באמונתו כתב:לבן דודו הגדול, מרן חזון האיש זצ"ל, כתב:
...
איפה זה ?
באמונתו כתב:לבן דודו הגדול, מרן חזון האיש זצ"ל, כתב:
...
הים הגדול כתב:באמונתו כתב:לבן דודו הגדול, מרן חזון האיש זצ"ל, כתב:
...
איפה זה?
עתניאל בן קנז כתב:כולל יונגערמאן כתב:אכן לא מובן כלל תשובה זו
ניחא הסיפור עם הרב גורן מובן שלא קנה את ההתנצלות שלו למה נשאר בצבא (אף שנראה כמסופר בראי אנכרוניסטי להחריד לפי התפיסה העכשוית בחוגים מסוימים), אבל הסיפור עם הישיש מה בדיוק ההטעיה כאן?
פשוט, שדקדוקי וזהירות במצוות לא בדיוק עמדו בראש סדר היום שלו... ופתאום הוא מתפאר באיזה החמרה על חשש שמא יש שעטנז במעיל, והוא בגדר 'מסייע'. ממש צדיק גדול.
עתניאל בן קנז כתב:כולל יונגערמאן כתב:אכן לא מובן כלל תשובה זו
ניחא הסיפור עם הרב גורן מובן שלא קנה את ההתנצלות שלו למה נשאר בצבא (אף שנראה כמסופר בראי אנכרוניסטי להחריד לפי התפיסה העכשוית בחוגים מסוימים), אבל הסיפור עם הישיש מה בדיוק ההטעיה כאן?
פשוט, שדקדוקי וזהירות במצוות לא בדיוק עמדו בראש סדר היום שלו... ופתאום הוא מתפאר באיזה החמרה על חשש שמא יש שעטנז במעיל, והוא בגדר 'מסייע'. ממש צדיק גדול.
לייטנר כתב:איש_ספר כתב:(רש"ל התגלח בחוה"מ...?)
אולי סבר כאג"מ (או"ח א' סי' קסג) וכגרצפ"פ.
מיללער כתב:הרציניות של פינקלשטיין תפס אותי, והנה מה שכתבתי בשפת אידיש אחרי המראה הפלאי הזה אשר חזיתי בדמיוני:
פולסברג כתב:מיללער כתב:הרציניות של פינקלשטיין תפס אותי, והנה מה שכתבתי בשפת אידיש אחרי המראה הפלאי הזה אשר חזיתי בדמיוני:
וע''ע בזכרונות ר''מ אליפנט שמתארו כע''ה שלא ידע הל' שבת, ואיך שניצחו ר''י הוטנר בהספרייה במנהטן.
יהושפט כתב:יש סיפור ידוע שר"א סופר
יהושפט כתב:בעת שהיה שם שאל אותו האם אין בעיה להשתמש במעלית שם בשבת [אינני יודע מה היה בדיוק אופן פעולתה], הוא ענה שאינו יודע אבל בדיוק עבר שם לואי גינצבורג
יהושפט כתב:והם שאלו אותו, הוא השיב להם שאכן יש בעיה, והם עלו במדרגות, כשהגיעו למעלה ראו את גינצבורג יוצא מהמעלית, וכששאלוהו הרי אמרת שיש בעיה, השיב אכן יש בעיה אבל אני עולה...
יהושפט כתב:פולסברג כתב:מיללער כתב:הרציניות של פינקלשטיין תפס אותי, והנה מה שכתבתי בשפת אידיש אחרי המראה הפלאי הזה אשר חזיתי בדמיוני:
וע''ע בזכרונות ר''מ אליפנט שמתארו כע''ה שלא ידע הל' שבת, ואיך שניצחו ר''י הוטנר בהספרייה במנהטן.
למישהו יש אפשרות להעלות?
עכ"פ גם אם לא ידע הלכה, קשה לקרוא לליברמן ע"ה...
יבנה כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=555130#p555130 עמ' 59
יהושפט כתב:כך אני שמעתי את הסיפור מפי ידען אחד, יתכן שהוא או מקורותיו לא דייקו או להיפך. לגבי הסיומת "אני לא שאלתי" הזכרתני שגם אני כך שמעתי.
פולסברג כתב:על ליברמן, שמעתי מאאמו''ר שליט''א שר' הוטנר התבטא עליו: הוא התחתן עם נכריה כדי לאכול קעסט אצל השווער.
וע''ע בזכרונות ר''מ אליפנט שמתארו כע''ה שלא ידע הל' שבת, ואיך שניצחו ר''י הוטנר בהספרייה במנהטן.
יהושפט כתב:בענין ליברמן והחזו"א
שמעתי מפי ת"ח אחד ששמע מהגרד"צ רוטשטיין זכר שניהם לברכה שהיה מיודד מאד עם ליברמן בעת שהות האחרון בארה"ב, כי ליברמן הראה לו מכתב שקיבל מהחזו"א בעת שהלך לקונסרבטיבים, שהתחיל בערך כך: שאול חזור בך, שאול חזור בך, והיה אם לא תחזור, וכאן כיסה ליברמן בידו את ההמשך, ולא הסכים בשום אופן להראות לו את הכתוב. אותו ת"ח סיפר לי שרד"צ או הוא עצמו ניסו לברר אצל מחזיקי עזבונו של ליברמן אם יש מכתב כזה, וככל הידוע איננו בנמצא.
לא, בחייו הפרטיים ובאמונתו הי' יהודי אורתודקסי לכל דבר. הוא הי' בן דודו של החזון איש ואחיינו של רבי צדוק הכהן מלובלין שכידוע בא מבית מתנגדי מובהק. שמעתי (אינני אחראי למהימנותו), שהחזון איש הי' אומר לו: שאול, שאול, חזור בך, ותהי' בשורה הראשונה של גדולי הדור!
א מבקש כתב:יהושפט כתב:בענין ליברמן והחזו"א
שמעתי מפי ת"ח אחד ששמע מהגרד"צ רוטשטיין זכר שניהם לברכה שהיה מיודד מאד עם ליברמן בעת שהות האחרון בארה"ב, כי ליברמן הראה לו מכתב שקיבל מהחזו"א בעת שהלך לקונסרבטיבים, שהתחיל בערך כך: שאול חזור בך, שאול חזור בך, והיה אם לא תחזור, וכאן כיסה ליברמן בידו את ההמשך, ולא הסכים בשום אופן להראות לו את הכתוב. אותו ת"ח סיפר לי שרד"צ או הוא עצמו ניסו לברר אצל מחזיקי עזבונו של ליברמן אם יש מכתב כזה, וככל הידוע איננו בנמצא.
מתוך: https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp ... rum_id=771לא, בחייו הפרטיים ובאמונתו הי' יהודי אורתודקסי לכל דבר. הוא הי' בן דודו של החזון איש ואחיינו של רבי צדוק הכהן מלובלין שכידוע בא מבית מתנגדי מובהק. שמעתי (אינני אחראי למהימנותו), שהחזון איש הי' אומר לו: שאול, שאול, חזור בך, ותהי' בשורה הראשונה של גדולי הדור!
באמונתו כתב:פולסברג כתב:על ליברמן, שמעתי מאאמו''ר שליט''א שר' הוטנר התבטא עליו: הוא התחתן עם נכריה כדי לאכול קעסט אצל השווער.
וע''ע בזכרונות ר''מ אליפנט שמתארו כע''ה שלא ידע הל' שבת, ואיך שניצחו ר''י הוטנר בהספרייה במנהטן.
זכרונות ר''מ אליפנט צירפתי כאן, עיין עמודים 58-59.
מאאמו"ר שליט"א שמענו נוסח אחר קצת משם ר"י הוטנר, שלא "לאכול קעסט" דווקא אמר, אלא בכדי שיוכל להמשיך ללמוד!
לגבי הלכות שבת, כל ההקפדה הנהוגה ומקובלת, שלא להכניס שקית תה לכלי שני, הלא אינו פשוט:
תבלין הלא מותר בכלי שני.
גם לא ברור שעלי התה הם מקלי הבישול.
לשון המגן אברהם - סימן שיח ס"ק טו: אבל אסור לשרותו אפי' בכלי שני דמחזי כמבשל... שם ס"ק יט: מתירים בכ"ש. דס"ל דאין כ"ש מבשל, ולפי מ"ש ס"ד בשם תוס' יש להחמיר דמיחזי כמבשל, אך היש מתירים סוברים להקל כתירוץ שני של התו', וכ"מ דעת הש"ע, ויש להחמיר:
גם יש לציין לדעת שו"ת בנין ציון סימן יט, אשר מ"מ מדובר בפחות משיעור בישול בגרוגרות.
פולסברג כתב:באמונתו כתב:פולסברג כתב:על ליברמן, שמעתי מאאמו''ר שליט''א שר' הוטנר התבטא עליו: הוא התחתן עם נכריה כדי לאכול קעסט אצל השווער.
וע''ע בזכרונות ר''מ אליפנט שמתארו כע''ה שלא ידע הל' שבת, ואיך שניצחו ר''י הוטנר בהספרייה במנהטן.
זכרונות ר''מ אליפנט צירפתי כאן, עיין עמודים 58-59.
מאאמו"ר שליט"א שמענו נוסח אחר קצת משם ר"י הוטנר, שלא "לאכול קעסט" דווקא אמר, אלא בכדי שיוכל להמשיך ללמוד!
לגבי הלכות שבת, כל ההקפדה הנהוגה ומקובלת, שלא להכניס שקית תה לכלי שני, הלא אינו פשוט:
תבלין הלא מותר בכלי שני.
גם לא ברור שעלי התה הם מקלי הבישול.
לשון המגן אברהם - סימן שיח ס"ק טו: אבל אסור לשרותו אפי' בכלי שני דמחזי כמבשל... שם ס"ק יט: מתירים בכ"ש. דס"ל דאין כ"ש מבשל, ולפי מ"ש ס"ד בשם תוס' יש להחמיר דמיחזי כמבשל, אך היש מתירים סוברים להקל כתירוץ שני של התו', וכ"מ דעת הש"ע, ויש להחמיר:
גם יש לציין לדעת שו"ת בנין ציון סימן יט, אשר מ"מ מדובר בפחות משיעור בישול בגרוגרות.
אאל''ט, אצל הגריד''ס ותלמידו הגרצ''ש שכטר, עושים תה בשבת כמעשהו בחול, שכך סברו זקיניו הגר''ח והגרא''פ
יש"כ מעניין מאד!יהושפט כתב:לעיל http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=16555#p725549 הובא מאמרו של ש' גליק על ההתכתבות בין מרן החזו"א לליברמן בנוגע לפירוש בירושלמי במע"ש, אציע כאן בקצרה את הויכוח ביניהם, ואציין דבר מעניין מאד לפי דעתי-
בירושלמי מע"ש פרק ד ה"א: "תני אין פודין מעשר שני אלא במין על מינו דלא כן מה נן אמרין פודין מן החיטין על השעורין ומן השעורין על החטין לכן צריכה אפילו מן האגרו על השמתית ומן השמתי' על האגרו".
הרמב"ם בפ"ד ממע"ש ה"ב למד מברייתא זו שאפשר לחלל פירות על פירות אולם דווקא מין על מינו: "וכן אם רצה לחלל פירות המעשר על פירות אחרות, יעלו הפירות השניות ויאכלו בירושלים, ולא יחלל ממין על שאינו מינו ולא מן היפה על הרע ואפילו באותו המין". ליברמן ב'על הירושלמי' הקדיש פרק למקרים בהם הירושלמי לא פורש נכון על פי מקבילות, ואחת הדוגמאות הוא הירושלמי הנ"ל, הוא תמה על פירוש הרמב"ם, שהרי הדעת נותנת שאדרבה כשמחלל על מי בשא"מ הדבר דומה יותר לחילול על כסף, ומנין כה פשיטא לירו' שאין מחללין על שאינו מינו. ולכן מפרש שכוונת הירושלמי לדין שפודין מע"ש לפי שער הזול, ולתוספתא שאמרה שפודין "פודין מעשר שני כשער הזול ... כמות שחנוני לוקח מאותו המין", וזהו גם כוונת הברייתא לומר שדווקא לפי השער של מינו, וע"ז פריך פשיטא, וכי ס"ד שנשער במין אחר, וע"ז השיבו שהכוונה למין שונה של חיטה. וסיים שפירוש הרמב"ם צע"ג. עכת"ד.
החזו"א שככה"נ לא נחה דעתו מהנסיון של ליברמן להראות שמפרש טוב יותר מהרמב"ם, כתב לו לדחות את פירושו, כשתורף קושיותיו לפי המתבאר מהמכתב החוזר של ליברמן: א. גם ב' מיני חיטין פשיטא שאין משערין זב"ז. ב. היה לה לבריי' לומר אין פודין חיטין במחיר שעורין. ג. א"כ מן השעורין על החיטין מיותר, שהרי הם זולים יותר, ופשיטא שלא יפדה לפי היקר. וגם ציין שהגר"א באמת הגיה את הירושלמי "אין מפרישין מע"ש אלא במין על מינו".
וכמובן מתשובתו של ליברמן כנראה החזו"א דרש ממנו לחזור בו מפירושו, וגם מיחה בו על שקורה לי"נ אפשטיין "מורי", וע"ז באה תשובתו של ליברמן לדחות את דברי החזו"א ולקיים פירושו, וגם מסביר את הערכתו לאפשטיין. החזו"א לא השתכנע, ובספרו דמאי ס"ג סק"ח דן בפירוש הר"מ והגהת הגר"א ומתקשה בהם, אך לא מזכיר אפשרות לפרש אחרת.
והנה ב'גליונות קה"י לירושלמי' ציין לפירוש הרמב"ם ולהגהת הגר"א, וכתב: "ולענ"ד היה נראה דה"פ לכשבאו לעשות שומת דמים ששוין הפירות אין לסמוך אא"כ נתברר לו שומת של אותו מין שהוא בא לפדות ולא יסמוך על שידוע לו שויות של מין אחר, ומתמה הגמ' פשיטא ללא כן מה הוינן אמרין פודין מן החיטין על השעורים פי' שיפדה חיטים בשויות של שעורים או איפכא הלא ודאי אין זה דמים של אותן פירות ומשני דלכן צריכא שאפי' מן האגדו של השמתית אע"פ ששניהם חיטין והו"א דכשידוע לו מחיר אגדו יכול לפדות כל חיטין במחיר זה דמסתמא כל מין חיטין נמכרין בערך אחד קמ"ל דלא".
והגרח"ק ב'דרך אמונה' על הרמב"ם שם בביאור הלכה, מביא דברי הירושלמי וכותב: "ר"ל אף על גב ששניהן מן חטים אלא שזה אדום וזה לבן וס"ד שאפשר לשער המחיר של א' מהן ומסתמא גם המחיר של השני כן קמ"ל כנלענ"ד פי' הירו' אמנם רבנו פי' ברייתא וכו'". והגדיל לעשות בפירושו לירושלמי, שמפרשו רק לפי הפירוש הזה "אפי' מן האגדו- ב' מיני חיטין הן וקרובין להיות דמיהן שוה, אפ"ה לא ישער אלא במינו".
הרי שהקה"י והגרח"ק מפרשים בפשטות את הירושלמי ממש כדרכו של ליברמן, שחזו"א דחאה בשני ידיים! [בשינוי קל, שאיירי בלא ידוע לו מחיר המין השני, ולפי"ז מיושבת אחת מקו' החזו"א].
קמנו ונתעודד כתב:בסוף ספר 'כתבי הגאון רבי יחיאל יעקב וויינברג זצ"ל', חלק שני, נדפס מכתב מעניין מר"ש ליברמן, הנה הוא:
באמונתו כתב:אגב, פרט עצום בלתי ידוע:
בית בריסק שבירושלים, מאז שהגיע הגרי"ז זצ"ל לארץ, עמד על תמיכתו הכלכלית והמאסיבית! של הגרי"ד מבוסטון!!
לבד מבית הרב גופו, החזיק הגרי"ז זצ"ל, באמצעות אחיינו הגרי"ד ז"ל, אברכים חשובים מקורבים, שומעי שיעורו ולקחו, וגם אחרי פטירת מרן, המשיך להחזיק את ישיבתו המפורסמת של בנו הגרי"ד מירושלים.
יצא הגרי"ד מבוסטון מגדרו ומטבעו! וגייס ממון רב מגבירי אמריקה המודרניים, תומכי המדינה נלהבים, אשר רחוקים מדרכי הגרי"ז ובניו, יותר ממרחקי "מערב ממזרח", הכול לצורך דודו הגדול, בניו, ביתו ותלמידיו.
סוד זה העצום, אין מגלים אלה הנוגעים בדבר בירושלים, מטעמים ידועים. מדובר בסכומים אדירים, משך שנים רבות. ממילא יצא, שזה המעשה הגדול, עשרות שנים, נשאר בסתר, ולא זכה הגרי"ד ז"ל למשהו הוקרה הימנו!
ודאי אין ספק, כי "שני דינים" יש, שאין עובדה נפלאה הזאת, מכשירה השקפותיו וכו'
מ"מ, אין הקב"ה מקפח...
נ"מ נוספת, אם אין עוברים מקצתם משום: בירא דשתית מיניה - לא תשדי ביה קלא?!
עמקן כתב:יהושפט כתב:מקובל שהגרי"ז הסכים עם ההסבר של ריד"ס, ואאל"ט הגרא"י מזכיר את הפשט הזה באחד השיעורים שהוא נוגע בענין [הגם שבאופן כללי אינו מזכירו, והיחס אליו צונן מאד בשונה מדודיו הגרמ"ד והגר"מ, ואכמ"ל].
יחס הגרמ"ס היה עוד יותר צונן מהגרא"י. הוא כמעט לא הזכיר אותו, ואפילו אז לא היה מזכיר שמו כלל אלא מכנה אותו 'הבוסטענער'. שמעתי מתלמיד שלו שבכל שנות לימודיו אצלו הוא לא זכר שהגר"מ הזכיר אותו כלל מיוזמתו. רק פעם אחת, הוא אמר לו פשט בגמ' שריד"ס אמר בשם ר' חיים, והגר"מ דחה הפשט מכל וכל - טען שזה עקום, וגם הקשה קושיא עצומה על הפשט - ולגבי עדות הריד"ס אמר, שמזמן הוא הופרך אצלו.
יהושפט כתב:אינני מכיר את אמינות הספר, אבל כמדומה שבישיבת רבי יצחק אלחנן לא למדו בנות...
באמונתו כתב:ודאי כדבריכם. מדובר בשקר במילתא דעבידא לאיגלויי.
דורשי יחודך כתב:בקולג' שטרן החלו ללמד תלמוד בצורה מסודרת לבנות רק כ17 שנים לאחר פטירת מרן הגרי"ז.
וצ"ל שמדובר בבית ספר מיימונידס שייסד בבוסטון (לגיל התיכון).
עכ"פ אין לזה שום קשר עם ישיבה אוניברסיטי.
יהושפט כתב:דורשי יחודך כתב:בקולג' שטרן החלו ללמד תלמוד בצורה מסודרת לבנות רק כ17 שנים לאחר פטירת מרן הגרי"ז.
וצ"ל שמדובר בבית ספר מיימונידס שייסד בבוסטון (לגיל התיכון).
עכ"פ אין לזה שום קשר עם ישיבה אוניברסיטי.
אבל אם בזמנו של הגרי"ז כבר לימדו שם תלמוד לבנות, אזי חוסר הדיוק הזה לא משמעותי ביחס לגוף הסיפור, ואין סיבה לפקפק עליו. שוב, אינני מכיר את אמינות הספר באופן כללי.
ארי שבחבורה כתב:הרב דו"י צודק. התחילו ללמד תלמוד בקולג' שטרן רק בשנת 1976.
גביר כתב:א. התחדש לי לפחות שר' שאול ליברמן היה אחיינו של רבי צדוק הכהן, זה היה מאותו צד של החזון איש? האם לחזון איש היה קשר עמו? [ר"ש ליברמן היה כבן שנתיים כשר' צדוק נתבש"מ, וודאי שלא היה ביניהם קשר ממשי, אבל החזון איש היה אז כבר כבן כ"ב], ובכלל, מה היה טיב קשריו של ר' צדוק עם העולם הליטאי שאותו עזב? [מסתמא שמר על קשר עם משפחתו וכיו"ב, אך האם, למשל, ידוע על תגובות שלו להתרחשויות בעולם זה כמו התפתחות תנועת המוסר, הישיבות, שיטות הלימוד וכו'? ]
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים