עץ תמר כתב:בספר שער המלך (לסרי)עמ' 172
משה דוויק כתב:האם נכונה השמועה שמרן הבן איש חי נולד מברכתו של רבי יעקב אביחצירא?
לכאורה אין זה תואם בשנים?
מה שנכון נכון כתב:
---
מה כתוב ע"ז בספר 'הבא"ח' שי"ל ע"י אהבת שלום?
וכן מהי שנת לידתו לדעתם?
גביר כתב: אציין שלא מזמן הסביר לי הרב פנחס שליט"א שהשפעת הבן איש חי הגיעה גם למרוקו והיו שם ששינו את נוסח תפילתם לנוסח עדות המזרח בעקבות פסקיו, שאלתי אותו אם הדבר היה רק במשפחתם שהיא משפחת מקובלים וכאמור יש להם זיקה ברורה לבן איש חי, ואמר לי שלא רק במשפחתם אלא גם ב'קהילות גדולות' עשו כך.
ליבא לתיובתא כתב:גביר כתב: אציין שלא מזמן הסביר לי הרב פנחס שליט"א שהשפעת הבן איש חי הגיעה גם למרוקו והיו שם ששינו את נוסח תפילתם לנוסח עדות המזרח בעקבות פסקיו, שאלתי אותו אם הדבר היה רק במשפחתם שהיא משפחת מקובלים וכאמור יש להם זיקה ברורה לבן איש חי, ואמר לי שלא רק במשפחתם אלא גם ב'קהילות גדולות' עשו כך.
הרב הנ"ל כבודו במקומו מונח, והוא בר סמכא בענייני משפחתו. מכאן והלאה, בעדויות בענייני מנהגי 'קהילות גדולות', יש לך לשאול במקומות אחרים. ומחמת כבוד הרב הנז' כדאי שלא יביא מר עדויות נוספות בשמו בענייני מנהגי מרוקו...
אבני גזית כתב:כי לא מסתבר שאשת רבי אליהו חיים, שהוא עצמו היה גברא רבה, תנסה להשיג ברכה ממרחקים מאברך צעיר כבן שלושים, במיוחד שעדיין לא יצא טבעו של רבי יעקב בעולם.
והוסיף שפעם דיבר בזה עם רבי יהושע שרבאני, תלמיד הבן איש חי והסכים עמו שזו בדותא.
דרופתקי דאורייתא כתב:ספר קיצוש"ע להגר"ר ברוך טולדאנו מיוסד על פסקי בן איש חי וכף החיים
כך שברור שהייתה השפעה של הבן איש חי על קהילות מרוקו
וונדרבר כתב:בשער הספר לא כתוב שהוא מיוסד על פסקי בן איש חי, ראה ס' קיצור שלחן ערוך השלם (להגר"ר ברוך טולידאנו) שכותב בדף השער שהספר מלוקט משלחן ערוך, כף החיים, וקיצוש"ע של הגר"ש גאנצפריד.
וכן כתב שם בהקדמה.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=1&book=179333
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=3&book=150819
שמעתי מרבי יעקב כהן ז"ל בעל הוצאת שיח ישראל, כי שאל את הרב מנחם גץ (=גרליץ) שהוא הראשון שכתב את המעשה בספרו בעקבות רבותינו, מנין המקור של סיפור זה. ואמר לו כי המציא אותו מליבו לשבח מקחו! גם אמר לי שהבבא סאלי בעצמו אמר כי זה שקר!
ההסבר הפסיכולוגי להמצאתו של גרליץ, כי מבחינת אשכנזים רבים כל הספרדים הם מקשה אחת, העיראקים, הגרוזינים, המרוקאים, הפרסים, ואולי גם האתיופים. ומכיון שכך סיפור כזה הוא אפשרי בהחלט. אולם זה פשוט בדיחה עצובה. ראשית, המרחק העצום בין בגדאד שבתוככי המזרח לקצה המגרב לא נותן הסתברות קלושה שמעשה זה יתכן. יתרה מזו, כמעט ולא מצאנו קשר מתקופת רב האי גאון מבגדאד ששלח תשובות לבני פאס. הקשר שלהם עם בעיקר היה עם סוריה א"י ותורכיה.
בנוסף, רבי יעקב היה אז בשנות העשרים שלו (נפטר בן 72 כמנין את מספר ימיך אמל"א, בשנת תר"מ), ולפי הידוע אפילו בני מרוקו עדיין לא הכירוהו, פאס ומאכנס וכ"ש בטיטואן ודאי שלא, וספק גדול אפילו אם במארקש הכירוהו (מרחק 600 ק"מ מעירו), ק"ו בן בנו של ק"ו בעיראק. כך שהכל עורבא פרח.
דרופתקי דאורייתא כתב:בעיקר המדובר באשכול זה, ראה עוד כאן viewtopic.php?f=72&t=58437
ואעתיק בזה למשמרת מה שכתב לי בזה ר' משה שבת שליט"א מח"ס ישיבות בגדאדשמעתי מרבי יעקב כהן ז"ל בעל הוצאת שיח ישראל, כי שאל את הרב מנחם גץ (=גרליץ) שהוא הראשון שכתב את המעשה בספרו בעקבות רבותינו, מנין המקור של סיפור זה. ואמר לו כי המציא אותו מליבו לשבח מקחו! גם אמר לי שהבבא סאלי בעצמו אמר כי זה שקר!
דרופתקי דאורייתא כתב:וונדרבר כתב:בשער הספר לא כתוב שהוא מיוסד על פסקי בן איש חי, ראה ס' קיצור שלחן ערוך השלם (להגר"ר ברוך טולידאנו) שכותב בדף השער שהספר מלוקט משלחן ערוך, כף החיים, וקיצוש"ע של הגר"ש גאנצפריד.
וכן כתב שם בהקדמה.
אני כתבתי שכתוב בשער הספר שהוא מיוסד על פסקי בן איש חי?
אני כתבתי רק את התרשמותי שלי. ואתה יכול לבדוק ולברר. ייתכן שההשפעה של הבן איש חי הגיע אליו יותר דרך כף החיים, אולי.
אם אני לא טועה במבוא של קישו"ע שהו"ל מחדש אהב"ש [לי יש את הישן] יש התייחסות לזה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים