פשיסחא כתב:ראיתי בספר 'אבוא בגבורות' של יהושע הלר שעזר לרב מפונביז לבנות את הישיבה, שהרב אמר לו פעם: האסון שלי הוא ההצלה של הישיבה, אילו בנותי היו חיות הם היו בוחרות את הראשי ישיבות, היום אני בוחר ראשי ישיבות.
מנחם-כהן כתב:היום סיפר לי אדם אחד שהרב כהנמן היה מתנגד לשיטת המוסר. יש בכתובים את דעתו של הרב כהנמן על המוסר?
קו ירוק כתב:סיפור לגמרי לא שגרתי מהרב זצ"ל
מנחם-כהן כתב:היום סיפר לי אדם אחד שהרב כהנמן היה מתנגד לשיטת המוסר. יש בכתובים את דעתו של הרב כהנמן על המוסר?
מנחם-כהן כתב:היום סיפר לי אדם אחד שהרב כהנמן היה מתנגד לשיטת המוסר. יש בכתובים את דעתו של הרב כהנמן על המוסר?
מתפעל כתב:מי זה הרב עם מרן הרב מפונביז'?
ח''ל קאליסק כתב:מתפעל כתב:מי זה הרב עם מרן הרב מפונביז'?
משמאל נראה כמדומה רד''צ רוטשטיין זצ''ל
ח''ל קאליסק כתב:ההזמנה לנישואי בנו יחידו נשיא הישיבה רבי אברהם זצ''ל
https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/sou ... 9F?lang=he
הוה אמינא כתב:ב' דיוקים קטנים לסיפורים האחרונים:
א, ר"מ פורטמן היה ש"ץ אחרי הגה"צ לוין מתלמידי קלם שהתפלל בישיבה לפניו בנוסח קלם [בלי שום ניגון]. ויתכן שגם הוא לא היה הש"ץ הראשון.
הוה אמינא כתב:ב' דיוקים קטנים לסיפורים האחרונים:
א, ר"מ פורטמן היה ש"ץ אחרי הגה"צ לוין מתלמידי קלם שהתפלל בישיבה לפניו בנוסח קלם [בלי שום ניגון]. ויתכן שגם הוא לא היה הש"ץ הראשון.
ב, הרב מפוניבז' לקח כסף גם מחילונים וגם מריפורמים מחללי שבת, אפשר לראות לפי ההנצחות של נציבי היום בישיבה ונציבי עולם על הבנינים, אבל אולי היתה איזו שהיא מגבלה אחרת ששם לעצמו.
זכתה בני ברק העיר ואם בישראל להיות ה"ירושלים" של הישוב החדש ... ואם מתנכלים להצר גבולותיה ולשעבד אותה למקומות שהחולין שולט בהם, תקום היהדות הדתית כולה ובכחות מאוחדים תסכל את המזימה המסוכנת הזאת. את עצמיותה והווי חייה המיוחד לא יתנו לשנות, אפילו כאשר ירצו לכפות עליה עול של נכרים לרוח ישראל סבא ...
בקורו של נשיא מדינת ישראל, החדור חבה והערצה למסורת אבות, כאורחה של העיר והשלטון המקומי יוסיף כח ללוחמים למען עצמאות בני ברק המעטירה. יווכחו הנשיא ואתו אחרים האחראים בממשלה, בראותם את כל הכבודה העילאית הצפונה בבני ברק של מטה, עד כמה שמסוכן ובלתי-רצוי הוא הספוח לערים אחרות. הספחת המתוכננת תהווה נגע ממאיר בגופה הבריא והחזק, המוסף כח והדר למדינה כולה. יתרשם הנשיא וחבורתו מטוהר האווירה ומיופי נופה המזהיר והמרענן וישפיע על כל הזוממים לקמץ בכנפיה, שיחדלו ממחשבה פסולה כזו שעלולה לערער את יסודותיה.
ביום זה, כאשר המוני תושבי יקבלו בסבר פנים יפות את הנשיא ויעניקו לו את אזרחות הכבוד הראשונה של העיר, יפגינו גם את רצונם להשאר עצמאיים ובלתי-תלויים באחרים. דמותה המקורית צריכה להיות שמורה ובטוחה ועל זאת יפקח גם האזרח הראשון של המדינה ושל העיר בני-ברק. הפקדון היקר, שיימסר לידי הנשיא, ערך רב לו, בזה בטוחים תושביה ומוקיריה בכל אתר ואתר.
בו ביום תערך גם הפגנה עצומה לקיומה של התורה ומבצריה בחנוכת ההיכל של ישיבת פוניבז' הגדולה ... ביום חג גדול ונעלה זה שלוחה ברכת יהדות התורה ליוצר הגדול ולמפעלו הכביר מתוך אחולים לבביים, שקרן התורה וקניניה הרוחניים תתרומם ותשגשג עדי עד. ביום גדול זה לבני ברק ולמגדל התורה של פוניבז' תסמל השתתפות נשיא המדינה, כי התורה המחנכת את היכלה, היא קנין הכלל ועוד נזכה לראות בהדרת אורה וזיווה בכל שטחי החיים במדינה.
עוד נזכה לראות את ראשי המדינה, שריה ויועציה הוגים בתורה, מכוונים את דרכם ברוחה וחכמתה.
נוטר הכרמים כתב:בנושא הטעון והמסקרן הזה שנקרא 'בן צבי' בפוניבז', ראוי להוסיף כמה נקודות.
ג' הגאון ר' מאיר הייזלר שליט"א, שהיה תלמיד בישיבה באותם ימים טען (בשיחתו ביום היא"צ בכולל שערי יוסף רח' מהרש"ל בבני ברק)
שהרב מפוניבז' אמר לבחורים לאחר האירוע, כי הוא טעה במהלכו ומתחרט על כך.
(אולי אמר כך על מנת לפייסם, כפי שסיפר עוד עובדות דומות על מידת ענוותנותו הבלתי נתפסת).
יהושפט כתב:הגר"מ הייזלר שליט"א היה בן 13.5 בעת האירוע בישיבה, האם הוא כבר היה אז תלמיד בה? כידוע אכן היו מקרים כאלו פה ושם בשנים ההם שבחורים צעירים מאד נכנסו לישיבה, האם הוא אחד מהם? עכ"פ כמדומה שבתמונת המחזור הידועה משנת תשי"ד הוא לא מופיע
א' כבר צויין לסיבה המשונה באורחות רבינו ה.
אכמ"ל כאן לבאר מדוע זה נשמע באזני סיבה משונה. וראשית יש להסביר, מעיקרא מאי סבר החזו"א ולבסוף מאי סבר.
וע"ע במחיצתם של גדולי התורה בפרק על הרב מפוניבז', עמ' 381-2, 'פעם נפגש רבנו עם נשיא המדינה בן צבי, כדי לבקש ממנו לחון את רבי עמרם בלוי שנידון למאסר בגין מחאתו על חילולי שבת' וכו'.
ג' ביחס למש"כ על 'התחרטותו' של הרב מפוניבז', ראה גיליון העדה דורות 38, חיי שרה תשע"א, עמ' 20, 'תקופה ארוכה הסתובב הרב מפוניבז' כאוב כולו וזועק מנהמת ליבו: "אוי לי, את מי [החזו"א] החלפתי במי [ב"צ]"! ...
ויש להדגיש כי לא כל הקנאים שווים. תחת הכותרת "וכל בית ישראל יבכו את השריפה (שהתכתבה עם שאר הכותרות עם פטירת הרר"ז בענגיס), התבטאו במשמרת חומתנו, כ"א סיון תשי"ג, עמ' ב, "ישיבת פאניבז' בזכרון מאיר נשרפה!" והמשיכו בשלל נאצות. עוד שם, כ"ח סיון, עמ' ג, נדפס כרוז שהופץ בירושלים וב"ב מטעם "חכמי התורה בעיה"ק ירושלים" בו הזהירו את "האחראים לדבר... גורו לכם מעונש מחלל שם שמים. מה תענו ליום דין... אל תתנו להכתים את בני הישיבות בתואר של מחלקי כבוד לרשעים". וכן שם כתב מאן דהו שהרב מפוניבז' "מחנך את תלמידי ובני הישיבה להעריץ רשעים... אבל העיקר כסף. יהיה? אזי הכל בסדר". גם לאחר האירוע, בגיליון ה' תמוז תשי"ג, המשיכו לתקוף בבוטות את הרב. בעמוד השער כתבו "כל המכבד את הרשע כאילו עובד עבודה זרה... על זה ארז"ל כת חנפים אינה מקבלת פני שכינה". עוד שם, עמ' ה, הובא מכתב מאת 'ותיקי ולומדי ישיבת פונוביז'" הקוראים שלא להשתתף בחגיגה. עוד במאמר שם, עמ' ו, כתבו כי המזמינים את הנשיא "תוחבים סכין בגבה של היהדות החרדית... כל מי שיש לו שייכות והתיידדות עם פושעים וכופרים, אף הוא ככופר יחשב" וכיוצ"ב.
חיים שאול כתב:אני מעדיף להאמין להגרי"ז דיסקין זצ"ל שמעיד מידיעה מאשר לפלוני ואלמוני שאומר שהי׳ כך וכך ואיך יכלו לעשות כך וכך וכו׳
וה׳תמיהות׳ בדבר החזו"א הרי הגריז"ד מספר שהרב מפוניבז׳ התייעץ איתו
לעמל יולד כתב:מנחם-כהן כתב:היום סיפר לי אדם אחד שהרב כהנמן היה מתנגד לשיטת המוסר. יש בכתובים את דעתו של הרב כהנמן על המוסר?
שמעתי ממוקרב של הרב זצ"ל, ששאל את הרב מה דעתו על שיטת המוסר? והרב ענה, שהעולם אומר שהוא היה מראשי המורדים בטלז, ואינו נכון, והאמת הוא לא היה בישיבה באותם שבועות שהמרד התפרץ והתנהל בין התומכים והמורדים במוסר. אלא כשחזר לישיבה בהיות שלא היה נמנה בין תומכי המוסר, ממילא נהיה לראש המדברים עבור הבחורים שנזרקו מהישיבה עקב מרידתם, והוא היה שליחם לרבו רבי אליעזר גורדון לעזור להם (וגם זה היה סיפור נפלא מצד עצמו על הגר"א גורדון).
אז הוא שאל את הרב, למה לא היה כ"כ פשוט למתנגדי המוסר שהרב לא היה נמנה בין התומכים?
אז ענה הרב, מה אעשה שהרבי שלי (הגר"א גורדון) דרש נגד תנועת המוסר כל שבוע! למשל השבוע זה פרשת וירא והגר"א גורדון שאל איך שרה כיחש שצחקה? וענה הגר"א גורדון, שהיא היתה בעלת מוסר, ושכנע את עצמה באמת שלא צחקה....
אבל כששאל הרב באותו מעמד אם הרב מתנגד לתנועות המוסר, הרב ענה "אני רק יכול להגיד, שישיבה בלי משגיח אינו ישיבה".
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים