חיים שמעון כתב:נפטרה צפורה פרידמן בתו של האמרי חיים
היום ר"ח סיון תשע"ט
"בנערותו הצטרף לתנועת השומר הצעיר, נהג לקרב את צעירי התנועה לדרך היהדות והיה לציוני נלהב... בשנת 1946 עלו שניהם במסגרת מפעל ההעפלה, התחתנו והיו בין מייסדי קיבוץ השומר הצעיר רשפים שבעמק בית שאן, ובו חיו כ–17 שנה. זאת מתוך אמירה שאבותיו תמיד הלכו עם היהודים והחסידים לכל מקום שאליו הגיעו – ולכן גם הוא מצטרף לשומר הצעיר כי לשם הולך הדור הצעיר. הוא עבד ברפת וכרועה צאן, הדריך קבוצות של עליית הנוער ואף כיהן כמזכיר הקיבוץ, ובמקביל שמרו בני הזוג מצוות בהסתר".
קראקובער כתב:האם הוא היה גם נין של רבי פנחס מקוריץ? התפרסם באיזה אתר שהמנורה שלו אצלו בירושה ואולי התבלבלו בינו לבין הרוזינער.
נ.ב. כבר בצעירותו היה צדיק נסתר."בנערותו הצטרף לתנועת השומר הצעיר, נהג לקרב את צעירי התנועה לדרך היהדות והיה לציוני נלהב... בשנת 1946 עלו שניהם במסגרת מפעל ההעפלה, התחתנו והיו בין מייסדי קיבוץ השומר הצעיר רשפים שבעמק בית שאן, ובו חיו כ–17 שנה. זאת מתוך אמירה שאבותיו תמיד הלכו עם היהודים והחסידים לכל מקום שאליו הגיעו – ולכן גם הוא מצטרף לשומר הצעיר כי לשם הולך הדור הצעיר. הוא עבד ברפת וכרועה צאן, הדריך קבוצות של עליית הנוער ואף כיהן כמזכיר הקיבוץ, ובמקביל שמרו בני הזוג מצוות בהסתר".
(מתוך מאמר של אלחנן ניר)
איש גלילי כתב:...
ב. אכן היתה ברשותה חנוכיה שעברה בירושה מהרה"ק מקאריץ, והיתה משאילה אותה מדי שנה לאחיה אדמו"ר מוהרמ"י להדליק בה.
...
חסיד ביתרי כתב:ג"א ביקרתי רבות בביתם בגילה ושמעתי ממנה סיפורים למכביר בעיקר על אביה ואחיה זי"ע, ועוד חזון למועד
היא לא גמרה לדבר ולספר כמובן באידיש. ובעלה לא דיבר מילה
קרית מלך כתב:חסיד ביתרי כתב:ג"א ביקרתי רבות בביתם בגילה ושמעתי ממנה סיפורים למכביר בעיקר על אביה ואחיה זי"ע, ועוד חזון למועד
היא לא גמרה לדבר ולספר כמובן באידיש. ובעלה לא דיבר מילה
אכן ראוי להוסיף לאחר שיחה של שעה וחצי בה סיפר באריכות רבה סיפורים נפלאים ביותר, הבהרנו שברצוננו לפרסם את הדברים, במקום הוא לא הגיב, אך למחרת הוא התקשר לביתי ואמר [באידיש] בעדינות, מדבר כאן ישראל פרידמן, ברצוני לבקש שלא תפרסמו את מה ששמעתם ממני כל עוד אני חי, אך לאחר מכן תוכלו לפרסם הכל מבלי לבקש רשות מבני. אני נותן כעת רשות לפרסם לאחר אריכות ימי.
עמקן כתב:איש גלילי כתב:...
ב. אכן היתה ברשותה חנוכיה שעברה בירושה מהרה"ק מקאריץ, והיתה משאילה אותה מדי שנה לאחיה אדמו"ר מוהרמ"י להדליק בה.
...
לא מובן איך הגיע לה ירושות, כשהיתה לה אחים ולא היתה יורשת כלל. ולא מסתבר שהם נתנו לה לפנים משורת הדין, כשהיא מרדה באביה ודרך אבותיה
הא לחמא עניא כתב:עמקן כתב:איש גלילי כתב:...
ב. אכן היתה ברשותה חנוכיה שעברה בירושה מהרה"ק מקאריץ, והיתה משאילה אותה מדי שנה לאחיה אדמו"ר מוהרמ"י להדליק בה.
...
לא מובן איך הגיע לה ירושות, כשהיתה לה אחים ולא היתה יורשת כלל. ולא מסתבר שהם נתנו לה לפנים משורת הדין, כשהיא מרדה באביה ודרך אבותיה
ראשית כל בויזניץ גם הבנות קיבלו חלק בירושה, ולכן גם היא קיבלה כשאר אחיותיה.
שנית, אע"פ שמרדה מ"מ לאחמ"כ ידוע שנפגשה עם אביה הק' וביקשה סליחה ומאז היתה מגיעה תמידין כסדרן להוריה ולחצר הקודש של ויזניץ.
עמקן כתב:לפי המובא ביומן טולנא אביה לא קירב אותה כלל. וקשה להאמין שהיא בקשה מחילה והתפייסה עמו, כשהיתה בגדר טובל ושרץ בידו.
עמקן כתב:לפי המובא ביומן טולנא אביה לא קירב אותה כלל. וקשה להאמין שהיא בקשה מחילה והתפייסה עמו, כשהיתה בגדר טובל ושרץ בידו.
חסיד ביתרי כתב:גם השטרימל שהוא החל ללבוש בשנים האחרונות זה היה של הרוזינר זי"ע והוא קצת שיפץ את זה
והיא סיפרה לי שאחר פטירת אחיה הישעות משה, שני בניו האדמורי"ם הגיעו לביתה לבקש ממנה שתתן להם את המנורה שברשותה להדליק בימי החנוכה,
פרנקל תאומים כתב:חסיד ביתרי כתב:גם השטרימל שהוא החל ללבוש בשנים האחרונות זה היה של הרוזינר זי"ע והוא קצת שיפץ את זה
והיא סיפרה לי שאחר פטירת אחיה הישעות משה, שני בניו האדמורי"ם הגיעו לביתה לבקש ממנה שתתן להם את המנורה שברשותה להדליק בימי החנוכה,
אוי וי.. אז מה היא עשתה? איך היא יצאה מהפלונטר?...
וחוץ מזה, מה עם הבן שלה, האדמו''ר.. הוא לא זכאי להדליק במנורה של הרה''ק מקוריץ?
חבר פורום אוצר החכמה כתב:איך אפשר לחלוק על יומן טאלנא בלי מקור?
איש גלילי כתב:חבר פורום אוצר החכמה כתב:איך אפשר לחלוק על יומן טאלנא בלי מקור?
א. לא חלקתי על יומן טאלנא (לפחות לא לפי מה שצוטט כאן), דוק ותשכח.
ב. יומן טאלנא הוא ממש לא מקור מוסמך.
ג. לא נולדתי היום, למדתי בוויז'ניץ והכרתי (ועודני מכיר) אנשים רבים מאד שהיו אצל האמ"ח (בכל זאת לא עברו כ"כ הרבה שנים...), והם העידו בפני על הזמנים שהיא היתה מגיעה לאמרי חיים, ועל משחק הזקנים עם בנה הקטן הושע.
קראקובער כתב:הרב הצעיר שליט"א עם סבו הרה"ק זי"ע
איפה את מתגוררת היום?
- בירושלים.
איפה בירושלים?
- בירושלים יש אזור חדש שנקרא גילה.
"גאולה" הרי היא באמצע ירושלים.
[ר' ישראל ארנסטר: אתה מתכוון לגאולה. היא מתכוונת לגילה, זה על ידי קבר רחל.]
אהה! על יד קבר רחל.
- חמש דקות מקבר רחל.
האם יש שם קהילה יהודית?
כן, יש לנו שם אזור בתוך היישוב. גרים שם עם התלמידים שלנו, שבאים מכלל ישראל מכל הארץ.
יעקב אבינו אמר ליוסף "ראה פניך לא פיללתי והנה הראה אותי אלוקים גם את זרעך".
- יש לי צאצאים איכותיים.
ככה באמת אומרים.
- כן, אני אומרת לך שזה נכון, ואני אומרת לך את זה בכנות.
מי חלם על זה?
- ברוך ה' אתם רואים.
אני אמרתי הרבה פעמים שאני אשם בך/עלייך שהיית בזמנו בבוקרשט.
- יקירי, אתה לא אשם. כי יש לי ילדים יראי ה', ילדים שעושים מה שצריך ומה שהם צריכים, מה שצריך. הם יראי ה' מאד.
הם יראי שמיים?
- אני לא משבחת אותם לריק, אני לא משבחת. אני אומרת את המציאות.
קוראים לבעלך האדמו"ר מפאשקאן?
לא. הוא לא רב'ה-אדמו"ר.
לא? ככה אמרו לי...
- ישנם כאלה שמחזיקים ממנו כמו רב'ה-אדמו"ר אבל הוא לא רב'ה-אדמו"ר. אבל הוא עושה הרבה, הוא לומד הרבה, ומעביר הלאה את הלימוד שלו.
[רי"א: כשאני הגעתי לשם, אני ראיתי שנכנסים בחורים צעירים, והם מתייעצים לשידוכים ועוזרים להם]
באים להתייעץ אתה?
- להתייעץ עם בעלה.
באים לסוקו?
- כן.
מי חלם על זה?
- אתה רואה, זו עובדה! אני לא מוסיפה ולא מורידה.
מישהו שאל אותי פעם מרבי יוד'לה: הסבא ז"ל (מרן "האהבת ישראל") ראה הכל, וראה מה שהולך להיות בכל הדורות, אז הרי הוא ראה מה הולך להיות ציפורה. איך הסבא ז"ל יכל לקרב כל כך את ציפורה איך הוא יכל לסבול את (המצב) הזה? איך יכול להיות? רבי יודל'ה צעד וצעד, חשב וחשב, עד שהוא אמר תקשיב לי הסבא ז"ל (מרן "האהבת ישראל") ראה הכל, אז אם הסבא ז"ל קירב אותה כל כך חייב להיות (שהוא ראה) שמתי שהוא משהו יצמח.
- ברוך ה'. ביום האחרון של הסבא ז"ל הוא קרא לי למיטה. הייתי מחקה כל מיני אנשים, אתה זוכר?
בוודאי.
- כן, זוכר? הייתי מחקה את ציפורה (העובדת בבית) "אה יא פויקא" (מה שהיא היתה כנראה אומרת). זה היה ביום שישי בבוקר לפני הפטירה, הסבא ז"ל, ציווה למשה מיכל שירים אותי למיטה, הייתי מאד קטנה. את זה אתה זוכר?
היית קטנה?
- לא בגיל, הייתי מאד נמוכה. משה מיכל הרים אותי למיטה, והסבא ז"ל אמר לי "אה יא פויקא", כמו שהייתי מחקה את העובדת ציפורה (העובדת בבית). וברוך השם, בלי עין יש לי ילדים. זה הבן שלי הושע.
(הרבי מרדכי זי"ע תפס להרבי הושע בזקן ואמר:) צורה כזאת לראות, לא חלמתי...
- אתה רואה, תהנה? יש לי בלי עין הרע ילדים! שלכולנו תעמוד הזכות (שלהם)!
כל הילדים?
- פחות אחד, שהוא שומר שבת, אבל הוא לא עם כולם... אבל כל השאר, כל הנכדים.
האם בארץ ישראל את גם רואה את אחי?
- עכשיו אני לא הייתי כל כך בריאה, אז לא הייתי תקופה (אצל האח). אבל בכללי היית נוסעת כל שבוע, איזו שאלה? הייתי נוסעת אפילו פעמיים בשבוע, כשהיה ערך לזה שבאתי, אבל לצערינו היום לא מגיב לכלום. תזכיר אותו כשאתה מתפלל.
מתי היית פה בפעם האחרונה?
- לפני שמונה שנים.
[רי"א: בפעם הראשונה היא הייתה פה לפני עשרים שנה, אצל החתונה של בני יוסי, והפעם השנייה, לפני שמונה שנים בחתונה של בני יעקב דוד. זה הפעם השלישית. אני מקווה שהיא תמשיך לבוא אי"ה לעוד שמחות, שתהי' בריאה וחזקה עד ביאת גואל משיח]
ושיהיה לך בנים יראי שמים ובני בנים.
- אמן!
(ואז הרבי מצביע על הרבי הושע ושואל:) איפה הוא מתגורר?
- גם בירושלים.
[רי"א: אני פוגש לפעמים את הילדים שלה ואת הנכדים בשמחות בארץ ישאל. הם ממש עדינים]
כנראה שלפעמים חלומות מתגשמים.
- תודה להשם! לזה צריך לחכות. אתה מסכים?
כן.
- שתהיה בריא וחזק.
וגם את וכל הילדים.
- אני באתי רק בשביל לראותך אותך. איך אתה מרגיש?
- יש לי יסורים.
[רי"א: זה כבר יותר טוב]
- יותר טוב?
זה יותר טוב? אני סובל!
- עדיין יש לך יסורים?
כן.
- מה עושים בעניין?
מה, סובלים!
- לא צריך לסבול.
- הם מכפרים קצת הגהנום. קצת.
- שתהיה בריא וחזק עד ביאת גואל משיח. צריך אותך. כל עוד שצריך יהודי הוא איתנו. עד ביאת גואל משיח אכן שתהיה איתנו.
אמן. את תראי נחת אצל כל הילדים שלך.
(נכד: ראו את הסבא מפאשקאן בבוקרשט?)
הוא ישב בחתונה שלי עד הבוקר. מוצאי שמחת תורה שאבי ז"ל ("האמרי חיים") סיים את הטיש. ניגשתי אליו (האדמו"ר מפאשקן רבי משה יהודה לייב פרידמן) הוא עדיין היה באמצע, הוא אז לבש את השטריימל של הרוז'ינער, ככה זה היה נקרא... אז התקרבתי לראות.
(נכד: היא אומרת שאתה אכן זוכר שהיה לפאשקאנער את השטריימל של הרוז'ינער)
ככה אמרו.
- כן בוודאי.
איזה ילדים היו לפאשקאנער, יאנקלע ו...
- ישראל, יצחק.
[רי"א: האיינגעלישטיינים (משפחה באנטוורפן) הם גם נכדי פאשקאן?]
- הם נכדים של ר' ישראל. שתהיה בריא וחזק.
וגם את.
פרנקל תאומים כתב: מלבד כ"ק מרן אדמו"ר תא"ל ר' הושע פרידמן שליט"א, יש בצה"ל אייניקל נוסף של ויז'ניץ וגם לו כמדומני יש מכינה קדם צבאית: הרב משה הגר-לאו (בן אחיו למחצה של הגרי"מ לאו) שהוא נינו של ה'אהבת ישראל' זי"ע
שברי לוחות כתב:
עם האדמו"ר מויזניץ מונסי זצ"ל
פרנקל תאומים כתב:קראקובער כתב:הרב הצעיר שליט"א עם סבו הרה"ק זי"ע
תצחק תצחק.. אבל הצעיר הזה הוא נינו של ה'אמרי חיים' זצ"ל...בדיוק כמו ילדיהם של האדמו"רים מויז'ניץ, בעלזא, סאטמר וסקווירא...
(אגב, יש להעיר את תשומת ליבם שאת השפיץ-שטריימל חובש רק האדמו"ר ולא האייניקלאך...)
מלבד כ"ק מרן אדמו"ר תא"ל ר' הושע פרידמן שליט"א, יש בצה"ל אייניקל נוסף של ויז'ניץ וגם לו כמדומני יש מכינה קדם צבאית: הרב משה הגר-לאו (בן אחיו למחצה של הגרי"מ לאו) שהוא נינו של ה'אהבת ישראל' זי"ע.
האם ר' הושע וצאצאיו נשארים דת"ל לכל דבר ועניין ורק מנסים לעשות איזו שהיא תחיה מחודשת ל'אדמו"רות ציונית", או שאכן הם מתקרבים חזרה לשורשיהם החרדיים?
פרנקל תאומים כתב:שברי לוחות כתב:
עם האדמו"ר מויזניץ מונסי זצ"ל
השיחה ביניהם מרתקת. התרגום של העו''ד קצת משעשע..
מדוע היה חשוב לה להדגיש שבעלה איננו אדמו''ר, הלא הוא חבש לפתע שפיץ-שטריימל, ערך ''טישים'' ואמר בהם ''תורה'', עשה ''הדלקה'' בחנוכה וכדו', וכי הוא לא התכווין לאדמו''רות? (או בקיצור... מה אכפת היה לה לעשות לאחיה את ה''נחת'' הזאת...)
לענין כתב:השיחה שהועלתה כאן בזיון גדול. ודי בזה.
לא כל מה שאמר צדיק קדוש לאחותו ראוי לפרסום. אבדה הבושה. העיקר הפרסום.
חסיד ביתרי כתב:ג"א ביקרתי רבות בביתם בגילה ושמעתי ממנה סיפורים למכביר בעיקר על אביה ואחיה זי"ע, ועוד חזון למועד
היא לא גמרה לדבר ולספר כמובן באידיש. ובעלה לא דיבר מילה
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים