רבטוב כתב: חביבי גם תלמידי הרש''ב ישנו במסירת נפש בסוכה . ושמעתי מהריל''ג שליט''א שגם הרמ''ש עד הנשיאות ישן .ויש אריכות דברים בזה .
שאל נא את בני תלמידי התמימים שלמדו בליובאוויטש וראסטאב .
יהודי כמו ר' אברהם מאיאר ועוד ועוד לא ישנו בבית בסוכה .
איני יודע עד כמה אפשר להאמין לדבריך ע"ד ר"א מאיאר (שעליו איני יודע מה בזה), אבל בנוגע להשאר אציגה מאשר אתי.
בשם הרר"נ כהן (מתלמידי הת' דליובאוויטש - לא בניהם) נמסר ('אוצר מנהגי חב"ד - אלול תשרי' ע' שב), ש"בליובאוויטש לא היו ישנים בסוכה, אך לא שמעו שמקפידין שלא לישן בה" [ו
אולי הוא מטעם הנ"ל, שבארצות הקרות בדרך ממילא לא ישנו בסוכה, ולכן בד"כ לא שאלו ע"כ - כי הי' פשוט שהדבר קשה בגשמיות כו', וד"ל].
על הר"י מתמיד נמסר שם, שישן בסוכה [וצ"ע הכונה ברשימת הרמ"ז גרינגלאס המובאת שם - אם שרק כשירד מטר כיסו הסכך שעל מקום שינתו, או בכל פעם בלי קשר למטר].
ר"י לאנדא (מתלמידי הת' דליובאוויטש, ומקורב לכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע) - בהגיעו לאה"ק ת"ו נהג לישן בסוכה (כנראה - כנ"ל - מטעם שלא ידע שישנה הקפדה ש
לא לישן בסוכה), וכמוהו גם הרב שנ"ז גארעליק, מד"א דכפר חב"ד. וכששאלו לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש (אחר שנודעה הקפדה הנ"ל), ענה שלא ישנו מנהגם [ואולי ה"ה בנוגע להוראת כ"ק אדמו"ר הצ"צ למשרתו - שהי' זה מכיון שכן הי' מנהג משפחתו. ומצינו בכ"ד שהי' מנהג בני ליובאוויטש (התושבים מדורי-דורות) שונה (ולו במעט) ממנהג חב"ד ה'רשמי'. ואכמ"ל].
גם ר"מ וובר המשיך במנהגו לישן בסוכה.
מה שכ"ק אדמו"ר הצ"צ ציוה למשרתו לישן בסוכה - אדרבא, ה"ז הוכחה שלא נהגו לישן בה (ובפרט - שבעבור זה קראו כ"ק אדמו"ר מהר"ש ל'מיוחס').
ולסיום, ברצוני להדגיש - יש מי שכ"ז יראה לו כאילו כו"כ מתלמידי הת' דליובאוויטש וחסידי חב"ד נהגו לישן בסוכה. ולא היא; כ"א אלו שנשתנתה הנהגתם מהשאר - נרשמה הנהגתם, כיוצאת מן הכלל. ולא בא הפרט שיצא מן הכלל ללמד על עצמו בלבד, כ"א על הכלל כולו יצא ללמד - שלא ישנו בסוכה.
*
ולענ"ד, אין ראי' ממה שהי' קודם לליל א' דחה"ס תרצ"ט [שאז גילה כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע המסורה הזאת, והמעשה מכ"ק אדמו"ר האמצעי נ"ע], אלא לענין מה הי' המנהג מקודם.
וכמ"ש כאן כמה - המנהג בגלילות רייסין הי' פשוט שלא לישן בסוכה, מטעם הקור (עכ"פ - זה הי' הטעם הפשוט). ולא הי' מיוחד לחסידי חב"ד בפרט.
הקבלה - נתגלתה אז, ומאז ואילך יש לדון בה (מי מהחסידים לא קיבלה למעשה - אם זה נוגע בכלל, כי בד"כ אין אנו נסמכים על מנהג מי מהחסידים, כ"א על הוראת רבוה"ק אשר יורונו הדרך ילכו בה. והוא פשוט לכל בר בי חסידות דחד יומא).
*
ועכ"פ, זר עלי מאד המעשה הרע הזה, אשר במלאכי הא'לקים - באם שיהיו מעדת החסידים - מותרת ההלעבה רח"ל, מה גם פעמים שלא ידעו מאשר דברו. ורק יגיע זה לגאוניהם וצדיקיהם, תומ"י יצווחו ויצרחו ככרוכיא 'ווי, ווי' - הלא אפיקורס הוא זה, ובגופי תורה זלזל רח"ל.
הרגעו, כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש אינו משקר ומשנה מן האמת ח"ו, וגם - למען קיום הציווי "והייתם נקיים" גו' (ולא שיש צורך ח"ו במסירת מודעא כעי"ז) - הגר"א, ר"ח מוואלאז'ין וכו' וכו' [פשוט יכלה האינטרנט והרשימה לא תכלה, וחבל על בזבוז הזמן].