יש מי שבירר ובדק מי הייתה אמו של ר' צבי הירש חריף מהאלברשטט?
קצת רקע:
אחד מהגאונים הידועים בפולין היה ר' צבי הירש חריף אב"ד דק"ק האלבערשטאט בעל ספר עטרת צבי (שו"ת ודרשות) וכוס ישועות. אביו היה מו"ה נפתלי הירץ אבד"ק לבוב, בן מו"ה ישראל אשכנזי אבד"ק לובלין, בן מו"ה זאב ואלף אבד"ק הילדסהיים.
מי הייתה אמו של של ר' צבי הירש חריף? יש בזה מבוכה גדולה.
א: על מצבת אביו ר' נפתלי הירץ כתוב שהיה חתן מו"ה משה פנחס חריף מלבוב. וכן כתבו כמה מנכדי ר' צבי הירש חריף שהיה נכד ר' משה הנ"ל. אולם במקורות אחרים כתוב שאמו של ר' צבי הירש חריף הייתה בת מו"ה זאב וואלף בן מו"ה צבי הירש אבד"ק לובלין.
ב: יש מנכדיו שכתבו שר' זאב וואלף הנ"ל היה חתן מו"ה ארי' ליב חתן המהדורא בתרא. ויש שכתבו שהיה חתן ר' אריה ליב הגבוה מקראקא חתן המהרש"ל, [והוא היה אחי אביו של ר' זאב וואלף, והיינו שר' זאב וואלף היה חתן דודו אחי אביו, שהיו שניהם] בני מו"ה זכריה מנדל המוכנה זכריה הנביא בן מו"ה בנימין אבד"ק פוזנא, בן מו"ה בונם חתן רבינו המהרש"א ז"ל ונכד הרמ"א ז"ל.
ג: לפי שתי הגרסאות היה ר' זאב וואלף בנו של ר' צבי הירש מלובלין אחי ר' אריה ליב הגבוה מקראקא (בני ר' זכריה הנביא הנ"ל). אלא שכותבי הגירסא השנייה כתבו במפורש שר' זאב וואלף היה חתן אחי אביו, ואילו לפי הגירסא הראשונה אי"ז שייך כיון שהגבוה מקראקא לא היה חתן המהדורא בתרא.
למעשה. הסתירה הראשונה כבר תורצה בספר אנשי שם, שבזוו"ר ראשון היה ר' נפתלי הירץ חתן ר' זאב וואלף ומזה נולד ר' צבי הירש, וחותנו שכתוב על המצבה הוא מזוו"ש. והגם שהוא דוחק כיון שנכדי ר' צבי הירש חריף כתבו שהיה נכדו של ר' משה חריף, אך זה יתכן מאוד.
אולם את שאר הסתירות והגירסאות לא מצאתי מי שיחקור אמתו של דבר.
האם ר' זאב וואלף היה בן ר' צבי הירש מלובלין? א"כ מדוע כל כותבי תולדות ר' צבי הירש מלובלין לא הזכירו שהיה לו בן בשם זה?
האם היה חתנו של ר' אריה ליב חתן המהדורא בתרא (ידוע למהדורא בתרא חתן בשם זה?), או שהיה חתן הגבוה מקראקא?
אם ר' זאב וואלף היה חתן דודו הגבוה מקראקא, א"כ מדוע כל כותבי תולדותיו לא הזכירו לחתנו זה?
בנוסף לזה ישנם שיבושים ברשימות הנ"ל. הגבוה מקרקא לא היה כמובן חתנו של המהרש"ל, אלא חתן נכדו. וכן ר' בנימין בינוש מפוזנא לא היה בן ר' בונם חתן המהרש"א אלא בן ר' זכריה מנדל הראשון. והאם בכלל היה למהרש"א חתן בשם ר' בונם?
ר' צבי הירש חריף כותב את התואר 'זקיני' גם על הרמ"א, גם על המהר"ם מלובלין, וגם על השארית יוסף - עליו כתב "זקיני וחו"ז". איך בדיוק היה נכדם?
כל השאלות ידועים מכבר. שאלתי היא אם יש מי שבדק מה הנכון בכל זה.