מתפעל כתב:מישהו יודע מי הרב מול הצדיק רבי אריה?
הרב ברוך קונשטט?
מתפעל כתב:מישהו יודע מי הרב מול הצדיק רבי אריה?
לאחר לינה ממושכת על רצפת האבן [בכלא הנשים בבית לחם] בימי החורף הקרים קיבלתי התקף של כאבי גב, והעבירו אותי לבית החולים בירושלים. הרב אריה לוין היה מבקר אצלי כמעט בכל יום. דיברתי איתו יידיש. הרב היה ממוגילוב, העיר שבה נולד אבי וחי סבי עד יומו האחרון. היה לו רגש מיוחד כלפי. הוא היה מביא לי ספרים, אשר בתוכם הוחבאו מכתבים שכתבו לי החברים מבית הסוהר בירושלים. הרב לא יכל להגיד לי זאת במפורש, מכיון שבמהלך המפגשים תמיד ישבה לידי שוטרת, ושומר נוסף עמד ליד הדלת,
ובכל מקרה הוא היה בטוח שאני מבינה שיש שם מכתבים. אבל הייתי תמימה וחשבתי לעצמי, 'מה, הם מטומטמים? יודעים שאינני יודעת עברית ומתעקשים לשלוח לי ספרים בעברית!' כך הייתי מחזירה לו את הספרים, והוא היה שב ומביא אותם ורומז, בלי שהבנתי את הרמזים.
כשהגיע זמנו של בעלה [=משה יחזקאל וואנעווסקי] להסתלק מן העולם עמדו על יד מטתו תשעה אנשים והיה חסר להם “אחד למנין” ליציאת הנפש. ולא נמצא באותה שעה בכל הסביבה שום איש מי שהוא להשלים המנין. הצטערו ובכו, פתאם נשמע בחצר קול איש שואל: איפה גר ר' משה יחזקאל? תיכף הכניסוהו פנימה, זה היה ר' דוד רוטה נ“י. ובנוכחות ה”מנין" יצאה נשמתו בקדושה ובטהרה.
הרב ר' אריה לעווין הי“ו, המתענין במקרים כאלה, שאל את ר' דוד רוטה נ”י מה הביא אותו פתאם לבית הזה בשעה כזו? והשיב לו לתומו: לפני שנים אחדות קנה מקום מנוחת־עולם על יד מקומו של ר' משה יחזקאל זה, ובכן בא פשוט לראות ולהכיר את ה“שכן שלו” עד יבא שלה, ושמח הוא שבא בעתו ובזמנו.
חלמישצור כתב:כב' כבר העלה שאלתו לפני למעלה משנתיים באשכול הזיהויים, ואין פותר לה.
לעיל העליתי מארכיון המדינה תמונת ר' אריה עם הרב דוב אליעזרוב מאירוע משנת תשכ"ד במגרש הרוסים. הנה תמונה נוספת מאותו אירוע, ממכון ז'בוטינסקי (כאן)
מה שנכון נכון כתב:
אברהם כתב:הסיפור על 'עינייך יונים' מרגש מאד!
גימפעל כתב:"ער איז דאך ב"ה הרב ר' אריה לוין משפיע און מקושר צו ברייטע קרייזן אין ישראל השי"ת זאל מאריך זיין און מחזק זיין זיינע יארן און טעג מיט געזונד" [הוא, הרב ר' אריה לוין, ב"ה משפיע ומקושר לחוגים רחבים בישראל. השי"ת יאריך ויחזק ימיו ושנותיו מתוך בריאות].
גימפעל כתב: את מכתבו מסיים רבי מנחם ברשמיו מהביקור אצל הרבי: "האדמו"ר הוא יהודי וצדיק כאשר נכנסים אליו אז מרגישים ווי ער דערווארעמט א יידישע הארץ - מרגישים איך הוא מחמם לב יהודי".
גביר כתב:מעשה והוזמנתי לחתונה של ידיד, הואיל והלה סיפר לי שחמיו אדם פשוט הופתעתי לראות שהאדם שעמד לידו, שאותו חשבתי לאבי הכלה, הוא בעל הדרת פנים נדירה. אמרתי לעצמי שמראה חיצוני עלול להטעות וגם אדם עממי עשוי להיראות כרב גדול אם רק יגדל את זקנו, יכסה את ראשו במגבעת מתאימה ויעטה מעיל ארוך. עודני עומד ומהרהר בדבר תפשני אחד מידידי, כיום משגיח בישיבה חשובה מאד ואז אברך מקורב אצל רבים מגדולי ירושלים, והוליכני אצל אותו אדם כשהוא אומר לי - בא וקבל את ברכתו של הצדיק רבי רפאל לוין. איני זוכר במה ברך אותי אך זכורה לי היטב לבביותו ולחיצת ידו [בשתי ידיים] החמימה.
י. אברהם כתב:מהו מקור תוארו "הצדיק הירושלמי" ?
הרי לא חסרו צדיקים בירושלים
שמא בעיני מי שהוליד את התואר, רק ר' ארי' נחשב צדיק מפני סיבות מסויימות ?
משה גור אריה כתב:הרה"ק מגור זצוק''ל [כמדומה האמרי אמת] אמר כי ראוי לקרוא לרבינו 'הצדיק הירושלמי' שכן שנינו 'ירושלים לא נחלקה לשבטים' ואף רבי ארי' לא 'נחלק לשבטים' היינו שלא החזיק במחלוקת והיה משוייך לכל פלגי ושבטי העם בירושלים...
גיזונטע קאפ כתב:המיוחד בר' אריה לוין היה שבעוד שמצוי אצל אלו שהיה להם קשר עם חופשיים, שזה נבע מאיזה נקודה של פגם שהייתה להם, והיה להם איזה קרירות באידישקייט ובחומרה של העבירות, כך שהיה להם איזה שייכות עם עוברי עבירה, אצל ר' אריה לוין זה לא היה כך, והקירוב שלו היה לא מתוך שום שייכות איתם, וע"כ זכה לכבוד בכל המחנות
משה גור אריה כתב:י. אברהם כתב:מהו מקור תוארו "הצדיק הירושלמי" ?
הרי לא חסרו צדיקים בירושלים
שמא בעיני מי שהוליד את התואר, רק ר' ארי' נחשב צדיק מפני סיבות מסויימות ?
הרה"ק מגור זצוק''ל [כמדומה האמרי אמת] אמר כי ראוי לקרוא לרבינו 'הצדיק הירושלמי' שכן שנינו 'ירושלים לא נחלקה לשבטים' ואף רבי ארי' לא 'נחלק לשבטים' היינו שלא החזיק במחלוקת והיה משוייך לכל פלגי ושבטי העם בירושלים...
מטה עז כתב:אשמח לעזרה במציאת המקור המוסמך לסיפור של בעל הלשם, שאמר בתשובה לרבי אריה, שאם הוא נמשך לעשיית חסד ומצליח בזה, הרי זה תפקידו בחיים, ואל לו לחשוש מביטול תורה.
תודה רבה מראש
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים