דרומי כתב:בהתקרב יום ה'שלושים' אני נזכר שבעת סעודת שבת בביתו התגלגלה השיחה לספר 'חיים גראביצר'.
הוא דיבר בביקורת על הספר, ואמר שהספר בכללותו בא להביע נקודה אחת - שחסידות זה 'פנטזיה' (זו המלה שהשתמש בה), כלומר, שאין קיום מעשי לחיים לפי החסידות ואי אפשר להחזיק כך בעולם. והאריך בשלילת מחשבה זו כיד ה' הטובה עליו.
[בין הדברים, איני זוכר בדיוק אך בערך, הזכיר באירוניה את ירידת הדורות ואת התמעטות בעלי הדעת היודעים להבחין בין תכלת לקלא אילן. ואז הפטיר שעוד עלול לבוא מצב שבו כשמישהו ירצה 'לחשוב חסידות' הוא יקח את הספר 'חיים גראביצר'... בשעתו כבחור תמים יחסית זכורה לי הפליאה שאחזה בי לנוכח משפט זה, והיה נראה לי גוזמא נוראית].
היסוד של 'חיים גראביצר' אינו קשור לפנטזיה. היסוד הגדול של הספר ההוא בא לחלק בין דרך עלייה בסולם להתכלית בעצמה. אמנם הוא כתב את הספר מנקודת מבט אישי, לא דתי, ע"כ הוסיף עוד פרטים.
הוא טוען שהאדם השואף לגדלות אמיתית ורוצה להגיע לפסגת המעלה, ומשתמש עם דרכים מדרכים שונים, צריך לידע בברירורת שאין כזה דבר. אין שום דרך שיש לה הכח לבטל את כל הבעיות ולהסיע לפסגת המעלה, לכולם יש חסרון ובסופו של דבר יתאכזב. הגם שתמיד מציבים לפנינו שאיפה מושלמת, מ"מ בד בבד צריכים לדעת שהכל אינו אלא שאיפה, לא יעד אמיתי.
הגיבור של הסיפור חשב שהגיע לראש ההר בענין 'אין עוד מלבדו', ולא הפריע לו שום דבר מעוה"ז, אף לא פטירת בנו יקירו. אמנם מיד אחרי הרצוא הגיע השוב, וראה שאכן הרגיש משהו ולא הצליח לגמרי. אז הלך לבדוק בשאר מקומות בעולם, הלך להמשכילים והגויים, לחסידי 'פולין' ולמתנגדים, ולא מצא מנוח. אצל חסידי 'פולין' לא סבל את המופתים וההתעסקות עם מה שהסתכל עליהם כזוטות. אצל המתנגדים מצא מנוח, עד שראה שבענין הקאנטוניסטים אינם עושים מאומה, ובחור מצטיין שהיה יתום מהוריו נשלח לארץ גזירה על ידי ראשי העיר הרשעים.
או אז חזר לחב"ד, בראותו ששלימות אמיתית בלא"ה לא ימצא בשום מקום, ע"כ יישאר במקומו. אמנם נשאר במקומו מתו עניוות והבנה שאין שלימות בעולם חסר, ואין לו במה להתגאות בהיותו חב"דניק מעל חכמי שאר הדרכים.
הסיפור הגדול עב כרס הזה נאמר ע"י הקוצקער בכמה מלים ספורות ' מה שהגיד כ"ק זקיני האדמו"ר הגדול זצללה"ה מקאצק שיש כמה וכמה דרכים כדי לקרב א"ע לשמים, אבל כל הדרכים בחזקת סכנה לבד דרך התורה שהוא דרך בטוח ומשומר מכל סכנה עכ"ד' (לשון השם משמואל פרשת ויחי)