קראקובער כתב:פרנקל תאומים כתב:הגר"ש אמר לו: חיוב הפרנסה הוא עליך, אתה חייב לדאוג לזה, אם אין פרנסה מסודרת אסור לך לעבור (אפי' שישנן בעיות במקום בו אתה מתגורר עכשיו).
מעניין שחיוב פרנסה של הבעל זה למצוא לאשתו עבודה..
פרנקל תאומים כתב:קראקובער כתב:פרנקל תאומים כתב:הגר"ש אמר לו: חיוב הפרנסה הוא עליך, אתה חייב לדאוג לזה, אם אין פרנסה מסודרת אסור לך לעבור (אפי' שישנן בעיות במקום בו אתה מתגורר עכשיו).
מעניין שחיוב פרנסה של הבעל זה למצוא לאשתו עבודה..
לדאוג שתהיה פרנסה, או ע"י עצמו או ע"י אשתו או כל כה"ג. העיקר הוא שהעול והחיוב מונח על כתפיו.
בריושמא כתב:שני זכרונות מהגר"ש זצ"ל.
הוא למד תורה מעל הזמן. אי עמידה בזמנים היתה אצלו יסוד בקודש.
בן ירושלים כתב:כדרכם של דברים זוכרים הסיפור , לא את הלימוד עצמו, אוי לנו...
דודי צח כתב:שמעתי לפני כעשור בשם רבי משה גולדשטיין (ישיבת התפוצות), שאמר שבעבר, בבחרותו היה מחזה נפוץ לראות בחורי ישיבה צורבים סרים לביתם של גדולי ישראל, לשוחח איתם בעניינים תורניים, בקושיות ובפירוקים.
אולם כיום נשתנו העתים, ולא מצינו שעושים או נוהגים כן.
אך בעוד רבים סוברים כי זה באשמת 'הגבאים' ו'אנשי החצר' שהשתלטו היום על כל ראש ישיבה מליגה מסויימת ומעלה, ומפני כן כבר אין דלתם פתוחה לכל נער ולכל מבקש תורה, זה גם אמת אומר ר' משה, אבל לא זה עיקר הטעם, הסיבה האמיתית היא מפני שאכן הגדולים דהיום לא מסוגלים זאת, כבר אין את 'הגדולים של פעם' שהיית יכול להקשות לו כל רמב"ם מוקשה מכל מקצוע שהוא, ועל אתר הוא יהיה איתך בתוך הסוגיא. אין. נאדה. ירדו הדורות של הגדולים.
אך סיים ר' משה, אבל כהיום (לפני כעשור) נשאר אחד שדמותו מזכירה את הסגנון הקודם - הוא ניהו רבי שמואל אויערבך.
וחבל על דאבדין.
נ.ב. לדידי יש עוד סיבה, אולי היום יש פחות ענקיים, אבל הציבור הממוצע של האברכים ובחורי הישיבות - יותר גדוש בידע ובעומק, והכמות של תלמידי חכמים בכל קהילה וקהילה גדולה לאין ערוך לעומת לפני יובל שנים, ומכל הסגונונות בלימוד אפשר למצוא פה ושם. זאת ועוד, גם נתרבו ספרים, וכן מאגרי ספרים פיזיים וטכנולוגיים, עד שכל קושיא 'רחוקה' אפשר למצוא מי שמדבר על זה ולרוות לרוב נחת.
ואיך אמר הנתיבות שלום? המזרח דהיום ירוד יותר, אבל המערב דהיום חשוב הרבה יותר
נוה הלבנון כתב:זכרוני בילדותי שר' שמואל ביקר בשכונת מגורי וכאשר יצא מהרכב ראה מולו אחד -כפי המובן- תלמידו/מקורובו משכבר הימים,
ושאלו ר' שמואל 'למה לא רואים אותך?' אמר לו אותו יהודי בחיוך 'הדלת נעולה...' ענה לו ר' שמואל תוך חיוך והארת פנים גדולה עד מאוד (למרות השנים שחלפו המראה חי בזכרוני) 'אז תשבור את הדלת...'
נוטר הכרמים כתב:עוד תמונות מלאות ענין
הרואה כתב:מרן הגר"ש נהג לעמוד בתפילה לעיתים כשכולו נשען על הקיר, לעתים אף מסובב הצידה מעט לכאן או לכאן, וכן נוהגים מקצת תלמידיו.
לכאורה הבין שאם בתנוחה מסוימת כעת יקל עליו להשליך יהבו על ה', זה עדיף על הלכות תפילה היבשות.
יש מקור לדברים?
דעת_האברך כתב:נוטר הכרמים כתב:עוד תמונות מלאות ענין
מי בתמונה השניה עם הגר"ש?
נוטר הכרמים כתב:נזכרתי הבוקר בשבת שהיינו אתו בפתח תקוה בכפר גנים לרגל שמחה של אחד התלמידים. אבי החתן שימש ברבנות של קהילה דתית לאומית. התאכסננו בביתו של אחד מהקהילה, עורך דין. רבינו במוצ"ש כתב לו מכתב מיוחד ולבבי, בעברית צחה, וחתם 'שמואל והחברים'. לא היה שם אפשרות לתאורה של שבת. רבינו ישב במשך כל הלילה ושינן את תלמודו בע"פ. למחרת בעת התפילה בבוקר עקבנו אחריו היאך הנהגתו עם סדרי התפילה: תפילה לשלום המדינה, מי שבירך לחללי צה"ל. הוא נעמד בקדיש שאחרי 'שביעי', ושוב לא ישב עד להשבת ספר התורה למקומו. לא לעמוד במיוחד, אך גם לא לשבת.
שומע ומשמיע כתב:בקשר לדיבור בלימוד עם גדו"י. מעניין לציין שאצל ידידו לשעבר הגר"ד לנדו בכל עת ובכל שעה באים לדבר ולשאול.
כנראה שזה תלוי בעיקר בסגנון של הנשאלים, ונראה שמה שחסר בעיקר בדורנו הוא השילוב של למדנות מופלגת עם בקיאות מופלגת.
נוטר הכרמים כתב:עוד תמונות מתוקות עם הגרמ"ש זצ"ל
הרואה כתב:מרן הגר"ש נהג לעמוד בתפילה לעיתים כשכולו נשען על הקיר, לעתים אף מסובב הצידה מעט לכאן או לכאן, וכן נוהגים מקצת תלמידיו.
לכאורה הבין שאם בתנוחה מסוימת כעת יקל עליו להשליך יהבו על ה', זה עדיף על הלכות תפילה היבשות.
יש מקור לדברים?
ברקים רב כתב:נוה הלבנון כתב:זכרוני בילדותי שר' שמואל ביקר בשכונת מגורי וכאשר יצא מהרכב ראה מולו אחד -כפי המובן- תלמידו/מקורובו משכבר הימים,
ושאלו ר' שמואל 'למה לא רואים אותך?' אמר לו אותו יהודי בחיוך 'הדלת נעולה...' ענה לו ר' שמואל תוך חיוך והארת פנים גדולה עד מאוד (למרות השנים שחלפו המראה חי בזכרוני) 'אז תשבור את הדלת...'
ידוע בשם א' מגדולי החסידות על שומר הפתח שלא היה נותן להיכנס לביהמ"ד אלא למי שתוכו כברו, ולכאורה מהיכן ידע מה יש בתוכו של האדם? אלא שהיה השומר מונע מכולם להיכנס, ומי שתוכו כברו וחפץ באמת ללמוד מצא כבר דרך להיכנס.
חיים סגל כתב:בהרבה תמונות שמתי לב שהתפילין מונחות בחלקם הגדול על המצח, האם היתה לו איזו שיטה בדבר?
אפרים זלמן כתב:חיים סגל כתב:בהרבה תמונות שמתי לב שהתפילין מונחות בחלקם הגדול על המצח, האם היתה לו איזו שיטה בדבר?
בכמה וכמה תמונות מגדולי תורה והלכה בדור האחרון רואים שהתפילין שלהם לא במקום (ע''פ מ''ב), וזה באמת צ''ע. (אולי כי לא דקדקו בזה שלא בשעת התפילה)
נוטר הכרמים כתב:בנוגע ל'ברסלב'. אין לי ידיעה ברורה בקשר לצעירותו. מה שידוע שב'שול' הקטן של ברסלב מתחת לביהמ"ד 'חסידים' שם לילות כימים בעמלה של תורה. עוד ידוע כי היה טיפוס מופנם ושקט מאוד בשנים אלו. [מגיסתו הרבנית ליבא ע"ה, אשת דודו וגיסו הג"ר רפא'ל דוד אויערבאך זצ"ל שמעתי שהיה בולט ההבדל בינו לאחיו יבלחט"א הג"ר אברהם דב שליט"א גאב"ד טבריה, שהיה פה מפיק מרגליות והכל היו מטין אזנם למוצא פיו, והיתה מוסיפה, וראה מה עלתה בסופם...]. המשוואה להפכו ל'מקורב' לננמ"ח כבר לא בשמים היא.
זכורני שפעם התבטא בביקורת על נוסח ה'הריני מקשר' התלוי על הכותל בברסלב.
היה בקי בתורת מוהר"נ כשם שהיה בקי בכל ספרי החסידות.
נוה הלבנון כתב:אפרים זלמן כתב:חיים סגל כתב:בהרבה תמונות שמתי לב שהתפילין מונחות בחלקם הגדול על המצח, האם היתה לו איזו שיטה בדבר?
בכמה וכמה תמונות מגדולי תורה והלכה בדור האחרון רואים שהתפילין שלהם לא במקום (ע''פ מ''ב), וזה באמת צ''ע. (אולי כי לא דקדקו בזה שלא בשעת התפילה)
כמדומה שההלכה ידועה ומשכך אין זה מן הכבוד.
יחזקאל ר כתב:האם מישהו מכיר את המעשיה הידועה רק בחוגי ברסלב
יחזקאל ר כתב:האם מישהו מכיר את המעשיה הידועה רק בחוגי ברסלב
בן ירושלים כתב:אחד מבני משפחתו הרחוקים היה סלונימר ולמד בישיבה. כשהרבה ללכת לטישים בשבת, פנה אליו הגר"ש בתוכחה שהוא מבזבז זמנו. ואז אמר לו : תאמין לי את כל השיטות והדרכים האלו כבר עברתי , ואין זו האמת. הבחור שהיה קצת עז פנים שאל : וכמה הנהגות טובות נשארו לראש ישיבה מאז? הגר"ש חייך חיוך רחב ואמר משהו בסגנון " ובכל זאת עדיף ללמוד מאשר לרוץ לשם.
ארזי ביתר כתב:איני יודע אודות מי אתה מדבר. אך, אחיינו רח"ל בן הג"ר מרדכי שליט"א, הוא חדב"נ כ"ק אדמו"ר מסלונים שליט"א. כמו"כ, ר"ד בורנשטיין שהוא נכד של הגר"מ, הוא חתן של הגר"י ברזובסקי שליט"א - בנו בכורו של האדמו"ר מסלונים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 549 אורחים