אור עולם כתב:לענ"ד שוב יש כאן נפטר ענק שהעולם מתמקד בחלקים שונים שלו,
אך ה'תלמיד חכם' שבו - לא נספד כהלכה,
שהרי ר' אורי היה ת"ח כפשוטו בנגלה ובנסתר, וגדולי עולם כיבדוהו לא רק בשל זיכוי הרבים שלו אלא בשל מעלתו העצמית,
ויש בזה 'מחייב' עצום לתפוס שיהודי שפתח לראשונה גמ' באיזור גיל 40 נעשה ת"ח בסדר גודל כזה,
דורשי יחודך כתב:אור עולם כתב:לענ"ד שוב יש כאן נפטר ענק שהעולם מתמקד בחלקים שונים שלו,
אך ה'תלמיד חכם' שבו - לא נספד כהלכה,
שהרי ר' אורי היה ת"ח כפשוטו בנגלה ובנסתר, וגדולי עולם כיבדוהו לא רק בשל זיכוי הרבים שלו אלא בשל מעלתו העצמית,
ויש בזה 'מחייב' עצום לתפוס שיהודי שפתח לראשונה גמ' באיזור גיל 40 נעשה ת"ח בסדר גודל כזה,
לפני למעלה מ25 שנה שמעתי שהיה אירוע הקשור לפוליטיקה שמאן דהוא פירסם פשקווילים מזלזלים בר' אורי זוהר. לפי מה ששמעתי, בכנס אחד עלה הגר"ש פישר זצ"ל והכריז ש"ר' אורי זוהר יודע כל התורה כולה נגלה ונסתר, והיד שכתבה את המודעה הזאת תקצץ!"
איני יודע אם הסיפור מהימן או לא, אולי יש למישהו מידע?
אור עולם כתב:לענ"ד שוב יש כאן נפטר ענק שהעולם מתמקד בחלקים שונים שלו,
אך ה'תלמיד חכם' שבו - לא נספד כהלכה,
שהרי ר' אורי היה ת"ח כפשוטו בנגלה ובנסתר, וגדולי עולם כיבדוהו לא רק בשל זיכוי הרבים שלו אלא בשל מעלתו העצמית,
ויש בזה 'מחייב' עצום לתפוס שיהודי שפתח לראשונה גמ' באיזור גיל 40 נעשה ת"ח בסדר גודל כזה,
ולבכות את גודל האבידה והחסר כמצווה עלינו בהסתלקות ת"ח,
ולהתעורר במחויב מזה לעבודתנו העצמית.
עתניאל בן קנז כתב:לפי תיאורים של כמה וכמה ממקורביו.
בעשור האחרון, היה אצלו שינוי מחשבתי. והתחיל לדרכים קצת שונים בעבודת ה', דרכים שהיו זרים לו בשנים הקודמות.
האם יש מישהו שיכול להרחיב יותר, ומה הביא אותו לכך?
עתניאל בן קנז כתב:בעשור האחרון, היה אצלו שינוי מחשבתי. והתחיל לדרכים קצת שונים בעבודת ה', דרכים שהיו זרים לו בשנים הקודמות.
שילה צבי כתב:מעין זה אפשר לראות אצל הרב ישעיהו דורון
עתניאל בן קנז כתב:אולי אפרט יותר.
שמעתי ממנו דרשות, בנוסח שהרמח"ל מדבר על איחוד בין אפרים/יוסף/ישראל - ל'יהודה'. והוא אמר אולי שהכוונה בין חסידים למתנגדים.
בהזדמניות אחרות, הוא דיבר אודות עבודת ה' של אהבה ורגש, שיכולה להגיע להשגים מסוימים שא"א להגיע בהשגות שכליות.
בהזדמניות אחרות (כנראה בעקבות הכרות את פעילי התשובה החסידיים, של בעלזא, ברסלב (המיינסטרים), ועוד), הוא הביע שאכן יש רבדים מסוימים שאפשר להגיע להם רק בדרך זו.
וכן הלאה על דרך זו.
זה שלמד ספרי חסידות לא ידעתי, אבל את הנ"ל שמעתי ממנו. וכעת צצים פרסומים על לימוד ליקוטי מוהר"ן. ולאחרונה גם 'תניא.' וזה מצטרף לכל התמונה. שעבר בו איזה מהפך מחשבתי מסוים.
לא כזקן רגשן, אלא כהכרה מחשבתית על רבדים נוספים בעבודת ה'.
כל אלו רק מקופיא.
ולכן שאלתי האם יש מישהו שיודע יותר פרטים. מה בדיוק עורר אותו. מי השותפים שלו לעולם מחשבה זו, וכיוצ"ב?
פלוריש כתב:שילה צבי כתב:מעין זה אפשר לראות אצל הרב ישעיהו דורון
הרחב נא לנו
באמונתו כתב:ר' אורי הסביר בעצמו, וסיפר שעבר מהפך גדול (שני), הכול בעקבות קשיים רבים ועצומים בחינוך ילדיו! מפני שניסה לחנכם בכוח האמת שלו ונכשל, עד שהגיע להבנה שחייבים לשנות תפיסה וגישה, ולהכניס מעט חסידות (כלשונו), דהיינו דגש על אהבה ושמחה וכו' ואז ראה הצלחה!
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
דברי הספד של ר' אורי על הגרי"ש זילברמן זצ"ל.
כמה טוב ונפלא אם יש מקום להשיג ולהעלות הקלטות ישנות שלו.
והיו לנו למשיב נפש
אש משמים כתב:הרהרתי לאחרונה בדברי הבוז וההבל לעולם הזה של הרב אורי זוהר זצ"ל וחשבתי לעצמי שודאי ישנו קושי גדול מאוד לעשות שינוי כ"כ גדול וחד כפי שעשה אך מאידך יש גם קלות מסוימת לעשות שינוי כזה אחרי מיצוי כל הבלי עוה"ז ועל דרך הגמ' בסוכה "כדדרש רבי יהודה לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים צדיקים נדמה להם כהר גבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה הללו בוכין והללו בוכין צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה" משמע שלצדיקים יש ניסיון כל מהלך חייהם שלא להתפתות ל'הר הגבוה' אך לרשעים יש קושי שונה כי הם רואים ומכירים שהיצר הוא 'כחוט השערה' אלא הקושי הוא חברתי ושינוי ההרגל.
ח"ו איני בא להמעיט מגודל מעלת השבים מרשעותם כי הוא זה ועינינו רואות כי מעטים הם אבל ההבחנה בין הקשיים נראת נכונה בעיני.
דורשי יחודך כתב:באמונתו כתב:ר' אורי הסביר בעצמו, וסיפר שעבר מהפך גדול (שני), הכול בעקבות קשיים רבים ועצומים בחינוך ילדיו! מפני שניסה לחנכם בכוח האמת שלו ונכשל, עד שהגיע להבנה שחייבים לשנות תפיסה וגישה, ולהכניס מעט חסידות (כלשונו), דהיינו דגש על אהבה ושמחה וכו' ואז ראה הצלחה!
פצצה!
לענ"ד חייבים להטיל את הפצצה הזו גם בפורום "ויתהלך חנוך."
באמונתו כתב:אש משמים כתב:הרהרתי לאחרונה בדברי הבוז וההבל לעולם הזה של הרב אורי זוהר זצ"ל וחשבתי לעצמי שודאי ישנו קושי גדול מאוד לעשות שינוי כ"כ גדול וחד כפי שעשה אך מאידך יש גם קלות מסוימת לעשות שינוי כזה אחרי מיצוי כל הבלי עוה"ז ועל דרך הגמ' בסוכה "כדדרש רבי יהודה לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים צדיקים נדמה להם כהר גבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה הללו בוכין והללו בוכין צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה" משמע שלצדיקים יש ניסיון כל מהלך חייהם שלא להתפתות ל'הר הגבוה' אך לרשעים יש קושי שונה כי הם רואים ומכירים שהיצר הוא 'כחוט השערה' אלא הקושי הוא חברתי ושינוי ההרגל.
ח"ו איני בא להמעיט מגודל מעלת השבים מרשעותם כי הוא זה ועינינו רואות כי מעטים הם אבל ההבחנה בין הקשיים נראת נכונה בעיני.
אמנם, מרן הרב שטיינמן זצ"ל אמר, כי מהמקום בו היה הרב אורי זוהר, קודם חזרתו בתשובה, לא שייך לשוב כלל בדרכי הטבע, בשום פנים ואופן!
אש משמים כתב:הרהרתי לאחרונה בדברי הבוז וההבל לעולם הזה של הרב אורי זוהר זצ"ל וחשבתי לעצמי שודאי ישנו קושי גדול מאוד לעשות שינוי כ"כ גדול וחד כפי שעשה אך מאידך יש גם קלות מסוימת לעשות שינוי כזה אחרי מיצוי כל הבלי עוה"ז ועל דרך הגמ' בסוכה "כדדרש רבי יהודה לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים צדיקים נדמה להם כהר גבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה הללו בוכין והללו בוכין צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה" משמע שלצדיקים יש ניסיון כל מהלך חייהם שלא להתפתות ל'הר הגבוה' אך לרשעים יש קושי שונה כי הם רואים ומכירים שהיצר הוא 'כחוט השערה' אלא הקושי הוא חברתי ושינוי ההרגל.
ח"ו איני בא להמעיט מגודל מעלת השבים מרשעותם כי הוא זה ועינינו רואות כי מעטים הם אבל ההבחנה בין הקשיים נראת נכונה בעיני.
באמונתו כתב:עתניאל בן קנז כתב:אולי אפרט יותר.
שמעתי ממנו דרשות, בנוסח שהרמח"ל מדבר על איחוד בין אפרים/יוסף/ישראל - ל'יהודה'. והוא אמר אולי שהכוונה בין חסידים למתנגדים.
בהזדמניות אחרות, הוא דיבר אודות עבודת ה' של אהבה ורגש, שיכולה להגיע להשגים מסוימים שא"א להגיע בהשגות שכליות.
בהזדמניות אחרות (כנראה בעקבות הכרות את פעילי התשובה החסידיים, של בעלזא, ברסלב (המיינסטרים), ועוד), הוא הביע שאכן יש רבדים מסוימים שאפשר להגיע להם רק בדרך זו.
וכן הלאה על דרך זו.
זה שלמד ספרי חסידות לא ידעתי, אבל את הנ"ל שמעתי ממנו. וכעת צצים פרסומים על לימוד ליקוטי מוהר"ן. ולאחרונה גם 'תניא.' וזה מצטרף לכל התמונה. שעבר בו איזה מהפך מחשבתי מסוים.
לא כזקן רגשן, אלא כהכרה מחשבתית על רבדים נוספים בעבודת ה'.
כל אלו רק מקופיא.
ולכן שאלתי האם יש מישהו שיודע יותר פרטים. מה בדיוק עורר אותו. מי השותפים שלו לעולם מחשבה זו, וכיוצ"ב?
ר' אורי הסביר בעצמו, וסיפר שעבר מהפך גדול (שני), הכול בעקבות קשיים רבים ועצומים בחינוך ילדיו! מפני שניסה לחנכם בכוח האמת שלו ונכשל, עד שהגיע להבנה שחייבים לשנות תפיסה וגישה, ולהכניס מעט חסידות (כלשונו), דהיינו דגש על אהבה ושמחה וכו' ואז ראה הצלחה!
אחרון התלמידים כתב:דורשי יחודך כתב:באמונתו כתב:ר' אורי הסביר בעצמו, וסיפר שעבר מהפך גדול (שני), הכול בעקבות קשיים רבים ועצומים בחינוך ילדיו! מפני שניסה לחנכם בכוח האמת שלו ונכשל, עד שהגיע להבנה שחייבים לשנות תפיסה וגישה, ולהכניס מעט חסידות (כלשונו), דהיינו דגש על אהבה ושמחה וכו' ואז ראה הצלחה!
פצצה!
לענ"ד חייבים להטיל את הפצצה הזו גם בפורום "ויתהלך חנוך."
ב"ה
מישהו כאן מוכן להירגע?
עוד רגע יטענו שהיה חסיד בכל ליבו ולבש שטריימל בסתר. ודבוק בלו"נ לצדיק האמת... (בלי לזלזל בברסלב חלילה).
הרב זילברמן החזירו, ולמד אישית איתו ועם תלמידיו שנים ארוכות ומהם קיבל את דרכיו וחכמתו. אמנם לא נשאר בקהילה זו כל חייו, אבל היה ליטאי בדרכי חייו. וכמעט בכל דיבור שלו שמעו את כיוונו של הרב זילברמן. על מעמד הר סיני וכו'. ודבק כל חייו בגר"א וברמח"ל.
נכון שבשנים האחרונות באופן מינורי נפתח גם לספרי חסידות, אבל מכאן עד לעוות את דמותו לגמרי - הדרך רחוקה.
אש משמים כתב:הרהרתי לאחרונה בדברי הבוז וההבל לעולם הזה של הרב אורי זוהר זצ"ל וחשבתי לעצמי שודאי ישנו קושי גדול מאוד לעשות שינוי כ"כ גדול וחד כפי שעשה אך מאידך יש גם קלות מסוימת לעשות שינוי כזה אחרי מיצוי כל הבלי עוה"ז ועל דרך הגמ' בסוכה "כדדרש רבי יהודה לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים צדיקים נדמה להם כהר גבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה הללו בוכין והללו בוכין צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה" משמע שלצדיקים יש ניסיון כל מהלך חייהם שלא להתפתות ל'הר הגבוה' אך לרשעים יש קושי שונה כי הם רואים ומכירים שהיצר הוא 'כחוט השערה' אלא הקושי הוא חברתי ושינוי ההרגל.
ח"ו איני בא להמעיט מגודל מעלת השבים מרשעותם כי הוא זה ועינינו רואות כי מעטים הם אבל ההבחנה בין הקשיים נראת נכונה בעיני.
מענה איש כתב:אש משמים כתב:הרהרתי לאחרונה בדברי הבוז וההבל לעולם הזה של הרב אורי זוהר זצ"ל וחשבתי לעצמי שודאי ישנו קושי גדול מאוד לעשות שינוי כ"כ גדול וחד כפי שעשה אך מאידך יש גם קלות מסוימת לעשות שינוי כזה אחרי מיצוי כל הבלי עוה"ז ועל דרך הגמ' בסוכה "כדדרש רבי יהודה לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים צדיקים נדמה להם כהר גבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה הללו בוכין והללו בוכין צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה" משמע שלצדיקים יש ניסיון כל מהלך חייהם שלא להתפתות ל'הר הגבוה' אך לרשעים יש קושי שונה כי הם רואים ומכירים שהיצר הוא 'כחוט השערה' אלא הקושי הוא חברתי ושינוי ההרגל.
ח"ו איני בא להמעיט מגודל מעלת השבים מרשעותם כי הוא זה ועינינו רואות כי מעטים הם אבל ההבחנה בין הקשיים נראת נכונה בעיני.
באיזה ראיון הוא התנער מהטיעון הנ''ל ואמר שחזר בגלל שהכיר באמת.
צופה_ומביט כתב:עתניאל בן קנז כתב:לפי תיאורים של כמה וכמה ממקורביו.
בעשור האחרון, היה אצלו שינוי מחשבתי. והתחיל לדרכים קצת שונים בעבודת ה', דרכים שהיו זרים לו בשנים הקודמות.
האם יש מישהו שיכול להרחיב יותר, ומה הביא אותו לכך?
לא הכרתי ולא יודע אישית,
אבל התפרסמה הסרטה שלו לומד יחד עם ר' דן טיומקין ליקוטי מוהר"ן א, רפב אזמרה.
בוא נגיד ככה: אני לא רואה בשום קונסטלציה מישהו ממשפחת זילברמן פותח ליקוטי מוהר"ן, ויהי מה.
התגלית של הרב אורי זוהר
הרה"צ רבי אורי זוהר זצ"ל היה אדם גדול מאד, כדמות הצדיקים הנסתרים מדורות קודמים, ולא כאן המקום להאריך. אנו ניגע רק בנקודה אחת - תרומתו העצומה בתחום הנוער המתמודד.
הוא נכנס לתחום זה דרך ילדיו שלו, שחלק מהם נחלשו ברוחניות בשנות בחרותם. בתחילה הוא ניסה להילחם בירידה הרוחנית שלהם בכח, ו"עשה את כל הטעויות האפשריות" כלשונו, עד שיום אחד פתאום הבזיקה במוחו הבנה חדשה, בבת אחת הוא תפס ש:הם אנוסים, הם לא יכולים לנהוג אחרת! ואז הוא שינה בבת אחת את גישתו.
מכאן ואילך החל לנהוג כלפיהם בחום ואהבה ללא תנאי, הכלה וסבלנות, מתוך הבנה שהם עוברים עם עצמם תהליכים שהם חייבים לעבור, ובבא העת הם יחזרו לדרך הישרה.
ואכן, הגישה החדשה הוכיחה את עצמה. בסופו של דבר כל בניו לימודי ה', כולם חזרו להיות יהודים חרדים יראי שמים, הממשיכים בדרך אביהם הגדול זצ"ל.
ר' אורי לא שמר על התגלית הזו לעצמו. הוא יצא והפיץ אותה בכל העוצמה: מסר הרצאות בפני הורים, כשהוא מטלטל את שמונים שנותיו לקצוי ארץ, ואף קיבל באופן אישי הורים רבים, בטלפון או בביתו-בקתתו, כשהוא מסביר להם:
"המתבגרים הללו אנוסים, הם חייבים לעבור עם עצמם תהליך של בירור רוחני, של ירידה לצורך עליה. עמוק בתוך ליבם חבויה נקודת הנשמה, הנקראת 'בת מלך', כשהיא עטויה בקליפת אבן קשה, שמקורה מן הערב-רב. הדרך לפוצץ את קליפת האבן היא לא בעונשים ולא בצעקות, לא בהטפות מוסר ולא בתביעות, אלא על ידי הרעפת שפע של אהבה ללא תנאי, שתמוסס את הקליפה הקשה. או אז, ברגע הנכון, תצוץ נקודת ה'בת מלך' במלא הדרה".
קבוצת הלימוד עם הנוער המתמודד
בנוסף, קיים הרב קבוצת לימוד יומית עם חבורת נערים מתמודדים, כחצי שעה ביום, במשך כעשר שנים, עד ליומו האחרון.
בימים האחרונים ראיינתי כמה מתלמידיו, והנה דבריהם:
כיצד התנהל הלימוד היומי שלכם עם הרב? "בדרך כלל הלימוד התחיל מכמה שורות מתוך הספר (מסילת ישרים, דרך ה' ונפש החיים) ואז הוא היה פורש כנפיים, מקיף את כל התורה, ואת כל מצבי החיים, קיבלנו ממנו אז את כל מהות האדם".
כיצד השפיע עליכם הלימוד? "שויתי ה' לנגדי תמיד, מהרגע הראשון, וגם עכשיו אני מרגיש שויתי, שהקב"ה כאן, רואה אותי, וצריך לעבוד אותו. כשהייתי לומד עם הרב אורי היה לי קשה לזוז ולנשום מרוב השראה, דבריו נכנסו בי כארס של עכנאי".
ותלמיד אחר משיב: "כיצד הוא השפיע עלי? כל החיים! שאלו אותי למחרת הפטירה איך אני מרגיש, אמרתי שלא ברור לי איך השמש זורחת למחרת, כל היום שלי היה סובב סביבו. פעמים רבות אני אומר לעצמי בשעת נסיון: מה 'הוא' היה אומר? ודאי שהיה מתאמץ בגילו המבוגר ועושה מה שצריך, אז גם אני צריך!".
כשדיבר באופן אישי – הוא לא ויתר!
מספרים התלמידים:
"אמנם כשדיבר עם ההורים אמר תמיד - לפעמים עם דמעות בעיניו - שאנחנו אנוסים ושלא יפעילו עלינו שום לחץ כלל, וגם כשדיבר עמנו בקבוצה אמר לנו זאת, אבל כשדיבר עמנו באופן אישי, באחד על אחד – אז השתנה דיבורו לגמרי! הוא תקף, הוא נכנס בנו, אמר את האמת שהרגיש וחי, אל תתבכיין, אל תתקרבן, יש הקדוש ברוך הוא בעולם והוא נתן תורה בהר סיני, אם צריך אביא לך את ההוכחות לכך, ועכשיו אתה חייב לפעול במערכת הזו! ממה נפשך – אם אתה שוטה, אתה פטור מן המצוות, אבל אם יש לך שכל – אתה מחויב לעשות משהו. קשה לך לקבל על עצמך דבר גדול? קבל על עצמך דבר קטן, אבל תעמוד בו במסירות נפש.
היה אומר המון לגבי הבעיות האישיות שהצגנו בפניו: "תתפלל על זה". ואם אמרתי: "אבל אני לא יכול", אז אמר: "אז תתפלל שתצליח להתפלל". ואם אמרתי: "אבל גם את זה אני לא יכול", היה אומר "אז תתפלל גם על זה", וכן הלאה. תמיד הוא יצא צודק בויכוח הזה...
בשעת מעשה כשדיבר איתי זה היה מעצבן, כי הוא הוציא אותי מאיזור הנוחות, היה מפליג על חשיבות מעשה קטן, ועל החיוב שלי להתקדם בכל מחיר, זה היה מתיש, היה מוכיח לכל אחד שהוא כן מסוגל.
ואנחנו גדלנו והפנמנו את מה שהוא אמר, שאי אפשר לברוח מהמציאות הזו שיש ה' ויש תורה וצריך לקיים מצוות".
אני תמה באזני תלמידיו: "אבל איך הוא הצליח? הרי כל רב אחר שינסה לתבוע בצורה כזו מנער מתמודד, ימצא את עצמו תוך כמה דקות מדבר אל עצמו... אז איך המשכתם לשוחח עמו לאורך שנים?".
האחד משיב: "היה לו חן נדיר, אל תשכח שהוא ריתק בשעתו 5 מליון ישראלים למסך, אז גם אותי הוא ריתק, היה אדם עוצמתי ומרשים, הוא זז מהר בין מושגים מאד מופשטים, כמו: שהשכינה היא בתוך הלב שלנו, ישר לפרקטיקה, ועוד לפני שאתה מתאושש מהדיבור הקודם הוא שולף לך סיפור אקטואלי מן החיים, לא יכלת לעזוב אותו".
וחברו עונה: "אתה שואל למה לא ברחתי לו באמצע? כי הוא אמר את מה שהוא מרגיש וחי, הוא לא ניסה לחנך, זה לא מישהו שאומר ומישהו שמקשיב, זה הגיע עמוק מתוך הלב, אם אני ינסה לחזור על דיבוריו, זה יהיה הרצאה ולא ישפיע, כשהוא אמר את זה, זה היה הוא! אמת בלי להתיפות, זה לא משהו חיצוני ממנו, זה הוא עצמו".
(נ.ב. שלא יהיו אי-הבנות: אל תנסו את זה בבית! כל הורה שינסה לדבר קשות אל ילדיו המתמודדים, ייכשל כשלון חרוץ. צורת דיבור תובענית כזו מותרת רק לאנשים מבחוץ, ורק אם יש להם את היכולות של הרב אורי זוהר...).
במסירות אינסופית
כך מבכה אחד מתלמידיו: "אני עדיין לא מעכל את זה שהוא נפטר. מהיום הראשון שהגעתי אליו, הוא עזר לי בלי סוף, בכל הענינים רוח וגשם, ועזר לי לקבל החלטות ברגעים חשובים מאד בחיי. תמיד היה זמין בטלפון, ולא פעם ולא פעמיים דיבר איתי יותר משעה בטלפון או בפרטי. היה קשוב לנו ומאזין לנו באמת. הוא היה ממש 'הינדיק' (מהמשל הידוע של רבי נחמן מברסלב). זכינו"... הוא אומר, כשדמעה מבצבצת בעיניו.
בנוסף לקבוצה הקבועה, היו נכנסים ויוצאים בביתו צעירים מכל המגזרים, וגם בטלפון. רוב הצעירים היו נערים חרדים מתמודדים, ששמעו מפה לאוזן על הרב המופלא שנותן את כל הלב לכל אחד.
"חזרתי בתשובה שלש פעמים"
הרב אורי זוהר אמר פעם: "אני חזרתי בתשובה שלש פעמים. פעם ראשונה עם עצמי, פעם שניה עם בניי, ופעם שלישית – עם נכדיי" (שחלק מהם עברו תהליך התמודדות אישי גם הם).
אני סבור שיש עומק נפלא באימרה זו.
כאשר יהודי זוכה לחזור בתשובה, הוא מקבל על עצמו יחד עם עול תורה ומצוות, גם את עול הקודים החרדיים, בלבוש, בדיבור, ובכל תחומי החיים. קשה עד מאד לבעל תשובה להתחייב לקודים החרדיים! אולי אפילו יותר קשה מאשר שמירת המצוות עצמם. אבל הוא מבין שכך צריך להיות ואי אפשר אחרת. כי בזכות שלא שינו את שמם לבושם ולשונם ופלאפוניהם – נגאלו ועתידים להיגאל.
והנה לאחר שסיים בעל התשובה להטמיע את הקודים בעצמו בשלמות, עשוי לצוץ לו אחד מבניו, ולשבש לו את כל הקוד. הוא מסתובב בבית שלו במכנסי ג'ינס ותספורת מארינס, הוא מכניס לתוך הבית את האינטרנט רח"ל, וכן הלאה.
כאן צריך בעל התשובה לעבור שוב את מסע הייסורים, בכיוון ההפוך, ובעצם בשני כיוונים מנוגדים:
מצד אחד - הוא צריך לקבל באהבה את בנו שמזלזל גם במצוות וגם בקודים החרדיים, וזה קשה מאד לאחר שההורה כבר הכניס למוחו (לפעמים במאמץ חריג) את חשיבות המצוות והקודים.
מצד שני - הוא צריך בו זמנית להמשיך להחזיק בעצמו ולהעביר לשאר ילדיו את כל המצוות ואת כל הקודים, בזמן שהוא עצמו עדיין לא רגיל בזה מילדותו, ובזמן שהוא עצמו טורח להסביר לאשתו וילדיו עד כמה הקודים לא חשובים בכל הנוגע לבן המתמודד.
מסובך...
כאן מגיע הרב אורי זוהר עם משפט הזהב שלו, ואומר: "חזרתי בתשובה פעם ראשונה עם עצמי, ופעם שניה עם ילדי".
אם יורשה לי לפרשן אותו, כוונתו:
בראשונה - למדתי לעבוד את הקב"ה לפי תכנית מסודרת, ובכפוף לקודים החברתיים.
אולם בפעם השניה - למדתי איך לעבוד את הקב"ה ממקום הרבה יותר פנימי, הרבה יותר אמיתי, שבו לא העמדתי את הבית המושלם והטהור עליו חלמתי, לא הצלחתי להרשים את החברה החרדית, ואף לא את המשפחה החילונית. בדרך הזו אני מכופף את ה"אני" שלי עד לעפר, ועובד את הקב"ה מהמקום הכי אמיתי והכי פנימי שיש.
מתנה: החוברת התקדימית 'אבות על בנים'
גולת הכותרת היתה כאשר ר' אורי זצ"ל כתב חוברת תקדימית בשם 'אבות על בנים', הכוללת הסבר מעמיק על פי המציאות, ובעיקר על פי תורת הקבלה, על תופעת הנוער המתמודד, ועל התפקיד המיוחד של ההורים. החוברת הזו זמינה כעת עבורכם, הורים יקרים, ללא תשלום. שילחו בקשה לדוא"ל: [email protected] והחוברת תישלח אליכם בדואר חוזר.
צופה_ומביט כתב:צופה_ומביט כתב:עתניאל בן קנז כתב:לפי תיאורים של כמה וכמה ממקורביו.
בעשור האחרון, היה אצלו שינוי מחשבתי. והתחיל לדרכים קצת שונים בעבודת ה', דרכים שהיו זרים לו בשנים הקודמות.
האם יש מישהו שיכול להרחיב יותר, ומה הביא אותו לכך?
לא הכרתי ולא יודע אישית,
אבל התפרסמה הסרטה שלו לומד יחד עם ר' דן טיומקין ליקוטי מוהר"ן א, רפב אזמרה.
בוא נגיד ככה: אני לא רואה בשום קונסטלציה מישהו ממשפחת זילברמן פותח ליקוטי מוהר"ן, ויהי מה.
ראיתי עוד הסרטה של שיחה שמסר כחצי שעה, [כנראה] במסגרת "מענה, מרכז הדרכה וסיוע לבעלי תשובה" [אצלם היא מופיעה], נשמע כהדרכה לצוות של ישיבה לנוער מתמודד/נושר.
יש שם את כל מה שכתבו בהודעות האחרונות,
והכותרת שנתנו להסרטה היא: "הרב אורי זוהר ז"ל: רבי נחמן מברסלב הוא הרבי של הדור שלנו".
לא מפי הכותרת אנו חיים, אני רק מראה מקום לרוצה לצפות בזה ולהתרשם בעצמו.
ראה חיבורו האחרון, הנקרא "אבות על בנים", שם מזכיר את ר' נחמן מברסלב 3 פעמים, אף מביא מדבריו בשם אומרם, בכל הכבוד הראוי.
יש שם בפרט אזכור אחד (עמ' 44-45), שם משווה החידוש של ר' נחמן על נקודה הטובה ו"תורת אזמרה", למפעל החפץ חיים בדבר שמירת הלשון, ולתנועת המוסר שמיסוד רבי ישראל מסלנט!!
לעיל שם מאריך בכוונת ר"נ.
גם מוסיף, כי היום, אף חוקרי הנפש בעולם, מגלים יסוד ר' נחמן מברסלב כ:"סוד האושר, סוד ההצלחה, וסוד החיבור הפנימי"!!!
שיבר כתב:העיתונאי ידידיה מאיר פרסם בטורו, כי היה לו גם שיעור בספר התניא. לע"ע לא ראיתי תיעוד על כך.
שיבר כתב:לדברי מקורבו ר' דן טיומקין יו"ר ארגון מענה עבור בעלי תשובה, בעל תשובה ליטאי שבשנים האחרונות הפך לחסיד ברסלב באופן מוצהר, היה לו שיעור קבוע עם ר' אורי במשך מספר שנים מדי מוצ"ש, בו למדו ספרי ברסלב. הוא מספר גם שהיה עורך 'התבודדות' לעצמו, א' ההנחיות העיקריות של רבי נחמן מברסלב. לדבריו, זה החל לאחר שהראו לו שנקודות עיקריות אותן ביסס בשיחותיו אודות היחס לבנים נופלים-נושרים - אליהן כנראה הגיע מעצמו - נמצאות בפרוטרוט בספרי ברסלב. ר' אורי בהיותו איש אמת, לא נרתע לבחון את הספרים בעצמו, למרות שהשתית את דרכו בדרך אחרת, וראה כי טוב. משם זה התחיל.
תיעוד של אחד השיעורים: http://www.maane.info/pages/4206
העיתונאי ידידיה מאיר פרסם בטורו, כי היה לו גם שיעור בספר התניא. לע"ע לא ראיתי תיעוד על כך.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים