בברכה המשולשת כתב:צונאמי כתב:סגי נהור כתב:הבאבא סאלי היה נשוי לשלוש נשים בו זמנית. את אשתו השלישית (תבחל"ט) נשא בהיותו בן 64 בעוד היא בת 16 בלבד.
מישהו יכול להסביר הנהגה זו?
פער שנים היה בין הח"ח לאשתו האחרונה.
(וכן הוריו של ר' מיכל יהודא זצ"ל)
וכן מרנא הנצי"ב ואשתו השניה
אום אני חומה כתב:וכן הרב כדורי ורעייתו שתחי' מזיוו"ש
לייטנר כתב:כך שלכל הדוגמאות האלה היוצרות השוואה מלאכותית בין נישואי הבבא סאלי עם בתולה צעירה לשנים מאוד לצד שתי נשותיו הקיימות לבין הח"ח, הנצי"ב והרב כדורי, אין שום מקום.
צונאמי כתב:לייטנר כתב:כך שלכל הדוגמאות האלה היוצרות השוואה מלאכותית בין נישואי הבבא סאלי עם בתולה צעירה לשנים מאוד לצד שתי נשותיו הקיימות לבין הח"ח, הנצי"ב והרב כדורי, אין שום מקום.
השאלה היתה לגבי פער שנים גדול, ("עצה ההוגנת לו"), ועל כך התשובות במקומן.
מלבד זאת השאלה על אשה שלישית, נידונה בנפרד.
שף ויתיב כתב:וראה... (דרוש מקור, כמדומני ביחוסי תנאים ואמוראים) שבר קפרא נשא י"ב נשים שהסכימו להינשא לו ואף שילמו לו על כך בגלל חכמתו.
אוצר החכמה כתב:הגאון ר' ראובן מרגליות כתב מאמר ובו הביא ראיות (חזקות לענ"ד) שמנהג ישראל גם קודם חרם רגמ"ה ומאז ומעולם לא היה אלא לשאת אשה אחת אא"כ היתה סיבה מיוחדת. ושם הביא את ההסבר בעניין בר קפרא ע"פ הירושלמי הנ"ל וכדברי מחולת המחניים.
שף ויתיב כתב:אוצר החכמה כתב:הגאון ר' ראובן מרגליות כתב מאמר ובו הביא ראיות (חזקות לענ"ד) שמנהג ישראל גם קודם חרם רגמ"ה ומאז ומעולם לא היה אלא לשאת אשה אחת אא"כ היתה סיבה מיוחדת. ושם הביא את ההסבר בעניין בר קפרא ע"פ הירושלמי הנ"ל וכדברי מחולת המחניים.
אין זה מעניננו מה היה המנהג הקדום בעם ישראל (ואם תרצו, המנהג הקדום יותר הוא דוקא כן בריבוי נשים ע"ע האבות הקדושים), אלא כאן נוגע רק מהו מנהג מרוקו שמשם הגיע הבאבא סאלי.
מהו מנהג מרוקו איני יודע, אך זאת אני יודע שבתימן (לכה"פ בערים מסויימות) היה זה ענין של לכתחילה.
ומענין לענין, מה היה המנהג בספרד בזמן הראשונים? האם ידוע על אי מי מהראשונים שנשא יותר מאשה אחת?
ומענין לענין, ידוע שהגר"א אמר שלו היה בכחו היה מכתת רגליו מעיר לעיר לבטל חרם דר"ג.
בברכה המשולשת כתב:א. אצל יצחק אבינו ע"ה היתה רק אשה אחת. אצל אאע"ה נשא את הגר לבקשת שרה אימנו בשל היותה עקרה ואצל יעקב אבינו כל עניין ריבוי הנשים היה בשל רמאות לבן והמסתעף (על-פי פשט. מובן שבפנימיות הדבר היה בזה סודות עמוקים כדאיתא בכתבי האר"י הקדוש).
ב. לגבי השמועה על רצון אדוננו הגר"א (שגם אני שמעתיה מרחפת בעולם)- מה באמת המקור לזה שכך אמר?
שף ויתיב כתב: ב. מופיע במכתב בשם ר' ישראל משקלוב ששמע מפיו, מובא בספר הגאון החסיד מוילנא.
אוצר החכמה כתב:הגאון ר' ראובן מרגליות כתב מאמר ושם הביא את ההסבר בעניין בר קפרא ע"פ הירושלמי הנ"ל וכדברי מחולת המחניים.
שף ויתיב כתב:ב. מופיע במכתב בשם ר' ישראל משקלוב ששמע מפיו, מובא בספר הגאון החסיד מוילנא.
אתנצל מראש אם הדברים להלן יכעיסו אי-מי.
התעניינתי בעבר בדמותו של הבאבא סאלי, ונתקלתי בדרך הבעייתית של בני העדה המרוקאית לזכור ולהעריך אדם.
אף אחד מכל אלו שפגשתי לא ידע לומר דבר אחד בשמו. אף אחד לא ידע להסביר דבר על שיטתו/דרכו. גם לא ידעו לספר על פועלו, על מה שעשה בחייו למען חיזוק התורה והיהדות ובכלל. התרשמתי שזה גם לא מעניין אף אחד. העיקר שתמונתו תהיה תלויה בבית, לסגולה ולשמירה, וינשקוה ביראת כבוד בכניסה וביציאה.
כדי להתחבר לדמותו של גדול בישראל, אנו צריכים איזו נקודת אחיזה, משהו מאישיותו שבני תמותה רגילים יכולים להבין ולהעריך, מנקודת מבט תורנית או היסטורית.
אוצר החכמה כתב:הגאון ר' ראובן מרגליות כתב מאמר ובו הביא ראיות (חזקות לענ"ד) שמנהג ישראל גם קודם חרם רגמ"ה ומאז ומעולם לא היה אלא לשאת אשה אחת אא"כ היתה סיבה מיוחדת. ושם הביא את ההסבר בעניין בר קפרא ע"פ הירושלמי הנ"ל וכדברי מחולת המחניים.
מחצד חקלא כתב:יעקובי כתב:כדאי לראות דבר מענין, בחוברת 'השמש' מס' 6, ניסן תדש"ם, עמ' 36 (ישנה באוצר), צילום הקדמתו לספר 'פתח האהל' מאת אחיו ר' דוד זצ"ל (ירושלים תרפ"ג), למעלה מחמישה עמודים מלאים וגדושים במליצות נמרצות המיוסדות על לשונות חז"ל ופסוקים בשטף וריהטת לשון מפליאה. בחוברת הנ"ל, השתתפו כמה תלמידי חכמים (כשביניהם הגר"ח קנייבסקי שליט"א!) לחשוף ולגלות את מקורותיהן של המליצות (בימים ההם בלי מחשב כידוע), והגיעו ליותר ממאתים מקורות מן התנ"ך, ש"ס, זוה"ק ועוד, וזה לא הכל, כפי שיראה הרואה שם.
ההקדמה לספר פתח האוהל עם המקורות, הועתקה מחוברת "השמש" הנ"ל, וחזרה ונדפסה בספר "מאור ישראל" עמ' פ"ז.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0006
[ובמהדורה החדשה של מאור ישראל עמ' 71].
אינגערמאן כתב:זה הרב נחום כהן (המכונה באבא נחום) שליט"א מירושלים מחשובי חסידי באיאן רוזין
וזה לא באבא סאלי אלא בנו באבא מאיר זי"ע
מתפעל כתב:יפה פרנצויז, הבנת אותי, אז מי היה אותו ר' יחיא שניאור? היה תימני או מרוקאי? והיכן למד בחברותא עם הבבא סאלי?
מנין לך שהיה בירושלים?
שף ויתיב כתב:אין לי אוצר, אך אם זכרוני אינו מטעני הטעם לזה כי אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף וע"י ביטול החרם ירבו היילודים ויכלו הנשמות במהירות רבה יותר.
משה דוויק כתב:שמעתי שגנבו לו הכתבים שלו.
ואמר שיודע מי גנב רק אינו רוצה לביישו.
צוות האוצר כתב:יש באוצר סדרת הספרים 'גאוני משפחת אבוחצירא'. נראה לי שאפשר למצוא שם דברים שלא כולם יודעים.
דעת_האברך כתב:שף ויתיב כתב:אין לי אוצר, אך אם זכרוני אינו מטעני הטעם לזה כי אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף וע"י ביטול החרם ירבו היילודים ויכלו הנשמות במהירות רבה יותר.
שמעתי לאחרונה שמרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א אמר למישהו ממקורביו שהסיבה שהוא כל העת דוחף בחורים ממש צעירים להתחתן היא מהסיבה הזו עצמה, שעל ידי שיתחתנו בגיל מוקדם יותר יוכלו ללדת יותר ילדים ובכך תתקרב הגאולה. ואמר שבזה הוא מקיים את החלק שלו בקירוב הגאולה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים