הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוקטובר 12, 2018 5:35 pm
קבלתי עתה
רשימה מדברים שנשא בעל הקורא שבמנינו, הרב אהוד לב שליט"א אחר התפילה בש"ק
=========================================
בס"ד שבת קודש פרשת דברים ט' באב התשע"ח
היום הוא השביעי לשבעה, וביקשו שאגיד כמה דברים. אסור להספיד בשבת, אבל אני בכל מקרה לא יודע להספיד, רק אגיד רעיון על הפרשה וכמה נקודות שראיתי אצל הרב זצ"ל.
ספר דברים נפתח בדברי התוכחה של משה רבינו לכלל ישראל – "אלה הדברים", וכותב רש"י שהם דברי תוכחות. והנה רואים בתוכחה של משה כמה מקומות שמוזכרים דברים שהם היו דברים שמשה רבינו כביכול, לפי דרגתו, נכשל בהם. בפסוק י"ז, כשמשה רבינו מתאר את עניין מינוי שופטים, כתוב "והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי", וכותב רש"י "על דבר זה נסתלק ממנו משפט בנות צלפחד". דהיינו שמשה רבינו לפי דרגתו, לא היה צריך לומר שיקריבו לפניו את העניינים הקשים. וכן בפסוק כ"ג, כשמשה רבינו מזכיר את עניין המרגלים, כתוב "וייטב בעיניי הדבר" וכותב רש"י "בעיניי ולא בעיני המקום", דהיינו שמשה רבינו לא היה צריך לפי דעת המקום להסכים לשילוח המרגלים. וברור שרש"י לא בא רק לדייק מתוך הפסוקים עניינים ללמדנו, אלא כל זה היה חלק מהתוכחה של משה, שהזכיר בחטא המרגלים שהוא הסכים על אף שזה לא היה טוב בעיני המקום, והוא אמר בעת מינוי דיינים שיקריבו אליו את הדבר שיהיה קשה לשאר הדיינים, הכל נאמר בתוכחה.
עוד יש לשון מעניין ברש"י בתחילת הפרשה על המילה "וחצרות" בפסוק א', שמשה רבינו מרמז על מחלוקתו של קורח, וזה הלשון שם "דבר אחר, אמר להם, היה לכם ללמוד ממה שעשיתי למרים בחצרות בשביל לשון הרע, ואתם נדברתם במקום". והלשון "ממה שעשיתי למרים" צריך ביאור מעט, למה לא אמר "היה לכם ללמוד ממה שאירע למרים" או לשון דומה. ואולי אפשר להגיד שמשה רבינו, בדקות ההרגשה שלו, הרגיש מעט שיש לו חלק במה שאירע למרים וחש בזה שהיה לו לנהוג אחרת כדי שזה לא יגיע למרים.
מכל זה אפשר אולי לומר, כי כמו כשהצדיקים הגדולים דורשים לפני הציבור, תמיד הם כוללים עצמם עם הציבור ומפנים התוכחה גם אל עצמם, ועוד מגדילים לעשות ולומר שבכל דברי התוכחה אני מדבר אל עצמי. כן היה אולי אצל משה, שבעת שהוכיח את עם ישראל הכליל גם את עצמו בתוכחה. וכל זה ודאי נובע מכך שמשה רבינו היה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה, ומתוך ענוותו כלל עצמו בתוכחה.
הנה דיברו הרבה בשבוע האחרון על הספרים הרבים של רבינו בעייני הלכה, וההיקף הגדול שלהם שעסק בהלכות אבלות, מועדים, שאר ענייני אורח חיים ועוד. אבל הרב כתב כמה וכמה ספרי דרשות, דרוש דרש, עורי דבורה, לנפש תדרשנו, עת לדרוש. והספרים האלו היו חביבים עליו מאוד, וגם כותב שכדאי לקרוא בהם ארבעים יום לפני ראש השנה. ובכל פעם שהרב היה דורש, תמיד היה מקדים שהוא לא כדאי לדבר בפני הקהל והדברים מכוונים אל עצמו. כי ענוותנו של הרב, הפשטות בה נהג, זה היה דבר מבהיל.
לרב היה מנהג עליו שמר ממש עד לאחרונה, לפיו בימים שבין פסח לשבועות היה מסיים או את מסכת סוטה או את מסכת שבועות, שלשתיהן יש מ"ט דפים כמניין הימים שבין פסח לעצרת. ובכל פעם שהיה עושה סיום על מסכת סוטה, היו המתפללים מדברים על הקטע בסוף המסכת "משמת רבי בטלה ענווה, אמר רב יוסף לא תיתני ענווה דאיכא אנא". והיו תמהים וכי זו ענווה, ומתרצים זה בכה וזה בכה. הרב רק היה אומר, צריכים לדעת מה זו ענווה. והוא בוודאי ידע, לא שסבר שאין לו הישגים, אלא שכך נדרש ולא מגיע על זה שום מעמד או הרגשה מיוחדת בגלל זה.
זכורני כשרק התחלתי להתפלל במניין, בשנת תשנ"ג, והייתי אז בחור בן עשרים. ובאותו זמן היו במניין יהודים מבוגרים, יראים ושלמים, כדוגמת הרב הלברשטט, והרב ספקוינה, והרב משה פרידמן, והרב ציק, כולם זכרונם לברכה, ועוד צדיקים שברוך השם הם עדיין איתנו, והייתי הצעיר והקטן בחבורה. וכשהתקרב חג הפסח, דיברתי עם הרב על האפשרות שאעשה סיום בערב פסח מכיוון שאני בכור. והסכים שאעשה. ואירע שביום י"ג בניסן איחרתי לקום ולא הגעתי למניין נץ. בהמשך אותו בוקר, ישבתי במטבח בבית והטלפון צלצל. אמא תחי' הרימה את הטלפון ואמרה לי "יש כאן יהודי מבוגר שאומר שקוראים לו דבליצקי שמחפש אותך". נחרדתי לשמע הדברים; הרב יתקשר אליי? בפשטותו כשאמא ענתה לטלפון הוא אמר "מדבר דבליצקי, אהוד נמצא?", לקחתי את הטלפון בהתרגשות והרב פשוט שאל, מה קרה היום, האם הכל בסדר? שלא אשכח שמחר צריך להגיע, לעשות סיום במניין. ואני רק התנצלתי שקמתי מאוחר באותו יום. כך הייתה ענוותנו, מרגיש צורך להתקשר לבחור צעיר שלא הגיע יום אחד למניין. וזכורנו איך היה יושב עם מרדכי, היהודי הפגוע המסכן שמסתובב בשכונה, ומסביר לו על שמירת הלשון ולשון הרע, בפשטות מופלאה.
והענווה היא יסוד וכלי לקיום מצוות רבות, כגון ואהבת לרעך כמוך ומצוות תוכחה. זכורני כשעברתי דירה לרחוב חרל"פ, היה זה בין סוכות לחנוכה. והדירה שם הייתה בבניין ישן בו היו שתי דירות בקומת קרקע, ועליהן שתי דירות, ומדרגות חיצוניות, ברוחב הבניין, עולות לדירה בקומה העליונה, כשהמדרגות מתחילות קרוב לכניסה לרחוב ומגיעות עד לפתח הבית. והדירה שלנו הייתה בקומה העליונה. והתלבטתי היכן להניח החנוכיה. תיארתי בפני הרב את צורת הבניין והספק שלי, והרב ענה לי שרוצה לעיין בזה קצת וייתן לי תשובה למחרת. אחר כך שאל אותי עוד כמה שאלות על הדירה והקירבה למניין, ותוך כדי, בלי שארגיש בזה משהו חשוד, הוציא ממני את הכתובת של הבית. למחרת תיאר לי את המקום בו אני צריך להניח החנוכיה, תוך כדי שאני מבין שהוא עבר ברחוב כדי להיות בטוח. עברתי שם במקרה, הפטיר. איזה גדלות!
ומתוך מידה זו גם לא רצה שייגרם צער או בושה לאף אדם. כשהייתי קורא בתורה בשני וחמישי ובשבת במנחה את פרשת ויקהל, יש שם בעלייה של שלישי פעמים רבות את המילה "ואת", פעמים בסגול ופעמים בצירי. והרב כידוע היה עומד ליד בעל הקורא ומעלה את העולים לתורה. בקריאה הזו, בכל פעם שהיה "ואת" בצירי, היה נוגע בי בקלות בזרוע כדי שלא אטעה, הכל בלי שהקהל ישימו לב והכל כדי שלא יהיה לי צער ועגמת נפש אם אטעה ויחזירו אותי. וכן פעם אחת בשבת ישב על המרפסת של הבית שלו ולמד, ואני יצאתי מבית הכנסת עם ספר ביד וכנראה ראה אותי, למחרת ניגש אליי בפשטות האופיינית ואמר לי, אני חושב שלא כדאי שתטלטל בשבת. הכל מתוך פשטות וענווה אמיתית.
[ומתוך תכונה זו גם היה קל לו ליישם "אין חכמה ואין עיצה ואין תבונה לנגד השם". אני זוכר שהוא סיפר שהיה הולך לרופא, שהיה יושב במשרד עם המזכירה שלו והיה בין המשרד לבין חדר ההמתנה דלת נעולה שהייתה נפתחת עם זמזם שמופעל מבפנים על ידי המזכירה. בכל פעם שהרב היה יוצא ממנו, לא היה סוגר את הדלת, ואמר לי – אסור לי להכשיל אותם בייחוד. אני בטוח שהוא חושב שאני לא בסדר, שבכל פעם אני שוכח לסגור את הדלת, אבל מה אעשה? שיחשוב כך. להכשיל אותם אסור. וכן היה פעם שהגיע למניין כהן מבוגר שלא היה יכול לעמוד ולברך ברכת כהנים, וניגש לברך ברכת כהנים תוך כדי שנשען. והרב אחז שאסור לברך כך, והיה שם אותו כהן ועוד אחד. והרב לא רצה לומר "כהנים" לפני הברכה (על אף שזו הייתה קביעות שלו לומר "כהנים"), והקהל ממתין, והוא עושה את עצמו כשוכח עד שמישהו אחר מהמניין אמר "כהנים". ולא הפריע לו מה שיחשבו, העיקר לא לעבור על ההלכה ולא לבייש את אותו כהן. כמו כן סיפר לי פעם שהלך למקווה בשבת וראה במקווה שהחולצה שלו היא חדשה ויש לה כפתורים מיותרים המחוברים בקצה החולצה (שנועדו למקרה שיחסר כפתור אח"כ), והוא אחז שאסור לטלטל חולצה עם כפתורים כאלו. הרב השאיר את החולצה במקווה וחזר הביתה עם גופיה, טלית קטן, חליפה ועניבה. וסיפר את זה רק כי היה לו ספק האם לבישת עניבה בצורה הזו אולי נחשבת טלטול כי לא רגילים ללכת ככה.]
זו רק נקודה אחת קטנה כמובן מתוך דרכיו, שאנחנו יכולים ללמוד ממנו קצת, והחי ייתן אל ליבו.
עוד נקודה קטנה לסיום שאמר לי אברך יקר. כולנו מרגישים כעת באובדן ובחלל שהשאיר רבינו בהסתלקותו. והנה אנחנו נמצאים בימים של אבל על חורבן בית המקדש, וקשה לחלקנו, לפחות קשה לי, להרגיש את החיסרון של בית המקדש שאיננו. אבל אפשר לקחת את התחושה של האובדן מפטירת רבינו, ולהשתמש בו ככלי להבין כמה אובדן יש לנו בכך שאין לנו היום בית המקדש.
יהי רצון שנזכה בקרוב לבניין בית המקדש ולתחיית המתים בקרוב בימינו אמן.