מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"הנה לא ינום" ומעשה שהיה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 11, 2024 12:56 am

נתקלתי בכת"י (מזמן הראשונים) ובו ביאור יפה על הפסוק "הנה לא ינום ולא ישן" ומעשה.
הפירוש ל"הנה לא ינום" ידוע (כך לזכרוני). אך האם המעשה מוכר.
וזה לשון הכותב:
לא ינום ולא ישן שומר ישר'אל. כלומר, הוא מעורר ואינו מניח לישון אותם שיש להם לשמור ישראל. כמעשה שהיה בהגמון אחד שלא היה יכול לישן ושמע קול יהודי אחד שהיו רוצים להרגו עד שצעק להם אל תהרגוהו [...] אותם והניחוהו. למחר ידע שהיה יהודי אותו שניצול. אמר: היינו דכתי'ב לא ינום ולא ישן שומר ישראל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 11, 2024 5:28 am


חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 11, 2024 8:19 am

מעניין מאוד. ייש"כ!
אבל אני מחפש מקור יותר קדום. כתה"י ממנו ציטטתי הועתק לפני כ-700 שנה.

תלמיד-חכמים
הודעות: 429
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' נובמבר 11, 2024 12:24 pm

מעניין שפירוש זה מתאים ביותר לדעת רס"ג בהקדמתו הארוכה לתהלים (עמ' מה, וכן שם ב, ד) ובפירושו לאיוב (ז, כא, יד טו) שכל הנחת פועל אם היתה הסבתו כלפי ה' בלתי אפשרית, הרי שהשכל מחייב להסב אותה כלפי בני אדם. וכתב שם שלפי זה פירוש יושב בשמים ישחק (תהלים ב ד) היינו שה' ישחיק בהם בני אדם, ולא שהוא עצמו ישחק, ע"ש.
האם כתב היד שייך לחוג חסידי אשכנז? (איני בקי בענין אך הבנתי ששאבו מקצת תורתם מדברי רס"ג)

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 11, 2024 1:54 pm

תודה לך על הבאת דברי רס"ג בהקשר הזה.
הקטע שהבאתי אינו מחסידי אשכנז אלא מאחד חכמי פרובאנס.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' נובמבר 11, 2024 2:06 pm

חד ברנש כתב:הפירוש ל"הנה לא ינום" ידוע (כך לזכרוני).
אברבנאל בשם שבט יהודה

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 11, 2024 2:11 pm

נפלא!!!
בדקתי בשבט יהודה והוא מביא גם את המעשה עצמו!!
(עמ' סב-סג, במהדורת ע' שוחט, ירושלים תשפג)
שבט יהודה111.PNG
שבט יהודה111.PNG (347.27 KiB) נצפה 362 פעמים

שבט יהודה222.PNG
שבט יהודה222.PNG (157.54 KiB) נצפה 362 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' נובמבר 11, 2024 2:58 pm

ראיתי את המעשה ולא הבאתי כי הוא מעשה אחר. או שהציטוט שלך חלקי מאד.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 11, 2024 3:18 pm

נכון. זה לא אותו מעשה. לא דקדקתי. ראיתי שהביא מעשה והתלהבתי... וכשלתי..

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 11, 2024 4:37 pm

אכן לענ"ד מדובר בנוסח אחר של אותו מעשה.
העיקרון זהה, הוא פירוש מקורי אל "לא יישן", ר"ל שאינו מניח אחרים לישון - מי שהוא שומר ישראל.
כרגיל במעשים סביב מדרשי מקראות (ובכל מעשים), פעמים רבות שיסוד וגרעין הדרשה נשארת, כשפרטי הסיפור מתחלפים במהלך גלגולי העברת מסירתו, במעט או הרבה.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 11, 2024 5:29 pm

חיפושי אחר המעשה הזה בדווקא הוא כדי לנסות ולאתר צנורות השפעה על החיבור המדובר, ולכן חשוב למצוא מקבילה מדויקת.

אברהם שרייבר
הודעות: 228
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ב' נובמבר 11, 2024 5:41 pm

חד ברנש כתב:חיפושי אחר המעשה הזה בדווקא הוא כדי לנסות ולאתר צנורות השפעה על החיבור המדובר, ולכן חשוב למצוא מקבילה מדויקת.

אולי תמצא במעשיות ואגדות שהדפיס ר' עידן דשא (מחלק ט' והלאה, שלא נמצאים עדיין באוצר).

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' נובמבר 11, 2024 5:59 pm

אולי אפשר להוסיף לזה את הכתוב באסתר (ו, א) "בלילה ההוא נדדה שנת המלך".
וחז"ל פירשו שהכוונה למלכו של עולם - הקב"ה.
אך אולי ניתן לומר שהכוונה היא שנדדה שנתו של אחשורוש, והוא היה בגדר 'שומר ישראל', כהפירוש כאן.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "הנה לא ינום" ומעשה שהיה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 11, 2024 8:04 pm

אכן נזכר בחז"ל (אסתר רבה - פרשה י סימן א), גם בקדמונים מפורש קשר, בין "נדדה שנת המלך" לבין "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל".
לדוגמא;
אבן עזרא - פירוש ראשון אסתר ו':א':
בלילה ההוא – בדרש (בבלי מגילה ט"ו:): שנת מלכו של עולם. והטעם שהשם לא ישן, רק שומר ישראל. וסבב סבתה זכירת מעשים שעברו בעבור שנדדה שנת המלך.
שם - פירוש שני:
בלילה ההוא – חלילה חלילה שיאמין אחד מחכמינו כי השם יישן. רק הדרש שהשם לא יישן ושומר ישראל שהביא סבות לנדד שנתו של אחשורוש עד שינצלו ישראל.
ר' יוסף נחמיאש:
ורז"ל דרשו: נדדה שנת מלכו של עולם, כלומר: כי השם אשר לא ינום ולא יישן (תהלים קכ"א:ד') סבב כל זה.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים