איש_ספר כתב:אחרי שהרב בניסן התחייב שהוא פורש מהדיון, ננסה להחזיר את הדיון לפסים שפויים.
א. סדרי התפילה, המכונים "מנהגי ירושלים" של האשכנזים, נוסדו ע"י תלמידי הגר"א מחדשי הישוב האשכנזי בירושלים, קודם שזרחה שמשו של הגרש"ס.
ב. הגרש"ס היה מורה הוראה מובהק, ומנהיג עדת ירושלים, אבל כמעט לא נשמע שמו כאשר באים לדון על מנהגי האשכנזים בירושלים.
ג. החזו"א לא ראה את מנהגי ירושלים, כמחייבים. ודוגמאות בזה אך למכביר.
ד. מכיון שמנהגי ירושלים התבססו כאמור לפני הגרש"ס, ובהיות ואנו שומעים עתה מפי חכם מחוגו של החזו"א, כי כל המנהגים שקדמו לגרש"ס הם בבחינת "צ"ע", אנו מקבלים עתה הסתכלות חדשה על סיבת ההסתיגות של חוגו של של החזו"א ממנהגי ירושלים.
ה. לא ידוע לאיש מתלמידי החזו"א, שהחזו"א ראה בגרש"ס סמכות הלכתית/ או כל כינוי אחר, יותר מאשר ר' סעדיה, ר' מנדל שקלובר, או ר' זונדל סלנטר.
לגבי סגנון המאמר כולו, צודק הרב קומי, שיש ערך רב להכרעות כשהם יוצאות מפי אחד מבעלי הוראה המובהקים, אף כשאין אנו יודעים את נימוקיהם. אבל יש כאן התעלמות מהידוע לכל, שבעוד שאצל חכמים אחרים כשאנו מקבלים סדרת הכרעות, אנו מניחים כפשוט, שבלא ספק עומד מאחורי זה מו"מ של הלכה, אצל חכמים מסוג מסוים, יש מקום לחשוד שחוץ מ"ההכרעות" אין שום דבר נוסף...
אמר לי פעם חכ"א המקורב לחוג, התחושה אצל כמה מהקיצונים שבהם, שהתורה: חז"ל ודברי הראשונים וחשובי האחרונים, לא נועדה אלא לשייף את השכל, ואילו ההכרעה עצמה בסו"ד, היא ע"י השכל.
הרב אוצר החכמה,
אני אחלק את הנושא (שבעיניי מאד מאפיין) לכמה פרטים,
א. עצם הסברא (והבעייתיות הנגזרת ממנה), הרב פוזן מכריע בשאלה זו עם סברא הגיונית, לא כמשקל נוסף לראיות אלא כסברא חזקה שמכריעה לבדה, בעיניו כל הראיות לצד השני יהיו מעתה קושיות שמצוה ליישב, אבל הסברא מאד בעייתית כי האם אכן נחליט שמה שבימי קדם לא יכלו לחשב קובע גם לזמננו? הרי שעונים מדוייקים ג"כ לא היו בזמן חז"ל ואת חצות היום למשל קבעו בערך לפי גובה השמש הנראה בעיניים ועוד נתונים, האם בזמננו א"א לקבוע שעה מדוייקת לחצות בדיוק של עשירית השניה?? האם זמן ק"ש צריך להקבע 'בערך' ולא לפי חשבון מדוייק של דקות? כמדומה שאף אחד בזמננו אינו מחזיק בכזו דעה חריגה.
ב. כפי שביארתי גם הסברא הזאת מתעלמת (מחוסר ידע וחוסר בירור המציאות) מהנתון הכי חשוב: גם זמן הנץ המישורי יכול לדעת כל אדם ואפי' הע"ה הכי גדול, במיוחד בעולם בלי שעונים ולא מתועש ומאוכלס כהיום, עשרות פעמים קלעתי אל השערה בזמן הנץ האסטרונומי עפ"י מראה בהירות השמיים ועפ"י ניצוצות השמש בראשי ההרים שמסתירים את האופק, ודוגמא זו ללמד יצאת.
ג. לגבי הסתירה מהשקיעה, ממש לא מדוייק שכתבתי רק לשיטת הגאונים כי גם ר"ת מתחשב בשקיעה הנראית לגבי דם וכמו שעמדת בעצמך, הא חדא.
אין הבדל בין ההגדרה של מצב השמש, אם נצרכים אליה בכדי לקבוע סוף/תחילת היום או שנזקקים להגדירה בשביל מצב עצמי, מ"מ הסברא הנכבדה של הרב פוזן שייכת כאן כמו כאן, הא תניין.
גם הרב פוזן מודה שאת שעות היום (דין נוסף ששכחת כשכתבת שבלא"ה היום מתחיל מעלוה"ש) מונים מהנץ החשבוני. ולענ"ד זה דבר זר שיהיו ב' שיעורים לזמן אחד, במיוחד לפי סברתו איך ניתן לשער בזמן חז"ל את הנץ האסטרונומי? (סברא זו שאין ב' זמנים להנץ כבר כתב החו"ב ברכות), הא תליתאי.
לגבי זמן השקיעה מובא שם עוד 'הכרעה' , והיא שלא מסתבר שהנמצא בעמק ורואה את קרני השמש על ההר שייחשב כשקעה לו חמה, (הוא מדגיש שזה דוקא בהר טבעי ולא במעשה ידי אדם, וצ"ע כוונתו, ואולי מתכוין שבזה פשוט ואי"צ לפנים), ואם יכול ללכת ולראות השמש ודאי דעדיין הוא יום, וזה דוקא אם יכול בהילוכו לעקוף ההר אבל לא אם יכול לעלות על ההר, וכל זה לענ"ד סותר את משנתו לגבי הנה"ח, מי יבוא בסוד קדושים.
למען ההגינות יש לציין שהרב פוזן מתפלל ותיקין בביהמ"ד דהגרח"ג, שם מתפללים נץ אסטרנומי, ואולי כל המאמר שם הוא לאו דסמכא.
ראיתי ואשתומם כתב:הרב וירטואלי,
א. במחילה אין קשר בין הדברים, גם אם מודדים מאמצע זריחת החמה עדיין משונה לתפוס את זמן הנראה ולקבוע זריחה חדשה לגמרי (ואל תשכח שאתה מדבר על חצי דקה - דקה אבל נץ הנראה יכול להתאחר ב20 דק' תמימות באחת הערים החשובות בארץ).
ב. לגבי נץ בהר אמנם דעתי נוטה לזה שנקדים הנץ, אבל מוזר שאתה כותב שמלבד דעת יחידים אין לאחרו למישור, כי המנהג בעיר העתיקה (שם לעתים הנץ הנראה מקדים) לאחר לזמן המישורי, כך נוהגים ב'חורבה' וכך שמעתי שאומרים בשם הגר"ש דבילצקי (שתמיד מצדד בהנץ הנראה) שבמקרה כזה ינהגו לפי האסטרונומי.
מכל מקום, אין משם ראיה גם אם נסבור להקדים זמן התפילה, כי במקום שההר הוא יוצא דופן מסביבתו אפשר לומר שנגרר אחר המישור לגבי שעות היום (וכמו שיש מצדדים במטוס), ובמקום שקבוע לעצמו אה"נ ונחשב גם את אורך היום לפי הנראה, כך שאין ראיה.
אוצר החכמה כתב:לגבי העיר העתיקה ידוע מש"כ בספר נברשת שאמר לו הגריל"ד שאת הר הזיתים יש לנכות (שהוא קרוב וכחומה וגם מסתיר רק חצי שנה) ואת הרי מואב אין לנכות.
וירטואלי כתב:אוצר החכמה כתב:ה. לא הבנתי מה אתה רוצה ומה הנץ הסודי. בעצם אין דין נץ בהלכה אלא לשני דברים ק"ש (או תחילת זמן תפילה כוותיקין) והדין דרבנן במשנה במגילה. עניין השעות הוא לא דין אלא שאלה מה כוונת הגמרא בפסחים ובעצם תלוי במקום השמש בשמים רק שלדעת המג"א מתחלק מעה"ש עד צה"כ ולהגר"א מהנץ עד השקיעה. אבל אין כאן דין נץ ובאמת תלוי בחישוב האסטרונומי. וממילא אין נץ סודי.
לא זכיתי להבין, יש נפ"מ במדידת השעות לכו"כ דינים התלויים בהן כסוף זמן קר"ש ותפילה אכילת ושריפת חמץ הקרבת תמיד ופסח תפילת מנחה וכו' וכו', הרב ראיתי ואשתומם סבור שמדידתם מתחילת היום היינו היום ההלכתי בו נוהגות ההלכות התלויות ביום, אני השתדלתי להוכיח שאכן לא מדובר על היום ההלכתי, אבל טענת כת"ר באמת לא נתבררה.
וירטואלי כתב:אוצר החכמה כתב:לגבי העיר העתיקה ידוע מש"כ בספר נברשת שאמר לו הגריל"ד שאת הר הזיתים יש לנכות (שהוא קרוב וכחומה וגם מסתיר רק חצי שנה) ואת הרי מואב אין לנכות.
אנו מדברים על הקדמת הזריחה ולא על איחורה.
אוצר החכמה כתב:
זה כ"כ פשוט שקשה להבין במה אתם מתקשים. שעות היום הם המיקום של השמש בשמים דהיינו חצות היא באמצע הגובה, ארבע שעות היא בשליש ההילוך וכולי. ברור שחישוב זה תלוי רק במיקום השמש ולא מושפע מהעובדה שהנץ התאחר כי היה הר שגרם שראו את השמש בפועל שתי דקות מאוחר יותר. אבל כשק"ש כותיקין ותלוי בנץ בהחלט סביר שזמן התפילה תלוי בעליית השמש בפועל.
וזה פשוט ונכון בין לסברת כו"ע בעניין הנץ ובין לסברת הרב פוזן. (כלומר שגם לדעתו שהנץ ניכר רק בראיית השמש ואי אפשר לזהות את הנץ המישורי, בלי להכנס לדיון אם הוא צודק או לא, זמן ארבע שעות או חצות נקבע לפי מיקום השמש בשמים)
אוצר החכמה כתב:וירטואלי כתב:אוצר החכמה כתב:לגבי העיר העתיקה ידוע מש"כ בספר נברשת שאמר לו הגריל"ד שאת הר הזיתים יש לנכות (שהוא קרוב וכחומה וגם מסתיר רק חצי שנה) ואת הרי מואב אין לנכות.
אנו מדברים על הקדמת הזריחה ולא על איחורה.
נכון וזה בדיוק מה שאמר הגריל"ד שאת הרי מואב אין לנכות. ולא לעשות חישובים אלא הנץ הוא הזמן שנראית בפועל מעל הרי מואב. וזה כדעות התומכות בהנץ הנראה.
אוצר החכמה כתב:לא מדובר בהגדרה דיפלומטיה אלא אסטרונומית ושכל פשוט.
אני אתן לך דוגמה פשוטה.
חצות היום הוא הזמן שבו השמש עומדת באמצע השמים (ובו הצל הוא הקצר ביותר וקל לראות זאת).
וצלותיה דאברהם מכי משחרי כתלי.
חצות הלילה היא באמצע הלילה כשהשמש בדיוק ממול אותו מקום.
האם העובדה שיש הר במזרח או במערב משנה את זמן חצות. התשובה ההגיונית היא לא.
(אם תגיד שכן יכול להיות השחרת כתלים לפני חצות, וחצות יום ולילה שהם בכלל לא באותה שעה)
האם המעלות של חזקיה היו מושפעות מהרי מואב במזרח ירושלים? ברור שלא.
לא הבנתי מה טענתך שונה.
העיקר הפשוט הוא שהשימוש הדווקני והמדייק שנעשה כאן במילה נץ החמה הוא בלי קשר.
אוצר החכמה כתב:אני הבאתי את דברי הגרלי"ד לעניין שיש לחשב נץ נראה.
ברור שמקום שנמצא על הר ובאופק יש מישור הנראה יקדים את המישורי, הלא זה המהות של מישורי.
אוצר החכמה כתב:יציאת החמה אינה קובעת את תחילת היום. תחילת היום נקבע ע"י עלות השחר.
לא כתוב בשום מקום בגמרא שתחילת היום נקבעת ע"י הנץ החמה.
וירטואלי כתב:אוצר החכמה כתב:אני הבאתי את דברי הגרלי"ד לעניין שיש לחשב נץ נראה.
ברור שמקום שנמצא על הר ובאופק יש מישור הנראה יקדים את המישורי, הלא זה המהות של מישורי.
[אם כוונתך לענין הדין אזי] ברור שלא, הנץ המישורי הוא בניכוי ההרים המסתירים [ולדברי הריל"ד דווקא הסמוכים] וענינו מתחיל בכך שבודאי מי שגר סמוך להר לא תשקע לו השמש דקה אחרי חצות, קביעת ההנץ בהר עפ"י המישורי היא המצאה מחודשת של מושג גובה פני הים או לחילופין ששליטת השמש בשמים [ולא בארץ] היא הקובעת שם יום.
וירטואלי כתב:אוצר החכמה כתב:יציאת החמה אינה קובעת את תחילת היום. תחילת היום נקבע ע"י עלות השחר.
לא כתוב בשום מקום בגמרא שתחילת היום נקבעת ע"י הנץ החמה.
באחד בתקופת ניסן ובאחד בתקופת תשרי היום והלילה שווים (ירושלמי, ברכות א א)
אוצר החכמה כתב:וירטואלי כתב:אוצר החכמה כתב:יציאת החמה אינה קובעת את תחילת היום. תחילת היום נקבע ע"י עלות השחר.
לא כתוב בשום מקום בגמרא שתחילת היום נקבעת ע"י הנץ החמה.
באחד בתקופת ניסן ובאחד בתקופת תשרי היום והלילה שווים (ירושלמי, ברכות א א)
ברור!
מדובר על היום והלילה המציאותיים. לא על תחילת היום שהיא בעלות השחר.
לפי רבינו תם יש סימטריה (כמעט כי יש בין השמשות) אבל גם לדידיה אי אפשר לומר שמדובר על היום ההלכתי כי לדידיה היום והלילה ההלכתיים שווים רק באמצע החורף.
לא עיינתי בכל הדברים לעיל, אבל דומני שהקביעה הזו איננה נכונה. הגדרת הנץ האסטרונומי איננה תלויה בקביעה שרירותית של גובה "מיוחס" - גובה פני הים וכדומה. משמעה הוא אך זה שהנץ מחושב תוך התעלמות מחספוס פני כדור הארץ בהרים ובקעות, כאילו כל הארץ היא באותו גובה כמו נקודת עמדו של הצופה בשמש.וירטואלי כתב:קביעת ההנץ בהר עפ"י המישורי היא המצאה מחודשת של מושג גובה פני הים או לחילופין ששליטת השמש בשמים [ולא בארץ] היא הקובעת שם יום.
שיף כתב:עדיין לא הזכירו כאן את משפ' הרב אביגדור נחמיה פוזן [הרב פ. אביגדור מ'זרקור'] זצ"ל ובניו שיחיו מהוצאת יפה נוף
ברזילי כתב:לא עיינתי בכל הדברים לעיל, אבל דומני שהקביעה הזו איננה נכונה. הגדרת הנץ האסטרונומי איננה תלויה בקביעה שרירותית של גובה "מיוחס" - גובה פני הים וכדומה. משמעה הוא אך זה שהנץ מחושב תוך התעלמות מחספוס פני כדור הארץ בהרים ובקעות, כאילו כל הארץ היא באותו גובה כמו נקודת עמדו של הצופה בשמש.וירטואלי כתב:קביעת ההנץ בהר עפ"י המישורי היא המצאה מחודשת של מושג גובה פני הים או לחילופין ששליטת השמש בשמים [ולא בארץ] היא הקובעת שם יום.
דומני שאין שום הבדל בין שיטוח פני הארץ כולה לגובה פני הים, לשיטוח לגובה אחר כגון גובה הצופה. אכן, ייתכן שתראה השמש מעל ההר ועדיין לא הגיע הנץ האסטרונומי (בין לפי שיטה זו ובין לשיטה זו). מה הפלא בכך?צופר הנעמתי כתב:ברזילי כתב:לא עיינתי בכל הדברים לעיל, אבל דומני שהקביעה הזו איננה נכונה. הגדרת הנץ האסטרונומי איננה תלויה בקביעה שרירותית של גובה "מיוחס" - גובה פני הים וכדומה. משמעה הוא אך זה שהנץ מחושב תוך התעלמות מחספוס פני כדור הארץ בהרים ובקעות, כאילו כל הארץ היא באותו גובה כמו נקודת עמדו של הצופה בשמש.וירטואלי כתב:קביעת ההנץ בהר עפ"י המישורי היא המצאה מחודשת של מושג גובה פני הים או לחילופין ששליטת השמש בשמים [ולא בארץ] היא הקובעת שם יום.
לא הבנתי דבריך. האם כאשר הצופה עומד על הר מחשבים את הנץ המישורי כאילו כל כדור הארץ הוא כגובה ההר? לפי זה כבר תראה השמש ועדיין לילה לחשבונך! ואם הכוונה שמשטחים את ההרים ומיישרים את הבקעות ומחשבים הכלל ללא חספוס, גם במקום הצופה וגם באופק, הרי צריך להגיע לגובה פני הים כדי להגדיר את גובה הקרקע ה"חלקה".
ברזילי כתב:לא עיינתי בכל הדברים לעיל, אבל דומני שהקביעה הזו איננה נכונה. הגדרת הנץ האסטרונומי איננה תלויה בקביעה שרירותית של גובה "מיוחס" - גובה פני הים וכדומה. משמעה הוא אך זה שהנץ מחושב תוך התעלמות מחספוס פני כדור הארץ בהרים ובקעות, כאילו כל הארץ היא באותו גובה כמו נקודת עמדו של הצופה בשמש.וירטואלי כתב:קביעת ההנץ בהר עפ"י המישורי היא המצאה מחודשת של מושג גובה פני הים או לחילופין ששליטת השמש בשמים [ולא בארץ] היא הקובעת שם יום.
הכהן כתב: (ואבי אחיו הרב ד"ר רפאל בנימין פוזן)
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 542 אורחים