לב_לדעת כתב:הסיפור בקונטרס על הרב שילה רפאל- הוא נכון? מאומת? יש עוד עדים לפרטים?
כדאי לדעת איזה עדים נדרשים לסיפור?
שראו את המחברות? אולי עדים שהיו בעת שהרב שילה רפאל שמע את הדברים מהבית ישראל? אולי עוד ילדים אחרים של הרב שילה, מלבד בנו הגדול, שיעידו שאביהם סיפר את הסיפורים מתוך המחברות?
אולי יש בעיה שבן מעיד על אביו, משום נוגע וקרוב הפסול לעדות. אולי מעיד אדם בגדלו מה שראה בקטנו...
צריכים לדעת מה המבוקש.
אבל יותר ממופת זה, הגורם להשתוממות עצומה ומובנת, עד כדי שיש מפקפקים ומבקשים עוד עדים, יש כאן בסיפור הכביכול 'פשוט' שאיננו מופת, מופת עצום ונורא ונפלא המלמד על גדלו העצום של הבית ישראל שהעמיד ממש את הדור בכל כך הרבה מובנים ורמות.
כמעט כל בני הדור ההוא, היה להם קשר כזה או אחר איתו.
נכדו של מנהיג המזרחי הכל יכול, שהיה שליט תקיף ותלמיד חכם, הרבה יותר מכל דמות שתדמיין היום, הולך ונסחף אחר דמותו של רבי שמדבר יידיש קאצקאית, משנה ארחות חייו מהקצה אל הקצה, בלי לריב או להתנתק מהוריו שהיו אנשים תקיפי ארעא והוא היה להם בנם היחיד, בלי להיהפך לחסיד גור.
והשפעתו של הבית ישראל על כל בני דורו והדורות הבאים, בכל כך הרבה נורמות שהיום מכירים.
סיפר לי לאחרונה רב מהמשפחות החשובות ביותר בין רבני הונגריה, בנו של חשוב בארץ ישראל, והוא נעשה לחתן במשפחה חניוקית הונגרית מאוד פרום בארה"ב בין שנות התש"כ לשנות התש"ל,
שכאשר התחתן, היה המנהג עוד מאונגרין או משהו כזה, גם במשפחת הכלה שהיו כנזכר פרום מאוד ויידיש, שהחתן יושב בתוך הנשים והכל היו מרקדות לפניהם, משך דקות ארוכות והוא היה צריך לעשות כל מיני טצדקי ובזיונות, אחרי שדיבר עם הבית ישראל לפני כן איך יוכל להשתמט בחכמה ובאופן שלא יגרום לזעזועים על הקנאות של החתן כביכול. זה היה המצב.
ומאותן שנים ממש, סיפר לי אחד מחשובי ראשי אגו"י באמריקה ז"ל, איך שלח אותו לפעול שלא תהיה תערובת גמורה בוועידות 'קונוונשן' אגו"י באמריקה, מה שהיה נראה מופרך מעיקרא באותן שנים, ואיך דווקא החשובים ביותר לא ניאותו ואט אט פעל הדברים.
אי אפשר להבין את אותה תקופה ואת הילוכי החיים אז, ואי אפשר לבן דורנו, להבין עד כמה עמל ובמסירות וממש לכלך עצמו בשפיר ושליא.
סיפר לי בנו של אחד מבעלי הקיוסקים הידועים ליד אחת מהישיבות הכי גדולות ומפורסמות, שחקר אותו בדיוק לדעת כמה עיתונים חילוניים אביו מזמין וכמה נשארים ומה עושים עם הנותרים, בינו זאת.
הקיוסק שהיה בשכונה חרדית לגמרי, היה מביא כמות נכבדה של עיתונים אלו ולא הייתה אז כל בושה לקרוא אותם, והיו רבנים חשובים ממש ואיני מפרט יותר, שהיו מהלכים עם העיתון תחת בית שחים בערב שבת, והיו אחרים שתירצו ש'רק' הרבנית ובני הבית קוראים זאת, (צריך להבין שגם העיתונות הייתה אז קצת שונה מבחינה ויזואלית אבל לא היה חסר טינוף ושיקוץ של ממש כפי שמכיר מי שמפשפש בעיתונות הסטורית)
ואיך דאג אחר מכן, באמצעות אחד מנאמניו באותה עיר, שלפחות את יתרת העיתונים יהיה מי שייקח השכם בבוקר ויחזיר למו"ל ולא יישארו בקצוות הקיוסק וכמובן ידוע איך פעל שיפסיקו לקרוא זאת.
אגב, אותו בן של אותו בעל קיוסק, היה פשוט שבפשוטים ממש, וסיפר שהיה בכל מקום בעולם, ובכל מקום שהולך, מרגיש את תמונת רבו הק' מול עיניו. ממש החדיר את זה בעצמותיהם את היראת חטא.
בקובץ שהובא כאן, הובא מאחד המיוחדים מהאריות שבחבורה בחצר הק' גור, שאביו ומשפחתו חשובים ויראים ןשלמים מחצר באיאן, שלא חשש להביא לו אתרוגים שהיו מכוסים במקרה בעיתון חילוני, והוא התחלחל וזעק, מהסיפור אתה מבין שלמרות שאותו בחור צדיק לא קרא את העיתונים הללו, לא נחשבו למוקצה כלל.
וזאת רק נקודה אחת קטנה.
ואפשר לעסוק כמה עמל למען האחדות בכלל ישראל, אשכנזים וספרדים וחסידים ועוד, וכמה כבוד התורה וכבוד תלמידי חכמים היה מנחיל, וכמה אברכים שהיה מחזיק מכספו, הן בכוללים של גור בת"א, ב"ב וירושלים שהקים בעצמו, והן בקרב נקיי הדעת בירושלים ויוצאי ליטא. ובראש מעייניו היה לעמול למען החלשים, כמה הרבה לדרוש מכל אחד ממקושריו ובדברי תורתו, להשקיע עם האחרים וכמה מי שמשקיע ונותן מזמנו עבור אחרים, גדולה מעלתו.
סיפר לי יהודי די פשוט, שהייתי בטוח שלא היה לו קשר מיוחד עם הבית ישראל, 'איך פעם אחת בערב שבועות כשעברו במהירות לפניו, אמר לו הרבי הבית ישראל שיראה לקרב את פלוני אלמוני. הוא היה בטוח שהוא מחליף בינו לבין מישהו אחר והוא הרי היה אחד הבחורים הכי פשוטים בישיבה, ואחרי חדשים אחדים, נכנס שוב והבית ישראל גוער בו, לא מספיק לומר לך פעם אחת, צריך עוד פעם, הא לך, אני מבקש פעם שנית.
והבחור החלש יותר ממנו, היה ממש בחור חלש מאוד ואט אט עמל עמו עד שהרים אותו מעלה מעלה. וכאלה סיפורים למאות.
בעניין כבוד תלמידי חכמים, לא אמנע מלספר בקצרה מה שסיפר לי מו"ר הג"ר יעקב שנפלד שהיה בעין הסערה של המחלוקת החריפה עם הגרי"י קניבסקי בעל 'קהילות יעקב', כמה חרד הבית ישראל לכבודו וכמה פעמים רבות היה מגיע אליו ונכנס אליו ומדבר עמו, ולא כפי שהציגו את הדברים ברחוב (דרך הרחוב והתקשורת שכל דבר הופכים לפוליטיקה)
וסיפר לי עוד מישהו, שלא ביקשתי ממנו אישור לפרסם, שהוא היה בן של אחד מהמקורבים ביותר של הגרי"י קניבסקי, וסיפר לי באופן דומה ומזווית הראיה שלו, כמה הבית ישראל הגיע לסטייפלר באישון ליל ואיך דיברו בכבוד מיוחד ועוד האריך לי מה שא"א יכול לספר.
זה לא מפתיע שצריך לכתוב דברים פשוטים כל כך, על השפעתו המכריעה ועל פעליו, כי הוא נלחם כל הזמן שלא יספרו ולא ייחסו אליו כמעט שום פעילות והכל היה בחשאי ובכל אופן הכל ידעו שיש בירושלים רבי, וכל בני העיר קטנים וגדולים נהרו אליו לכל שאלה ומצוק.
נסעתי בבחרותי באוטובוס עם המשגיח הצדיק רבי דוב יפה זצ"ל, וגם סיפר לי על הקשר שהיה לו עם הבית ישראל, ועל כמה מילים שהשפיעו עליו עמוקות לזמנים רבים. וכן שמעתי מהגרי"י יעקובוביץ מהרצליה, איך כל דבר הביא בפניו והתייעץ עמו ואיך תקופות ממושכות בניו ועמהם חברים רבים בישיבת פוניבז' הסתופפו בצילו. (הרב יעקובוביץ עצמו זה לא חידוש כי היה מבית של חס"ג). וכן שמעתי מזקני החסידים, איך היו בטישין מגיעים רבנים זקינים מהעדה החרדית כמו הרב רייזמן וחסידי קמאי כמו ר' ברוך יצחק פריינד * ורבים וטובים, וצעירי רבני חברון, דוגמת הגרש"י בורנשטיין, הגרב"מ אזרחי, ומאידך, השרים הדתיים בורג וורהפטיג (ורהפטיג זכה לקירבה יתירה).
וכפי שמעתי מעורכי דין ובעלי מקצועות חפשיים ומזרחיסטי'ן שהיו בקשר עמו ונותר בהם לחלוחית של יראת שמים בגינו, ובעצמי נוכחתי כשהייתי בחור צעיר, בבית של רופא בתל אביב, שעל הטלויזיה הייתה תמונה קטנה שלו, וסיפר לי שזקנו הדתי אמר לו לפני הבר מצוה, כשכבר היה ברור שהולך להירשם לפנימיה צבאית וכדומה, שלפני כזה שלב בחיים חייב להיכנס לרבי מגור ונכנס ואמר לו כמו שאמר לרבים רבים שיראה שיהיו לו חברים טובים ויהיה יהודי ביום ובליל, ואף שהלך והתרחק עד שנעשה כמעט חילוני גמור, על פי מראהו, בכל אופן גדר עצמו בכמה עניינים יסודיים חשובים, שאת זה עושה לכבוד הרבי.
ובהמשך אם יהיה לי כוח אביא עוד סיפורים ועובדות בע"ה שיש בהם מסר של יראת שמים.
ונחזור לתחילת ההודעה, למי שביקש עוד עדים על סיפור כזה שממש קצב שנות חיים, וזה באמת מדהים ומפליא, ולא יאומן,
אבל אציין כאן עוד כמה סיפורים, שהאנשים גיבורי הסיפורים עודם בחיים, והם שמעו ממנו מילים מפורשות בעובדות דומות לסיפור של הג"ר שילה רפאל - אף כי בעצמה פחותה.
1. בניו שיחיו של ר' חיים אלעזר טייטל ז"ל, הזכירו את אביהם כמה פעמים שהיה ידוע חולי, ובכל פעם תגובתו הייתה: הוא הרי עוד לא בן שבעים. ובהגיעו לשנת הע', נפטר.
2. ר' י. סנקביץ שיחי', הזכיר אצלו את זקנתו, הרבנית של הגרי"ח סנקביץ, ואמר לו כבדרך אגב, מה תדאג עשרים שנה בטח יש לה, וחיה עוד עשרים שנה. (את זה אני לא זוכר בדיוק)
3. אאמו"ר דיבר עמו על דוד שלו, ופתאום הבית ישראל אמר, בלי שדיברו על הדודה: היא, הרי דודה זקנה. היא הייתה אז בת 47-48 והיא עדיין בחיים הרבה למעלה מ100 שנה.
4. הבית ישראל האיץ במישהו מחבריי שיבדל"ח, שאז היה אברך צעיר ממש, לקבוע חברותא ללימוד שולחן ערוך אורח חיים, עם אחד ממקורביו הגדולים של הבית ישראל שהיה אז בן 60 וקצת, והדגיש לו כמה פעמים שרוצה שיסיימו שולחן ערוך תוך חצי שנה. הוא אמר לו שהוא יגיע לשמים וחייב שיידע שולחן ערוך...
אגב, איך הבית ישראל חש על כבוד אותו אדם בבואו לסדר לו חברותא צעיר מצעירי האברכים וכשקבע לו מה ואיך ילמדו.
הבית ישראל בעצמו סיפר לאברך איך יגיד לאותו יהודי להתחיל ללמוד הלכה. אמר שיספר לו שבא לכאן הרב שטנצל, ביקש ממנו כי יחזק או יחתום עבור מיזם ההלכה היומית, וחשב לעצמו שאם הוא הבטיח לחזק את ההלכה יומית, עליו גם לדאוג שאנשים חשובים ומכובדים ילמדו הלכה בכל יום, וכך בפועל יחזק את זה (כך יורה לאותו חסיד מבוגר ללמוד הלכה אבל בלי לפגוע בו. כל זה סיפר הבית ישראל לאברך בערב שביעי של פסח בתור 'המהיר')
במשך כל התקופה, בירר הבית ישראל היכן אוחזים, כשאמר לו האברך שלומדים הלכות תפלין בסימן ל"ב, גער בו, וכי הלה רוצה להיות סופר?! מהר מהר. ושוב אמר: אני במקומך הייתי לומד איתו בתוך חצי שנה.
החברותא נקבעה בערב שביעי של פסח, ואקצר איך וכיצד, ושבוע אחר שמיני עצרת נפטר הלה בפתאומיות, חצי שנה בדיוק.
* עם ר' ברוך יצחק פריינד היה סיפור מעניין על ההתנהגות הפשטנית של הבית ישראל.
הוא היה מגיע באמצע הטיש, כי לא רצה שיכבדו אותו בישיבה בטיש, והיה עומד על העמוד של החזן בשעת הטיש ואומר שם תהלים או קורא שיר השירים. פעם אחת בהתלהבותו שכח מעצמו והתחיל לומר בקול עד שזה הפריע לאמירת השמועס' של הבית ישראל. התחילו להסות אותו, והבית ישראל אמר בפשטות, מיד אחרי השמועס': מה מפריעים לו. השיר השירים שלו הרבה יותר חשוב מהתורה שלי.