גיזונטע קאפ כתב:באמונתו כתב:מסתבר ששתי סיבות יצרו מהפך בעולם, ביחס אל מרן החפץ חיים זצ"ל, להעריך כראוי, גדולתו ועוצמתו בתורה;
האחת, דעת מרן החזו"א זצ"ל, שבשונה מרוב עולם, אכן סבר שהחפץ חיים עולה על כולם, באמיתה ויושרה של תורה.
השנית היא עצם התקבלות (איטית) של משנה ברורה כפוסק אחרון לכל בני ישראל, כפי שסובבה ההשגחה העליונה.
זה היה לפני החזו"א, האחיעזר היה עומד כלפיו בביטול, אני יודע זאת מעדויות נאמנות, ראיתי באחיעזר שמביא ראיה מליקוטי הלכות, כנ"ל רב"ב, וגם בבריסק ידוע כמה אחזו הגר"ח והגרי"ז ממנו,
הגר"ח התבטא מפורש שהוא גדול מהאו"ש.
הגר"ח התבטא על
ספרו ביחס אל
ספר אור שמח, לא על האישים בשום פנים, וגם אותה התבטאות נאמרה הלא, ע"מ לפייס את החפץ חיים, בעת תוקף מחלוקת של שניהם נגד האור שמח זצ"ל, אחרי שהאור שמח התבטא בצורה מסוימת, כידוע.
עוד קיבלתי מחכמים וזקנים: בדורם, דווקא האור שמח זצ"ל נחשב גדול הדור, ואחריו ר"ח זצ"ל. גם אחרי פטירת שניהם, מי שנחשב עפ"י רוב כגאון הדור, גדול הדור, וגם מנהיגו בפועל, היה הרב חיים עוזר זצ"ל, לא החפץ חיים, שנחשב כזקן הדור וצדיקו: "סבא קדישא". תואר "רשכבה"ג" לדוגמה, הוענקה לרב חיים עוזר דווקא, דוק תשכח במסמכי התקופה ההיא.
אחרי השואה, חל מהפך למפרע, בהתייחסות ובהסתכלות, כנ"ל.