מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר בפוגרומים. ט' תמוז.

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

סדר בפוגרומים. ט' תמוז.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יולי 15, 2024 7:38 pm

א.
ט תמוז יום שריפת התלמוד.
נתקלתי בכתבות על שריפת התלמוד, על הצומות, ועל מסעי הצלב ויש בהם תיארוך שגוי.וגם עירוב פרשיות.
ודומני שהדבר נובע ממקבץ של אירועים השונים הן במקומותיהם והן בזמניהם שכולם נכרכו בחדא מחתא.
לחלק מהפרטים אכן אין דברים מוחלטים: מיקום המקום המדוייק של השריפה בפאריז,כמויות הספרים שהושמדו, או זיהוי אחיד למקום שריפת המורה ואח"כ את התלמוד, ובעיקר תאריכים מדוייקים ועוד .

ב.
נקדים לומר שעיקר הפורעניות ביהודים אירעו במסעי הצלב: 1.2.3.
ואילו במסעות 6-4 הם היו זניחים. ומהם שגם כלל לא הגיעו לארץ.
ושוב סבלו יהודי צרפת במסעות 7-8 בתקופת לואי ה -9.
e503b43a-d256-4c58-9661-9a00aa2541edimage7.png
e503b43a-d256-4c58-9661-9a00aa2541edimage7.png (910.82 KiB) נצפה 457 פעמים
המפה מגוגול DOCS זכויות שמורות,


ג.
טבלה מסכמת לאירועים כלליים של 4 מסה"צ הראשונים-בדגש על ארץישראל.
לאחריו - תיהיה תוספת לאירועים יהודיים לכל אחת מהמסעות.

צילום מסך 2024-07-15 143205.png
צילום מסך 2024-07-15 143205.png (184.67 KiB) נצפה 457 פעמים
מגוגול.

*** סימון זה של שלושה כוכביות ליד אירוע -בא לציין אירועים בפרק הזמן המדובר כאן, אולם אינם קשורים לאירועים של הגזירות בצרפת אנגליה גרמניה ..ולמסעי הצלב.

ד.
תקופת מסעי הצלב חופפת למה שנקרא אצלנו תקופת בעלי התוספות ,שהם כמאתיים שנה .
ה'אלפים ס"א - ד' אלפים תתס"א. שהם 1100 - 1300.

1.מסה"צ הראשון.
1096 גזירות תתנ"ו קהילות שו"מ בגרמניה. מספר ההרוגים אשפירא 11.וורמיזא 800, קלן רגנסבורג טריאר ואחרים הסה"כ [הערכות בלבד] בין 10 ל 12 אלף.
במסע זה לא נפגעו יהודי צרפת מלבד העיר רואן. וסבלם החל במסע השני.
פטירת רשי 1105 תתס"ה. סיפור [אגדה] רשי וגוטפריד מבויון. שהיה שליטה הראשון של ממלכת ירושלים הצלבנית.

כיבוש ירושלים -
היה ביום שישי 15 ביולי 1099 (כ"ג בתמוז ד'תתנ"ט).
מתוך 150,000 שיצאו מאירופה, הגיעו לא"י כ30-40 אלף . ביוני 1099 הצלבנים פתחו בניסיון לכיבוש ירושלים בסגנונו של יהושע בן נון: התפללו, הקיפו את החומות שבע פעמים, תקעו בחצוצרות ושמו עפר על הראש. ניסיון זה לא צלח, והחומה לא נפלה.

ניסיון שני נכשל גם הוא. לקראת הניסיון השלישי, החליטו הצלבנים לבנות מכונות מצור, אך גילו שאין להם עצים מתאימים באזור. במקביל הגיע צי גנואזי קטן ליפו. הצלבנים פירקו את הספינות והשתמשו בחומרי הבניה על מנת להרכיב את מכונות המצור.

הצלבנים הטילו מצור על העיר.. וביום שישי 15 ביולי (כ"ג בתמוז ד'תתנ"ט), חמישה שבועות לאחר תחילת המצור על העיר, הצליחו חייליו של גודפריד מבויון להציב גשר עץ אל החומה, ודרכו הצליחו חייליו לחדור לעיר. ולפתוח את אחד השערים ולכבוש את העיר.

הצלבנים טבחו בתושבים היהודים והמוסלמים. בית הכנסת היהודי הראשי הועלה באש וכל אלפיים היהודים שנמצאו בו נשרפו למוות, חיילים ואזרחים, גברים נשים וילדים נטבחו בידי הכובשים. מי ששרד נמכר לעבדות.
...ערימות של ראשים, ידיים ורגליים היו מונחות בבתים וברחובות. אבירים ואנשים רצו ברחובות הלוך ושוב כשהם דורכים על גופות...מתיאורו של אחד הצלבנים.
מספר היהודים שנרצחו לא ברור והוא נע בין 2000 ל 6000.
-------
*** 1140 תתק"ב . ר יהודה הלוי עולה מספרד לירושלים. -
--------------

ה.
מסהצ"ב השני 1146 -תתק"ו.
במהלכו אירע נס לר"ת בחג השבועות תתק"ז 1147 שניצל מהריגה על ידי הצלבנים.
וזה תיאורו של רבי אפרים בן יעקב מבון:

ויום טוב שני של שבועות נאספו התועים מארץ צרפת אל רמרו, ובאו בבית רבינו יעקב שיחיה ולקחו כל אשר לו בביתו, וקרעו ספר תורה בפניו, ולקחוהו והוליכוהו אל השדה, ודברו אתו משפטים על דתו.

ויתנכלו להמיתו ופצעו אותו חמשה פצעים בראשו, כי אמרו אתה גדולו של ישראל לכן נקחה ממך נקמת התלוי ונפצעה בך כאשר פצעתם באלהינו חמישה פצעים.
וכמעט שכנה דומה נפשו הטהורה לולי רחמי יוצרנו אשר ריחם על תורתו.

וימן ה' שר גדול לרבינו יעקב בדרך אותו שדה, ויקראהו רבנו וישחדהו בסוס שווה חמישה זקוקים, וילך השר וידבר על לב התועים וישסעם בדברים ויאמר להם: הניחו לי היום ואני אדבר עמו אולי יפותה ונוכל להסיתו, ואם לא יאבה דעו כי מחר אתננו בידכם. וכה עשו ונדחית השעה הרעה בחמלת ה' על עמו ריחם על המרביץ להם תורתו הקדושה.

ו.
הפוגרומים ביהודים במסע השני.

הפרעות החלו בצרפת בערים שבמחוז הסום שעל נהר הסום:האם, סולי, ורמרו, היהודים הועמדו בפני הברירה – להמיר את דתם או למות.
אבל עיקר הפרעות התרכז בגרמניה, קהילות וורמס, מיינץ שטרסבורג ואחרות נפגעו קשות מעלילות דם, מהמרה לנצרות בכוח ומעשי רצח.

בערים אחדות, בעיקר בגרמניה נמלטו היהודים אל תוך מצודות העיר לקבל את הגנת שליטי הערים שהיהודים היו בני חסות שלהם. כך נצלה רוב קהילת קלן.

קהילות היהודים באנגליה כמעט שלא נפגעו מגל הפרעות ונהנו מחסות המלך. בצרפת שילמו הקהילות היהודיות מס לכס המלוכה – שנוצל למימון חלק ממסע הצלב וכן שילמו שוחד לאצילים מקומיים על מנת לקנות את חסותם.
-------------
*** הנוסע בנימין מטודילה בא"י, תייר בעולם.1170 - תתקכ"ה \ל.
*** הנוסע ר פתחיה מרגנשבורג בא"י 1180 -תתק"מ.
*** רי יהודה אלחריזי בא"י. 1218 תתקע"ח.
---------------------------
עלילת הדם בבלואה - 1171- תתקל"א.
בפוגרום שבעקבותיו, נהרג ר' פטר.על מותו מסופר בספר זכירה של ר אפרים מבון :
"גם בקרנטן נהרגו נפשות אין מספר... והרב הגדול רבי פטר, תלמיד רבנו שמואל ורבנא (ר' תם)
יעקב מרמרו, נהרג בלוותו לקבר פרנס אחד. אוי לו לדור שאבד מרגלית טובה כזו... אוי ללב הזוכר הריגתו, בואו אחי ורעי וסיפדו לרבכם".

* 14 ימים אחרי המהומות ב ד' תמוז תתקלא נפטר ר"ת משברון לב.
-------------
*** 5\ 1167 -תתנ"ח הרמבם בא"י.
-------------------------
קרב חיטין.
* 1187 קרב חיטין ונצחונו של צלאח א דין. שלאחר 100 שנים כבש את ממלכת ירושלים הצלבנית.
ובזה בעצם עורר והביא אצ מסע הצלב השלישי.

--------------
ז.
מסהצ"ב השלישי 1191 - תתקנ"א.
אל מסע הצלב השלישי. יצאו אל הדרך שלושת המלכים החשובים והחזקים באירופה - פרידריך הגדול מלך גרמניה, מלך צרפת פיליפ אוגוסט ומלך אנגליה - ריצ'רד לב הארי.

1189 תתקמ"ט עקב - הכתרת ריצארד לב הארי למלך אנגליה . פוגרום ביהודי לונדון. בהם נהרג רי יעקב אורליאנס מבהתו"ס וראש רבני אנגליה.

בהמשך המאורעות נרצחו ב 1190 - ז\ח' ניסן תתק"ן ביורק[אברווך] שבאנגליה רי אליהוא מיורק [?] ור יו"ט מיואני מתלמידי ר"ת וטבחו \ נטבחו שם 150 יהודים על קידוש השם, הוא מחברו של הסליחה מליל יוכ"פ "אמנם כן יצר סוכן בנו".

ריב"א השני -
מאשפירא נרצח עם שמונה בני משפחתו, ר יצחק בן אשר הלוי 1196 תתקנ"ו.
היה זה זמן קצר לאחר מסע הצלב השלישי ושוב התרחשו רדיפות, כאשר התרחשה עלילת דם בפברואר 1195 (אדר ד'תתקנ"ו).

גופה נמצאה סמוך לעיר שפייר ובעקבותיה פורעים נוצרים רצחו תשעה יהודים ב-13 בפברואר בתו הצעירה של הרב והדיין יצחק בן אשר הלוי [ריב"א]השני נרצחה בעלילת הדם והוצגה במשך שלושה ימים בכיכר השוק,ועכבר תלוי בקלעי שיער ראשה ללעג ולקלס .
גם אביה ריב"א נרצח כשהתנגד להמון שתקף את הגופה. בתי היהודים נשרפו ובית הכנסת באלטספייר נהרס. בפרעות אלו התאבדו רבים מבני הקהילה כדי שלא להגיע לידי הפורעים.

ח. משפחת הרוקח,
רצח בני משפחתר אלעזר הרוקח "מורמייזא" 1197 - תתקנז.
להלן תיאור האירוע-
בליל כ"ב בכסלו ד'תתקנ"ז (14 בנובמבר 1196), בזמן שעסק - - בפסוק "וישב יעקב לבטח", פרצו שני רוצחים לביתו, פצעו אותו ואת בנו פצעים קשים ורצחו את אשתו דולצא, את בתו הגדולה בלט בת ה-13 ואת בתו הקטנה חנה בת השש. בזכרונותיו מתאר רבי אלעזר כיצד הרגו לעיניו את בני משפחתו:
... ובתי בלט הגדולה בקעו ראשה, ובתי חנה בקעו בראשה ומתו... ומיד עמדה (אשתי) החסידה ויצאה... וצעקה שהרגו אותנו. ויצאו המתועבים והכוה בראשה עד הגרגרת ובכתף, ומן הכתף עד החגורה וברוחב כל הגב ובפנים, ונפלה הצדקת מתה. ואני סגרתי הפתח וצעקנו עד שבא לנו עזר ממרום...

”נשארתי בחוסר כל ובעוני גדול וביסורים גדולים”, הוא מעיד על עצמו.

היהודים משלמים.
המלך ריצארד צבר לו אוייבים ובדרכו חזרה לאנגליה אף נאלץ המלך להתחפש . אך בדצמבר 1192 נלכד בווינה. ונמסר לקיסר האימפריה הרומית הקדושה. כתנאי לשחרורו שולם כופר בסכום עתק של 150,000 מארק, שחלקם היה ממיסים שהוטלו על יהודי אנגליה

ט. משך 300 שנים-
שאחרי מסהצ"ב השלישי מרכז הכובד של יהדות אשכנז עברה לגרמניה . בעוד שהמרכז הצרפתי הלך ונחלש עד שאבד. [יהדות פרובנס למרות שגם היא סבלה מפוגרומים. הצליחה להתקיים ואף לשגשג בשל הרבנים מצרפת וגרמניה שנמלטו אליה - וזאת עד הגירוש מצרפת בשנת 1481].

י.
בהמשך השנים
ובעקבות המאורעות -
* עליית 300 בעהתו"ס מצרפת ואנגליה לעכו תתקע"א - 1211.. מראשי העלייה ר'ש משאנץ גדול בעהתו"ס מצאצאי רשי ור"ת, ר' יונתן מלוניל ראש ארבני פרובנס ואחרים.

* ויכוח פריס בו השתתפו בעל הסמ"ג ר משה מקוצי ור יחיאל מפריס, ולאחריו
שריפת התלמוד 1244 - תתר"ד. ועשר שנים לפניו שריפת המורה.

* 50 שנה לאחר עליית 300 הרבנים . עלה ר יחיאל מפריס לעכו ב תתרי"ט 1259.
*** עליית הרמבן לארץ ישראל אחרי ויכוח ברצלונה ב- 1267.
* מאסר מהרם מרוטנברג תתר"מ - 1280.

* גזירות רינדפלייש תתרנ"ח 1298. י"א שנרצחו בהם כמאה אלף מיהודי גרמניה ואוסטריה. ובהם ר מרדכי בן הלל, "המרדכי".
* הרא"ש חבירו של המרדכי -מהגר מאשכנז לספרד ב תתרס"ה - 1305.
----------

ועל ימי לואי ה-9 1226 -1270 סבלו יהודי בורדו אנז'ו והסביבה שנהרגו עקדו"ה - אולי בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' יולי 19, 2024 1:36 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

השעיר החיי
הודעות: 580
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: סדר בפוגרומים. ט' תמוז.

הודעהעל ידי השעיר החיי » ג' יולי 16, 2024 12:56 pm

בוא נתחיל עם זה שבט' תמוז הובקעה העיר והיא צום הרביעי המוזכר בתנ"ך..

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סדר בפוגרומים. ט' תמוז.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יולי 16, 2024 9:27 pm

השעיר החיי כתב:בוא נתחיל עם זה שבט' תמוז הובקעה העיר והיא צום הרביעי המוזכר בתנ"ך..


צודק.
ולא נעלם ממני.

אך - אין דיו להיות כנדון.
שהרי חורג הוא בזמן ובתוכן.
תודה.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סדר בפוגרומים. ט' תמוז.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' יולי 17, 2024 5:52 pm

המלך שהחלים ונדר לשחרר את ירושלים.
לואי ה 9.

צרפתי, כורדי, וצ'רקסי.
כהקדמה -
יש לציין שבשנים אלה של מסעי הצלב המאוחרים חלו חילופי שלטון באיזור כולו וגם בארץ ישראל. ולמשל ירושלים הצלבנית עוברת לשליטת האיובים בראשות צאלח א דין ב 1187, ומהם לשליטת הממלוכים בראשות ביברס ב 1260.

א.
מאז המסע הראשון ב 1096 ועד למסע הצלב השביעי חלפו כ 150 שנה.
שם--------------פירוט--------------------------------------------------שנים------יוזם-------יעד
צילום מסך 2024-07-16 083239  ++.png
צילום מסך 2024-07-16 083239 ++.png (209.53 KiB) נצפה 240 פעמים


מצב היהודים.
בשני המסעות 7 -8 מי שהוביל היה לואי ה 9, שבשמו ובתקופתו אירעו טרגדיות ליהודים.
המפורסם שבהם כנ"ל ויכוח פריס ובעקבותיו שריפת התלמוד. ובהמשך עליית ר יחיאל מפריס לא"י.

השריפה פגעה קשות בבתי המדרש של בעלי התוספות בצרפת, רובם נחרבו, והועתקו לגרמניה.
בזמן מסע הצלב השמיני הוציא לואי צו גירוש על כל יהודי צרפת שבוצע רק בחלקו . ובשנת 1270 הורה שכל יהודי בתחומי הממלכה שיימצא ללא טלאי צהוב יקנס בעשר ליברות כסף.

בימיו עברו היהודים עלילות שונות וגזירות אכזריות. ובימי המסעות 7-8 שוטטו להקות צלבנים בצרפת ופגעו ביהודים, כך בבורדו , באנז'ו והסביבה. ורבים נהרגו על קדה"ש והיו כאלה שנאנסו להשתמד.

ב.
מסהצ "ה השביעי.

צילום מסך 2024-07-17 173635.png
צילום מסך 2024-07-17 173635.png (275.06 KiB) נצפה 246 פעמים

במפה מסעו מצרפת לקפריסין, משם לכישלונו במצרים, ומעבר לארץ ישראל לשיקום וביצור ערי החוף.

המלחמה באיובים.
[האיובים החלו לשלוט בארץ ישראל כשסלאח אדין (הכורדי) הכריע בקרב קרני חיטין, בשנת 1187. התקופה האיובית בישראל הסתיימה בשנת 1260.]

לואי היה באמצע שנות השלושים לחייו, לאחר שהחלים, כנגד כל הסיכויים, ממחלה קשה -אנמיה ממאירה, שבה כמעט איבד את חייו , הוא נשבע שאם יבריא ינטוש את ממלכתו ויצא למסע צלב נגד הכופרים המוסלמים, ולשרת את הא-ל באמצעות מסע מלחמה יקר ושאפתני.
מסע זה יצא לפועל ב-25 באוגוסט 1248 כאשר הפליג מדרום צרפת למסע הצלב השביעי במצרים. מתוך תקווה כי התמוטטות השושלת האיובית תוביל לנפילת ירושלים וארץ ישראל כפרי בשל לידי הנוצרים.

כתוצאה מקרב פארסכור (6 באפריל 1250) נפל המלך בשבי עם כל צבאו ב-13 באפריל של אותה שנה, אך שוחרר ב-6 במאי 1250 תמורת כופר נפש עצום - בסכום עצום 800,000 מטבעות זהב. שרידי צבאו שבו לצרפת, אך הוא הפליג לעכו כדי להגן על הערים שהוחזקו בידי הצלבנים נגד התקפה אפשרית מצד המוסלמים.

ג.
לואי ה 9 וביצוריו ארץ ישראל.

וכאן פתח פרק חדש שהותיר את רישומו עד היום. והכוונה לרושם על נופי ארץ ישראל .
לאחר שנפדה משביו הגיע אל בירתה של הממלכה הצלבנית עכו. שם התיישב למשך ארבע שנים שבהן שהה בא"י ובמהלכן התמסר לבנייה ולביצור מחדש של מבצרי ערי החוף.
הוא לקח את שארית אנשיו, ואת מעט האנשים שהיו בארץ ישראל, והפך אותם לצבא של בנאים נודדים, לעכו הוסיף חומה,בנה חומה בצידון, הוסיף חומות ליפו ההרוסה, קיסריה שהייתה הרוסה נבנתה מחדש בין השנים 1251-1254,, ושרידיהן המרשימים עומדים וקיימים עד היום..

בתיאורים מסופר שלואי עצמו השתתף בבנייה. אמנם המסע של לואי התשיעי נכשל, אך כל השרידים בחוף הארץ ישראלי כיום [מלבד ארסוף] הם ביצוריו של לואי התשיעי.
לואי חזר הביתה לצרפת, אך לא הניח לו שירושלים נותרה מוסלמית, לבסוף - שב לצרפת ביולי 1254. הוא ראה את כישלונו כעונש על חטאיו והחליט להקדיש את עצמו למעשי צדקה.

תמונת השער -של קיסריה הצלבנית.
צילום מסך 2024-07-17 163851.png
צילום מסך 2024-07-17 163851.png (823.28 KiB) נצפה 246 פעמים

זכויות שמורות למופיע בתמונה.

ד.
מסע הצלב השמיני.
המלחמה הממלוכים.

לאחר מספר שנים ולאחר הכנות רבות וגיוס משאבים רבים .יצא לדרך ב-2 ביולי 1270 והפליג עם צבאו מדרום צרפת למסע הצלב השמיני, נחת בחוף תוניסיה וחנה במבצר שהוקם על חורבות קרתגו העתיקה. [החליט להפתיע את הממלוכים ולהגיע ממקום שלא מצפים לו – להגיע דרך צפון אפריקה מטוניס, לנוע לאורך קו החוף, ולכבוש את מצרים מכיוון אפריקה.]

הפעם מטרתו היתה להילחם בסולטאן הממלוכי ביברס, שכבש חלקים נרחבים משרידי ממלכת ירושלים. וניצחונו עליו תוביל בהמשך לשחרור א"י וירושלים מהשלטון המוסלמי.

[התקופה הממלוכית בארץ ישראל היא התקופה שבין השנים 1260, מועד יציאת הצלבנים את ארץ ישראל עד לשנת 1517 - מועד כניסת הטורקים והחלת שלטון האימפריה העותמאנית על הארץ, בה משלו הממלוכים בארץ ישראל.]

ה. בשנת 1250 אדוני מצרים.
היה זה הסולטאן ביברס (1260 – 1277), שהשתלט על האימפריה. ארץ ישראל וסוריה היו למחוז שלטוני, הם בחרו את העיר צפת לבירת החלק הצפוני של הארץ ואת העיר עזה לבירת החלק הדרומי . ירושלים הייתה בעלת חשיבות דתית עליונה אך בתקופה זו לא מילאה תפקיד שלטוני ומסחרי .]

חם חם מאוד.
בנחיתתו בטוניס בקיץ, החום הגיע ל 40 מעלות ואנשיו לא עמדו בחום הגדול, הם מתו משתיית מים מזוהמים [ וממחלות נוספות דבר דיזנטריה] כולל המלך לואי עצמו, שמצא את מותו באוגוסט 1270. מספרים שכשהלך לעולמו אמר שלוש מילים: "ירושלים ירושלים ירושלים". גופתו של לואי נקברה בפריס.
מותו של לואי התשיעי נחשבת כזו שהמיתה וסיימה גם את תנועת מסעות הצלב.

ו.
בַּיְבַּרְס- הצ'רקסי.

(מכונה "המלך המנצח"), היה סולטאן ממלוכי של מצרים סוריה כולל א"י משנת 1260 ועד מותו. נודע כמצביא וכשליט מוכשר במיוחד. במשך כל ימי שלטונו נלחם ביברס במדינות הצלבנים, וזכה בניצחונות רבים, וב־1265 כבש ביברס והחריב את קיסריה, חורבן שקיסריה לא השתקמה ממנו יותר.

שמו של בַּיְבַּרְס בשפה הקיפצ'קית [יש שפה כזו] הוא צירוף המילים בָּאיְ[א] (רב, אדיר, עשיר, אציל) ובַּרְס (פנתר). משום כך סמלו של ביברס הוא חיה מסוגננת, ככל הנראה טורף ממשפחת החתוליים. ברדדס או אריה.
המפורסם שבהם הם האריות [ברדלסים] שעל גבי שער האריות בחומה המזרחית של ירושלים. בתבליט – הטורף אוחז בכפתו חיה קטנה יותר – ייתכן סמל לאויביו של ביברס.
אמנם כנראה שהתבליטים אינם במקורם אלא נקבעו באכסנייה סמוכה שבנה ביברס - ובהמשך הועתקו משם ונקבעו בשער האריות.

בנה רבות בארץ וחלקם עדיין קיימים, כמו מבצר נמרוד שמעל לבניאס, שלושה גשרים : גשר בנות יעקב על הירדן, השני בכניסה הצפונית לעיר לוד, על נחל איילון, המכונה גשר ביברס, גשר שלישי שבנה ביברס נמצא ביבנה.

שער האריות
צילום מסך 2024-07-17 171623.png
צילום מסך 2024-07-17 171623.png (538.45 KiB) נצפה 246 פעמים

----------
ז.
סן לואי.

[בירושלים בית חולים על שמו.
בדרכם לכותל המערבי רבים הם החולפים על מבנה גדול בצד הדרך שקרוי על שמו של אותו לואי ה 9.
זהו בית החולים שנוסד ב-1851 ונקרא על שם לואי התשיעי מלך צרפת שהוביל את שני מסעי צלב (שביעי ושמיני) למזרח התיכון ואף נפל בשבי המוסלמים במצרים.
ביה"ח שוכן בקצה רחוב שבטי ישראל ומול חומת העיר העתיקה בנקודה שבה פרצו הצלבנים את חומת ירושלים במסה"צ הראשון. בשנים 48- 67 עבר גבול ישראל ירדן בינו לחומה, היום מסילת הרכבת הקלה]


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים