- thn_1024x768_TID114339_ITEM_MAIN_PIC_315828.jpg (44.03 KiB) נצפה 10652 פעמים
ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים שישים סוף וקץ לפירודי הלבבות בין יראי ה' וחושבי שמו בארה"ק ת"ו, וישכון ביניהם שלום ואהבה, ויתכנסו כל יראי ה' ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצון ה', ויזה יהי' התחלת הגאולה האמיתית. האמת ניתן להאמר אין לנו להתלונן על שום איש כי אם על עצמינו, אם הת"ח ויראי ה' בא"י הי' לאחד, הי' עושים גדולות ונצורות הן בארץ והן בחו"ל, והפירוד ביניהם זה הוא החורבן והגלות היותר רע ומר. מתי יהי' קץ לדבר זה, ומתי יחדול החושך ויאיר לנו ה' יודע.
חלמישצור כתב:מעניינת תמיכתו המאוד לבבית באגודת ישראל בעת הקמתה (אגרות לראיה, סח; שבט תרע"ג) ופעילותו הציונית והחינוכית במושבות שמסביב (שם, עה; שבט תרע"ד). באגרת נוספת לרב קוק כותב רבינו דברים המאירים גם היום באור יקרות (שם, פט; תשרי תרע"ט; וע"ע שם, צ):ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים שישים סוף וקץ לפירודי הלבבות בין יראי ה' וחושבי שמו בארה"ק ת"ו, וישכון ביניהם שלום ואהבה, ויתכנסו כל יראי ה' ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצון ה', ויזה יהי' התחלת הגאולה האמיתית. האמת ניתן להאמר אין לנו להתלונן על שום איש כי אם על עצמינו, אם הת"ח ויראי ה' בא"י הי' לאחד, הי' עושים גדולות ונצורות הן בארץ והן בחו"ל, והפירוד ביניהם זה הוא החורבן והגלות היותר רע ומר. מתי יהי' קץ לדבר זה, ומתי יחדול החושך ויאיר לנו ה' יודע.
משיב כתב:הגר"מ קליערס היה מראשי הקוראים לפרוש מהועד הלאומי, וסירב בתוקף להצטרף לרבנות הראשית, על אף שחי בעניות גדולה והם רצו לשלם לו משכורת והבטיחו שלא יתערבו ולא יאמרו לו שום דעה, הוא לו הסכים.
כח עליון כתב:משיב כתב:הגר"מ קליערס היה מראשי הקוראים לפרוש מהועד הלאומי, וסירב בתוקף להצטרף לרבנות הראשית, על אף שחי בעניות גדולה והם רצו לשלם לו משכורת והבטיחו שלא יתערבו ולא יאמרו לו שום דעה, הוא לו הסכים.
שמעתי מאבי (נכד של נכדתו) שכשסירב אמרו שלא יתערבו בדבריו, ועל כך השיב: אחרי שאני אקח ממכם, אני ירדוף אחריכם לשמוע מה אתם אומרים
חפץ אני לעורר את חברי "עזרת תורה" להכניס לתוך הרשימה של חלוקת כספים בעד תלמידי חכמים בטבריה גם את הרב ר' משה קלירס ואת ר' ברוך טולידנו. בנוגע להראשון באמת מתפלא אני מאד על אשר השמיטוהו מהרשימה אחרי שאנכי בעצמי הכנסתיו לתוך הרשימה. הרב קלירס למרות מה שמתנגד ניגוד גמור להציוניות ולמזרחיות גם יחד, בכל זאת הלא תלמיד חכם גדול הוא וירא שמים באמת. השני מר טולידנו הוא תלמיד חכם ומיוחס ומצוה להחזיקו.
ואז היה פה הגאב"ד דטבריא ר' משה קליערס שליט"א שהוא מושפע הרבה ונכנע להרבנים הג' הזקנים שליט"א, וכשראה את מכתבו של מרן שליט"א להגריי"ד שליט"א, קפץ מן המנויים ואמר, אני חפץ לזכות במצוה זו להיות השמש של הרב בדבר זה, הוא לקח המכתב ועלה עמו למו"ר הגריי"ד שלט"א, וימצא כבר שמה אנשים הסותרים כל בנין, וכאשר בא כן שב.
משיב כתב:מחילה על הלשון החריפה, אבל אתה כתבת פעילותו הציונית.
תמיכה במצווה מהתורה זה ציונות?
מסע במושבות לקירוב לתורה ומצוות זה ציונות?
אז גם הגרי"ח זוננפלד היה ציוני.
ההיתר מכירה לא קשור לציונות אמנם הגר"מ קליערס התנגד, והרב קוק תמך, אבל זה עדיין היה בגדר מחלוקת הלכתית. בשלב זה לא היתה עדיין התנגדות אישית.
הספר אורות יצא לאור בתר"פ. ואז כתב הגרי"ח זוננפלד נגדו, אולי בפעם הראשונה, מתוך דבריו: "כמה פרקים מלאים תהילות ותשבחות לרשעים". בתרפ"א עם הקמת הרבנות הראשית אמר הגרי"ח: "רואים אנו בזה סכנה עצומה והריסה לתורתנו הקדושה חס ושלום, וכל מי שישתתף בבחירה הזאת הרי הוא עובר בשאט נפש על חוקי ודיני תורתנו הקדושה".
בתרע"ד עדיין רוב רובם של גדולי ישראל ואף ראשי העדה החרדית לא יצאו נגדו. לכן המכתב אליו מתרע"ד לא אומר דבר לגבי ההתנגדות החריפה שהיתה מאוחר יותר.
גם מה שכתבת: 'ביחס לעידוד ותמיכה במושבות - שהרי הן אחרי הכל ממפעלות התנועה הציונית'. זה סילוף ההיסטוריה: שכונות בי-ם שמחוץ לחומות, פתח תקוה, ראש פינה, יסוד המעלה, ועוד, נוסדו לפני הציונות ע"י עולים חרדים. ויש עוד יישובים שהוקמו מאוחר יותר ע"י בני א"י ועולים חרדים שלא היו קשורים לתנועות הציוניות אך בספרות ובביה"ס החילונים מסלפים ומייחסים אותם לחובבי ציון וביל"ו, מצוות יישוב הארץ קויימה ע"י רבים הרבה לפני הציונות והמשיכו ונמשיך לקיימה על אף ולמרות הציונות ולא בגללה.
אגב, לאחרונה יצא קונטרס מתוך כתב ידו על מצוות יישוב א"י.
שקר וכזב! אף אחד מהמוזכרים כאן לא תמך במשנתו.לך לך כתב:משיב כתב:מחילה על הלשון החריפה, אבל אתה כתבת פעילותו הציונית.
תמיכה במצווה מהתורה זה ציונות?
מסע במושבות לקירוב לתורה ומצוות זה ציונות?
אז גם הגרי"ח זוננפלד היה ציוני.
ההיתר מכירה לא קשור לציונות אמנם הגר"מ קליערס התנגד, והרב קוק תמך, אבל זה עדיין היה בגדר מחלוקת הלכתית. בשלב זה לא היתה עדיין התנגדות אישית.
הספר אורות יצא לאור בתר"פ. ואז כתב הגרי"ח זוננפלד נגדו, אולי בפעם הראשונה, מתוך דבריו: "כמה פרקים מלאים תהילות ותשבחות לרשעים". בתרפ"א עם הקמת הרבנות הראשית אמר הגרי"ח: "רואים אנו בזה סכנה עצומה והריסה לתורתנו הקדושה חס ושלום, וכל מי שישתתף בבחירה הזאת הרי הוא עובר בשאט נפש על חוקי ודיני תורתנו הקדושה".
בתרע"ד עדיין רוב רובם של גדולי ישראל ואף ראשי העדה החרדית לא יצאו נגדו. לכן המכתב אליו מתרע"ד לא אומר דבר לגבי ההתנגדות החריפה שהיתה מאוחר יותר.
גם מה שכתבת: 'ביחס לעידוד ותמיכה במושבות - שהרי הן אחרי הכל ממפעלות התנועה הציונית'. זה סילוף ההיסטוריה: שכונות בי-ם שמחוץ לחומות, פתח תקוה, ראש פינה, יסוד המעלה, ועוד, נוסדו לפני הציונות ע"י עולים חרדים. ויש עוד יישובים שהוקמו מאוחר יותר ע"י בני א"י ועולים חרדים שלא היו קשורים לתנועות הציוניות אך בספרות ובביה"ס החילונים מסלפים ומייחסים אותם לחובבי ציון וביל"ו, מצוות יישוב הארץ קויימה ע"י רבים הרבה לפני הציונות והמשיכו ונמשיך לקיימה על אף ולמרות הציונות ולא בגללה.
אגב, לאחרונה יצא קונטרס מתוך כתב ידו על מצוות יישוב א"י.
יש להדגיש שגם לאחר פרסום אורות וכדומה רוב רובם של גדולי היהדות החרדית וכל אלו מהם שהכירוהו מקרוב המשיכו להתייחס בהערצה אישית לראי"ה על אף המחלוקת ההשקפתית החריפה ורק הקנאים הקיצוניים כסטמר ומונקאץ' פסלו אותו אישית.
עם זאת יש לציין שהיו לא מעט גדולים וצדיקים שתמכו בדרכו ואף היו ממתנגדי הציונות שתמכו במשנתו כמו הגרא"ז מלצר והרב מטפליק והרב מברשוב וה"עמק הלכה" (בוימל)
משיב כתב:שקר וכזב! אף אחד מהמוזכרים כאן לא תמך במשנתו.לך לך כתב:משיב כתב:מחילה על הלשון החריפה, אבל אתה כתבת פעילותו הציונית.
תמיכה במצווה מהתורה זה ציונות?
מסע במושבות לקירוב לתורה ומצוות זה ציונות?
אז גם הגרי"ח זוננפלד היה ציוני.
ההיתר מכירה לא קשור לציונות אמנם הגר"מ קליערס התנגד, והרב קוק תמך, אבל זה עדיין היה בגדר מחלוקת הלכתית. בשלב זה לא היתה עדיין התנגדות אישית.
הספר אורות יצא לאור בתר"פ. ואז כתב הגרי"ח זוננפלד נגדו, אולי בפעם הראשונה, מתוך דבריו: "כמה פרקים מלאים תהילות ותשבחות לרשעים". בתרפ"א עם הקמת הרבנות הראשית אמר הגרי"ח: "רואים אנו בזה סכנה עצומה והריסה לתורתנו הקדושה חס ושלום, וכל מי שישתתף בבחירה הזאת הרי הוא עובר בשאט נפש על חוקי ודיני תורתנו הקדושה".
בתרע"ד עדיין רוב רובם של גדולי ישראל ואף ראשי העדה החרדית לא יצאו נגדו. לכן המכתב אליו מתרע"ד לא אומר דבר לגבי ההתנגדות החריפה שהיתה מאוחר יותר.
גם מה שכתבת: 'ביחס לעידוד ותמיכה במושבות - שהרי הן אחרי הכל ממפעלות התנועה הציונית'. זה סילוף ההיסטוריה: שכונות בי-ם שמחוץ לחומות, פתח תקוה, ראש פינה, יסוד המעלה, ועוד, נוסדו לפני הציונות ע"י עולים חרדים. ויש עוד יישובים שהוקמו מאוחר יותר ע"י בני א"י ועולים חרדים שלא היו קשורים לתנועות הציוניות אך בספרות ובביה"ס החילונים מסלפים ומייחסים אותם לחובבי ציון וביל"ו, מצוות יישוב הארץ קויימה ע"י רבים הרבה לפני הציונות והמשיכו ונמשיך לקיימה על אף ולמרות הציונות ולא בגללה.
אגב, לאחרונה יצא קונטרס מתוך כתב ידו על מצוות יישוב א"י.
יש להדגיש שגם לאחר פרסום אורות וכדומה רוב רובם של גדולי היהדות החרדית וכל אלו מהם שהכירוהו מקרוב המשיכו להתייחס בהערצה אישית לראי"ה על אף המחלוקת ההשקפתית החריפה ורק הקנאים הקיצוניים כסטמר ומונקאץ' פסלו אותו אישית.
עם זאת יש לציין שהיו לא מעט גדולים וצדיקים שתמכו בדרכו ואף היו ממתנגדי הציונות שתמכו במשנתו כמו הגרא"ז מלצר והרב מטפליק והרב מברשוב וה"עמק הלכה" (בוימל)
היו התייחסויות שונות, היו שטענו שמי שאלו הם דעותיו לא יכול להיות שאין משהו רקוב בתוכו.
היו שהתייחסו אליו כ'גדול' חוץ מהדבר שבו השתבש.
והיו שהכירוהו מתקופה שלפני הספר אורות, ולא ידעו על דעותיו.
אבל אין אף גדול בתורה שתמך בחלק זה של משנתו המלאה דברי שבח והלל לרשעים גמורים שדינם מורידים ולא מעלים.
יש כל הזמן נסיונות של מסרוחניקים לעוות ולסלף, אבל אלו שקרים גמורים. אחד המתייחסים אליו יותר בכבוד, והתנגד למלחמה נגדו כפי שניהלו אותה הקנאים, הוא האמרי אמת, וגם הוא כתב עליו 'אומר על טמא טהור ..... הדברים הזרים שבספריו.'
גם מי שעיין בספריו עשה זאת כמי ש'תוכו אכל וקליפתו זרק'.
מחלק זה של משנתו הסתייגו לא רק חרדים גם חלק מהרבנים שתמכו במזרחי, היראים שבהם, ראו בדבריו אלו טעות, הגם שקיבלו שאר דבריו.
זה לא המקום המתאים, לא הפורום ולא האשכול שאמור לדון בזה, ולכן אקצר, רק שלא יאמרו מדשתקי....
ח''ל קאליסק כתב:תמונתו המפורסמת בהיכל ישיבת אור תורה יצויין שהוא גופא היה חוזר מידי ערב לביתו ולא נשאר ללון בישיבה כמנהג חכמי ישיבת אור תורה מפני שהוא היה מרא דאתרא וחייב לענות על שאלות
משמאל נראים הגה''ח רבי פינטשע מינצברג והרה''ח רבי שלמקה לידר והרה''ח רבי לייב הערש בוימיל זצ''ל
משיב כתב:יישר כח על הבאת צילום המצבה, שם כתוב נולד ז' אדר תרל"ו.
אכן זה התאריך הנכון וכך ידוע במשפחתו.
כי בספר דמויות הוד של ר' אהרן סורסקי נפלה טעות ונכתב תרל"ד, ושבשתא כיון דעל על, רבים טועים בזה על סמך ספרו.
יציב פתגם כתב:ח''ל קאליסק כתב:תמונתו המפורסמת בהיכל ישיבת אור תורה יצויין שהוא גופא היה חוזר מידי ערב לביתו ולא נשאר ללון בישיבה כמנהג חכמי ישיבת אור תורה מפני שהוא היה מרא דאתרא וחייב לענות על שאלות
משמאל נראים הגה''ח רבי פינטשע מינצברג והרה''ח רבי שלמקה לידר והרה''ח רבי לייב הערש בוימיל זצ''ל
ראיתי מכבר באיזה ספר שזה היה שיעור במשניות, ואצל רבי שלמקה לידר אין אנו רואים לפניו שום ספר מכיון שהיה יודע כל המשניות בע"פ!
אתה לא באמת מתכווין לזה.יראה- שלם כתב:יציב פתגם כתב:ח''ל קאליסק כתב:תמונתו המפורסמת בהיכל ישיבת אור תורה יצויין שהוא גופא היה חוזר מידי ערב לביתו ולא נשאר ללון בישיבה כמנהג חכמי ישיבת אור תורה מפני שהוא היה מרא דאתרא וחייב לענות על שאלות
משמאל נראים הגה''ח רבי פינטשע מינצברג והרה''ח רבי שלמקה לידר והרה''ח רבי לייב הערש בוימיל זצ''ל
ראיתי מכבר באיזה ספר שזה היה שיעור במשניות, ואצל רבי שלמקה לידר אין אנו רואים לפניו שום ספר מכיון שהיה יודע כל המשניות בע"פ!
שמעתי פעם שבימות הקיץ ההבילים בטברי'ה למדו באור תורה רק משניות מפני שבחום היום לא יכלו ללמוד בעיון.
משיב כתב:עוד מעט יגידו שגם בבני ברק לא למדו בקיץ לפני עידן המזגנים, תנסה לשבת היום בבימ"ד בלי מזגן, תברח תוך דקות ספורות.
ארזי ביתר כתב:משיב כתב:עוד מעט יגידו שגם בבני ברק לא למדו בקיץ לפני עידן המזגנים, תנסה לשבת היום בבימ"ד בלי מזגן, תברח תוך דקות ספורות.
שמעתי פעם, שמרן שה"ת הגר"ח קניבסקי שליט"א התנגד במשך שנים שיתקינו לו מזגן. לאחר שנים, כאשר התקינו מזגן, אמר שעתיד ליתן את הדין על התנגדותו, משום שהמזגן מסייע לו בלימוד בצלילות הדעת. שמעתא בעי צילותא...
ח''ל קאליסק כתב:ארזי ביתר כתב:משיב כתב:עוד מעט יגידו שגם בבני ברק לא למדו בקיץ לפני עידן המזגנים, תנסה לשבת היום בבימ"ד בלי מזגן, תברח תוך דקות ספורות.
שמעתי פעם, שמרן שה"ת הגר"ח קניבסקי שליט"א התנגד במשך שנים שיתקינו לו מזגן. לאחר שנים, כאשר התקינו מזגן, אמר שעתיד ליתן את הדין על התנגדותו, משום שהמזגן מסייע לו בלימוד בצלילות הדעת. שמעתא בעי צילותא...
שמעתי מפי הרה''ח ר' אהרן בוימל שליט''א מזקני חסידי סלונים
ששמע ממרן הברכ''א זיע''א שלמד עם הגרמ''ק בחברותא ויהי כחום היום רצה למזוג לעצמו כוס מים קרים להחיות נפשו מהטאנג'א הלא המה חביות החרס שעמדו על החלונות כדי להקר המים שבתוכם, (ע''ע בצוואת הרה''ק רבי מענדעלע הטנגי'ס) ונגע קלות בהחבית לראות האם היא צוננת ותיכף נתן בו רמ''ק עיניים חודרות וזעק מנהמת לב אברמ'ל דו אוייך ????? כלומר האם גם אתה שקוע בעוה''ז שיכול לשתות הינך רק מים קרים, וסיים הברכ''א הער האט צי גינומען פין מיר די טעם פין קאלטע וואסער פאר'ן גאנץ לעבן.
ח''ל קאליסק כתב:ארזי ביתר כתב:משיב כתב:עוד מעט יגידו שגם בבני ברק לא למדו בקיץ לפני עידן המזגנים, תנסה לשבת היום בבימ"ד בלי מזגן, תברח תוך דקות ספורות.
שמעתי פעם, שמרן שה"ת הגר"ח קניבסקי שליט"א התנגד במשך שנים שיתקינו לו מזגן. לאחר שנים, כאשר התקינו מזגן, אמר שעתיד ליתן את הדין על התנגדותו, משום שהמזגן מסייע לו בלימוד בצלילות הדעת. שמעתא בעי צילותא...
שמעתי מפי הרה''ח ר' אהרן בוימל שליט''א מזקני חסידי סלונים
ששמע ממרן הברכ''א זיע''א שלמד עם הגרמ''ק בחברותא ויהי כחום היום רצה למזוג לעצמו כוס מים קרים להחיות נפשו מהטאנג'א הלא המה חביות החרס שעמדו על החלונות כדי להקר המים שבתוכם, (ע''ע בצוואת הרה''ק רבי מענדעלע הטנגי'ס) ונגע קלות בהחבית לראות האם היא צוננת ותיכף נתן בו רמ''ק עיניים חודרות וזעק מנהמת לב אברמ'ל דו אוייך ????? כלומר האם גם אתה שקוע בעוה''ז שיכול לשתות הינך רק מים קרים, וסיים הברכ''א הער האט צי גינומען פין מיר די טעם פין קאלטע וואסער פאר'ן גאנץ לעבן.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים