מצייר כתב:אני קוויתי שלפחות אתה יודע על צד אתה חותר ותבין לאיזה צד אני עונה...אז כעת מתברר שאף אחד אינו יודע...
אני לא התאבקתי לא בתו"ת ולא ברחוב הרב קוק בת"א...רק למדתי בעיון את דבריהם הקדושים ללא הפליה (במקומות שאתה מציין לא למדו לא ספרי מגן אבות ולא ספרי ר' אייזיל מהומיל ולא ספרי השטראשעלע)
מצייר כתב:אני קוויתי שלפחות אתה יודע על צד אתה חותר ותבין לאיזה צד אני עונה...אז כעת מתברר שאף אחד אינו יודע...
אני לא התאבקתי לא בתו"ת ולא ברחוב הרב קוק בת"א...רק למדתי בעיון את דבריהם הקדושים ללא הפליה (במקומות שאתה מציין לא למדו לא ספרי מגן אבות ולא ספרי ר' אייזיל מהומיל ולא ספרי השטראשעלע)
מצייר כתב:על רעציצה בטח קיבל מפישל שניאורסאהן.... על באברויסק ממשפחת ברבש....
מה הזית כשכותשין אותו מוציא את שמנו כך אני מתכתש לקבל שמן זית זך.
איפה אתה רואה שלא באתי לשאוב מרב טובו הפורש כנפיים בעטו ובקנו ובקולמוס? אני כולי מחכה בכליון עיניים לשמוע ממנו את שמועותיו המשובחות.
אדג כתב:כיון שנקבו בשמי, לא אמנע מלהביע את דעתי. אין לשכוח שאני כותב זאת כחסיד ליובאוויטש, כך שאני לא אוביקטיבי:
ה נסע לאמריקה. יהודי בנה-מידה שכזה עורר התפעלות, ומשך אחריו חסידים. וכאן החל הניסיון הגדול - ניסיון הכבוד, .
מותיב ומפרק כתב:אדג כתב:כיון שנקבו בשמי, לא אמנע מלהביע את דעתי. אין לשכוח שאני כותב זאת כחסיד ליובאוויטש, כך שאני לא אוביקטיבי:
ה נסע לאמריקה. יהודי בנה-מידה שכזה עורר התפעלות, ומשך אחריו חסידים. וכאן החל הניסיון הגדול - ניסיון הכבוד, .
כבוד?? ראוי הי' המלאך שיקרא "בן בוזי" על שביזה עצמו בשביל תורה! ארה"ב בשנות התר"פ-צ וחי חיי שטעטל רוסי, והי' ללעג ולקלס הוא וכל העשרה עד עשרים בחורים שהצטופפו בצילו..
השערה זו פשוט מגוחכת!
מצייר כתב:כמה תגובות.
א) למותיב. הכל יכול להיות גם שהיה לו מטוס. אך יש סבירות ותמונה הכללית (ורק מחמת שלא הי לי חשק לפרק כל מלה כתבתי בכללות. לפי דבריך "הרש"ב ביקש מהמלאך שילמד עם בנו העלם יוסף יצחק, ואחרי זמן די קצר רצה להפסיק מחמת איזשהו אי שביעות רצון (שאין תועלת בפרסומה) והעיר ע"ז להרש"ב, ומאז ניתק הקשר".
נמצא שלפי שמועתך הביאו אותו כעלם ללמדו "ואחרי זמן די קצר רצה להפסיק מחמת איזשהוא אי שביעות רצון", הרי פשוט שזה תיאור כלל לא נכון. שהרי דבר ידוע שהקצר אירע רק בשנות תרס"ב סג, שהרי בס"א עדיין היו בידידות כפי שברור ממכתב הרש"ב, ואם כן הבה נאמר שאכן נאמין לשמועה שכבר הגיע לפני כן בהיותו עלם, הרי בוודאי לא קרה מאומה אחרי זמן די קצר, ומה שקרה, קרה בעת שכלל לא היה שם להיותו מורו בעת היותו עלם. ואם כן תיאורך נסתר. ולדידי זה סתם שמועה בעלמא (בנו של ה"מלאך" נולד רק בשנת תרס"א). בקיצור אין שלמועה כפי שכתבת על מה לסמוך. וכשתביא סמוכים נדבר.
עוד זאת בספר זה יש מכתב הרש"ב (עוד לפני השערוריה) שמכנה את רשב"ץ (ר' שמואל בצלאל שעפטיל, מזקני החסידים ותלמיד הצמח צדק) כמורו של הריי"ץ וליד זה מביא את ה"מלאך" ואינו מכנה מורו, ואם כן לא היה מורו. וזה פשוט ביותר.
ב)גם בזה קצרתי. במקור הנ"ל מבואר שאביו של רא"ב איליאר נהיה לחסיד רק בזמן האמצעי (ומזה כבר באמת ראי' שלא נקרא על שם האדמור הזקן שהלא לא היה חסיד כלל) ואם כן אם נולד בשנת תקע"ג כד טבת היה טו בעת פטירת האמצעי בשנת תקפח. ואם שיש אפשרות שהתקרב בעת היותו בחור צעיר ואפשרי הדבר (במיוחד בימים ההם שהתחתנו בגיל 12) , הדוחק מבואר.
בר ששת כתב:אני מקווה שאני לא משתטה לגמרי: האם יש קשר ולו רופף לגמרי, בין המלאכים לבין ספרו הקנאי של הרב משאפראן 'תורת א''?!
הבונה כתב:מענין מאד לקרא עליו, שמעתי פעם שהיה בארה"ב מישהו שכונה המלאך, וחסידיו מלאכים, אך פעם ראשונה שאני קורא במפורט מי ומה הוא היה.
מעיין כתב:בר ששת כתב:אני מקווה שאני לא משתטה לגמרי: האם יש קשר ולו רופף לגמרי, בין המלאכים לבין ספרו הקנאי של הרב משאפראן 'תורת א''?!
התפלל בביהמ"ד של המלאכים, אחר פטירת המלאך
----
דרך אגב, הרב משאפראן מחסידי המנחת אלעזר, סיפר לרבו בגנות הריי"ץ בענין מה שראה עיניו... ומאז הפסיקה ההערצה [מובא ברוב כבוד ובתוארים גדולים בתיקון עולם] והתחילה ....
ישבב הסופר כתב:רבטוב, זה שאמרתם על הרב משאפראן זצ"ל שהלך ליחידות לרמ"ש, האין נכון שהיה להם קשר הדדי בצעירותם במערב אירופה?
מהרב ר' יעקב לנדא ע"ה שמעתי, שראה בעצמו אצל א' מהחסידים המפורסמים שחי בריחוק מקום (איני זוכר אם הסוחר דוליצקי או הסוחר ר' אבא פערסון), שהרש"ב כתב לו שיקח את הנ"ל למלמד לבניו "ומה שהיה בליובאוויטש היה כולו לשון הרע". דהיינו שמחרחרי ריב הפרידו ביניהם
מפענח כתב:מי הסופר שמצא בו הרב משאפראן פשע וגנות?
נוטר הכרמים כתב:אחר שה'עסק' כאן צובר תאוצה בויכוח סביב מערכת היחסים של המלאך עם האדמו"ר הריי"ץ ואחרים, לא אוכל שלא להביע אכזבתי. לפי המעט שנודעתי, כל אישיותו של המלאך היתה 'פלאית', האם אין מה לספר מתולדות ימי חייו הארוכים ואורחותיו? מה לנו להתפתל בשבילים צרים אלו?
גימפעל כתב:בדרך אגב יש להעיר שנכד הרה"ק משאפראן זצקו"ל בן לחתנו הרב משאפראן יבלחט"א הוא סגן עורך במערכת 'חסידות מבוארת' של 'היכל מנחם' בארא פארק.
מיומנו של התמים ר' יואל כהן שי'
אברהם דער איילער (לוין) הנזכר בקונטרס "ומעין" בשם 'אד"ל דק"ן' אחרי שהלך מליובאוויטש, הי' לו נפילה גדולה, ומעט זמן הי' שיכור, ואח"כ נסע לאמריקה "בלוף מדינה", ואמר שהוא מקובל ועוסק בעניני קבלה, והוא איש אלוקי, הלך בבגדים לבנים וקראו אותו בשם "דער מלאך", הרי הי' משכיל בדא"ח כפי שאומרים, והי' אומר דא"ח בטוב, והצליח ללכוד תחתו כחמשה מנינים איש שהאמינו בו ואומרים שהוא ממלא מקומו של אדמו"ר הצ"צ נ"ע.
המלאכים (כה קוראים פה לחסידי המלאך) האלטן ניט מנשיאי חב"ד, רק עד אדמו"ר הצ"צ נ"ע, כי אומרים שהוא (המלאך) הי' ממלא מקומו, ומכ"ק אדמו"ר מהר"ש האלטן זיי ניט, בכ"ז אין מנגדים אליו, משא"כ לכ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע וכ"ק אדמו"ר זי"ע – יש להם שנאה. יש להם תלמודי תורה וקונים ספרי לימוד עבור ילדיהם מספרי המל"ח, הם קורעים השער בלאט מהספר, כי נזכר שם שם המל"ח תחת נשיאותו של כ"ק אדמו"ר.
בשנים אחרי שהתפשטו הפעולות של כ"ק אדמו"ר באמריקה, אעפ"כ הם מחזיקים עדיין בשטותם (כי רבם המלאך הכניס בהם ארס נגד ליובאוויטש), אבל לנגד בגלוי אינם יכולים, רק זה מחלוקת ישנה.
בש"פ תולדות הלכתי אליהם לחזור דא"ח, כי הי' מעניין לי וואס איז דאס פארא סארט נפשות, וגם שמעתי שכ"ק שליט"א אמר כמה חדשים מקודם לא' האברכים הגר בסביבת ביהכ"נ של המלאכים: אז מען דארף זיי מקרב זיין, ס'איז פאראן צווישן זיי טייערע יונגע לייט, נאר זיי בלאנדזען. ועל סמך זה הלכתי לחזור שם דא"ח. זה לא היה לי כ"כ בנקל אבל מ"מ נתנו לי רשות לחזור.
בכלל איני יודע מה זה "מלאכים", אבל אחת אפשר לומר עליהם בבירור, אז קיין מענטשן זיינען זיי זיכער ניט, הם הולכים כולם עם פיאות ארוכות מען ווארפט זיך אין דאווענען, באמרם שכן היו עושים חסידי רבינו הזקן, ועוד עניני פראות. סך הכל הייתי שם רק שעה וחצי, במילא לא אוכל לתאר היטב, אך את הרעל נגד ליובאוויטש אפשר להכיר ברגע הראשון.
בכל שבת חוזר מישהו דא"ח, סדר החזרה: לוקח תניא, לקו"ת, או ספר מאדמו"ר האמצעי, או הצ"צ, ופותח את הספר ואומר בפנים, רק שהוא אומר זה באידיש, והחוזר מתחיל שאקלען זיך בהתלהבות עצומה, ופאותיו הארוכים שליידערן זיך ארום, ואינו יודע חצי תיבה ממה שהוא מדבר, אבל הוא אומר בקול ובחיות, לא חיות פנימי כ"א פשוט בצעקה גדולה, שלזה הם קוראים חיות. ובהרבה ענינים הם דומים להקנאים שבירושלים. אחרי שהחוזר שלהם גמר לחזור – חזרתי אני.
מ"מ יש ביניהם גם מתונים, בעלי שכל, שגם הם מאמינים לכל מה שאמר להם המלאך, מ"מ להיותם בעלי שכל רוצים הם לשמוע לפעמים איזה הסבר בדא"ח, ומעיינים בגניבה בכתבי רבותינו הק', עד כדי כך שכשהייתי שם הכרתי כמה אנשים שראיתי שם בביהמד"ר של כ"ק אדמו"ר שליט"א שהם טייערער יונגעלייט, כן ראיתי באחדים שהתענינו והקשיבו היטב את המאמר שחזרתי.. זה הי' הביקור שלי אצלם.
אח"כ סיפר לי א' שגם הוא ביקר אצלם, הוא אמנם לא חזר דא"ח אבל הוא ניגן שם כמה ניגונים, כי הם אין יודעים ניגונים. ואחרי תפלת ערבית הציע לו א' לתת לו כסף לנסוע והלך אתו לביתו וישב אתו כמה שעות, העיקר שסיפר לי הנ"ל בעצמו, שכמה מהם זה כבר משך זמן שאין להם מנוחה. הם היו כמה פעמים בזמן אמירת הדא"ח שכ"ק שליט"א אומר (כמובן בהחבא כי אינם רוצים שידעו מזה חבריהם) ואינם יכולים להחליט, כי אין רואים שום רע בכ"ק שליט"א, ואדרבה רואים הפעולות בליובאוויטש בכל אמריקה, ולאידך גיסא אינם יכולים להחליט שרבם המלאך טעה, כי צדיק ומלאך כזה אינו שייך לטעות...
מצייר כתב:לעט סופר המצטער הרבה על זכרונו המחולל של המלאך.
אולי תודיע לי מי הם חוקרי חב"ד העוסקים בתולדותיו והם עוסקים בהכחשה מדוע עזב את אירופה ואת חב"ד? אולי תודיע איפה נדפסו דברי המחקר האלו שהם מאד מעניינים אותי? רק מחקר אחד בבקשה! רק אחד (והיה באם לא תוכל לגלות מחקר אחד, אתה מוכיח שאתה כותב דברים ללא כיסוי ועטך עט נבוב וחלול).
תולדותיו המפורטים נכתבו רק בספר מפיהם ומפי כתבם שאינו כלל מחסידי חב"ד אלא מחסידי סאטמאר. עוד התפרסם מתולדותיו בספר של ר' אשר לעמיל שוורץ, כמדומה שמו, גם הוא אינו מחסידי חב"ד. ומלבד זה לא נגע שום חוקר חבדי לא בתולדותיו ולא באישיותו. אז הפג צערך מלבך וכל הזיופים שאתה מדמיין בדמיונתיך אינם קיימים. (אני מקוה שקצת זכרונות של זקני חסידים שאינם כבר בעולם, כמו ר' יודל חיטריק ור' ישראל דזייקובסאהן אינם "חוקרי תולדותיו" וחס וחלילה אינם טורדים מנוחתך ואינם חלילה גורמים לך צער).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים