אלייעזר כתב:יש להוסיף את רבי יעקב מקינון (מוזכר מעט בחיבורי חכמי צרפת, בעיקר בעירובין. וכן מוזכר לעיתים בקבצים השונים של פירושי בעלי התוספות על התורה) המכונה ר"ת מקינון.
בסוף ספר הכריתות מהד' רשב"ד סופר (דברי סופרים ירושלים תשמ"ג.) נדפסו תולדות הר"ש מקינון ושם בפ"ג העלו השערה שר"י מקינון ור"י מאורליינש אחד הם.
בעוניי מצאתי ראיה נוספת: בתוספות רא"ש עירובין (לא ב ד"ה מגו) כתב תירוץ בשם ה"ר יעקב מאורלינש ואילו בתוספות רבנו פרץ שם (ל ב ד"ה דמאי) ייחס תירוץ זה לר"ת מקינון.
לבי במערב כתב:אלייעזר כתב:בסוף ספר הכריתות מהד' רשב"ד סופר (דברי סופרים ירושלים תשמ"ג.) נדפסו תולדות הר"ש מקינון ושם בפ"ג העלו השערה שר"י מקינון ור"י מאורליינש אחד הם.
בעוניי מצאתי ראיה נוספת: בתוספות רא"ש עירובין (לא ב ד"ה מגו) כתב תירוץ בשם ה"ר יעקב מאורלינש ואילו בתוספות רבנו פרץ שם (ל ב ד"ה דמאי) ייחס תירוץ זה לר"ת מקינון.
שייף נפיק כתב:בתור"פ בעירובין יש בכ"מ רבנו תם מקינון, ועל כרחך שהיה כינוי לראשונים כשהיה שמו יעקב לכנותו רבנו תם.
ופלא על הידוע מהגהות מהרי"ד על התו"כ פ' בחקתי שמייחס תואר זה לרבנו תם נכדו של רש"י לפי שביטל גזירת ותם לריק כחכם. יעו"ש.
ואגב מצינו כמה כינויים בראשונים, כמו רבנו אפרים נקרא רבנו יקיר. עשה"כ הבן יקיר לי אפרים.
כמדומה גם רבנו פורת היה שמו יוסף, עשה"כ בן פורת יוסף.
ואולי גם רבנו פרץ ורבנו פטר חדא הם.
ואגב דאגב, דהנה שיטת רבנו אפרים בדין חנ"נ בשאר איסורים, שהובא בתוס' בחולין דף ק., הובא בראשונים שם בשם רבנו יקיר, כמש"נ דחדא הוא.
וצ"ע על מרן הב"י בתשובת אבקת רוכל [לקראת סוף הספר, אולי סי' רכ"ב], שעמד למנין שיטות הראשונים, ומנה שם רבנו אפרים ורבנו יקיר לתרתי, וצ"ע.
שייף נפיק כתב: ואגב מצינו כמה כינויים בראשונים.
שייף נפיק כתב:ואגב מצינו כמה כינויים בראשונים, כמו רבנו אפרים נקרא רבנו יקיר. עשה"כ הבן יקיר לי אפרים.
כמדומה גם רבנו פורת היה שמו יוסף, עשה"כ בן פורת יוסף.
ו.
פייש כתב:אודות הכינוי תם ליעקב, אולי מחמת זה הי' נקרא מחבר הספר 'שאלות ותשובות מן השמים' בשם רבינו תם.
ור' יוסף טוב עלם, ע"ש ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה?
סופר-סתם כתב:לבי במערב כתב:אלייעזר כתב:בסוף ספר הכריתות מהד' רשב"ד סופר (דברי סופרים ירושלים תשמ"ג.) נדפסו תולדות הר"ש מקינון ושם בפ"ג העלו השערה שר"י מקינון ור"י מאורליינש אחד הם.
בעוניי מצאתי ראיה נוספת: בתוספות רא"ש עירובין (לא ב ד"ה מגו) כתב תירוץ בשם ה"ר יעקב מאורלינש ואילו בתוספות רבנו פרץ שם (ל ב ד"ה דמאי) ייחס תירוץ זה לר"ת מקינון.
מנגד יש להוכיח מדברי השטמ"ק (חולין מט א) שהביא שה"ר יעקב מקינון פי' בשם הר"י מאורלינש..
ועל פי זה אפשר לדחות את הראיה מההקבלה בין תוספות הרא"ש ורבינו פרץ, שמר אמר משמו ומר אמר משם רבו.
עתניאל בן קנז כתב:פייש כתב:אודות הכינוי תם ליעקב, אולי מחמת זה הי' נקרא מחבר הספר 'שאלות ותשובות מן השמים' בשם רבינו תם.
ור' יוסף טוב עלם, ע"ש ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה?
אכן!
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים