חד ברנש כתב:בנוגע לקשרי ר"ש ליברמן עם החזון איש, שנזכר באשכול, הופיע כעת מאמרם של שמואל גליק ומנחם כ"ץ, 'החוט המשולש: על הגר"ש ליברמן ויחסיו עם החזון איש והרי"נ אפשטיין', בספר היובל 'מנחה למנחם'.
(ואין לי PDF מהמאמר...)
גביר כתב:חד ברנש כתב:בנוגע לקשרי ר"ש ליברמן עם החזון איש, שנזכר באשכול, הופיע כעת מאמרם של שמואל גליק ומנחם כ"ץ, 'החוט המשולש: על הגר"ש ליברמן ויחסיו עם החזון איש והרי"נ אפשטיין', בספר היובל 'מנחה למנחם'.
(ואין לי PDF מהמאמר...)
ישנו כאן -
https://research.hemdat.ac.il/wp-conten ... %D7%A5.pdf
פרנקל תאומים כתב:להג"ר שמריה יוסף קרליץ אב"ד קוסובה והרבנית מרת ראשא לאה נ"ע (בת הג"ר שאול קצנלבוגן אב"ד קוברין) נולדו חמש עשרה בנים ובנות.
שישה מתוכם נלב"ע בילדותם. התשעה הנותרים היו כולם גדולי תורה מופלגים, שניים מהם היו גדולי הדור. שמותיהם כדלהלן:
7) מרת הניה חיה אשת רבי אבא ביינוש סוויאטיצקי הי"ד אב"ד קוסובה וטיקטין.
כמדו' שזו חותמת של אברהם ישעי' קרליץ מרחוב הרב שך 20 בני ברק
זו חותמת מודרנית מעשרים השנים האחרונות לא יותר.
לחזו"א לא היתה חותמת. חד משמעית.
התעסקתי עם כת"י ועם ספרים שהיו של החזו"א, שהיו הגהותיו על השוליים. למאות.
באף אחד לא היה חותמת.
אילו בספר היה היתה הגהה אחת בודדת מהחזו"א כבר היו מציגים אותה בפרסום, שמע מינה שאין. א"כ כל היחוס לחזו"א משונה ואין ספק שזה זיוף.
אראל כתב:אחד מהחבירים פה שלח לי באישי:כמדו' שזו חותמת של אברהם ישעי' קרליץ מרחוב הרב שך 20 בני ברק
זו חותמת מודרנית מעשרים השנים האחרונות לא יותר.
יונת אלם כתב:אחרי שנים של יגיעה בתורה ותשובות הלכתיות שכתב, רבי שמריהו יוסף הוציא ביאור קצר למסכת חולין בשם 'בית תלמוד' בן מ"ב דפים בלבד
זאב ערבות כתב:כאן נמצאת ידיעה על ר' זכריה גריינמן ממשפחת החזון איש
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 40#p704245
ידעתי שסבי עלה עם החזו"א באוניה ארצה. לאחרונה, מצאתי ברשימות העולים את שמותיהם סמוכים זה לזה.
אלא שמרשימה זו עולים פרטים השונים ממה שפורסם על החזו"א:
1 - הכי פחות חשוב - החזו'א עלה באניה מרתה וושינגטון ולא פולוניה. תיקנתי בויקיפדיה.
2 - החזו"א נולד באיזור שנת תר"ל, למרות שמקובל תרל"ח.
3 - הפער הגדול הוא בגילה של הרבנית. ע"פ הרשימה היא נולדה בשנת תרמ"ג, צעירה מבעלה, על אף שבסיפור השידוך המפורסם שלהם ע"פ גראדה היא היתה מבוגרת ממנו בהרבה, וכמעט התבטל השידוך בגלל זה לולי שהחזו"א לא רצה לבטל.
אך כשהעליתי הדברים העירו שיתכן ופקיד טועה כתב גילאים לא נכונים
ניסיתי לנבור קצת ומצאתי בבית המכירות קדם בקשה ששולח החזו"א להעלות את אמו ארצה באיזור שנת תרצ"ד ( https://www.kedem-auctions.com/he/node/55412
). החזו"א כותב שאמו בת 74, דהיינו שנולדה בשנת תר"כ. זה גם מאומת מהפספורט שלה -https://www.kedem-auctions.com/he/node/104747
) . אם כן לא סביר שאמו של החזו"א ילדה אותו בת 10, ולכן סביר שנולד בשנת תרל"ח, וכנראה אכן מדובר בטעות פקידותית (הושמט ה-ח מתרלח, או 1878 הפך ל1870).
אך לגבי הרבנית כותב החזו"א באותה בקשה שהיא בת 51. כלומר הוא מאשרר את הגיל שראינו ברשימות עולים, כלומר שנולדה בשנת תרמ"ג. צעירה מבעלה ב5 שנים. לכן בהנחה שהחזו"א אינו משקר כאן, (ולמה שישקר בעניין כה אגבי?) נראה שסיפורו של גראדה (והעתיק ממנו קוליץ) הוא המצאה, ובמיוחד שגראדה עצמו מפליג ואומר שגילה היה כפול משל החזו"א. יתכן והעניין נועד כדי להצדיק את העובדה שהיו חשוכי ילדים
פרנקל תאומים כתב:ישעיהו לוריא כתב:אז מה היה לנו רק בעת האחרונה, לגבי עובדות וסיפורים מחיי מרן החזון איש זיע"א?
1. הסיפור של ניתוח המוח, שמשמעו בכל השנים היה שידע את צורת המוח ודרכי הניתוח מהגמרא או הלכות טריפות וכדומה, לא נכון.
2. הרבנית לא הייתה כפולה בגילה, הימנו. יתרה מכך, היתה צעירה ממנו בשנים ניכרות.
3. מי שהתבקש בידי הגרח"ע להראות לר' משה בלוי את ר' אברהם ישעי', היה בנדוד ראשון של החזון איש. ולא הוזכר זאת בספר 'פאר הדור'.
4. הוכחשה והוזמה התחזית שניתנה כביכול מפי החזו"א, על 30, 40, 50, 70 שנה שהמדינה תשרוד בה.
כל זה, רק מהשבועות האחרונים בפורום.
חושבני שאפשר כבר לומר שעל מרן החזון איש, אולי בשל התנהלותו הצנועה והחרישית, אולי בשל עוצמת השפעתו העקיפה, הדביקו הכי הרבה סיפורים שלא היו ולא נבראו ולא התאימו בכלל לכל האישיות וההלוך יילך של חייו והתנהגותו.
אני לא בקיא מספיק, אבל אני רוצה להסיק מזה, ומעוד ראיות מגוונות, גם על כל מיני שמועות מתהלכות בשם החזו"א, בענייני הלכות הנהגת הציבור, מה שמכונה כיום השקפה והנהגת הדור, שהיה מסוייג מזה מאוד כמעט עד הקצה.
1. מעיקרא הסיפור הזה היה חשוד אצל כל בעל שכל, מכל מקום כבר ביארו שלא מדובר בציור הנוגע לניתוח מח כ''א בציור הנוגע לניתוח לב (והביאו גם מרופאים יר''ש, שהכי מסתברא).
2. הסיפור על גילה של הרבנית והמסתעף אין מקורו מספרות ההשקפה ההגיוגרפית כ''א מספרות הרכילות של החילונים (חיים גראדה, והנמשכים אחריו), ומה לך כי תלין.
3. המקור הוא ספרו של ר' משה בלוי, שבדידו הוי עובדה, וגם הוא גופא לא מציין שר' מאיר ליברמן היה בן דודתו של מרן החזו''א נ''ע, ומה לך כי תלין על 'פאר הדור'. ובכל מקרה, איזו משמעות יש לכך? אז לא ציינו שהוא היה בן דודתו, מה בכך? זה טפל לחלוטין וחסר כל משמעות בייחס לעצם הסיפור ולמסר העולה ממנו.
4. אני לא יודע אם התחזית נאמרה, ובאיזה נוסח. מכל מקום, זה שהיא לא התממשה לא מעיד על כך שהיא לא נאמרה. וברמב''ם מבואר שגם נביא המתנבא על הפורענות אינו הופך לנביא שקר אם היא לא מתגשמת. וק''ו בדורותינו שאין נבואה כלל.
ישעיהו לוריא כתב:אני טורח להשיב באריכות מפני כבוד הכותב וגם כי מישהו כאן חגג על התשובות והגדיל וכינה אותן בובקעס.
1. איני יודע אצל מי היה חשוד הסיפור, אבל עיקר הנפקא מינה בסיפור והכחשתו, זה לא העניין אם זה לב או מוח, אלא שהחזו’’א בחכמת התורה וממנה ידע את כל החכמות בעולם. ככה גם חינכו בטעות דורי דורות. אל נא ייתפס כבודו למוח שליט על הלב או להיפך.
ואת זה מכחיש הגרד’’ל. וברוך שמסר עולמו וכו’....
2. מעולם לא חשבתי שספרות הרכילות החילונית, נקיה משקרים. אולי אפילו להיפך.
אבל אפשר כמעט לקבוע, שבספרות ההגיוגרפיה, נוטל מקום בראש מעוותי המציאות, בראש ממציאי האגדות, הספר ’פאר הדור’ [ועוד טרם בדקתי מה כותבים שם על הסיפור מסעיף 1]
3. אקח דוגמא שאינה מלמדת על ימינו. מחילה על ההשוואות.
נניח מגיע הרב של אוקראינה לביקור אצל הרב דוב לנדו, ואליו מתלווה אברך שהוא קרובו וידידו של רבי אברהם משה באקאן, או רבי אברהם מרדכי גולדבלט, תלמידו האהוב של רבי דויב,
או בנדוד של הרב שניאור הבקיא המופלא.
ור’ דויב אומר לההוא, איך לא הראית לאורח את הבנדוד העצום שלך, אחד משכיות החמדה של ווילנה?! והאורח באמת מתפעל,
יש הבדל, אם סתם איזה אדם זר מקבל כזאת ’הצעת ביקור’, או שהוא גוער בחביבות בבן הדוד איך לא הראית לאורח את הבנדוד?
ואין ספק שהחזון איש היה אבן חמדה של ווילנא, אבל לא בהכרח שרח’’ע היה שולח כל אחד להראותו.
4. התחזית לא נאמרה. עיקר כוונתי להוכיח שלא נאמרה. לא שלא התממשה.
תחזית שמתעדכנת כל כמה שנים, וכמובן בכל פעם יש עדים נאמנים ששמעו על המס’ הזוכה החדש, היא תחזית שלא נאמרה.
אתה יודע מה? אפילו אם היא תתקיים (איך?) היא לא נאמרה...
בהמשך, אעלה איזה שקרים קטנים משעשעים של פאר הדור, לא דברים קריטיים, אבל מלמדים על חבר הסופרים התורני ועל תעשיית ההגזמה ואולי אף שקר, סביב דמותו הייחודית והענקית.
פלוריש כתב:נתבקשתי להעלות דברים שכתב הרב אברהם קלמנטינובסקי:ידעתי שסבי עלה עם החזו"א באוניה ארצה. לאחרונה, מצאתי ברשימות העולים את שמותיהם סמוכים זה לזה.
אלא שמרשימה זו עולים פרטים השונים ממה שפורסם על החזו"א:
1 - הכי פחות חשוב - החזו'א עלה באניה מרתה וושינגטון ולא פולוניה. תיקנתי בויקיפדיה.
2 - החזו"א נולד באיזור שנת תר"ל, למרות שמקובל תרל"ח.
3 - הפער הגדול הוא בגילה של הרבנית. ע"פ הרשימה היא נולדה בשנת תרמ"ג, צעירה מבעלה, על אף שבסיפור השידוך המפורסם שלהם ע"פ גראדה היא היתה מבוגרת ממנו בהרבה, וכמעט התבטל השידוך בגלל זה לולי שהחזו"א לא רצה לבטל.
אך כשהעליתי הדברים העירו שיתכן ופקיד טועה כתב גילאים לא נכונים
ניסיתי לנבור קצת ומצאתי בבית המכירות קדם בקשה ששולח החזו"א להעלות את אמו ארצה באיזור שנת תרצ"ד ( https://www.kedem-auctions.com/he/node/55412
). החזו"א כותב שאמו בת 74, דהיינו שנולדה בשנת תר"כ. זה גם מאומת מהפספורט שלה -https://www.kedem-auctions.com/he/node/104747
) . אם כן לא סביר שאמו של החזו"א ילדה אותו בת 10, ולכן סביר שנולד בשנת תרל"ח, וכנראה אכן מדובר בטעות פקידותית (הושמט ה-ח מתרלח, או 1878 הפך ל1870).
אך לגבי הרבנית כותב החזו"א באותה בקשה שהיא בת 51. כלומר הוא מאשרר את הגיל שראינו ברשימות עולים, כלומר שנולדה בשנת תרמ"ג. צעירה מבעלה ב5 שנים. לכן בהנחה שהחזו"א אינו משקר כאן, (ולמה שישקר בעניין כה אגבי?) נראה שסיפורו של גראדה (והעתיק ממנו קוליץ) הוא המצאה, ובמיוחד שגראדה עצמו מפליג ואומר שגילה היה כפול משל החזו"א. יתכן והעניין נועד כדי להצדיק את העובדה שהיו חשוכי ילדים
מי יודע פשר דבר?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים