מסופר על הגר"י קמנצקי זצ"ל שפעם התפעל על דרגת הגר"א קוטלר, ואמר, הלא אני הייתי ה'עלטערע בחור' שלו בסלבודקא (שהשגיח עליו ולמד אתו ולימד אותו ודאג עבור צרכיו), והנה אתם רואים איך שהוא קפץ מעלי בגדלותו בתורה. אגיד לכם הנראה לי למה. חז"ל אומרים
קידושין ל, ב כתב:ואומר (תהלים קכז, ד) כחצים ביד גבור כן בני הנעורים ואומר (תהלים קכ, ד) חצי גבור שנונים ואומר (תהלים מה, ו) חציך שנונים עמים תחתיך יפלו ואומר (תהלים קכז, ה) אשרי הגבר אשר מלא את אשפתו מהם לא יבושו כי ידברו את אויבים בשער מאי את אויבים בשער אמר רבי חייא בר אבא אפי' האב ובנו הרב ותלמידו שעוסקין בתורה בשער אחד נעשים אויבים זה את זה ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה את זה שנאמר (במדבר כא, יד) את והב בסופה אל תקרי בסופה אלא בסופה
אני הרי אדם 'ליבראלי', ואני אומר את האמת איך שאני אוחז, מי שלא מוכן לקבל, שלא יקבל, זה לא מפריע אותי. אך אצל ר' אהרן הדבר דוקר אותו והוא לא יכול לסבול שלא מסכימים להאמת. והוא לוחם על דבר ה'.
כנראה, סיים הגרי"ק, ש'נעשים אויבים זא"ז' הוא תנאי.
ואכן נודע שהגר"א התבטא בחריפות חריג בשיעוריו למי שההין להקשות עליו.
ובספרו של סורסקי כתוב:
אש התורה כתב: מישהו שעל אותו בהזדמנות, מדוע הריתחא הזאת, הכעס המופגן כל-כך כלפי מי שהקשה לכאורה "שלא כענין". קבלה היא בידינו מרבי ישראל סלנטר זצ"ל, השיבו מיד, והדבר מובא ג"כ בספרו "אור ישראל", "אז תורה מוז מען לערנען גיפטיג", דהיינו יש ללמוד תורה עם ארס, בשום אופן לא בשויון נפש, בקרירות... הלא כך התורה ניתנה מסיני, בקולות וברקים...
ועובדא ידענא על שניים מנכדי הח"ח (חושבני הגר"צ והגרא"ג זאקס) כשהיו בחורים בישיבת בית מדרש עליון, היו קורעים הכפתורים מחולצת השני מתוך ריתחא דאורייתא, וזה היה דבר שחזר על עצמו בתדירות.