הכותב הינו מייסד ארגון 'אור האורות'. רוב הדברים שהביא אינם אוצרות פרטיים אלא ציטוטים מתוך ספרים בלי להזכיר שמם. לדוג' "בתוך החומות" של הרב פרוש שו"ב, ספרי האגרות של הרב קוק והרב חרל"פ או סיפוריו של יעקב קלצקין על אביו. ולא שהוא אשם בכך אלא שזו דרכם של עיתונים. ורק חלק מן הדברים הם כתבי יד שצילומיהם נאספו ממקורות שונים. לדוג' מכתב הרב קוק לרב יצחק ירוחם דיסקין אודות הרב חרל"פ, ראיתי שנמכר בשעתו במכירה פומבית [שערוריתית מצד עצמה אך מה אפשר לעשות] של אוצרות מגנזי הרב חרל"פ, וצילום חלקי ממנו הודפס בקטלוג בית המכירות. רק הכותב טרח והשיג את הצילום השלם.
בכלל צריך להתייחס לדבריו בעירבון מוגבל למדי, והמאמר הנוכחי מדגים זאת היטב . לדוג' כל התיאור בפתח על שאבי הרב קוק היה מובילו לדווינסק וכו' לפגוש גאוני תורה, וש"אחד מאותם גדולים היה הגאון הצעיר הריי"ד. לא פעם ביקר אצלו הנער הגריבאי המצוין ועסק עמו בדברי תורה. כבר אז תפס הנער את עומק גאונותו, וחשב בלבו: "מתי אגיע למידת ידיעת התורה כזו…". יתמה הקורא, מהיכן הכותב יודע מה חשב הרב קוק בליבו? אלא שאחרי כמה שורות מובן שכל התיאור הספרותי מבוסס סה"כ על העדות מפי אחי הרב קוק בשם הרב דיסקין, ש"נהניתי ממנו בדברי עמו, כבר אז היה ניכרת גאונותו, וכבר היה צדיק גמור בהיותו כבן תשע". רק הכותב הפך את הדברים כמו ניחוש כיצד היו נראים מעיניו של הרב קוק הילד.
באופן קרוב הקורא מתפלא כיצד "הגאון הצעיר" מדווינסק שהפליא בעוצם גאונותו עד שהשתייך לגדולי הדור שבעיר זו, פתאום כשעבר לאודסה הפך "לאיש מודרני הבקי בהוויות העולם" הבקיא בספרות איטלקית וכדו'. אכן יש כאן כמה חורים בעלילה שהכותב הרשה לעצמו להשלים בכוחות עצמו. אבל גם המצאות יש, כמו למשל שהרב דיסקין כיהן כנשיא הסניף הירושלמי של "דגל ירושלים" או ש"עמד לצידו בתוקף" בענין היתר המכירה. שוין, שוין.... ולבטח כך גם הסיפור שכשהציעו לרב דיסקין את רבנות עיה"ק אמר "בעיר שהגרצ"פ פרנק מכהן בה פאר, אי אפשר לקבל משרה זאת", שהרי הרב פראנק לא כיהן אז אלא כאחד מדייני ביד"צ האשכנזים ומה פתאום שהרב דיסקין שעוד לא יודע (כמו הכותב כאן) שהלה עתיד להתמנות וכו' יגיד כזה דבר.
עוד ניכר שהכותב סבור, ע"פ הבנתו בדברי הרב חרל"פ, שהרב יהושע ליב דיסקין נגלה אל הרב חרל"פ ממש ולא בחלום, כאליהו הנביא או שמא כמו שמואל אל שאול, ושבכל אופן אפשר לקבל את הדברים כאילו עתה אנו יודעים בפועל ש"הריל"ד מגלה את דעתו כי התנגדות בנו להכתרת הראי"ה כרבה של ירושלים הינה טעות". שזה מזכיר את אותו המחבר הירושלמי שהדפיס בספרו הסכמה שקיבל מאדמו"ר הצ"צ לאחר פטירתו....
דברים אחרים של הכותב מבוססים על שברי ידיעות, לדוג' מה שכותב על הסכסוך בין הרב דיסקין לרב זוננפלד, שלמרות הרושם הידעני שהוא משדר, דיון שפתח על הנושא באתר אחר מלמד שהוא לא יודע על העניין הרבה יותר מזה. או על שיפוטים מופרזים להחריד, לדוג' מה שהוא כותב שהרב חרל"פ הוא "מי שהפך את מעמדו הציבורי של הריי"ד לאחד מראשי הרבנים בירושלים", שגם התיאור הזה וכל מה שמסביבו אינו מבוסס אלא על דברים של הרב פרוש שו"ב שהובאו בכתבה, לאחר שהוגזמו כמה מונים בידי הכותב. או קביעות חסרות יסוד, כמו שהלה היה "תלמידו המובהק", עד כדי כך!
ושוב יש לציין כדוגמה את תיאורו "מפעם לפעם, כאשר היה עולה הראי"ה ירושלימה אל בית חותנו האדר"ת, היה מבקר גם בביתו של ידידו הריי"ד. גם קשר רציף של מכתבים היה ביניהם בנושאים שונים", שזה מבוסס על התעלול הספרותי של לקיחת עובדה בודדת, כלומר המכתב הנזכר של הרב קוק לרב דיסקין. ואולי גם תיעוד של איזה ביקור של הרב קוק בבית הרב דיסקין. אם יש תיעוד כזה (הכוונה באותה התקופה) -- והפיכתה לדוגמה שכביכול יש עוד רבות מסוגה.
ממילא גם שאיני בקיא כלל בעניינים של "כתבי-יד שטרם פורסמו מסופר על שרשרת חזיונות ליליים שהייתה לראי"ה קוק ובהם נגלה אליו הריל"ד ולמד עמו בחברותא", הרי יש לחשוש שגם עדות זו לוקה באיזו מידה של הפרזה.
אברהם כתב:עדיין לא הבנתי
האם מכתבו של הגרי"מ על החזיון של מהריל"ד שמובא בסוף הכתבה הוא עצמו חזיון או ממשי?
כלומר, האם ידוע באמת על מכתב כזה של הגרי"מ?
הביקורת שהובאה על שהכותב סבור שאפשר לקבל את הדברים כאילו אנו יודעים בפועל וכו', לדעתי היא לוקה בהבנת הנקרא, סיום הכתבה שם בא להראותנו שאכן הנהגות הרב תאמו את ה'הוראות' שקיבל ממהריל"ד בחזיון (אם היה כזה וכאמור), גם בענין היחס למהריי"ד ולשאר מתנגדיו - שעל אף שהם טועים מ"מ בתום לב וכו' - וגם בענין המשך עידוד התרומות לבית היתומים.
יש להניח שאם המכתב נכון, והגרי"מ קיבל את החזיון ברצינות, שגם הרב קיבל את הדברים, מה כ"כ משונה בזה?
הריל"ד פשוט מגלה דעתו. לא פחות!מעבר לרמזים המופלאים המגלים טפח מעולמו הפנימי של הראי"ה ומתפקידיו הרוחניים, יש כאן גם זווית מרתקת לסוגיית המחלוקת על הרבנות. הריל"ד מגלה את דעתו כי התנגדות בנו להכתרת הראי"ה כרבה של ירושלים הינה טעות,
המחקר כתב:בקשר ל'רב פעלים' שכתב על הטעות בעניין היחס החיובי:
המשפט "כשחתמו הריי"ד והרב זוננפלד על הפשקוויל 'קול-השופר' בגנות הספר 'אורות' שפרסם הראי"ה באותם ימים, נפסק היחס החיובי ביניהם."' – לקוח מתוך אגרתו של הרי"מ חרל"פ עצמו, ואם כן הטעות היא של 'רב פעלים' בלבד.
רב פעלים כתב:המחקר כתב:בקשר ל'רב פעלים' שכתב על הטעות בעניין היחס החיובי:
המשפט "כשחתמו הריי"ד והרב זוננפלד על הפשקוויל 'קול-השופר' בגנות הספר 'אורות' שפרסם הראי"ה באותם ימים, נפסק היחס החיובי ביניהם."' – לקוח מתוך אגרתו של הרי"מ חרל"פ עצמו, ואם כן הטעות היא של 'רב פעלים' בלבד.
עדברי הרב חרל"פ תמוהים מאוד ועובדתית זה לא היה כך כלל לגבי הרב זוננפלד. לגבי הרב דיסקין איני יודע (הכי קרוב לזה הוא שהגר"ג לפידות זצ"ל שהיה החברותא של הרב דיסקין וירש את הגאון מטפליג זצ"ל כרב שכונת "בית ישראל" וכדיין שוחח רבות בדברי תורה גם עם הרב קוק וכינהו "מרן מלכא").
שומר כתב:בישיבת "מרכז הרב" טענו שטייס שחוזר בתשובה ונכנס לישיבה, ועוזב את הצבא בגלל זה .עדיף שלא יחזור בתשובה לדעתי הרב קוק היה מתהפך בקברו אם היה יודע מהשקפה כזו.
יוסי 10 כתב:חוץ מהתמונה המובאת כאן של הגריי"ד זצ"ל, יש תמונה נוספת שלו לבד,שלמעשה היה מקום לומר שזה נגזר מהתמונה שהובאה כאן,רק שבתמונה כאן יש לו כובע, ובתמונה שהוא מופיע לבד,יש כמין שטרימל, מה שמוכיח לכאורה שזוהי תמונה אחרת, אבל אולי השטרימל זה הדבקה, האמת יש לעיין בתמונה השניה,יתכן שיש בה עוד שנויים מהתמונה שמופיעה כאן.
אין באפשרותי להעלות את התמונה השניה,אם מישהו יכול לעשות את זה,אשמח מאוד.
רב פעלים כתב: עובדה שיש עדויות מתועדות שהרב זוננפלד (איני יודע לגבי הרב דיסקין) המשיך לכבד מאוד את הרב קוק מבחינה אישית...
לו היה נגד עיני כתר"ה ספר האורות וראה בו הדברים הזרים המוזרים, לא היה אפשר לו להתאפק מלמחות ולצאת בזרוע נגד זה.
... אנחנו לעצמנו מכירים את הרב הזה עוד מנעוריו ורעיונותיו המשובשות ידועים לנו מאז, ובכל מקום שהוא נמצא הוא גרמא בנזקין להכניס רוחות זרות בצעירי ישראל ולהרחיקם מעל תורתנו הק'.
המחקר כתב:אין שום עדות אחרת בשום מקום שהוא, בע"פ או בכתב, למחלוקת אדיאולוגית או עקרונית בין הרב קוק והרב דיסקין. אדרבה, על פי עדות הרב מימון, ידידו של הרב דיסקין משכבר הימים, אמר לו זה האחרון מפורשות כי הוא מסכים שהרב קוק הוא גאון וצדיק וראוי לרבנות ירושלים, אלא שחששו הוא ממוסד הרבנות בכללו.
המחקר כתב:איש ספר, כדאי שתקרא את הכתבה עם מקורותיה קודם שתכתוב משהו בעניין, למען לא תיגלה בורותך ברבים פעם אחר פעם.
מתפעל כתב:וגם, האם הרב נריה נחשב אמין? כי בדרך כלל חסיד שמעריץ את רבו, נוטה לפאר ולרומם וקשה לדעת עד כמה זה מדוייק ואמין.
טפח כתב:בוא נחשוב ביחד על השאלה הזו. ישנם שלושה סוגי כותבי היסטוריה: א. מעריצים. ב. שונאים. ג. ניטראליים.
את שני הסוגים הראשונים פסלנו על הסף, את זה שהוא מעריץ משום הערצתו ואת השונא משום שנאתו. נשאר לנו רק הניטראלי. אבל מה לעשות שבדרך כלל אנשים צריכים מניע כדי לכתוב היסטוריה, ולאדם ניטראלי אין מניע. וכי למה יכתוב? אדרבה, אם כתב מסתמא יש לו מניע, וחזר הדין.
בקיצור, אין היסטוריה.
הנאמן בפקדונו כתב:מה נעשה שזו האמת?
טפח כתב:שאין היסטוריה?
מתפעל כתב:לא הבנתיך, וכי אין אנשים שאוהבים היסטוריה ועוסקים בהיסטוריה ומתעניינים בהיסטוריה?
מתפעל כתב:ולהבהיר, אני חושב שהרב נריה זצ"ל היה אדם גדול, מחנך דגול, אדם פורה וכשרוני וירא שמים מרבים והלואי שיגיעו מעשי למעשיו, קטונתי,
אבל לגבי דיוק בסיפורים יש תמיד בעיה אפילו אצל אנשים גדולים וראיתי זאת כמה וכמה פעמים.
ירית אבן-הפנה לבנין ביה"ת דיסקין
ביום השלישי אחה"צ ירו את אבן היסוד לבנין הגדול של בית-היתומים דיסקין, על המגרש החדש שקנו לפני זמן מה, על דרך יפו סמוך למושב זקנים.
ההנהלה לא הכינה שום חגיגה לכבוד היום מפני שהעבודה היא כ"כ גדולה ובעלת אחריות עד שאין מקום לחגיגות בטרם יביאו את הבנין הנהדר לידי גמר. בכ"ז כשנודע הדבר ע"י "דאר-היום" נהרו רבים מהקהל הירושלמי אל המקום. בין הנוכחים היו חניכי בית-היתומים ומנהליהם ומוריהם, בני ישיבת אהל-משה, הגאונים הרי"י דיסקין, הרי"ח זוננפלד והר"ד אברומוביץ, חברי הבד"צ וגבאי המוסד ועוד.
נאמו: הגאונים רי"י דיסקין, רי"ח זוננפלד, רמ"ל רובין, ר"ד אברומוביץ, הגבאים הר"ד אפשטיין ורמ"ל ברנשטיין, ושניים מחניכי המוסד בשם היתומים, אלתר יברוב [עליו ב"סיפורים ירושלמיים" ב, עמ' 226-236; "מפינסק עד ירושלים" ב, עמ' קעה-קעח] ואלעזר גרב.
אחרי הנחת אבן-הפנה כבדו את הנאספים במשקאות, וברכו בברכת הנותן תשועה את מלך בריטניה, ומי שברך לה. מ. הנציב העליון (דואר היום, י"ט אלול תרפ"א, עמ' 3).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 521 אורחים