גביר כתב:גביר כתב:זה עתה הראה לי הרב אבישי גרוסר שליט"א מפה עיר האבות באר שבע ת"ו את הספר החדש 'מכתבי מרום', שהגיע אליו היום, כארבע מאות ושלושים עמודים של אגרות מאת רי"מ חרל"פ, מסודרות לפי נושאים עם מפתחות ותמונות [ללא הפרזה], ביניהן אגרות המתפרסמות לראשונה, בעריכת ר' יאיר חרל"פ ור"א גרוסר. בספר גם הערות של הרב יעקב עדס שליט"א על ספר 'שירת הים'. ניתן להשיג את הספר גם אצל ר"א גרוסר.
רוב הספרים כבר נמכרו, עתה עובדים על הדפסה חדשה מתוקנת [תיקוני טעויות דפוס וחידוד התמונות, אמורה להתפרסם ביקורת של הרב נריה גוטל על הספר בעיתון 'מקור ראשון' ]
ספר מלא וגדוש במכתבים, חדשים גם ישנים, שחלקם ממש מעמיקים ומלאי עומק עומקים [מעניין אם מכתבו הארוך שם, על ההבדל בין שיטת הגר"א לשיטת הבעש"ט, כבר פורסם בעבר. מכתב מופלא].
עברתי על כל הספר, והתעליתי וחכמתי הרבה.
אציין תיקונים שרשמתי (נמסרו לעורך, ואולי יתוקנו במהדורה השניה):
1. אגרת לד, עמ' 61, אות יג – כוונתו כמובן ל'תיקון הכללי' של ר' נחמן מברסלב.
2. אגרת נז, עמ' 85, הערה 1 – כנראה נפלה כאן טעות דפוס, ואולי כוונת העורך היתה לאגרת קטו, או לאגרת קכ. בכל מקרה התפילה הנזכרת כאן היא המובאת בחיי אדם (כפי שציין העורך באגרת קכ).
3. אגרת עא עמ' 100 הערה 2 – ייתכן שדברי הגרי"מ מכוונים לדברי האדר"ת הנזכרים באדר היקר, אגרות האדר"ת יג, עמ' צב.
4. אגרת פג, עמ' 115. המהדיר ציין שהאגרת היא משנת תרצ"ד, אך לענ"ד נראה שיש כאן טעות סופר (וצ"ל תרפ"ד וכדו', או שנה אחרת), שהרי ישראל רוקח כבר נפטר באב תרצ"ג, ובניית הדגם ארכה כמה שנים ובשמעתין 9, סיון תשכ"ו, עמ' 53, כותב ישראל שרגאי שהדגם הוצג לראשונה בשנת 1934.
5. באגרות מרום צב, 127, שהקנאים היוצאים נגד הראי"ה "תולים עצמם באילן גדול שר התורה דדוינסק שליט"א ומתפארים שהשיגו ממנו מכתב". לענ"ד הכוונה לרוגצ'ובר (ולא לאור שמח כפי שכתב המהדיר).
6. אגרת קכ הערה 2 – צוין לאגרת קלד, ולא מצאתי שם מאומה, ואולי כוונתו לאגרת נז.
7. אגרת קמז הערה 1 – מה שצוין לאגרת צז נראה שצ"ל אגרת צח.
8. סימן קצח הערה 1 "עיין מכתב קלו" ויש לתקן את ההפניה
9. אגרת רא - כנראה היא תשובה לאגרת הגרי"מ חרל"פ שבאגרות מרום ריד
10. סימן רב בעמ' 319 בדברי הרב "ויועיל בודאי להמנות" וצ"ל "ויואיל" (וכן הוא באגרת דומה של הרב קוק)
11. אגרת ריד – נראה שתשובת הרב קוק זצ"ל לאגרת זו מובאת לעיל באגרות מרום אגרת רא.
12. אגרת רטו הערה 1 ואגרת רנ הערה 2 – החתונה נחגגה בט"ו תמוז תרס"ז, והספר עץ הדר נדפס בניסן תרס"ז (אגרות ח"א אגרת סט, וליקוטי הראי"ה ח"ג, 52). ולכן יש לסמן בתחילת האגרת שהיא משנת תרס"ז (וכמו שעולה מהערת המהדיר עמ' 329 הערה 2 וכן עמ' 441 הערה 3 שציין שבאותה שנה נדפס הצבי לצדיק הנזכר באותה אגרת).
13. אגרת רטז עמ' 330 הערה 1 – יש להשמיט ספרה 1 שהיא מיותרת.
14. אגרת ריח עמ' 333: "הראני בני" – לענ"ד יש לתקן "בנו" והכוונה לרצי"ה קוק שבמכתבו של אביו אליו (אגרות הראי"ה ח"א אגרת מ) כתב הרב קוק כמה שורות על הגרי"מ חרל"פ לחזקו במפעלו לכתוב על רבו הרב צבי מיכל שפירא.