חיים שאול כתב:הספר ׳רבי משה מרדכי׳ נמכר כעת אצל בלוי בבתי הכנס ב80 ש"ח
חשבה לטובה כתב:חשיפה הסטורית
לרגל היא''צ העשירי מתפרסם מכתב נדיר בפרסום ראשון כיצד פעל הגרמ''מ זצ''ל מאחורי הקלעים למינויו של גאב''ד מאקאווא הגר''ש לעמבערגער שליט''א בתוך תקווה לשמור על ציביון החרדי של העיר.
המכתב ממוען למרן הסטייפלער זיע''א.
באדיבות מכון גנזי גאוני ליטא-עטרות שמואל.
גל של אגוזים כתב:שמעתי שיש חילופי מכתבים רבים ומאלפים בין המשמר הלוי ולהבחל"ח הג"מ שאול אלתר שליט"א בעניני תורה והשקפה. מישהו יודע איפוא ניתן להשיגו (הבנתי שלא נדפס בספרי משמר הלוי).
גם בנרות שלמה יש חילופי מכתבים, שם מכונה, בנש"ק מהרש"א.צפניה כתב:גל של אגוזים כתב:שמעתי שיש חילופי מכתבים רבים ומאלפים בין המשמר הלוי ולהבחל"ח הג"מ שאול אלתר שליט"א בעניני תורה והשקפה. מישהו יודע איפוא ניתן להשיגו (הבנתי שלא נדפס בספרי משמר הלוי).
ג"א הק' שמעתי שנהגו להתכתב רבות, וגם העניין בגאוני פולין החסידיים שיתף ביניהם. מקצת שבמקצת מההתכתבות הודפס ב"שיעורי משמר הלוי - ברכות" שיצא לאחר פטירת רבנו זצ"ל (לא לבלבל עם ספרי "משמר הלוי" על הש"ס שיצאו בחייו), בקונטרס "גיצין דאורייתא" המצוי בתוך הספר. דומני שם גם מתפלפלים בדברי הגאון מקוז'יגלוב בעל שיח השדה וארץ צבי, ודברי הגרי"ז מבריסק עליו.
גל של אגוזים כתב:שמעתי שיש חילופי מכתבים רבים ומאלפים בין המשמר הלוי ולהבחל"ח הג"מ שאול אלתר שליט"א בעניני תורה והשקפה. מישהו יודע איפוא ניתן להשיגו (הבנתי שלא נדפס בספרי משמר הלוי).
איש_ספר כתב:גם בנרות שלמה יש חילופי מכתבים, שם מכונה, בנש"ק מהרש"א.צפניה כתב:גל של אגוזים כתב:שמעתי שיש חילופי מכתבים רבים ומאלפים בין המשמר הלוי ולהבחל"ח הג"מ שאול אלתר שליט"א בעניני תורה והשקפה. מישהו יודע איפוא ניתן להשיגו (הבנתי שלא נדפס בספרי משמר הלוי).
ג"א הק' שמעתי שנהגו להתכתב רבות, וגם העניין בגאוני פולין החסידיים שיתף ביניהם. מקצת שבמקצת מההתכתבות הודפס ב"שיעורי משמר הלוי - ברכות" שיצא לאחר פטירת רבנו זצ"ל (לא לבלבל עם ספרי "משמר הלוי" על הש"ס שיצאו בחייו), בקונטרס "גיצין דאורייתא" המצוי בתוך הספר. דומני שם גם מתפלפלים בדברי הגאון מקוז'יגלוב בעל שיח השדה וארץ צבי, ודברי הגרי"ז מבריסק עליו.
נוטר הכרמים כתב:ר' נ"ז גרוסמן בשמחת א' מצאצאיו הוציא חוברת חידו"ת ומכתבים בהלכה ובאגדה עם בעל משמר הלוי,
וגם שם ישנם מכתבים של הגר"ש אלתר, דברים מענינים ביותר.
אחרי פטירתו, נפוג לבי, איך יגיבו הילדים כשהם יפתחו את התיקיות של אביהם, ויגלו שהגוילין פרחו, ואין שם כלום, והיה אם יידעו שידי במעל, מי יודע איזה פנים יראו לי. ובכן, ויהי היום, היה זה זמן קצר אחר פטירתו, מתקשר אלי אחד מן הבנים שליט"א, ואומר כך: מצאנו באחת התיקיות, דף גדול כתוב מזה ומזה, בכת"י הגרמ"פ זצ"ל, יש לשער שזה נשמט ממכתב גדול שאינו מצוי איתנו, ובהיות ושמענו שיש לך ידיעה מי קנה את המכתב, אנא מטובך, הודע לקונה, שנשכח אצלינו דף אחד, יבוא ויטלנו...!'עושה צדקה בכל עת' היתה מידתו והנהגתו, והכל בצנעה בלי תמונות ופרסומים, ובדרגה שאין דוגמתה. מעשה היה באברך בעת"ש, חסיד ברסלב, בן בלי שם, והיו הוריו אנשים פשוטים והמוניים שלא רצו לתמוך בו וטעמם עמם, והוא רח"ל נגעה בו יד ה' בכל מיני מדוה וחולי, מצורף לזה שגם אשתו היתה בר מזלו, והעניות והדלות בני ביתם. הנ"ל 'גילה' את ר' משה מרדכי ושפך לפניו את מרי שיחו, ונקל לשער את פעולת ורושם דבריו, ומאז כמה שנים (איני יודע בדיוק מתי התחיל הקשר) עליו היו כולנה, וכל מחסוריו כפשוטו עליו, מזון, חשמל, טלפון, מזגן חדש במקום זה שהתקלקל, תיקון הרכב (משום שהנ"ל נצרך לזה לדבריו) הכל בכל מכל כל. אלא שר' משה מרדכי לא מצא נפט או מרגליות טובות בחצרו ומנין לו בשר לכל העם הזה, פשפש רבינו בנכסיו ומצא את אוספי מכתביו היקרים לו מכל, מכתבים שנשלחו אליו מרבותינו החזון יחזקאל, האגרות משה הקהילות יעקב, האבי עזרי, הגרי"ש אלישיב, שבט הלוי, ועוד רבים שאי אפשר לפרטם (...) עם מכתבים שיש בידו מירושת אבות כהאחיעזר החזו"א, קרא לי הק' לביתי וביקש ממני - אחר שהזהרני שלא לספר לבניו - להימנות לדבר מצוה, למכור המכתבים על מנת להאכיל את אותו נצרך (את הסיבה למכירתם מסר לי רק אחרי שתמהתי באזנו מפני מה החליט למכור את כל מכתביו מה שאין הדבר מתאים לאישיותו העדינה), וכך היה קורא לי הק' מפעם לפעם כאשר מצא אחר חיפוש מחיפוש עוד מכתב ועוד מכתב ותמיד הזהרני וציווני ע"ז הדבר, לדעת שכספי צדקה שנו כאן ומשום כך להשתדל יפה במכירתם, ובכל עת שהיה מוסר בידי מכתב מגנזיו היתי חש בצערו האישי על אבידת דברים החביבים ויקרים אצלו שנפרד מהם, ומאידך גיסא את שמחת המצוה החופפת עליו שיש בידו להחזיק אותו נצרך. וכאמור כ"ז בהצנע שאין לשער, ובטוחני שאף בניו שיחי' אינם יודעים עד עתה מכ"ז.
מתפעל כתב:"במדרש פרשת נח ב"ר ל"ו ג' : אמר רבי ברכיה: חביב נח משנקרא איש צדיק נקרא איש אדמה, אבל משה משנקרא איש מצרי, נקרא איש האלקים".
לפני הרבה שנים זכיתי לשמוע ממורי ורבי החזון יחזקאל זצ"ל
שאמר כי המדרש הזה מגדיר את ההבדל בין המזרחי לאגודת ישראל.
מצד אחד יתכן מצב שההתחלה תהיה עם איש צדיק תמים, ולבסוף להגיע לכזו היתדרדרות נוראה ,איש האדמה.
ומאידך אפשר להתחיל עם איש מצרי, ואז להגיע לדרגה נשגבה לשיא השיאים איש האלקים.
ואמר כהאי לישנא: תדעו לכם, כאשר התייסד המזרחי עמדו ליד עריסתו גם אנשים גדולים וצדיקים שבאותו דור. זאת אומרת שזה התחיל עם תמים והיום כל אחד יודע שהמזרחי זו החמרנות הכי גדולה שיש, המטריאליזם הכי גדול, ההתמכרות הכי גדולה איש האדמה. והסוד בזה מפני שהם פרקו מעליהם עול דעת תורה. זהו המודד היחידי, זה הקריטריון היחידי, אין להם שום שייכות עם רוחניות, איש האדמה. זה מהתארים השפלים שאפשר לתת לבן אדם הוא לא יותר מאשר אדמה.
ומצד שני, ליד עריסת אגודת ישראל, עמדו גם בעלי בתים, אבל הם היו כפופים לדעת תורה, וכשכפופים לדעת תורה, אפשר להגיע לדרגה גבוהה איש האלקים.
הוסיף לומר במזרחי היה איש אחד שהיה כפוף עדיין לדעת תורה, ר' אליהו משה גניחובסקי ז"ל, הוא היה מאנשי המזרחי אבל היה כפוף לדעת תורה. הוא הלך לשאול את החזון איש והוא עשה נגד דעת המזרחי.
נוכחותו של האיש הזה בתנועתם היתה לצנינים בעיניהם, כי נוכחות של שומע לדעת תורה, מחטיאה את כל תנועתם שסיסמתה לא לשמוע לדעת תורה ומה הם עשו? הם הרחיקו אותו לגמרי מהשורות שלהם, נקיים' לגמרי מדעת תורה, עד כאן דברי הרב זצ"ל ".
[דרשות משמר הלוי, עמוד ער, הגרמ"מ שולזינגר]
כמה תמיהות יש לי כאן,
א: אם משווים את אנשי המזרחי לנח, צריך לזכור שנח היה איש צדיק תמים, כפי שהתורה מעידה עליו, ונח מצא חן בעיני ה', אז אולי הוא פחות בדרגתו ממשה רבינו, אבל הוא בדרגה ממש גבוהה.
ב: איש האדמה זה אומר דרגה נמוכה בלי רוחניות? ממש לא מובן, וכי לא היו אנשי עמל צדיקים שעבדו קשה כל היום והלכו לשיעורים והתפללו והיו רוחניים מאד? אתמהא. וכי לא היו רועי צאן אבותינו והשבטים ומשה רבינו ודוד המלך?
ג: לומר "שהמזרחי זו החמרנות הכי גדולה שיש", זו הכללה שגויה לחלוטין. יש ותמיד היו יהודים יראי שמים, לומדי תורה, במזרחי, רבנים ותלמידי חכמים. מצער שת"ח כהרב שולזינגר ככה כותב ופוסל ציבור גדול ויקר.
ד: לגבי מה שנכתב שאנשי המזרחי הרחיקו את ח"כ א"מ גנחובסקי כי ציית לחזון איש בענין גיוס בנות, האם יש סימוכין לזה?
ממה שאני רואה, הח"כ גנחובסקי כיהן כמעט שנתיים נוספות לאחר פטירת החזון איש.
ר' אליהו משה גנחובסקי, שני מימין, ליד בנו הגאון רבי אברהם , באירוסין שלו, עם הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל.
מתפעל כתב:"במדרש פרשת נח ב"ר ל"ו ג' : אמר רבי ברכיה: חביב נח משנקרא איש צדיק נקרא איש אדמה, אבל משה משנקרא איש מצרי, נקרא איש האלקים".
..."
כמה תמיהות יש לי כאן, ...
ב: איש האדמה זה אומר דרגה נמוכה בלי רוחניות? ממש לא מובן, וכי לא היו אנשי עמל צדיקים שעבדו קשה כל היום והלכו לשיעורים והתפללו והיו רוחניים מאד? אתמהא. וכי לא היו רועי צאן אבותינו והשבטים ומשה רבינו ודוד המלך?
מתפעל כתב:ג: לומר "שהמזרחי זו החמרנות הכי גדולה שיש", זו הכללה שגויה לחלוטין. יש ותמיד היו יהודים יראי שמים, לומדי תורה, במזרחי, רבנים ותלמידי חכמים. מצער שת"ח כהרב שולזינגר ככה כותב ופוסל ציבור גדול ויקר.
פרנקל תאומים כתב:הגרמ''מ שולזינגר זצ''ל היה ''גיווארנער'', ומכאן הקיצוניות הגדולה שלו. זו תופעה מוכרת מאד אצל ''גיווארנער'ס'' בכל החוגים.
הגרמ''מ נולד בחוג תלמידי ישיבת ''מרכז הרב'', ואביו שהיה נערץ עליו מאד, הג''ר יצחק זצ''ל היה תלמיד ואברך מובהק של ישיבת מרכז הרב והגראי''ה קוק, וגם השתייך ל''המזרחי''. גם הגרמ''מ עצמו למד ב''מרכז הרב'' עד שעבר לסלובודקא.
פרנקל תאומים כתב:גם הגרמ''מ עצמו למד ב''מרכז הרב'' עד שעבר לסלובודקא.
קו ירוק כתב:תגובה מבישה זו הינה בורות וסכלות גם יחד.
הוא זצ"ל באופן נדיר ביותר, היה לו טעם זקנים ממש, כבר מגיל צעיר מאוד.
ושימש את כל גדולי הדור באופן נדיר, והם החזירו לו מלא חפניים חכמה.
והיה איש אמונם של גדולי הדורות כפשוטו.
אלא מאי, מי שמודד את רבו לפי עיקשות לבו - כותב דברי הבל ונבלה כאלו.
הרי הוא היה האדם השלם בכל מידות שמנו חכמים, וזכה לכתרה של תורה בקניני החכמה בשלמות, ועל כולם ענוותנותו הנפלאה.
ותחת מה שעולם בני התורה הכירו והתחמם לאורו לפי ערכו העצום באמת איש, ומדעת זקנים שהשכיל להעביר ברוב חן וענווה עשרות בשנים, קם פה עם הארץ, ובטינה שבליבו מודדו בזרת קטנה של עמי ארצות שינקו ממקור שאינו טהור (והנה דוגמא של סתירה למטבע געווארענער מער ווי א-געבארענער).
נוטר הכרמים כתב:לעניות דעתי, יש לחדד כאן נקודה נוספת.
מבלי לאמוד את גדלותו העצומה בידיעת התורה כאחד מגדולי הדורות;
את ה'זכות ראשונים' בשיעור 'דף היומי' בעיון לפני שקמו כל הגליונות והעלונים;
את המושגים המרוממים בחסד וצדקה כפשוטו, בגופו ובממונו, בממדים עצומים וכבירים, הרבה טרום הקופות הממוסדות;
את הטירחה ומסירות הנפש להנחלת תורה בטהרתה ובמתיקותה בכל רחבי הארץ (כולל המערכה נגד ישיבות תיכוניות!!),
הרי הוא זה שהביא לעולם את רוב ככל הסיפורים הטובים על גדולי ישראל!
[...]
ההתרכזות בכל מיני פינות השנויות במחלוקת היא מעין כפיות טובה
על כל ה'יש' הגדול שהינו בזכותו ממש!!
איש גבעות כתב:אין ספק שהרמ"מ שולזינגר זצוק"ל היה ת"ח עצום ונורא. בעל מידות וחסד. מיותר אפילו להרחיב את הדיבור על כך.
מאידך אי אפשר גם להסתיר שחניכי האסכולה של ישיבת חברון מתקשים קצת לקבל פנים מסוימות באישיותו.
אני הקטן השתתפתי כמה פעמים במעמד "קמצא ובר קמצא" שלו, ולא אוכל להכחיש שהיו פעמים שחשתי אי נוחות מהדברים שנאמרו.
איש גבעות כתב:מתקשה קצת להבין את התגוללות על פרנקל תאומים.
בעיני זה לימוד זכות.
למרות גדולתו של הגרמ"מ שאין עליה חולק, ישנם נקודות קשות לעיכול בהנהגתו והשקפתו. אין צורך להסתיר זאת.
פרנקל תאומים מנסה להסביר, ספק לעצמו ספק לאחרים, מה היסוד הנפשי שלהם. יכול להיות שהוא צודק יכול גם להיות שלא.
אבל מכאן ועד להאשים אותו בזלזול מחפיר של תלמיד חכם?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 546 אורחים