה על בני הישיבה, ואמר: חשבתי שצריך להראות כמו כל בני הישיבות, עם כובע וכו', וזה יזרז את הבחורים, אבל אני רואה ב"ה מתמידים כאלה גדולים יש לנו בישיבה, כשהאור בבית-המדרש נשאר עד שתיים בלילה, אני רואה שגם בלי קאפילו'ש אפשר לגדול, וב"ה יש לנו גדולים.
חלמישצור כתב:פרנקל תאומים כתב:על האח ר' חיים קוק קראתי כאן לראשונה. מה באשר אליו ולצאצאיו? היש עליהם מידע אם אין? גיסו הרב יוסף רבי היה מעדות המזרח? ומי היה גיסו ר' יונה מירקין? משתי המשפחות (רבי ומירקין) מוכרים כיום צאצאים שותו"מ?
1. האח חיים נזכר בלא מעט מקומות. לפנינו שתי אגרות שכתב אליו הראי"ה, אחת משנת תר"ס בשו"ת אורח משפט, מה, בעניין ברכת הגומל בנסיעה באניה, והשנייה אגרת געגועים ודברי שלומות משנת תרס"ח, אז התגורר האח בשימבורג שבקורלנד, באגרות הראיה א, קכו. הוא גם נזכר באגרות הראיה א, יד (ושם בהקדמת הרצי"ה, עמ' ט, שכותב שקיבל ממנו 'בירורי ידיעות חשובות לענינים הנזכרים באגרות'); שם ג, תשעד, תתסא-ב, תתקו, תתקיד (אותן שנים התגורר בסאראטוב שברוסיה); טל הראיה, מלבד הקטע דלעיל, גם בעמ' נא, קד, קז; שיחות הראיה עמ' עז, קמח, רע (בכל אלה סיפורים ששמע ממנו רמ"צ נריה); משמיע ישועה, עמ' 7; מאמר מהרצי"ה על בל תוסיף במזוזה 'ששאלני דודי הר"ר חיים הכהן קוק' (http://asif.co.il/download/kitvey-et/ne ... 17%205.pdf) ועוד. שם אשתו שרה. לא מצאתי שנזכרו בכל הנ"ל צאצאים.
חלמישצור כתב:התמונה מתוך אלבום תמונות של משפחת אמדורסקי המפורסמת, ובבית המכירות 'ירושלים של זהב' משערים שהחתונה היא של בן המשפחה, עורך הדין ד"ר אלכסנדר אמדורסקי [אח"כ החליף את שם משפחתו לאמדור], בנו של ר' ירחמיאל בעל המלון המפורסם והגבאי הראשי האחרון בבית הכנסת החורבה. על עו"ד זה אפשר לציין כמה פרטים מעניינים דוגמת מעשה מופת מסנדקו רבי שמואל סלנט בעת התקשות אמו בלידתו (שמואל בדורו, תשכ"א, עמ' קלא-קלב) והחזרת כתב היד הגנוב של הספר "מדבר שור" אליו בידי איש אלמוני, וממנו בחזרה לרצי"ה באירוע שנערך במשרדו (משמיע ישועה, עמ' 70; ושם נזכר בתיאור 'ידיד בית הרב'). הוא התגורר עם אשתו רגינה וילדיו ברחביה (בן אריה, ירושלים היהודית החדשה בתקופת המנדט, עמ' 162, 506; בהערה שם צוין לספרו של באר, חבלים, שם הרבה לספר על דמותו של האיש). בין השאר שימש בעיריית ירושלים ועסק לא מעט בצרכי ציבור בעיר. כאן ידיעה על פטירתו הפתאומית כבן 69 בתחילת חודש חשון תשל"א. על שמו גן משחקים בעיר. כאן ארכיון גדול ממשרדו, בו התכתבויות עם רבנים ומוסדות רבים וחשובים.
ח''ל קאליסק כתב:לייטנר כתב:חלמישצור כתב: בנו של ר' ירחמיאל בעל המלון המפורסם והגבאי הראשי האחרון בבית הכנסת החורבה. .
הוזכר, אך לא הרבה.
ע''ש ירחמיאל אמדורסקי נקראת הסמטא הפונה מרחוב יחזקאל בירושלים ובה ת''ת קרלין וישיבת סלונים לצעירים
התיעוד האחרון לקוח מאירוע שהתרחש בעפולה תרפ"ו (1926) לכבוד ביקורו של שלמה ויינשטיין, מי שהיה נשיא "קהיליית ציון", החברה שרכשה את האדמות שעליהן הוקמה עפולה. התמונה לקוחה גם היא מתוך אלבום "עפולה שנים ראשונות" באתר האינטרנט "ביתמונה", ובה נראה הראי"ה מסב עם תושבי המושבה.
מימין לראי"ה יושב שלמה ויינשטיין הענוב בעניבת פפיון. משמאלו אחיו הרב דב (דובער), שנתמנה באותם ימים ממש לרבה של המושבה ולימים כיהן כמנהל מכון הארי פישל בירושלים. כך מדווחת כתבה עיתונאית על האירועים:בראשונה בקר מר וינשתין את העיר עפולה… לכבוד האורח סודר שולחן ערוך עם מגדנות ויין, וחברי הועד עם מספר נכבדים מהעיר בלו זמן־מה עם האורח שישב בראש, בשיחה על מצב העיר, התפתחותה, צרכיה ותקוותיה. הקהל הרחב לא יכל להצטמצם בין כתלי הבית, ובלי הכנות סודרה תהלוכה ברחובות העיר, והעיר עפולה צהלה ושמחה… בהזדמנות זו מן הראוי לציין באלו מלים את באו של הרב היליסבטגרדי [העיר יליסבטגרד] הרב קוק – אחיו של ראש רבני הארץ רבי אברהם יצחק הכהן קוק – שנתקבל בתור רב לקהלת עפולה. הרב הנ"ל הגיע לעפולה בלוית אחיו נשיא הרבנות, הרב [יהודה לייב מימון] פישמן נשיא המזרחי בא"י, הרב [זאב] גולד ועוד אורחים חשובים… רושם חזק עשה נאומו המצוין של ראש הרבנים הרא"י קוק שכלו היה מלא שירה ושבח על קדושת בנין הישוב, בתתו הערכה עמוקה לכל עבודת הבנין השונה הנעשית בארץ על ידי שדרות שונות. הרב [דב] קוק, הרב דמתא, ענה בנאום קצר, והודה למברכים ולמאחלים ("דואר היום", כ"ח בניסן תרפ"ו).
חלמישצור כתב:התמונה מתוך אלבום תמונות של משפחת אמדורסקי המפורסמת, ובבית המכירות 'ירושלים של זהב' משערים שהחתונה היא של בן המשפחה, עורך הדין ד"ר אלכסנדר אמדורסקי [אח"כ החליף את שם משפחתו לאמדור], בנו של ר' ירחמיאל בעל המלון המפורסם והגבאי הראשי האחרון בבית הכנסת החורבה (https://il.bidspirit.com/portal/#!/lotP ... 7%A7%D7%99).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 454 אורחים