עתניאל בן קנז כתב:הדיון לא היה כאן על מידת כשרותו של ר' עמרם בלוי.
או על עדיפותו על ר' אריה לוין.
השאלה והתמיה היתה על מידת 'איפה ואיפה', מצד אחד לראות בר' עמרם כ'רשע' שאסור להסתכל בפניו (בגין חטאיו האמורים), ומאידך לראות בפושעי ישראל גמורים, שעברו על החמורות ביותר, והסיתו והדיחו רבים מישראל לפרוק עול מלכות שמים כ'צדיקים'.
היימישער כתב:איש_ספר כתב:כמה אדמורי"ם (עשירים) איכא בשיקגו? מי יכול לזהות?
בשנת 1938 היו בשיקגו ארבעה אדמורי"ם [לפחות],
ר' יהודה לייב טווערסקי האדמו"ר מהורוניסטייפול שיקגו,
ר' יהושע העשיל אייכנשטיין האדמו"ר מזידיטשויב חודרוב שיקגו,
ר' חנוך העניך דוב טווערסקי האדמו"ר ממאלין-ראדומישל שגר בין השנים תרפ"ד - תשכ"ח בשיקגו.
ור' יעקב יצחק טווערסקי האדמו"ר ממקארוב שיקגו.
המקארובער היה אז בן 42 - נולד בשנת תרנ"ו, הזידיטשויבער היה אז בן כ51 - נולד בשנת תרמ"ז, המאלינער היה אז בן 52 - נולד בשנת תרמ"ו, וההורוניסטייפולער היה אז בן 70 - נולד בשנת תרכ"ח, וא"כ הכוונה [מביניהם] כנראה לא אליו.
אם נדע מה הסתרת שם אולי נוכל למקד את הזיהוי.
Abraham Gronczyk
in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957
Name: Abraham Gronczyk
Arrival Date: 9 Nov 1937
Birth Date: abt 1889
Birth Location: Poland
Birth Location Other: Rozany
Age: 48
Gender: Male
Ethnicity/ Nationality: Hebrew
Place of Origin: Palestine
Friend's Name: R Eichenstein
Port of Departure: Cherbourg, France
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Aquitania
היה יהודי אחד, עשיר גדול מאמריקה, שהיה לו בית ליד רחובות, וסביבו פרדס גדול וכרם. האיש חיפש משפחה שתהיה מוכנה לגור בבית, בתוך הפרדס והכרם. הבית היה מחוץ לעיר, במרחק של כשני קילומטרים ממנה. אבי שמע על העניין והלך להציע את עצמו לתפקיד הזה. היה זה לקראת הקיץ של שנת תרפ"ט. במשך כל שנת תרפ"ח עדיין גרנו בירושלים ... הפרדס היה רחוק מן העיר. היה בו בית חדש לגמרי עם שתי קומות. הקומה העליונה, שהיתה מרוהטת, היתה מיועדת לבעל הבית עצמו לכשיגיע לגור שם. למטה נתנו לנו חדר, מטבח ושירותים ...
אמרתי לאבא שאני אלמד בבית הכנסת הגדול ברחובות, שעמד די שומם כל היום, וגם בבוקר ובערב בקושי היה בו מניין. אבא עבד בפרדס משבע בבוקר עד ארבע, ולכן אמרתי לו שאשב בבית הכנסת ואלמד עד ארבע, אז אחזור, אוכל צהריים, ונשב ללמוד יחד עד חצות. ואכן כך היה. הייתי יושב כל היום בבית הכנסת ולומד לבד. מכיוון שפחדתי להיות לבד, נעלתי את עצמי עם המפתח מבפנים וישבתי בבית הכנסת ולמדתי. כאשר באו אורחים ודפקו בדלת, פתחתי להם, והם היו רואים דבר-פלא - איזה ילד קטן יושב ולומד בבית הכנסת עם גמרא גדולה, שהיתה יותר גדולה ממני ...
בכל ערב הייתי חוזר הביתה דרך החולות, מכיוון שעוד לא היה אז כביש. משעה ארבע וחצי התחלנו כבר, אבי ואני, לשבת ללמוד בקומה העליונה עד שתים-עשרה בלילה, ואז הלכנו לישון. כך היה יום אחרי יום. התחלתי ללמוד מסכתות, מסכת אחרי מסכת. תוך פחות מקיץ אחד ברחובות, הספקתי ללמוד שלוש מסכתות.
כך התנהלו הדברים, עד אשר הגיעו מאורעות תרפ"ט ... כשהחלו המאורעות, "ההגנה" פינתה אותנו מן הפרדס ומהבית שבו גרנו. הם אמרו שמסוכן מדי למשפחה אחת בודדת לגור בלי הגנה בפרדס רחוק מן העיר. לאחר שפינו אותנו, עברנו לגור בבית של אחד המכרים שלנו ברחובות. משעזבנו את הפרדס, הקימה בו "ההגנה" עמדת שמירה (בעוז ותעצומות, עמ' 55-60).
שומר כתב:אני חושב שיש להזכיר דבר מענין
גורן בהיותו רב צבאי היתה שאלה שמצאו עצמות של חללים יהודים והיה חשש שמעורב בהם גם נכרים וגורן הלך לחזוא לשאול איך לקברם והחזוא ענה לו ממשנה מפורשת וגורן כותב התקשיתי בדברי החזוא אבל לא היה לי אומץ להקשות עליו רואים שהיתה לו יראת כבוד מהחזוא מובא בספרו משיב מלחמה
פולסברג כתב:עי' בזכרונותיו של ר' מרדכי אליפנט עמו' 8, ותמצא נחת...
לבי במערב כתב:היות ולא מצאתי אשכול מתאים יותר, אניחנו בכאן; יעשו המנהלים שליט"א כטוב בעיניהם...
מדברות־קדשו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ('הרב הנ"ל' הוא נשוא האשכול דנן):
מהענין נשמע כי מדובר על 'הזכרה' לאחר הפטירה (אף שיתכן, כמובן, כי רושם מוטעה הוא זה).פרנקל תאומים כתב:הלא הנזיר שלח בקשה שיתפללו עבורו, ומן הסתם שלח זאת לא רק לרבי רמ''מ מליובאוויטש כ''א גם לאדמו''רים ורבנים אחרים, כדרך כל אדם בעת מצוקתו וצערו.
לבי במערב כתב:יעוי' בהע' 87.
הגהמ כתב:אני חושב שבכה"ג אומרים 'איש כפי מהללו' ואיננו צריכים לחוס על כבודו יותר ממה שהיה רוצה הוא עצמו. מנין לכם שלולא הכרת הטוב שהרגיש כלפי ביאליק היה מתייחס אליו כמו ר' ברוך בער שלא הסכים אפילו להסתכל עליו? טבעי הדבר לחשוב שהנהגהתו היתה יותר קרובה לזה של ר"מ בר-אילן, למשל, שהתפאר מפגישתו אתו ומספר עליו בגעגועים.
פרנקל תאומים כתב:לבי במערב כתב:יעוי' בהע' 87.
הנזיר הורה הוראה כללית שיש להישמע להוראות ליובאוויטש?? היכן הוא כתב זאת? נשמע מוזר מאד.
כעת מצאתי את פירוט הדברים (התפרסם בשלהי מנ"א ה'תשע"ז):פרנקל תאומים כתב:הנזיר הורה הוראה כללית שיש להישמע להוראות ליובאוויטש?? היכן הוא כתב זאת? נשמע מוזר מאד.
ככלות ה’שבעה’, שלח הרב אברהם רוזנבום, מי שסייע ביד הנזיר בסידור ועריכת כתביו, מכתב לרבי. מכתב זה הוא כתגובה למכתב ששיגר הרבי, בו ביקש לעדכנו לגבי מאמריו וכתביו של הרב הנזיר.ב”ה, ירושלים עיה”ק תובב”א אור ליום ה’ פ’ כי תצא ז’ אלול תשל”ב.
כבוד הו”ק אדמו”ר מליובאוויטש שליט”א
שלום וברכה.
כמזכירו ואיש סודו של הרה”ג מוה”ר שאר ישוב כהן שליט”א, שקם משבעה על פטירת אביו הגדול הגה”ק הרב דוד כהן זצ”ל, הנני בזה להודיע על ההתפתחות מאז שלח המברק פ”נ ועד היום.
המברק נשלח לפי בקשת הרב המנוח זצ”ל, שחזר על בקשה זו כמה פעמים בזה אחר זה “להזכירו בפני הרבי” ולבסוף הוסיף “הרבי מליובאוויטש”. זה הי' אחרי ששכב כשלושה שבועות בביה”ח שערי צדק שם הוכנס אחרי שנפל בביתו, כנראה בגלל סחרחורת והי' זקוק לטיפול רפואי. מצבו הוטב וכבר דברו על הוצאתו מביה”ח, אך באופן פתאומי הורע המצב…
בליל ג’ פרשת שופטים כ”ח מנ”א תשל”ב בשעה 3 לפנות בוקר, ממש בעלות עמוד השחר, באותה שעה בה הי' רגיל לקום מידי יום, החזיר נשמתו לבוראו כשסביבו עמדו בנו, בחורי ואברכי הישיבה והגר”ש גורן שליט”א אמר ווידוי. כל זה אירע בשבוע האחרון ובס”ה הי' בביה”ח ל”ב יום. בן שמונים וחמש הי' בפטירתו.
כחצי שעה אחר פטירתו, נלקח לישיבת מרכז הרב בבית הרב הישן, שם הי' ר”מ יובל שנים מאז עליתו ירושלימה בשנת תרפ”ב. הלוויתו התקיימה למחרת, ביום שלישי בשעה 3 אחה”צ ונטמן בהר הזיתים ליד קברו של הגראי”ה קוק זצ”ל.
אחרי ה’שבעה’ התאספו תלמידיו לאסיפה מיוחדת בקשר עם כתביו שהשאיר אחריו בהלכה באגדה ובמחשבה היהודית. הוקמה וועדה להוצאת כתביו, מתכננים על הקמת מוסד בבית המנוח.
[בנו] הרב כהן מתפלל כל התפילות בבית מדרשו אשר בביתו ומתכוון לומר שיעוריו בהלכה (הלכ’ אבלות) ובמחשבה (אמונה ודעות, כוזרי, ע”פ כתביו הרבים של הרב המנוח על ספרים אלו) בבית מדרשו של המנוח בפני חברי המכון והמדרשה.
ולקראת השנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה, הנני בזה בשמו בבקשת פקידה לברכה ולהצלחה לשנה טובה שנת גאולה וישועה בכל מילי דמיטב ובמיוחד בהמשכת הפצת תורה ודעת ועבודה.
אליהו יוסף שאר ישוב בן שרה
זוג’ נעמי נחמה בת רבקה
בתם אלירז בת נעמי נחמה
בקשתו זו של הנזיר להזכירו לברכה ולישועה בפני הרבי, מצטרפת להוראתו לילדיו, כפי שסיפר הרב שאר ישוב כהן לרב יהודה לייב שילדקרויט שליח הרבי בחיפה, “לפני הסתלקותו ציווה אבא הרב הנזיר זצ”ל אותי, וכן ציווה על אחותי, ‘עד עתה כשהייתם צריכים לשאול, שאלתם אותי; לאחר מאה ועשרים כשיתעורר ספק כיצד לנהוג, תשאלו את הרבי מליובאוויטש”. את תוכן דברים אלו סיפר הרב שאר ישוב לרבי בהיותו ביחידות בתקופה שלאחר פטירת אביו.
לבי במערב כתב:
בקשתו זו של הנזיר להזכירו לברכה ולישועה בפני הרבי, מצטרפת להוראתו לילדיו, כפי שסיפר הרב שאר ישוב כהן לרב יהודה לייב שילדקרויט שליח הרבי בחיפה, “לפני הסתלקותו ציווה אבא הרב הנזיר זצ”ל אותי, וכן ציווה על אחותי, ‘עד עתה כשהייתם צריכים לשאול, שאלתם אותי; לאחר מאה ועשרים כשיתעורר ספק כיצד לנהוג, תשאלו את הרבי מליובאוויטש”. את תוכן דברים אלו סיפר הרב שאר ישוב לרבי בהיותו ביחידות בתקופה שלאחר פטירת אביו.
הקישון33 כתב:שמעתי שנכדה של גורן איזה עו"ד יצאה נגד הדרישה של יהדות התורה לקבל חשמל כשר עם טענות מזרוחנקיות קלאסיות אבל משום מה זכור לי שגורן בעצמו החמיר לגבי חשמל בשבת, זכרתי נכון?
הקישון33 כתב:שמעתי שנכדה של גורן איזה עו"ד יצאה נגד הדרישה של יהדות התורה לקבל חשמל כשר עם טענות מזרוחנקיות קלאסיות אבל משום מה זכור לי שגורן בעצמו החמיר לגבי חשמל בשבת, זכרתי נכון?
מתפעל כתב:מי כאן עם הרב גורן?
דרך אמת כתב:מתפעל כתב:מי כאן עם הרב גורן?
כנראה הרב רפאל עבו.
בית הגנזים כתב:
ישעיהו לוריא כתב:אנקדוטה אחת: הרב גורן הגיע לנחם אצל הלב שמחה והפני מנחם וסיפר בהטעמה ובחשיבות שלפני למעלה מארבעים שנה, נכנס לדבר בלימוד עם האמרי אמת ובסוף אמר לו האמרי אמת: גגין ועליות לא נתקדשו - א מלערנעט אויך..... (הכוונה כשלומדים בגבהות)
וכשיצא הרב גורן, אמר הפני מנחם ללב שמחה הוא כבר מסתובב עם הווארט עשרות שנים ולא מעלה על דעתו לרגע למי הרבי התכוון בדברו....
גלאגוזים כתב:דרך אמת כתב:מתפעל כתב:מי כאן עם הרב גורן?
כנראה הרב רפאל עבו.
זה לא הרב עבו!
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 256 אורחים