סגי נהור כתב:(כנראה כוונתך פ"ג)
אכן. ולדרכו של הרמב"ם לא נראה שצריך לפרט יותר.
סגי נהור כתב:(כנראה כוונתך פ"ג)
פולסברג כתב:פרופ' מלך שפירא בספרים בלוג, בשם ר''ש פישר: כנראה חזר בו הרמב''ם משיטתו של הי''ג עיקרים...Someone I know currently attends R. Fisher’s weekly shiur on Avnei Miluim, the last half-hour of which is devoted to issues of hashkafah. Interestingly enough, he reported to me that a few weeks ago R. Fisher declared that he believes the Rambam abandoned his system of 13 Principles, the proof being that they are never mentioned as a unit in the Mishneh Torah
https://seforimblog.com/2007/08/marc-b- ... alakhic-2/
קובץ נפלא מאד! ותודה רבה על טובת העין במסירה לרבים. חמרא למריה, טיבותא לשקיה.איש פלוני כתב:בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
אחד הרבנים כתב:אני שמעתי באופן אישי ממו"ר רבי שלמה פישר זצללה"ה שהרמב"ם כתב בספרו משנה תורה את כל התורה כולה מלבד שני דברים שאין בהם נפק"מ הלכות במה וי"ג עיקרים, (כמדומני שביאר כוונתו שאין נפק"מ בי"ג עיקרים אלו דווקא לענין מיהו איפקורס )
ולא השתמש כלל בביטוי מסוג "הרמב"ם חזר בו"
אליסף כתב:דרך אגב!
מיהו הרב בצלאל נאור המצוטט לעיל?
לא עמדתי על טיבו
איש פלוני כתב:בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
מצורף קישור להורדת כל קבצי אהל לאה. עותק פיזי ניתן להשיג ברח' קויפמן 19, רמות ג' י-ם. משפ' שימל. (077-7090207).
בברכה"ת
מצורף גם תוכן הענינים:
פלוריש כתב:אליסף כתב:דרך אגב!
מיהו הרב בצלאל נאור המצוטט לעיל?
לא עמדתי על טיבו
לא פגשתי אותו אך למדתי בכמה מספריו.
הוא חוקר ומקובל, רחב אופקים ברמה בלתי מצויה. תוכל למצוא במאמר אחד גם פלפול ישיבתי, גם בירור להלכה, גם דיונים בהמשכים המסובכים של הרש"ב ובדרושי של רבי אייזיק מהומיל, גם דיוקים בכתבי רמח"ל והלשם, גם הבנה טובה בכתבי החוקרים הקשורים לנושא.
והוא גם כותב בשפה ברורה ובהירה.
הוציא לאור את השגות הראב"ד ע"פ כת"י, את ביאור הגר"א לספד"צ מהדורה שונה מהדפוס הישן, תרגום לאנגלית של אורות, ספר מסקרן בשם "אוירין" שכתוב בצורה שירית ומתאר את רגשותיו והגיוניו לאחר עלייתו לארץ (בהמשך חזר לארה"ב איני יודע מדוע), ספרים על הרמב"ם וכמה מסכתות, ספרים בנושאים מחשבתיים ועוד. חלקם באוצר החכמה וחלקם לצערנו לא.
בכמה מספריו יש מכתבים מהגר"ש פישר
613מצו כתב:איש פלוני כתב:בס"ד זכינו להו"ל השבוע קובץ אהל לאה חלק ד' מתורת רבינו הגר"ש פישר זצוקלל"ה.
מצורף קישור להורדת כל קבצי אהל לאה. עותק פיזי ניתן להשיג ברח' קויפמן 19, רמות ג' י-ם. משפ' שימל. (077-7090207).
בברכה"ת
מצורף גם תוכן הענינים:
ייש"כ גדול! מישהו יודע אם מתוכנן חלק ה גם (כולל חידושיו על ספר דברים)? והאם מתוכננן הוצאות חידושיו על החומש מאהל לאה כספר בודד?
איש פלוני כתב:בע"ה יצא חלק ה'.
ולאחמ"כ יצא גם בכרך בודד, בתוספת גדולה.
פולסברג כתב:פרופ' מלך שפירא בספרים בלוג, בשם ר''ש פישר: כנראה חזר בו הרמב''ם משיטתו של הי''ג עיקרים...Someone I know currently attends R. Fisher’s weekly shiur on Avnei Miluim, the last half-hour of which is devoted to issues of hashkafah. Interestingly enough, he reported to me that a few weeks ago R. Fisher declared that he believes the Rambam abandoned his system of 13 Principles, the proof being that they are never mentioned as a unit in the Mishneh Torah
https://seforimblog.com/2007/08/marc-b- ... alakhic-2/
פולסברג כתב:פולסברג כתב:פרופ' מלך שפירא בספרים בלוג, בשם ר''ש פישר: כנראה חזר בו הרמב''ם משיטתו של הי''ג עיקרים...Someone I know currently attends R. Fisher’s weekly shiur on Avnei Miluim, the last half-hour of which is devoted to issues of hashkafah. Interestingly enough, he reported to me that a few weeks ago R. Fisher declared that he believes the Rambam abandoned his system of 13 Principles, the proof being that they are never mentioned as a unit in the Mishneh Torah
https://seforimblog.com/2007/08/marc-b- ... alakhic-2/
הנה מתגובתו של הערשל גרוסמן למאמרו של שפירא [תגובתו של שפירא על התגובה תמצא באתר ספרים בלוג [בלי תוכן של ממש], וחבל שהקישורים לאתר הנ''ל מובילים רק לעמוד הראשי]:
נופל וקם כתב:"נוטר הכרמים" אכן שוב היטבת להגדיר את הרב.
רק אוסיף שחלק מאי תלותו המחשבתית וההשקפתית גם לא לערכי "הישוב הישן" ואדרבה תמיכתו בהרבה מערכי "הישוב החדש" נובעת לדעתי מכך שמשפחת פישר אינם ירושלמים במקורם אלא יק'ס מאזור האוברלנד בהונגריה, סבא של ר' שלמה שעל שמו הוא נקרא היה הרב של קארלסבורג וגם הוא היה רחב אופקים למרות אדיקותו ודבר הרבה שפות(ודרך אגב ר' שלמה דומה לו במראה פניו להפליא), אביו של ר' שלמה ר' אהרן (גם הוא דבר 7 שפות ולימד שפות בתל-אביב) שינה את לבושו ללבוש של בני הישוב הישן כשהגיע לארץ אך לא שינה את מנהגיו ונהג כמנהגי היק'ס, דהיינו קריאה בהברה של יק'ס, והילדים לבשו טלית, ר' שלמה התייתם בקטנותו ולכן לא הכיר את אביו וכבר לא נהג במנהגים אלו משום שאחיו הגדול ה"אבן ישראל" שבילדותו הלך עם טלית וקרא בתורה בהברה יקית הפסיק ממנהגים אלו משום שהם התביישו בהם משאר בני הישוב הישן, זה היה חריג מאוד משום שהיקים נמנו בדרך כלל על בני הישוב החדש, ור' שלמה עצמו כמו שנאמר כבר לעיל התחנך בת"ת של הקנאים, כמו שאמר לי פעם שבילדותו חינכו אותו לומר על הגראי"ה קוק 'ימ"ש' (עפ"ל), ובבחרותו למד בישיבת מיר כאמור.
מכל הערבוביה הזאת לדעתי נובע יושר שכלו חתירתו לאמת ואי תלותו המחשבתית.
מן הסתם כתב:נופל וקם כתב:"נוטר הכרמים" אכן שוב היטבת להגדיר את הרב.
רק אוסיף שחלק מאי תלותו המחשבתית וההשקפתית גם לא לערכי "הישוב הישן" ואדרבה תמיכתו בהרבה מערכי "הישוב החדש" נובעת לדעתי מכך שמשפחת פישר אינם ירושלמים במקורם אלא יק'ס מאזור האוברלנד בהונגריה, סבא של ר' שלמה שעל שמו הוא נקרא היה הרב של קארלסבורג וגם הוא היה רחב אופקים למרות אדיקותו ודבר הרבה שפות(ודרך אגב ר' שלמה דומה לו במראה פניו להפליא), אביו של ר' שלמה ר' אהרן (גם הוא דבר 7 שפות ולימד שפות בתל-אביב) שינה את לבושו ללבוש של בני הישוב הישן כשהגיע לארץ אך לא שינה את מנהגיו ונהג כמנהגי היק'ס, דהיינו קריאה בהברה של יק'ס, והילדים לבשו טלית, ר' שלמה התייתם בקטנותו ולכן לא הכיר את אביו וכבר לא נהג במנהגים אלו משום שאחיו הגדול ה"אבן ישראל" שבילדותו הלך עם טלית וקרא בתורה בהברה יקית הפסיק ממנהגים אלו משום שהם התביישו בהם משאר בני הישוב הישן, זה היה חריג מאוד משום שהיקים נמנו בדרך כלל על בני הישוב החדש, ור' שלמה עצמו כמו שנאמר כבר לעיל התחנך בת"ת של הקנאים, כמו שאמר לי פעם שבילדותו חינכו אותו לומר על הגראי"ה קוק 'ימ"ש' (עפ"ל), ובבחרותו למד בישיבת מיר כאמור.
מכל הערבוביה הזאת לדעתי נובע יושר שכלו חתירתו לאמת ואי תלותו המחשבתית.
אויבערלענדער און יעקעס זענען צוויי אנדערע זאכן. נעם א מאפע וועט איר זעהן, די אויבערלענדער קומען במקורם פון עסטרייך פון די שבע קהילות און פון טשעכעסלאוואקיע וואס איז גערופן געווארן אין די פריערדיגע דורות מעהרן און ביהעמען. ווידעראום די יעקעס זענען פון דייטשלאנד וואס איז ווייט אוועק פון דארטן. די מנהגים זענען היבש אנדערש און די הברה איז היבש אנדערש וכו’. מדארף פארשטיין אז דער טיפישער אמאליגער איד פון פראג אדער ניקלשבורג (די הויפט שטעט פון מעהרן און ביהעמען) האט טאקע אויסגעזעהן בחיצוניות ווי דער טיפישער דייטשער איד מיטן קמץ בארדע און געווען געקליידעט אייניג און גערעדט דויטש-אידיש, אבער ווי געזאגט סאיז פארט געוועזן א בריה בפני עצמו. כוואלט געזאגט אז דער אויבערלענדער איז דער ממוצע צווישן דער דייטשער און פוילישער איד, און טאקע געאגראפיש זענען זיי געווען לאקירט פונקט אינדערמיטן. בקיצור, די אויבערלענדער זענען א סארט בפני עצמם, אביסל נענטער צו די דייטשע סגנון אבער פארט נישט דאס לגמרי.
די יוצאי אויבערלאנד האבן זיך אויסדריקליך יא געציילט צווישן די בני ישוב הישן. כמעט רוב רבני העדה החרדית זענען געווען אויבערלענדער במקורם, הגרי”ח זאנענפעלד, מהרי”ץ און מהרי”ם דושינסקי און הגרי”ט ווייס זיעואכ”י. וואס יא? דער זיידע פון הגרי”י און הגר”ש פישער איז געוועזן דער רב פון דער סטאטוסקווא קהילה אין קארלסבורג און זייער פאטער איז געווארן מער פרום ווי דעם, במילה האבן זיי געהאט גאר א ברייטע ספעקטרום, אזוי צו זאגן.
ספרים וועלט כתב:מן הסתם כתב:נופל וקם כתב:"נוטר הכרמים" אכן שוב היטבת להגדיר את הרב.
רק אוסיף שחלק מאי תלותו המחשבתית וההשקפתית גם לא לערכי "הישוב הישן" ואדרבה תמיכתו בהרבה מערכי "הישוב החדש" נובעת לדעתי מכך שמשפחת פישר אינם ירושלמים במקורם אלא יק'ס מאזור האוברלנד בהונגריה, סבא של ר' שלמה שעל שמו הוא נקרא היה הרב של קארלסבורג וגם הוא היה רחב אופקים למרות אדיקותו ודבר הרבה שפות(ודרך אגב ר' שלמה דומה לו במראה פניו להפליא), אביו של ר' שלמה ר' אהרן (גם הוא דבר 7 שפות ולימד שפות בתל-אביב) שינה את לבושו ללבוש של בני הישוב הישן כשהגיע לארץ אך לא שינה את מנהגיו ונהג כמנהגי היק'ס, דהיינו קריאה בהברה של יק'ס, והילדים לבשו טלית, ר' שלמה התייתם בקטנותו ולכן לא הכיר את אביו וכבר לא נהג במנהגים אלו משום שאחיו הגדול ה"אבן ישראל" שבילדותו הלך עם טלית וקרא בתורה בהברה יקית הפסיק ממנהגים אלו משום שהם התביישו בהם משאר בני הישוב הישן, זה היה חריג מאוד משום שהיקים נמנו בדרך כלל על בני הישוב החדש, ור' שלמה עצמו כמו שנאמר כבר לעיל התחנך בת"ת של הקנאים, כמו שאמר לי פעם שבילדותו חינכו אותו לומר על הגראי"ה קוק 'ימ"ש' (עפ"ל), ובבחרותו למד בישיבת מיר כאמור.
מכל הערבוביה הזאת לדעתי נובע יושר שכלו חתירתו לאמת ואי תלותו המחשבתית.
לכל בוגרי הישיבה ולציבור הרחב :
ביום שלישי כ"ה בתשרי אנו עורכים בשתוף מערכת ישורון – מאסף תורני, כינוס תורני כפי המצ"ב.
לאחר החג תצא הודעה מסודרת .נא רשמו התאריך לפניכם.
איש פלוני כתב:הודעה שנשלחה ברשימת התפוצה של ישיבת איתרי:
איש פלוני כתב:הודעה שנשלחה ברשימת התפוצה של ישיבת איתרי:לכל בוגרי הישיבה ולציבור הרחב :
ביום שלישי כ"ה בתשרי אנו עורכים בשתוף מערכת ישורון – מאסף תורני, כינוס תורני כפי המצ"ב.
לאחר החג תצא הודעה מסודרת .נא רשמו התאריך לפניכם.
הגהמ כתב:מחולת המחנים כתב:כמדומני שהוזכרה כאן בהבלעה דעתו של הגר"ש פישר לכתוב שם צ'רלי בגיטין כפי הנהוג לכתוב בין בני אדם, ולא כפי שפסקו הגר"מ פיינשטיין ועוד לכתוב טשארלי, מכיון שאין כזה דבר לכתוב אות עם העיצור ', וכך נהוג בבתי הדינים, מלבד הספרדים שמנהגם מקדם לכתוב אותיות גימ"ל וצד"י עם העיצור '.
מהו ההסבר בדעתו של הגר"ש פישר בנידון?
שאלת חכם חצי תשובה (יש כזה דבר או אין כזה דבר?).
איש פלוני כתב:בע"ה יצא חלק ה'.
ולאחמ"כ יצא גם בכרך בודד, בתוספת גדולה.
אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.
דורשי יחודך כתב:אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.
לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?
ספרים וועלט כתב:וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז
באמונתו כתב:ספרים וועלט כתב:וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז
אך למי שהכיר ולו במעט את רבי שלמה ושיטתו ומהלכו, השאלות לא מתחילות. לא מקשים משום אחרונים עליו זצ"ל.
ספרים וועלט כתב:דורשי יחודך כתב:אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.
לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?
וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז
ברשילא כתב:בתוס' רעק"א בסוף פאה מובא שנהגו למעשה בכתיבת גט, אמנם במקרה של שיוויי שמות, לציין סימן חיצוני לשם האיש:
[attahment=0]תוס רעקא סוף פאה.JPG[/attachment]
ספרים וועלט כתב:דורשי יחודך כתב:אריק כתב:
שמעתי מר' שלמה זצ"ל שאמר שדעתו היא שצריך לכתוב שמות כמו שכותבים אותם בעיתון, ואם היו מסכימים בידו, הוא היה אומר להוסיף מספר תעודת זהות.
לכאורה הדברים מאד מסתברים, כיון שהעיקר לזהות את האיש ואשה, אבל איך נסביר את מה שהאריכו גם הפוסקים מלפני מאות שנים שכל כך טרחו לברר איך כותבים כל שם?
וכן למה שללו רוב הפוסקים כתיבת שם משפחה בגט, שזה קרוב יותר לשם האיש והאישה ממספר תז
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים