לייטנר כתב:סגי נהור כתב:לטעון שדוקא פירוש זה הוא המקור לפסיכולוגיה - זה נשמע מוזר.
אה"נ.ספרן כתב:אליסף כתב:כבחור צעיר שאלתי אותו שאלה שהטרידה אותי, אם חוננתי בכישרון מסוים, האם אין זו חובה לפתח אותו? הרי ה' נתן לי את הכישרון כדי שאשתמש בו!
הוא ז"ל ענה שלא! הנשמה עשירה מאד בכל מיני כוחות וכשרונות, ואי"ז אומר שצריך להשקיע לפתחם, וכי כל מי שיש לו קול יפה צריך להיות חזן מקצועי? אלא מאי, ישיר יפה עם ילדיו זמירות שבת, או יתפלל יפה לפני העמוד ותול"מ!
והדברים מאירים
מעניין להשוות עם דברי הרב קוק ('אורות התורה' ט, ו)
... 'ובחלוק המקצעות השונים בסדרי הלמוד, לפי התכונות הנפשיות השונות, יש מי שנטיתו חזקה לחכמות מיוחדות, שגם הוא צריך ללכת לפי נטיתו הפנימית, ויקבע עתים לתורה. וזה וזה יעלה בידו, כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, וכבר נסתפקו ה"תוספות ישנים" בשלהי יומא בזה, מה שיהיה עיקר וטפל, ובכלל הדבר תלוי לפי התכונה וטבע הנפש של כל אחד ואחד'
דברי הרב קוק נאמרו ביחס למקצועות שונים בתורה, מה שמיוחס לרב וולבה הוא על כישרונות כמות שהם (ובכך גם נסתתמה הטענה של אשה שנולדה עם קול יפה וכו').
בדיוק להפך. דברי הרב קוק נאמרו על מקצועות שמחוץ לתורה. והמקור שהביא כראיה לדבריו יוכיח.