דעת ותבונה כתב:סיפר לי חד מצאצאיו ב' עובדות נאות על סבו הגר"י:
בא' מן הימים נתדפק על דלתו האי קנאי ליש ולביא רבי אהרן קצינלבויגן. ר' יחזקאל דרש בשלומו ותמה לפשר הביקור הלא מצוי. אמר לו ר' אהרן: ברצוני להשתתף בזכות החזקת ישיבת חברון הקדושה ולתרום מאה דולר עבור הישיבה. ר' יחזקאל, שכמובן לא הבין מהיכן נפלה עליו 'מציאה' זו ומה היא טומנת בחובה, שאל את ר' אהרן מיניה וביה: מה לך כי נטפלת אלי? מה הינך מחביא כאן? ור' אהרן עומד על שלו: הלא ישיבת חברון היא מן הישיבות החשובות בעולם התורה ובוגריה ת"ח וראשי ישיבות וכו' וכו', וחפץ אני מאוד שיהא לי חלק במצווה חשובה זו! ר' יחזקאל לא הסכים ליפול למלכודת ופנה שוב אל האורח שיבאר לו מה רצונו האמיתי, ור' אהרן ענה לו כדרכו בתמימות יתרה על המצווה החשובה שנפלה בחלקו... עד שפקעה סבלנותו של ר' יחזקאל ואמר לאורח הבלתי קרוא: תקשיב, כל זמן שאינך מספר לי מה היא מטרתך האמיתית - אינני לוקח ממך ולו לירה שחוקה אחת!
ננער ר' אהרן וזעק בקול גדול: ישמעו נא אזניכם מה שפיכם מדבר. כאשר אהרן קצינלבויגן מביא לכם מאה דולר בודדים, אינכם מסכימים לקחת ממנו ולו פרוטה אחת עד שתברר נדיבותו הפתאומית ומטרתו האמיתית. ואילו הציונים הרשעים מביאים לכם אלפי אלפים וריבי רבבות דולרים, ואתם נוטלים מהם בשמחה מבלי דעת מה הם מטרותיהם האמיתיות!...
כאשר ר' יחזקאל היה מספר מעשה זה, היה מפטיר כי באותו רגע נשאר בפה פעור ללא מענה הולם...
הקישון33 כתב:דעת ותבונה כתב:סיפר לי חד מצאצאיו ב' עובדות נאות על סבו הגר"י:
בא' מן הימים נתדפק על דלתו האי קנאי ליש ולביא רבי אהרן קצינלבויגן. ר' יחזקאל דרש בשלומו ותמה לפשר הביקור הלא מצוי. אמר לו ר' אהרן: ברצוני להשתתף בזכות החזקת ישיבת חברון הקדושה ולתרום מאה דולר עבור הישיבה. ר' יחזקאל, שכמובן לא הבין מהיכן נפלה עליו 'מציאה' זו ומה היא טומנת בחובה, שאל את ר' אהרן מיניה וביה: מה לך כי נטפלת אלי? מה הינך מחביא כאן? ור' אהרן עומד על שלו: הלא ישיבת חברון היא מן הישיבות החשובות בעולם התורה ובוגריה ת"ח וראשי ישיבות וכו' וכו', וחפץ אני מאוד שיהא לי חלק במצווה חשובה זו! ר' יחזקאל לא הסכים ליפול למלכודת ופנה שוב אל האורח שיבאר לו מה רצונו האמיתי, ור' אהרן ענה לו כדרכו בתמימות יתרה על המצווה החשובה שנפלה בחלקו... עד שפקעה סבלנותו של ר' יחזקאל ואמר לאורח הבלתי קרוא: תקשיב, כל זמן שאינך מספר לי מה היא מטרתך האמיתית - אינני לוקח ממך ולו לירה שחוקה אחת!
ננער ר' אהרן וזעק בקול גדול: ישמעו נא אזניכם מה שפיכם מדבר. כאשר אהרן קצינלבויגן מביא לכם מאה דולר בודדים, אינכם מסכימים לקחת ממנו ולו פרוטה אחת עד שתברר נדיבותו הפתאומית ומטרתו האמיתית. ואילו הציונים הרשעים מביאים לכם אלפי אלפים וריבי רבבות דולרים, ואתם נוטלים מהם בשמחה מבלי דעת מה הם מטרותיהם האמיתיות!...
כאשר ר' יחזקאל היה מספר מעשה זה, היה מפטיר כי באותו רגע נשאר בפה פעור ללא מענה הולם...
סיפור יפה מאד והוא צודק בסברה אבל ההיסטוריה הוכיחה שזה לא ככה ומעולם לא התערבו לישיבות גדולות בשום כלום.
מתפעל כתב:יישר כח לכולם. מי זה הרב פרידמן מיפו, היה לו קשר לישיבת חברון?
הקישון33 כתב:סיפור יפה מאד והוא צודק בסברה אבל ההיסטוריה הוכיחה שזה לא ככה ומעולם לא התערבו לישיבות גדולות בשום כלום.
מתפעל כתב:אתמול היה היאהרצייט
האם יש השערה מי היהודי עם השטריימל?
זה ההיכל של הישיבה בגאולה, ריכטיג?
ואני מודה על האמת כי הדבר הקשה לי ביותר בכל החיבור הזה, הם דבריו ז"ל שאין חדושים בספרו אלא מעט...
חלמישצור כתב:מיללער כתב:לגבי זיהוי של הגר"י קמנצקי זה ברור, ואולי היה שם שלא כחלק המשלחת
תודה רבה. עדיין אני קצת מתקשה בזיהוי פניו בתמונה הזו. כעת מצאתי ב"ה בספר "רבי יעקב":רבנו ביקר בארץ שלש פעמים ברציפות באחרית ימיו, דהיינו: בתש"מ לכנסייה הגדולה; בתשמ"א לחתונת נכדה; ובתשמ"ב לקיים הבטחתו לרבנית שמפאת בריאותה לא הצטרפה אליו בפעמיים הקודמות. לפני ביקורים אלו היה בארץ שלוש פעמים לסירוגין: בתשט"ז כשהיה אלמן ושקל אז להשתקע בארץ; בתשכ"ג בדרך חזרה לארה"ב מביקור ברוסיה אצל אח ושתי אחיות ששרדו מהשואה; ובתשכ"ט בבואו להשתתף בבר-מצוה של נכד (רבי יעקב, עמ' 298)
דא עקא שהבר מצוה, לבנו של רבי נתן, הייתה רק בקיץ של אותה שנה (דיווח עליה בגיליון בית יעקב, 121-122, עמ' 37).
---
נ. ב. אחר כך מצאתי סקירה ארוכה על ביקור "משלחת אגודת הרבנים בארץ ישראל", בהפרדס [מג, ו], אדר-ניסן תשכ"ט, עמ' 38-49.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים