ישבב הסופר כתב:הוא מסר שיעורים, אינני יעודע באיזהנ תכיפות ועד איזה שנה.
הרי הוציא ספר תורת הנזיר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?16479&page=1
שמעתי שדרך חידושו היה ייחודי ולא סגנון הקלאסי, והתלמידים לא התלכדו סביבו בענין זה, משא"כ בהגות.
פולסברג כתב:כמה פנינים ממנו ואודותיו:
פעם שאלו אברך א', למה בהכולל - גור אריה אין סדר ביום שישי. נענה לעומתו: אתה יושב ולומד סדר אחר סדר... מתי יש לך זמן 'להיות'?
בהיותו בירושלים השתתף באסיפת רבנים. כשעזב, הגיב למשמשו: אל תגלה לשום אדם מה קרה פה היום. תמה ואמר, והלא כלום לא קרה? בדיוק, לא תגלה זאת למישהו...
פרי יהושע כתב:ישבב הסופר כתב:הוא מסר שיעורים, אינני יעודע באיזהנ תכיפות ועד איזה שנה.
הרי הוציא ספר תורת הנזיר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?16479&page=1
שמעתי שדרך חידושו היה ייחודי ולא סגנון הקלאסי, והתלמידים לא התלכדו סביבו בענין זה, משא"כ בהגות.
דרך חידושיו היה קרוב לפולני פלפולי, עם קורט למדני (הזכירו כאן מקודם את האבני נזר, אולי יש בזה משהו, אף שהוא יותר מהוקצע), וזה הסיבה שזה לא כ"כ תפס רק אצל יחידים שהתאימו לסגנון הזה, הוא בעצמו לא הדריך אחרים שילמדו בסגנון זה (רק למי שהתאים), העריץ מאד את דרך הלימוד של החזון איש כידוע, וגם חינך כל אחד כדרכו, (היה שם בישיבה ר"מ בן של ר' ירוחם, שהיה מלמד את המובחרים להיות לומדים ע"ד מיר, הוא היה תלמיד של הרי"ז בהלכה, ושל אביו באגדה, יש לו חתן שגר בשכונת הצפון בי-ם).
יהודה לוין כתב:הכותב סותר את עצמו שאם דרך לימודו היה פלפול פולני מדוע העריץ את דרך לימודו של החזון איש.
והאמת תורה דרכה, שדרך לימודו היה כמו החזון איש. וביתר דיוק, לימוד התורה שבעל פה עפ"י פנימיות התורה. רק שברוחב דעתו, היו לו מגוון דרכי לימוד נוספים. ראה לדוגמא, רשימות לב שבת שמבאר פלוגתא בגמ' עפ"י פנימיות התורה. רק שמתלבש בלבוש חיצוני יותר. וכך הוא דרך לימודם של יבדלחטו"א גדולי תלמידיו שליט"א
יהודה לוין כתב:פרי יהושע כתב:ישבב הסופר כתב:הוא מסר שיעורים, אינני יעודע באיזהנ תכיפות ועד איזה שנה.
הרי הוציא ספר תורת הנזיר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?16479&page=1
שמעתי שדרך חידושו היה ייחודי ולא סגנון הקלאסי, והתלמידים לא התלכדו סביבו בענין זה, משא"כ בהגות.
דרך חידושיו היה קרוב לפולני פלפולי, עם קורט למדני (הזכירו כאן מקודם את האבני נזר, אולי יש בזה משהו, אף שהוא יותר מהוקצע), וזה הסיבה שזה לא כ"כ תפס רק אצל יחידים שהתאימו לסגנון הזה, הוא בעצמו לא הדריך אחרים שילמדו בסגנון זה (רק למי שהתאים), העריץ מאד את דרך הלימוד של החזון איש כידוע, וגם חינך כל אחד כדרכו, (היה שם בישיבה ר"מ בן של ר' ירוחם, שהיה מלמד את המובחרים להיות לומדים ע"ד מיר, הוא היה תלמיד של הרי"ז בהלכה, ושל אביו באגדה, יש לו חתן שגר בשכונת הצפון בי-ם).
הכותב סותר את עצמו שאם דרך לימודו היה פלפול פולני מדוע העריץ את דרך לימודו של החזון איש.
והאמת תורה דרכה, שדרך לימודו היה כמו החזון איש. וביתר דיוק, לימוד התורה שבעל פה עפ"י פנימיות התורה. רק שברוחב דעתו, היו לו מגוון דרכי לימוד נוספים. ראה לדוגמא, רשימות לב שבת שמבאר פלוגתא בגמ' עפ"י פנימיות התורה. רק שמתלבש בלבוש חיצוני יותר. וכך הוא דרך לימודם של יבדלחטו"א גדולי תלמידיו שליט"א
ישבב הסופר כתב:יהודה לוין כתב:פרי יהושע כתב:ישבב הסופר כתב:הוא מסר שיעורים, אינני יעודע באיזהנ תכיפות ועד איזה שנה.
הרי הוציא ספר תורת הנזיר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?16479&page=1
שמעתי שדרך חידושו היה ייחודי ולא סגנון הקלאסי, והתלמידים לא התלכדו סביבו בענין זה, משא"כ בהגות.
דרך חידושיו היה קרוב לפולני פלפולי, עם קורט למדני (הזכירו כאן מקודם את האבני נזר, אולי יש בזה משהו, אף שהוא יותר מהוקצע), וזה הסיבה שזה לא כ"כ תפס רק אצל יחידים שהתאימו לסגנון הזה, הוא בעצמו לא הדריך אחרים שילמדו בסגנון זה (רק למי שהתאים), העריץ מאד את דרך הלימוד של החזון איש כידוע, וגם חינך כל אחד כדרכו, (היה שם בישיבה ר"מ בן של ר' ירוחם, שהיה מלמד את המובחרים להיות לומדים ע"ד מיר, הוא היה תלמיד של הרי"ז בהלכה, ושל אביו באגדה, יש לו חתן שגר בשכונת הצפון בי-ם).
הכותב סותר את עצמו שאם דרך לימודו היה פלפול פולני מדוע העריץ את דרך לימודו של החזון איש.
והאמת תורה דרכה, שדרך לימודו היה כמו החזון איש. וביתר דיוק, לימוד התורה שבעל פה עפ"י פנימיות התורה. רק שברוחב דעתו, היו לו מגוון דרכי לימוד נוספים. ראה לדוגמא, רשימות לב שבת שמבאר פלוגתא בגמ' עפ"י פנימיות התורה. רק שמתלבש בלבוש חיצוני יותר. וכך הוא דרך לימודם של יבדלחטו"א גדולי תלמידיו שליט"א
שוין אין לי מושג מה הנך רוצה עם הצושטעל המופרך בין סגנון הגרי"ה ובין סגנון החזו"א. הרב הוטנר העריץ את החזו"א מאוד אבל סגנון לימודו לא קרב זה אל זה. ומה שכתבת על פי פנימיות, במחילה - זה פשוט משעשע. אם תרצה תוכל לומר שדברי החזו"א מתאימים ע"פ סוד, כמו שאומרים בשם צדיקים על הט"ז, נו. ומסתמא גם פסקי המשנה ברורה מתאימים ע"פ פנימיות, שהרי אורייתא חדא היא וניתנו מרועה אחד.
אבל לטעון ש'האמת תורה דרכו', שדרך לימודו של החזו"א היה לימוד ע"פ פנימיות, ושבזה הוא משתווה להגרי"ה, זה כ"כ מוזר ותמוה שאין לי מושג מאין הוא בא. מה עומד מאחורי טיעון כזה? עוד מעט יטענו שמנין התיבות בחוט שני הוא מדוקדק לבאים בסוד ה', ושבעת שכתב הרב וואזנער את שבט הלוי חלק א ירדה אש וסיבבה את האילנות וכו'. למה אי אפשר לומר פשוט, החזו"א למד בדרכו, וכפי שתלמידיו אחריו למדו. אם דבריו מתאימים ע"פ סוד, הרי זה מפני שכיוון לאמת. (ואולי י"ל כהחוות יאיר).
עכשיו לדרך לימודו: קודם כל, דרכי תלמידיו הם מגוונים ביותר - נראה לי שאין אדם אחר עם תלמידים כ"כ מגוונים, (מלבד אולי הג"ר משה שפירא).
אינו דומה דרך הגר"א שכטר (ישיבתי קלאסי עם סטייל עצמאי) לדרך הגר"י הלוי סולובייציק (עמקני חקרני), ושניהם לא נגעו ולא פגעו בדרך הגר"י דרילמן (עילויי ולמדני) או דרך (יבדלח"ע) הנובומינסקר (למדני קלאסי). כולם נתחנכו מהרב הוטנר להיות עצמאיים.
מלבד זה, כאמור, אף אחד מהתלמידים הידועים לא לקח את דרך לימודו מרבם זה. הוא חינכם לגדלות ולבנין הנפש, אבל את דרך הלימוד לא קיבלו ממנו וזה דבר ידוע. רשימות לב אכן הדפיס וזה היה למורת רוח התלמידים כי זה לא אושר רשמית.
ידידי מספר לי כעת שאביו ירפאהו ה' למד אצל הרב הוטנר בשנות החמישים ופעם באמצע השיעור הוא שם לב שהציבור לא מקשיב כי זה היה בסגנון פולני מפולפל, והוא אמר "הנכם רוצים שיעור כפי שאתם רוצים, אם כן, קחו לכן!" והוא התחיל למסור שיעור פשטני, ניתח את סוגיית הגמ' ביסודיות שלא כדרך שיעוריו, וככה מסר שיעור שלם על הדף על אתר. התלמידים התפלאו על יכולתו לשלוט בסגנון זה למרות שלא נהג כן בשיעוריו. למחרת הוא חזר לדרכו הרגיל, ורק רצה להראות להם שלא נבצר ממנו למסור שיעור כזה ג"כ.
שמעתי "מאמרים" מפי הגאון ר' יצחק הוטנר, בעת שכיהן כראש ישיבת "בית התלמוד – גור אריה" בירושלים.
זכורני כי בכמה "מאמרים" שכולם מאלפים הם, התעלפו (ללא מרכאות) מאזינים מפאת הצפיפות והדוחק. מכל קצוות הארץ הגיעו לשמוע את מאמריו של הרב הוטנר . אף הגה"צ רבי שלמה וולבה, מנהלה הרוחני של ישיבת באר יעקב, היה בין שומעי לקחו של הנ"ל.
איש_ספר כתב:לא הזכירו כאן את ספר הזכרון שערך ר' יצחק הוטנר עם ר' דב כץ על קדושי חברון. (אין לי מקור רשמי לציין על חלקו של ר' יצחק בספר אבל כך שמעתי בעבר).
אור עולם כתב:זה לא בדיוק אבל זה מה שיש לי...
מה שנכון נכון כתב:
סדנא דארעא כתב: הוא למד קבלה ספרדית אצל החכם אלפאנדרי
פולסברג כתב:ראיתי בביהמ''ד ספר - קונטרס נפלא - רשימותיו של הגה''צ הצדיק המדוכא ביסורים רבי שלמה קרליבך זצוק''ל [ראה דבריו החריפים בראש ספרו באוצר - למה שאר ספריו נעדרו?] של תורת הקבלה שלמד בחברותא עם מורו ורבו [לשעבר] הגר''י הוטנר. הוא למד אתו כשעה וחצי פעמים בשנה, למשך שנים רבות... [הו''ל תלמיד של ר' אלי' ווינטרוב ששמו שכחתי].
בראש הספר מספר שאמר לו רבו שאת התמונות בקבלה שציירו בעת לימודם - יש לשורפם. ועיי''ש דברים יקרים ונפלאים.
פולסברג כתב:ראיתי בביהמ''ד ספר - קונטרס נפלא - רשימותיו של הגה''צ הצדיק המדוכא ביסורים רבי שלמה קרליבך זצוק''ל [ראה דבריו החריפים בראש ספרו באוצר - למה שאר ספריו נעדרו?] של תורת הקבלה שלמד בחברותא עם מורו ורבו [לשעבר] הגר''י הוטנר. הוא למד אתו כשעה וחצי פעמים בשנה, למשך שנים רבות...
אליסף כתב:פולסברג כתב:ראיתי בביהמ''ד ספר - קונטרס נפלא - רשימותיו של הגה''צ הצדיק המדוכא ביסורים רבי שלמה קרליבך זצוק''ל [ראה דבריו החריפים בראש ספרו באוצר - למה שאר ספריו נעדרו?] של תורת הקבלה שלמד בחברותא עם מורו ורבו [לשעבר] הגר''י הוטנר. הוא למד אתו כשעה וחצי פעמים בשנה, למשך שנים רבות...
פעמיים בשנה??
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 545 אורחים