מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 03, 2022 2:54 pm

ועדיין, הכתוב רמז אותם במיוחד (ראיתי שמדייקים ממילת "וכל"), ונמצא שיש דקדוק בתורה שמכוון עבורם בדייקא.
ואגב, מצאתי כרגע ערוך לנר (מכות יב.) זה לשונו:

בגמרא שרו של אדום לטעות. המהרש"א בחידושי אגדות הביא דברי רש"י בישעיה (ס"ג ב') שגרס רק שתי טעויות יטעה, דהטעות השלישי דאינו קולט אלא אדם והוא מלאך הוא לא קחשיב, ונדחק המהרש"א מ"ט לא נחשב גם טעות זה. ולענ"ד י"ל דזה באמת לאו טעות הוא, דמנ"ל דלמלאך אינו קולט, ואי משום דאינו קולט אלא אדם הא המלאך ג"כ אדם נקרא, כדדרשינן בירושלמי ביומא (פ"ה סוף ה"ב) וכל אדם לא יהיה באוהל מועד אפילו אותם שנאמר בהם ופניהם דמות אדם, ואי משום דכתיב והיו לכם הערים למקלט הרי מלכם דרשינן לעיל (ט א) למעוטי גרים, אבל המלאכים הם בכלל מצות מה ששייך בהם, ונקראו אחים ורעים לישראל וקורים עמהם קדוש וברוך ושירה, ולמה לא יהיו ג"כ בכלל קליטה, ולכן א"ש הגרסא דלא חשיב זה לטעות דהוא מלאך היה:

הרי שמוכיח מכאן גופא שהם שייכים במצוות. ואם כנים אנחנו, הרי להיפך, זה עצמו הטעות של שר אדום לעתיד, שכיון שאינם מצווים בגלות, לא שייך בהם קליטה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 03, 2022 3:20 pm

יש איזה הכרח למצוא כאן קושיא אפי' בדוחק עצום?
גם אם היה כל הפסוק הוראה למלאכים (כמו פסוקים אחרים בנביאים, ואין סיבה לחלק בין תורה לנביאים) אין כל קושיא, כי אז הוא באמת הוא לא היה נחשב ללאו.
וקמ"ל בזה חיבתן של ישראל, כמש"א בפס"ר.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' אפריל 03, 2022 3:25 pm

הספדים באנגלית מרבני ביתר עילית, כולל דברי הספר מהמשגיח הרה"ג חיים וואלקין שליט"א (ידידו של הגרח"ק זצ"ל): https://drive.google.com/file/d/1aK1z56 ... sp=sharing

תורה יהדי''ר
הודעות: 251
הצטרף: א' דצמבר 12, 2021 10:40 pm

Re: ברוך דיין אמת - מרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי תורה יהדי''ר » א' אפריל 03, 2022 4:20 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש לי עוד דוגמא מעניינת הרב כף החיים ע"ה שמו כמוהר"ר ר' יעקב חיים.
והוא הביא אזהרת צוואת ריה"ח בספרו והאריך בזה מו"ר נכדו בספרו אור משה בהקדמה.
ןחתנו היה רבי יוסף חיים מועלם.


עוד דוגמא כעין זו, שהרב חיד"א היה מחותן עם הג"ר דוד פארדו זיע"א, למרות שהיה לשניהם שם זהה דוד, והקל בזה החיד"א, מכיון שהיו לו עוד שני שמות, חיים יוסף, כמו שכתב כל זה מורינו הגריח"ס שליט"א בספרו דברי יעקב חיים ח"א סימן לג', ודחה בזה את דברי הג"ר יהוסף זכריה שטערן זצ"ל, שרצה להוכיח מזה להקל, והביא גם ראיה מהמהרש"ם, עש"ב.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 03, 2022 6:26 pm

.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב א' אפריל 03, 2022 7:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 03, 2022 7:33 pm

מה שנכון נכון כתב:יש איזה הכרח למצוא כאן קושיא אפי' בדוחק עצום?

לא למצוא קושיא. זה נסיון ליישב את דברי הגרח"ק שראה בזה קושי

גם אם היה כל הפסוק הוראה למלאכים (כמו פסוקים אחרים בנביאים, ואין סיבה לחלק בין תורה לנביאים) אין כל קושיא, כי אז הוא באמת הוא לא היה נחשב ללאו.
וקמ"ל בזה חיבתן של ישראל, כמש"א בפס"ר.

כלומר שאין כאן ציווי למלאכים, שכן אין ציווים בתורה למלאכים, שלא ניתנה להם תורה, אלא גילוי מהקב"ה שגם המלאכים אינם נמצאים שם.
והרי זה כמעט או ממש כדברי הגרח"ק שאמר "דהפשט הוא שיש הבטחה מהקב"ה שלא יהיו מלאכים באותו זמן, ואין כאן לא ציווי כלל".

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ברוז » א' אפריל 03, 2022 8:10 pm

ראיון על הגר"ח עם הרב חנוך סגל, בעיתון 'המחנה החרדי' של בעלז
קבצים מצורפים
המחנה החרדי פטירת הגרח קניבסקי ..pdf
(9.46 MiB) הורד 398 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 03, 2022 8:51 pm

יש לברר מה באמת היה עם ספר 'הגאון'...

[כבר סיפרתי בעבר, שמו"ר הגרש"א התבטא, אליאך היה כאן כמה פעמים, ב"ה שאינו מזכיר אותי, ונשען על ר' חיים].

בזמנו שמעתי מאבי ששמע מר' אליהו מן שהגר"ח התבטא ש'צריך לדעת את האמת'.

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' אפריל 03, 2022 9:04 pm

נוטר הכרמים כתב:יש לברר מה באמת היה עם ספר 'הגאון'...

זה יועיל למשהו יהודי?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 03, 2022 9:08 pm

הפצת המעיינות כתב:
נוטר הכרמים כתב:יש לברר מה באמת היה עם ספר 'הגאון'...

זה יועיל למשהו יהודי?

זה יועיל לדעת את האמת.
וכאמור ש'צריך לדעת את האמת'.

[סבורני שזה כלל נכון, כאשר אין 'מחירים' ברוחניות,
ואם ישנם, ולא כדאי לברר את האמת, לפחות שידעו שהאמת לא כ"כ ברורה].

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' אפריל 03, 2022 9:51 pm

נוטר הכרמים כתב:זה יועיל לדעת את האמת.
וכאמור ש'צריך לדעת את האמת'.

האמת כבר כתובה בספר הגאון... ומה יש להוסיף? מה פירוש "מה באמת היה עם ספר 'הגאון'"? פוליטיקה שמאחורי כתיבת הספר? למה יועיל?

על ה"צריך" הנזכר צריך בירור אם יש לזה מקור כל שהו למה שיהיה חיוב לדעת

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי אברהם » א' אפריל 03, 2022 10:24 pm

נפשי חושקת להוסיף דברים, אבל הזמן עושק

אלא שבעקבות הדיבורים על מידת הקפדתו על האמת, וגם על עניין ספר הגאון... אני נזכר במה ששמעתי מידידי שליט"א

ששאל את הגרח"ק שאלה גדולה (אזהרה: לא לצחוק! זאת שאלה של 'מתנגדים'...):
איך יתכן שמצאנו כמה וכמה אדמורי"ם שברכותיהם מתקיימות הפלא ופלא?
(כמדומה שהוזכר כדוגמא הישועות משה מוויזניץ זצ"ל, אז בחיי חיותו)

זאת הקושיא...

הגרח"ק השיב לו שהתקיימות הברכות איננה תלויה בגדלות (אולי אמר: בדרך האמיתית) אלא בשמירת הדיבור מדברי שקר וניבול פה.

קחו את פרטי הסיפור בערבון מוגבל - הייתי אז בחור צעיר בישי"ק, וכך גם ידידי הנ"ל...
אבל הגרעין של הסיפור - שכוח הברכות נובע משמירת הדיבור - בוודאי אמת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 03, 2022 11:12 pm

הנה לדוגמא מה שקורה מעיסוק מוגזם ובלתי שפוי בתוארים וב'ממשיכים'.

הרך הנולד נקרא: מרן שר התורה

באולמי דונלו בבני ברק נערכה ביום ו’ שמחת הברית לנכד המקובל רבי דוד חיים שטרן, בסנדקאות כובד הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי בנו חביבו של מרן שר התורה הגר”ח זצוק”ל.

אבי הבן ביקש לקרוא לבנו על שם מרן זצ”ל שהסתלק לפני שבועיים אולם מאחר ולסבים של הרך הנולד קוראים גם יוסף וגם חיים, ואת השם שמריהו לבד לא רצו, החליטו לקרוא לילד ‘משה’ שהוא בראשי תיבות “מ’רן ש’ר ה’תורה”.

בשבוע האחרון היה הגרי”ש קניבסקי שליט”א סנדק בכמה וכמה בריתות כממשיך של אביו מרן שר התורה זצוק”ל שנהג בחיי חיותו להגיע לכל ברית אליה הוזמן, עד שכוחותיו לא עמדו לו.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אפריל 03, 2022 11:24 pm

על כזה סיפור היה הגרח"ק מפטיר: "רפואה שלמה!".

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי וונדרבר » א' אפריל 03, 2022 11:35 pm

נוטר הכרמים כתב:אבי הבן ביקש לקרוא לבנו על שם מרן זצ”ל שהסתלק לפני שבועיים אולם מאחר ולסבים של הרך הנולד קוראים גם יוסף וגם חיים, ואת השם שמריהו לבד לא רצו, החליטו לקרוא לילד ‘משה’ שהוא בראשי תיבות “מ’רן ש’ר ה’תורה”.

"משה" מרמז לגדול הדור, ראה סוכה ל"ט ע"א משה שפיר קאמרת, וכתב רש"י ד"ה משה: גדול הדור.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי וונדרבר » א' אפריל 03, 2022 11:39 pm

אברהם כתב:הגרעין של הסיפור - שכוח הברכות נובע משמירת הדיבור - בוודאי אמת.

וכבר המליצו ע"ז: לא יחל דברו, ככל היוצא מפיו יעשה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 03, 2022 11:40 pm

חד ברנש כתב:על כזה סיפור היה הגרח"ק מפטיר: "רפואה שלמה!".

למי אתה מאחל רפואה שלימה?
לאב? (שכמעט לבטח קרא אותו על שם איזה סבא, וכששאלו אותו למה לא קרא על שם הגרח"ק הגיב בחיוך שקרא גם קרא, "מ'רן ש'ר ה'תורה")
לעיתונאי שעשה מזה מטעמים והוציא את אמרת השפר מפרופורציה? (מה לא עושים בשביל פרנסה? אתה רואה שהחשיפה הגיע עד לפורום שלנו, מה שלא קורה בדרך כלל)
אולי לקוראים התמימים? נו נו, אולי...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 03, 2022 11:50 pm

מקדש מלך כתב:
חד ברנש כתב:על כזה סיפור היה הגרח"ק מפטיר: "רפואה שלמה!".

למי אתה מאחל רפואה שלימה?
לאב? (שכמעט לבטח קרא אותו על שם איזה סבא, וכששאלו אותו למה לא קרא על שם הגרח"ק הגיב בחיוך שקרא גם קרא, "מ'רן ש'ר ה'תורה")
לעיתונאי שעשה מזה מטעמים והוציא את אמרת השפר מפרופורציה? (מה לא עושים בשביל פרנסה? אתה רואה שהחשיפה הגיע עד לפורום שלנו, מה שלא קורה בדרך כלל)
אולי לקוראים התמימים? נו נו, אולי...

הבעיה היא לא האבא, העיתונאי או החשיפה,
אלא האוירה והאקלים שמאפשרים כאלו פרסומים.
זה מתחיל בבדיחות והופך מהר מאוד לשיח רציני מאוד.

די להציץ בעלוני פרשת השבוע ולראות את הדרדור ברמה התורנית ובכלל,
ובלי לבוא בטענות למישהו ספציפי, כולם מתכוונים לטובה.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי אראל » ב' אפריל 04, 2022 12:26 am

אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי שדו"ז הגאון רבי זאב ברלין שליט"א שאל פעם קמיה מרן הגר"ח זצ"ל בהא דכתבו התוספות ישנים ביומא (יט, ב ד"ה כמין) בשם הירושלמי 'והכתיב וכל אדם לא יהיה באהל מועד, ואפילו אותן שכתוב בהן ודמות פניהם פני אדם וכו'', דלכאורה מה שייך לצוות את המלאכים שאינם מחוייבים בתומו"צ שלא יהיו באהל מועד בשעה שהכה"ג עושה עבודתו בקה"ק, ורצה הגר"ז לחדש דהוא דין על הכהן גדול - שלא יעשה עבודה בשעה שיש מלאכים בקה"ק. נענה מרן הגר"ח זצ"ל והשיבו בחיבה: 'מהיכן הכהן גדול יידע אם יש מלאכים או לא?!'... ושמחו כולם לנוכח תשובה 'ליטאית' זו, ושוב נענה מרן זצ"ל ואמר דהפשט הוא שיש הבטחה מהקב"ה שלא יהיו מלאכים באותו זמן, ואין כאן לא ציווי כלל, ויל"ע בכ"ז [ושו"מ כאן אשכול מידידינו הרב הנוטר בענין זה, יעו"ש ות"נ].

קושי' כעי"ז מקשה הגר"ח בדרך אמונה (הל' תרומות פ"ד ה"ב) על המהרש"א בחולין בשם יש מקשין על חמורו של רפב"י למה לא אכל ע"י נותן עיניו בצד זה ואוכל בצד זה... וכותב ע"ז בדרך אמונה 'ומה שהקשה המהרש"א בחולין דף ז' בשם יש מקשין תמוה מאוד', עכ"ל.., קושיתו מובנת, איך שייך לצוות על בהמה שאינם מחויבים בתומו"צ שיפריש תרו"מ במחשבה....

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 04, 2022 12:49 am

גם הגרמ״פ ז״ל בדברות משה תמה כן על המהרש״א

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 04, 2022 1:08 am

כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 04, 2022 1:12 am

אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי שדו"ז הגאון רבי זאב ברלין שליט"א שאל פעם קמיה מרן הגר"ח זצ"ל בהא דכתבו התוספות ישנים ביומא (יט, ב ד"ה כמין) בשם הירושלמי 'והכתיב וכל אדם לא יהיה באהל מועד, ואפילו אותן שכתוב בהן ודמות פניהם פני אדם וכו'', דלכאורה מה שייך לצוות את המלאכים שאינם מחוייבים בתומו"צ שלא יהיו באהל מועד בשעה שהכה"ג עושה עבודתו בקה"ק, ורצה הגר"ז לחדש דהוא דין על הכהן גדול - שלא יעשה עבודה בשעה שיש מלאכים בקה"ק. נענה מרן הגר"ח זצ"ל והשיבו בחיבה: 'מהיכן הכהן גדול יידע אם יש מלאכים או לא?!'... ושמחו כולם לנוכח תשובה 'ליטאית' זו, ושוב נענה מרן זצ"ל ואמר דהפשט הוא שיש הבטחה מהקב"ה שלא יהיו מלאכים באותו זמן, ואין כאן לא ציווי כלל, ויל"ע בכ"ז [ושו"מ כאן אשכול מידידינו הרב הנוטר בענין זה, יעו"ש ות"נ].

נוכל ליישב בס"ד, כי הכוונה "ואפילו אותן שכתוב בהן ודמות פניהם פני אדם", למלאכים דוגמת אליהו הנביא זכור לטוב וכיו"ב, בני אדם שנהפכו למלאכים, אשר יש לומר שאליהו הנביא מסתמא חייב במצוות, כמפורש בעירובין מג, א.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 04, 2022 1:22 am

וונדרבר כתב:
נוטר הכרמים כתב:אבי הבן ביקש לקרוא לבנו על שם מרן זצ”ל שהסתלק לפני שבועיים אולם מאחר ולסבים של הרך הנולד קוראים גם יוסף וגם חיים, ואת השם שמריהו לבד לא רצו, החליטו לקרוא לילד ‘משה’ שהוא בראשי תיבות “מ’רן ש’ר ה’תורה”.

"משה" מרמז לגדול הדור, ראה סוכה ל"ט ע"א משה שפיר קאמרת, וכתב רש"י ד"ה משה: גדול הדור.

בבא מציעא פד, ב:
אייתו לקמיה שיתין מיני דמא - טהרינהו. הוה קא מרנני רבנן ואמרי: סלקא דעתך לית בהו חד ספק? - אמר להו: אם כמותי הוא - יהיו כולם זכרים, ואם לאו - תהא נקבה אחת ביניהם. היו כולם זכרים, ואסיקו להו רבי אלעזר על שמיה...

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אפריל 04, 2022 1:43 am

ובהמשך לגמ' הנ"ל ובהשלמת הדברים, הנה הרי ידועה תשובת הגאונים ז"ל סי' קע"ח שהובאה בקצרה בפי' רבינו גרשום ז"ל מנחות קי' א' דכד נייח נפשיה דרב אשר לא הסתכל מחוץ לד' אמותיו ועוד שאר תשע מעלות נשגבות המבו' שם וכל תלמידיו נתאספו יחדיו כדי להמשיך מעלותיו ודרכיו הנשגבות ולא יכלו לנהוג בכולן אלא חילקו לכל תלמיד איזו מעלה אחת וכגון ר' ששת ור' יוסף שלקחו על עצמם ההנהגה שלא להסתכל חוץ לד' אמות ועשו עצמם סומין כדי שיוכלו לעמוד במדרגה זו, וא"כ זו כל התכלית של אשכבתיה דרבי לנסות וליקח משהו מתורתו וממדותיו ומדרכיו, וח"ו שנפטור עצמינו במחשבה שאין זה שייך לנו ולדרגתינו וכיוצא בזה.


תשובת הגאונים מצאתי, אבל ברגמ"ה לא מצאתי.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי אראל » ב' אפריל 04, 2022 1:46 am

ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

אם זה נכון, זה באמת חידוש גדול לדינא!!, אולי כדאי להביא עוד סמוכים לחידוש זה, שאין צריכים לשמוע מפי האב דייקא
ובאמת מעולם תמהתי על מנהג העולם ללכת להורים לליל הסדר עם הילדים, ונוהגים ככה גם המדקדקים, והאיך יוצאים והגדת לבנך??

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי אור עולם » ב' אפריל 04, 2022 1:51 am

נוטר הכרמים כתב:הנה לדוגמא מה שקורה מעיסוק מוגזם ובלתי שפוי בתוארים וב'ממשיכים'.

הרך הנולד נקרא: מרן שר התורה

באולמי דונלו בבני ברק נערכה ביום ו’ שמחת הברית לנכד המקובל רבי דוד חיים שטרן, בסנדקאות כובד הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי בנו חביבו של מרן שר התורה הגר”ח זצוק”ל.

אבי הבן ביקש לקרוא לבנו על שם מרן זצ”ל שהסתלק לפני שבועיים אולם מאחר ולסבים של הרך הנולד קוראים גם יוסף וגם חיים, ואת השם שמריהו לבד לא רצו, החליטו לקרוא לילד ‘משה’ שהוא בראשי תיבות “מ’רן ש’ר ה’תורה”.

בשבוע האחרון היה הגרי”ש קניבסקי שליט”א סנדק בכמה וכמה בריתות כממשיך של אביו מרן שר התורה זצוק”ל שנהג בחיי חיותו להגיע לכל ברית אליה הוזמן, עד שכוחותיו לא עמדו לו.

חבל שלא קראו רשכבה"ג...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אפריל 04, 2022 1:55 am

ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

יש לך תשובה ענינית לרב הנוטר. כדבריו אומר הגר"ד לנדו ויותר חריף ואכמ"ל לצערי.

אדיר במרום
הודעות: 275
הצטרף: ד' מאי 12, 2021 1:26 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי אדיר במרום » ב' אפריל 04, 2022 2:03 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

יש לך תשובה ענינית לרב הנוטר. כדבריו אומר הגר"ד לנדו ויותר חריף ואכמ"ל לצערי.

די להסטת האשכול למחוזות שאינם טובים!

בעל התפארת
הודעות: 277
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי בעל התפארת » ב' אפריל 04, 2022 2:05 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

יש לך תשובה ענינית לרב הנוטר. כדבריו אומר הגר"ד לנדו ויותר חריף ואכמ"ל לצערי.

אין כאן צורך בתגובה עניינית, בכל חוג ובכל קהילה, ובפרט בקהילה כל כך גדולה, וכזו כמות מעריצים מכל גווני הקשת, תמיד היו ויהיו אנשים רגילים, וגם קצת אנשים מעניינים ומוזרים. על מה אתה רוצה שיענו?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אפריל 04, 2022 2:08 am

אדיר במרום כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

יש לך תשובה ענינית לרב הנוטר. כדבריו אומר הגר"ד לנדו ויותר חריף ואכמ"ל לצערי.

די להסטת האשכול למחוזות שאינם טובים!

העולם זועם על כל מה שהתנהל עם הגר"ח בחייו. אבל הכאב הכי גדול, מה שהתנהל בפטירתו.
להכניס בועלי נדות כשהוא מוטל על הרצפה, ולתת לשוטרים שינהלו לויה. רק תיארתי לעצמי, אם הגר"ח היה קם לדקה מה היה עושה ל...

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' אפריל 04, 2022 2:36 am

ברוז כתב:ראיון על הגר"ח עם הרב חנוך סגל, בעיתון 'המחנה החרדי' של בעלז

יש לנו מנצח בתואר ההספד הכי שטותי?

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 04, 2022 3:10 am

גם זו לטובה כתב:
ובהמשך לגמ' הנ"ל ובהשלמת הדברים, הנה הרי ידועה תשובת הגאונים ז"ל סי' קע"ח שהובאה בקצרה בפי' רבינו גרשום ז"ל מנחות קי' א' דכד נייח נפשיה דרב אשר לא הסתכל מחוץ לד' אמותיו ועוד שאר תשע מעלות נשגבות המבו' שם וכל תלמידיו נתאספו יחדיו כדי להמשיך מעלותיו ודרכיו הנשגבות ולא יכלו לנהוג בכולן אלא חילקו לכל תלמיד איזו מעלה אחת וכגון ר' ששת ור' יוסף שלקחו על עצמם ההנהגה שלא להסתכל חוץ לד' אמות ועשו עצמם סומין כדי שיוכלו לעמוד במדרגה זו, וא"כ זו כל התכלית של אשכבתיה דרבי לנסות וליקח משהו מתורתו וממדותיו ומדרכיו, וח"ו שנפטור עצמינו במחשבה שאין זה שייך לנו ולדרגתינו וכיוצא בזה.

תשובת הגאונים מצאתי, אבל ברגמ"ה לא מצאתי.

רבינו גרשום - מנחות קט, ב:
א"ל רב לרב שימי. שימי את. אתה הוא זה שימי. לפי שלא היה רואהו, משום דהוי ביה ברב מילי דחסידות, שלא היה מגביה עיניו מן הארץ ולפניו היה מביט מרוב ענוה, וזו אחת היתה ממדותיו. ורצו לנהוג במדה זו רב יוסף ורב ששת תלמידיו, ונעשו סגי נהורין:

מגופת חבית
הודעות: 460
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' אפריל 04, 2022 3:39 am

ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

האם זה עולה למה ששומעים כאן בדקה שמונה
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... A8#p519783

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 04, 2022 7:52 am

אראל כתב:
ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

אם זה נכון, זה באמת חידוש גדול לדינא!!, אולי כדאי להביא עוד סמוכים לחידוש זה, שאין צריכים לשמוע מפי האב דייקא
ובאמת מעולם תמהתי על מנהג העולם ללכת להורים לליל הסדר עם הילדים, ונוהגים ככה גם המדקדקים, והאיך יוצאים והגדת לבנך??


מתוך ספרי דבר למועד:

והגדת לבנך

יל"ע אמאי רבבות אלפי בני ישראל לא טורחים שבניהם ישהו אצלם בליל הסדר, ורבים שוהים בבתיהם או בבתי הורי נשותיהם וכיוצ"ב. ואף שיש מהמדקדקים המקפידים על כן, וכך מודפס בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכן ראוי לנהוג, מ"מ פוק חזי מאי עמא דבר שאין מקפידים כ"כ בזה ולכאו' יש בזה ביטול עשה, שהרי האב מפסיד מ"ע של 'והגדתך לבנך', כאשר בנו אינו מצוי אצלו וממילא אינו מספר לו סיפור יצי"מ.

ובפשטות י"ל דכיון שהמצוה אינה מוטלת על הבן כלל אלא רק על האב, לכן הבן אינו צריך להמציא עצמו ולבוא אל אביו, בכדי שיקיים על ידו מצוה זו. ואולם אכתי לכלל הבנה לא באנו, דסו"ס אמאי לא יצטרך לסייע לאביו לקיום המצוה. ואף שמסתבר שאם הבן לא בא לאביו, אזי אביו לא חייב כלל בהמצוה, אך בכל זאת מדוע שהבן לא יסייע לאביו לקיים מצוה ומדוע לא מוטל על האב לדאוג לקיום המצוה דיליה ע"י שכנועי וריצוי בנו בצורות שונות, כדי שיואיל לבוא אליו לליל הסדר. [והנה במשנה בקידושין דף כט נאמר שכל מצות הבן על האב, ובברייתא שם מנו כמה דברים: "האב חייב בבנו למולו, ולפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות". וצ"ע מדוע לא מנו שם גם את מצות סיפור יציאת מצרים. שכידוע מצוה להודיע לבנים. ומכאן הוכיח הגרמ"ד סולוביצ'יק שליט"א דמצות והגדת לבנך אינו קיום מצוה הנעשה בבן, אלא דמוטל על האב לקיים מצוה זו ע"י הבן, אך המצוה היא אך ורק מצות האב, והבן הוא כ'חפצא של מצוה' שעל ידו מקיים האב סיפור יצי"מ לבנו, ולכן חלוקה מצות 'והגדת לבנך' ממצוות מילה ופדה"ב, דהתם הקיום נעשה בבן, רק שמעשה המצוה הוטל על האב, אך ב'והגדת לבנך' אין הקיום כלל בהבן, והוא רק כחפצא של מצוה, ולכן לא מנאה התנא בין הני מצוות הבן על האב. וכ' נפקותא לזה שכשהאב הוא בן חו"ל הצריך לנהוג יו"ט שני, דצריך לספר לבניו סיצי"מ. וראה עוד בס' רץ כצבי (לידידי הרה"ג רבי צבי רייזמן שליט"א, ח"ח סי' ט"ז) בזה].

והנה יש לחקור האם מצות 'והגדת לבנך' פירושו שהאב עצמו יספר לבניו סיפור יצי"מ, א"ד דבעצם דאגתו שהבן יידע וישמע את סיפור יצי"מ, בזה יצא י"ח. ובס' רץ כצבי (ח"ח סי' ט"ז) הביא בשם ס' הליכות שלמה (סדר ליל פסח, מגיד, אות לא) שכתב כך: "שעיקר החיוב על האב הוא שישמעו בניו בלילה הזה סיפור יציאת מצרים, וכיון ששומעים הסיפור סגי, ואף אין צריך למנות את המספר כשלוחו על כך, אלא ממילא נפיק י"ח". ומסיבה זו סבר הגרשז"א שכשהבן מיסב אצל אביו, מהני זה שהסב מספר סיפור יצי"מ לנכדיו.

ושאלתי את מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א שאבי מורי שליט"א ערך את הסדר והוא זה שסיפר לילדי שלי, נכדיו, את סיפור יציאת מצרים, ואם כן כיצד אני קיימתי את מצוות "והגדת לבנך"? ומרן שליט"א השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר להם לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...והוספתי לשאול: "ולא צריך שאני אדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?"-ומרן שליט"א השיב: "לא צריך!". ונמצא דהם סברו שגדר המצוה היא שהאב ידאג שבנו יידע הסיפור וא"צ שיספר לבניו בפועל. ועיין בשו"ת תשובות והנהגות ח"ה סי' ק"ב.

והנראה דיותר י"ל בזה, דמצות 'והגדת לבנך' אין עניינה בעצם הסיפור בפועל, אלא מטרתה היא המשך שלשלת הדורות האמונים על סיצי"מ והאמונה בה', וממילא אם האב דואג לזה, ממילא מקיים המצוה. והיה אפ"ל לפי"ז דמהני זה שהאב ידאג לזה עוד קודם לפסח, שבנו יספר או ישמע הסיפור בליל הסדר. ואמנם לא משמע כן בד' הרמב"ם, דכתב דזה מצוה להודיע לבנים וכו', ולא משמע שזה ענין של דאגה בעלמא לקיום המצוה, וצ"ע.

ומו"ח מוהרא"ז שוגרמן ודודי מוהרא"ש מאיר שיחיו פירשו דצ"ל דאכן אין מצוות 'והגדת לבנך' מצוה נפרדת בפנ"ע, אלא חלק ממצות הסיפור. ובצורת הסיפור נאמר דאם יש לו בנים, אזי צורת הסיפור צריכה להיות שייספר לבניו, אך אם אין לו בנים-מספר לאחרים, או אף לעצמו בדרך שו"ת. וממילא אין מצות 'והגדת לבנך' מצוה בפנ"ע, ועל כן אין חובה לדאוג שבניו ייסבו עימו בדוקא בליל הסדר. ודודי הגרא"ש הוסיף דזה מדוייק קצת בד' הרמב"ם, דבה"א כ' שישנה מ"ע מדאורייתא לספר ביצי"מ, ובה"ב כתב: מצוה להודיע לבנים ואפילו לא שאלו, שנאמר 'והגדת לבנך', לפי דעתו של בן אביו מלמדו, עכ"ל. ולא כתב דגם חיוב זה הוא מ"ע מדאורייתא, כפי שחילק בכל פרק זה, כל מצוה לפי מעלתה, האם היא מהתורה או מדברי סופרים. ומזה מוכח דמצות 'והגדת לבנך' אינה מצוה בפני עצמה, אלא סניף וסעיף מהמצוה הכוללת של סיפור יצי"מ. וכן מדברי הרמב"ם בסהמ"צ משמע דעיקר הוא הסיפור יצ"מ, וכסניף לזה היא המצוה דהגדת הבנים. וידידי מוהרי"ח אלבוים שיחי' כתב לי בזה כך: המעיין בסוף פרשת בא, יבחין שעיקר המצוה נובעת ממה שנאמר "ויאמר משה אל העם זכור את היום הזה", וסיום הציווי הוא והגדת לבנך בעבור זה וכו', נמצא שעיקר החיוב הוא לזכור את היום הזה, היינו שיאמר בפה ויזכיר שהיום יצאנו ממצרים, ואם הבנים שם חובה עליו להסביר להם. נמצא שאכן והגדת לבנך היא דרגה נוספת בקיום מצות זכור את היום הזה. היינו שאם הבנים אצלו הוא צריך להסביר להם. לא שעיקר המצוה היא והגדת לבנך, אלא שעיקר המצוה היא זכור את היום הזה וחלק מחובת וצורת זכרון היום שגם הבנים יבינו ויידעו טעם הפסח המצה והמרור שעבורם יצאנו ממצרים.

ואכן ראיתי בחינוך (מצו הכא), שכתב: "מצות סיפור יציאת מצרים. לספר בענין יציאת מצרים בליל חמשה עשר בניסן כל אחד כפי צחות לשונו, ולהלל ולשבח השם יתברך על כל הנסים שעשה לנו שם, שנאמר 'והגדת לבנך' וגו'. וכבר פירשו חכמים דמצות הגדה זו היא בליל חמשה עשר בניסן בשעת אכילת מצה, ומה שאמר הכתוב לבנך, דלאו דוקא בנו, אלא אפילו עם כל בריה", עכ"ל. הרי לנו שלהחינוך מצות הסיפור בבן היא לאו דוקא, והעיקר שיספר לכל אדם מישראל.

וכן מדוייק בד' המנ"ח שם (אות א), שדן במה שונה מצוות סיפור דליל פסח משאר ימות השנה, בהם אנו מצווים על זכירת יצי"מ, וכתב כך: 'ואפשר לומר דתמיד המצוה להזכיר בפני עצמו ולא להגיד לבנו, וכאן המצוה לספר לבנו. אבל אם אין אחר עימו המצוה להזכיר בעצמו שווה לשאר הלילות. אך כיון דעיקר המצוה המחודשת לספר לאחר", עכ"ל. הרי שהדגיש שהמצוה לספר לאחר, ולא טרח לכתוב שעיקר המצוה לספר לבנו דווקא. ואמנם מדברי הרמב"ם לא משמע כן, שחילק את מצות הסיפור ומצות ההגדה לבנים לחוד.

ואולי יש לחדש כאן חידוש חדש ומחודש, הצריך בדיקה, והוא שסיפור יצי"מ אינו מדין המשכיות האמונה בה' המוציאנו ממצרים, ולא נקט סתם כך בנו, משום שבנו מצוי בביתו בדרך כלל, אלא הוא חלק מהדין של 'חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים', אשר 'אִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה'. ודבר זה לכאורה מדוייק הוא הכא מדברי בעל ההגדה, שאמר:"בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם. שֶׁנֶּאֱמַר, וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהֹוָה לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם". והיינו דדין חייב אדם להראות את עצמו כאילו יצא ממצרים תלוי הוא בחובת ה'והגדת לבנך', ונילף מהאי קרא ממש.

וא"כ חלק מתחושה זו, של 'הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה', מועברת דרך הסיפור לבנינו ונכדינו. ואף דבקרא כתיב: "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם". י"ל שכאשר אדם מחדיר את התחושה בבניו ובני בניו שגם הם היו עלולים להיות משועבדים לפרעה, אילולי יציאת מצרים, אזי הם חשים כך, וממילא גם הוא עצמו חש כך יותר ויותר. כי כשהמעגל סביבך חש שהיו עבדי פרעה, הרי זה מסייע גם לאב לחוש כך, שהוא וזרעו היו משועבדים לפרעה.

ואם כנים אנחנו, אזי מובן שרק כאשר הבנים מצויים עמנו בליל הסדר, עלינו לחוש עימם יחדיו את הענין ולקיים התנאי היוצא מזה, של החובה לספר להם סיצי"מ. ולפי"ז אין כלל שאלה האם הסב יוצא י"ח 'והגדת לבנך', כי צריך לחוש ש'הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה', וממילא עלינו להעביר את הסיפור הלזה גם לנכדינו.

והנה איתא בפסחים קט"ז ע"ב: והאמר מרימר שאלתינהו לרבנן דבי רב יוסף מאן דאמר אגדתא בי רב יוסף אמרו רב יוסף מאן דאמר אגדתא בי רב ששת אמרו רב ששת קסברי רבנן מצה בזמן הזה דרבנן מכלל דרב אחא בר יעקב סבר מצה בזמן הזה דאורייתא והא רב אחא בר יעקב הוא דאמר מצה בזמן הזה דרבנן קסבר כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תיקון.

ופי' הרשב"ם כעין דאורייתא תקון. וכשם שבזמן שבית המקדש קיים פטור השתא נמי פטור ואינו מוציא אחרים ידי חובתן, עכ"ל. וכן במאירי: הסומא אף הוא חייב בהגדה וכן מוציא בה את האחרים, עכ"ל. (והחקרי לב (או"ח סמ"ח) הוכיח מכאן דגם המחויב בכל המצוות ופטור ממצוה אחת, אין לו דין ערבות באותה המצוה שפטור ממנה, דאל"ה הא שפיר אפ"ל דאע"ג דסומא פטור מהגדה, מ"מ הוציא את האחרים מדין ערבות). ובמעשה רב איתא דנהג הגר"א להגיד בעצמו את הגדה והוציא את האחרים, וביאר העמודי אור [כנדפס בתחילת ההגדה עם פי' מלבי"ם] דאע"ג דמבואר בשו"ע (סי' קפ"ג ס"ג) לענין ברכת המזון בזימון דאע"ג דמדינא המברך מוציא את שאר המסובין, מ"מ נכון שכל אחד יאמר בלחש עם המזמן שמא לא ידקדק לשמוע יפה, שאני הכא לענין הגדה של פסח דאיידי דחביבא מפני הנס יהבי דעתייהו ושמעי, וכדאיתא כיו"ב [ברפ"ג דמגילה] לענין תרי קלי דנשמעין במגילה דחביבא להו מפני הנס. עוד תירץ דשאני ברכת המזון דאם לא ישמע בקצתה, דהיינו בשם או במלכות וכל המעכב בברכות, לא יצא ידי חובתו, אבל הגדה דהיינו מצות סיפור יציאת מצרים יוצאין אף בקצתה, והא ודאי דשמעי מקצת הדברים.

וחזינן מכל זה שקריאת ההגדה והסיפור אינו רק היכי תימצי לדעת את הסיפור, אלא הוא דין קריאה, והשומעים יוצאים ממש כדין שומע כעונה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 04, 2022 7:54 am

בענין והגדת וכו' ע"ע - https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... Zvi_Ryzman)

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' אפריל 04, 2022 8:05 am

בענין והגדת כו', מופיע מאמר מקיף בקובץ בית אהרן וישראל שיו"ל בר"ח ניסן השתא.

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 04, 2022 8:13 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:העולם זועם על כל מה שהתנהל עם הגר"ח בחייו. אבל הכאב הכי גדול, מה שהתנהל בפטירתו.
להכניס בועלי נדות כשהוא מוטל על הרצפה, ולתת לשוטרים שינהלו לויה. רק תיארתי לעצמי, אם הגר"ח היה קם לדקה מה היה עושה ל...

כרגיל בפורום זה, כולם כאן 'לשיטתם'. אף אחד לא שינה עמדה.
אינני מגיב למגיבים הנ"ל, כי גם בחייו לא כיבדוהו, וכוונתם להתריס, אלא למי שכיבד ורוצה לדעת:
אותם 'בועלי נידות' נכנסו לרבינו בחייהם ונכנסו לכבד אחר הסתלקותו, הכ"מ.
מאז אסון מירון, נתרגל שמסביב למיטה או לרכב, בהלוויות של מאות אלפים, מצויים שוטרים רבים, וטוב מאד שכך.
כדאי להקשיב לדברי הנכד רי"י בהספדו בישיבה"ק (קישור לעיל), שמרגע הפטירה ועד הקבורה עמדו על תנאי כפול, שלא יגעו ברבינו מחללי שבת כלל, וגם לרכב עצמו לא נכנסו שום מחללי שבת.
חבל מאד שהיו גם שוטרות בהלוייה, ומן הראוי שיעמדו על כך בעתיד (אם כי אינני יודע האם חוקית שייך לתבוע דבר כזה. מאמין שבהלויות של אדמורי"ם חסידיים היו מתעקשים ומצליחים. אך אינני יודע עובדתית).

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 04, 2022 8:19 am

ש. ספראי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
אדיר במרום כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

יש לך תשובה ענינית לרב הנוטר. כדבריו אומר הגר"ד לנדו ויותר חריף ואכמ"ל לצערי.

די להסטת האשכול למחוזות שאינם טובים!

העולם זועם על כל מה שהתנהל עם הגר"ח בחייו. אבל הכאב הכי גדול, מה שהתנהל בפטירתו.
להכניס בועלי נדות כשהוא מוטל על הרצפה, ולתת לשוטרים שינהלו לויה. רק תיארתי לעצמי, אם הגר"ח היה קם לדקה מה היה עושה ל...

כרגיל בפורום זה, כולם כאן 'לשיטתם'. אף אחד לא שינה עמדה.
אינני מגיב למגיבים הנ"ל, כי גם בחייו לא כיבדוהו, וכוונתם להתריס, אלא למי שכיבד ורוצה לדעת:
אותם 'בועלי נידות' נכנסו לרבינו בחייהם ונכנסו לכבד אחר הסתלקותו, הכ"מ. (אגב, את אותו 'בועל נידות' ראיתי לפני שנים רבות יושב כל הדלקת הנרות בחנוכה אצל רבה"ק הישועות משה מויזניץ' זצוק"ל, ולאח"מ נכנס אל הקו"פ לפגישה אישית, וזה היה עוד בטרם נבחר לראשות הממשלה וכעת ליו"ר האופוזיציה).
מאז אסון מירון, נתרגל שמסביב למיטה או לרכב, בהלוויות של מאות אלפים, מצויים שוטרים רבים, וטוב מאד שכך.
כדאי להקשיב לדברי הנכד רי"י בהספדו בישיבה"ק (קישור לעיל), שמרגע הפטירה ועד הקבורה עמדו על תנאי כפול, שלא יגעו ברבינו מחללי שבת כלל, וגם לרכב עצמו לא נכנסו שום מחללי שבת.
חבל מאד שהיו גם שוטרות בהלוייה, ומן הראוי שיעמדו על כך בעתיד (אם כי אינני יודע האם חוקית שייך לתבוע דבר כזה. מאמין שבהלויות של אדמורי"ם חסידיים היו מתעקשים ומצליחים. אך אינני יודע עובדתית).

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מענה איש » ב' אפריל 04, 2022 8:23 am

אראל כתב:
ש. ספראי כתב:כדי להסיט את תשומת הלב והשיח מהערותיו הציניות והמחנכות של הנוטר ודומיו, אביא פנינה חביבה שראיתי היום בתיקיותי:

בעבר הסבנו בשולחן הסדר של הורי היקרים, ואבי מורי שליט"א קרא בקול את ההגדה וסיפר את סיפור יציאת מצרים, כפי הנהוג. בחול המועד סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ותהיתי כיצד קיימתי בעצמי את מצוות "והגדת לבנך", כשאבי הוא זה שסיפר על יציאת מצרים?
מרן זצ"ל השיב: "כשאתה קורא את ההגדה ביחד עם כולם, ואומר לילדים לקרוא גם את ההגדה, אתה יוצא ידי חובה. הם הרי קוראים לבד את השאלות של "מה נשתנה" ואת התשובות של ההגדה"...
הוספתי לשאול: "ולא צריך שאדגיש להם בעצמי את סיפור יציאת מצרים?", ומרן זצ"ל השיב: "לא צריך!".
הגר"ח קניבסקי זצ"ל האיר את עינינו בכך שמצות "והגדת לבנך" היא שהאב צריך לדאוג שבניו ישמעו את סיפור יציאת מצרים, ואין צורך שהם ישמעוהו ממנו בדווקא, אלא עצם זה שהאב דואג לכך שילדיו יספרו בעצמם ולעצמם את ההגדה, כבר התקיימה המצוה כהלכתה.
דברים אלו מבוארים, כך לפי הבנתי, ב"ערוך השולחן". הרמ"א כותב שעלינו להסביר לנשים ולילדים את כל ההגדה בשפתם המדוברת, וכשאינם מבינים ארמית ולשון הקודש, על האב להסביר להם את ההגדה ולקרותה בשפתם. וכתב על כך הערוך השולחן שדווקא בזמנם הוצרכו להסביר את ההגדה, אך בימינו "נתרבו הדפוסים ונדפסה הגדה בלשון לעז, וכל הנשים והתינוקות שלנו קוראים מעצמם, לא נהגו לבאר להם, כי הן יודעות בעצמן לקרוא ולהבין עניין יציאת מצרים"- הרי שהאב יוצא ידי חובת הסיפור לבניו, כשהם עצמם קוראים לבדם את ההגדה ומבינים אותה.

אם זה נכון, זה באמת חידוש גדול לדינא!!, אולי כדאי להביא עוד סמוכים לחידוש זה, שאין צריכים לשמוע מפי האב דייקא
ובאמת מעולם תמהתי על מנהג העולם ללכת להורים לליל הסדר עם הילדים, ונוהגים ככה גם המדקדקים, והאיך יוצאים והגדת לבנך??

לא הבנתי??
וכי את מצות ושננתם לבניך אתה מקיים בעצמך אתה סומך על הרבה' שמלמד אותו חומש מקרא גמרא (וכמובן חוזר אתו בשבת אבל עדיין עיקר המצוה לא נעשית ע''י האבא)

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 04, 2022 8:23 am

עוד מצאתי בתיקיותי:
רבינו ה"חתם סופר" (דרשות ח"ב עמוד רנ"ב) כותב דבר מעניין, לפיו לא ראוי לספר את סיפור יציאת מצריים לילדים לפני חג הפסח, כדי שהדברים יהיו חדשים ומעניינים בעיניהם בליל הסדר, שהוא זמן מצות סיפור יציאת מצרים.

החתם סופר מדגיש שלא כדאי להרחיב ולספר רק לילדים לפני פסח על סיפור יציאת מצרים. אך לגדולים יותר, המשכימים והמעריבים לעסוק בתורה, אם יידעו על הכל מקודם, לא תתקרר בקרבם אש האהבה, וידיעת סיפור יציאת מצרים לא תפחית בקרבם את התשוקה לשמוע ולספר עוד ועוד ולשבח את הקב"ה יתברך על ניסיו הגדולים.

לעומת זאת, הרמ"א כותב שהמנהג לומר בשבת הגדול את החלק הראשון של ההגדה של פסח, ואנו רואים שניתן להתכונן ולספר את סיפור יציאת מצרים גם קודם לפסח. הראבי"ה (ח"ב פסחים סימן תכ"ה) כותב ש"נהגו התינוקות להקדים ולקרות ההגדה ביום שבת הגדול, ונראים הדברים שנהגו כן כדי להסדיר בפיהם ויבינו בפסח וישאלו". גם אבי מנהגי אשכנז, המהרי"ל, כתב בהלכות שבת הגדול: "אמר מהר"י סג"ל שיש לחזור ההגדה של פסח עם הנערים בשבת הגדול". בספר מאורי הזמנים (להרה"ג רבי רפאל דינר שליט"א, ר"מ בישיבת בני ראובן באלעד) מביא בענין זה את דברי היעב"ץ בסידורו (בפירושו על ההגדה), הכותב שאין לומר את ההגדה בערב פסח, כפי שאסור לאכול מצה בערב פסח, כדי לחבב את המצוה ולאכלה בתאבון בליל הסדר, וכן הוא לגבי קריאת ההגדה, שאם יקראנה כצורתה כבר בערב פסח, הדברים לא יגרמו לו להתפעלות ולהתחדשות. ולכן מציע היעב"ץ ללמוד את חלקי ההגדה לעומקה ופירושיה עוד לפני חג הפסח, אך לא לקרוא את ההגדה כסדרה וכצורתה, כדי שלא 'נכיר מספיק' בליל הסדר בקריאתה ואז 'נחוש שבעים' מדבריה המתוקים.

שאלתי השבוע את מו"ר שר התורה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א (באמצעות נכדו חביבו, ידידי רבי יעקב קניבסקי שליט"א), שלכאורה לפי דברי החתם סופר זי"ע, שאין לספר לילדים הקטנים את סיפורי יציאת מצרים לפני ליל הסדר, כדי שחביבות הסיפור לא תתקרר מהם בבואם לליל הסדר, אם כן אין ראוי שבמוסדות החינוך שלנו יספרו כל כך בפרוטרוט לילדינו את כל סיפורי השיעבוד וההצלה, עשרת המכות וקריעת ים סוף, כדי שהאבא הוא זה שיספר לראשונה לילדיו בליל הסדר את הסיפורים הללו. מרן שליט"א השיב שהדבר מותר ואנו לא מקפידים על כך.


יתכן שהסבר העניין הוא בכך שאדרבה, כאשר הילדים עצמם כה בקיאים בחומר, והם שמחים לספר בציוריות ובהרחבה למשתתפי הסדר על יציאת מצרים, וכולם מחמיאים להם על כך, הדבר מגביר את הענין שלהם בסיפור ובכך אנו מקיימים בצורה נפלאה את מצוות 'והגדת לבנך'.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 527 אורחים