ראדזינער כתב:בז' בשבט ה'תרי"ד נסתלק ה'מי השילוח'. בחצרו הק' שכנו אז אראלים רמי מעלה, כדומת הכהן הגדול מלובלין זי"ע והרבי ר' לייבלי זי"ע. אבל את מקומו באיזביצא לא מינה אלא בנו, רבינו, שעוד לא הגיע אז עדיין לגיל בינה. הסיבה לכך נעוצה בעובדא הבאה: כאשר נודע בקאצק על הסתלקות התלמיד ובר הפלוגתא הגדול נתדיינו החסידים מי ימשיך את דרכו. הרבי מקאצק זי"ע הפטיר קצרות: 'מה עם יעקלי?', ותיכף כאשר באה השמועה לאיזביצא ראו בדברים הוראה ברורה והעמידו בראש את רבינו.
לבב כתב:ועוד שאלה היסטורית:
באיזביצא/ ראדזין היו מצטטים מתורתו של הקוצקאי?
לבב כתב:נכון בהחלט
אלא שאי אפשר להתעלם מהמחלוקת הקשה שהיתה עם הפרישה הגדולה
וסבור הייתי שהאיזבצאי החזיק את עצמו כממשיך פשיסחא ולא כממשיך קוצק.
מה באמת הסבירו באיזביצא על כל העניין הזה של הפרישה
צדק תרדוף כתב:לבב כתב:נכון בהחלט
אלא שאי אפשר להתעלם מהמחלוקת הקשה שהיתה עם הפרישה הגדולה
וסבור הייתי שהאיזבצאי החזיק את עצמו כממשיך פשיסחא ולא כממשיך קוצק.
מה באמת הסבירו באיזביצא על כל העניין הזה של הפרישה
"מי השילוח" עזב את קוצק בגלל דרך ההנהגה הקשה והתקיפה של רמ"מ ואמר שא"א לדבר על עדת ישראל כפי שהרבי מדבר (לא זוכר ציטוט מדויק אך זה הרעיון) ובגלל דרך הנהגת החסידים, עזב את קוצק.
רימנובער אייניקעל כתב:צדק תרדוף כתב:לבב כתב:נכון בהחלט
אלא שאי אפשר להתעלם מהמחלוקת הקשה שהיתה עם הפרישה הגדולה
וסבור הייתי שהאיזבצאי החזיק את עצמו כממשיך פשיסחא ולא כממשיך קוצק.
מה באמת הסבירו באיזביצא על כל העניין הזה של הפרישה
"מי השילוח" עזב את קוצק בגלל דרך ההנהגה הקשה והתקיפה של רמ"מ ואמר שא"א לדבר על עדת ישראל כפי שהרבי מדבר (לא זוכר ציטוט מדויק אך זה הרעיון) ובגלל דרך הנהגת החסידים, עזב את קוצק.
אני שמעתי שהוא עזב את קאצק בגלל ש'הקאצקער רבי הסתגר במשך שלוש עשרה שנים בחדרו.ובדרך אגב כשבאו להגיד להרה"ק מבעלזא שהבית ישראל מילא את מקום אביו האמרי אמת,אזי אמר שקאצק מתחילה מחדש.
ישבב הסופר כתב:רבטוב - האין נכון שמהר"א מבעלזא אמר על הבית ישראל, אחר שיצא הב"י מביקור אצלו, "א קאצקער געשטעל"? [כפי ששמעתי יתכן שהכוונה לא היתה בדווקא להפליג בשבחו וד"ל].
מתפעל כתב:
ר' שלמה קרליבך ז"ל היה חסיד גדול של הבית יעקב ומצטט ממנו רבות.
איני יודע אם בחסידות ראדזין מבסוטים מהענין הזה אם לאו.
היימישער כתב:על אותו שלמהל'ה אמר אחד מגדולי ישראל שליט"א, שכשעלה שלמהל'ה למרום, פנה לבי"ד של מעלה וביקש שיתנו לו להיכנס לגן עדן, שהרי רבים השיב מעוון והצילם מנישואי תערובת וכו', ואף שלא היה בדרך המותר והראוי, סוף כל סוף המטרה שהושגה שווה בפנ"ע.
ופסקו לו בבי"ד של מעלה שיעמוד ליד פתחו של גן עדן וכשיבוא אחד מאותם שהשבת מעוון ויכנס שם יכנס אף הוא עמו.
וסיים אותו גדול 'הער ווארט נאך...'
היימישער כתב:על אותו שלמהל'ה אמר אחד מגדולי ישראל שליט"א, שכשעלה שלמהל'ה למרום, פנה לבי"ד של מעלה וביקש שיתנו לו להיכנס לגן עדן, שהרי רבים השיב מעוון והצילם מנישואי תערובת וכו', ואף שלא היה בדרך המותר והראוי, סוף כל סוף המטרה שהושגה שווה בפנ"ע.
ופסקו לו בבי"ד של מעלה שיעמוד ליד פתחו של גן עדן וכשיבוא אחד מאותם שהשבת מעוון ויכנס שם יכנס אף הוא עמו.
וסיים אותו גדול 'הער ווארט נאך...'
צדק תרדוף כתב:לבב כתב:ועוד שאלה היסטורית:
באיזביצא/ ראדזין היו מצטטים מתורתו של הקוצקאי?
וכי מה יש לשאול אם ידוע ש"מי השילוח" היה בתחילה מגדולי תלמידיו של הקוצקאי ויסודות איזביצא הם בקוצק? האם לא ברור (גם בלי בדיקה) שיצטטו מדבריו או שדבריהם פעמים רבות יתבססו על דבריו?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים