שפל ברך כתב:סיפור מפורסם, שאינני מבין אותו --- נראה שהכותב לא נולד בעולם הזה.
מישהו יכול להסביר איך עצים שגדלים במרחק עשרה פרסאות יכולים לגרום לשעון שמש לשבות מהשעה שתיים (!!!) בצהריים עד השעה חמש??? (ומה קורה אחרי השעה חמש?) אם הם לא בגובה של בניני התאומים ז"ל...
וגם אם כן, למה אף אחד לא רואה מה מסתיר את השמש, כל הפרופסרים המוכשרים וכו', ורק בעל התניא ע"פ הגמרא מוצא זאת...
שפל ברך כתב:אם הם לא בגובה של בניני התאומים ז"ל...
ע. התשבי כתב:שפל ברך כתב:אם הם לא בגובה של בניני התאומים ז"ל...
לפי הסיפור הם היו על הר גבוה, ובמילא יתכן שעקפו בהרבה את התאומים...
אפרקסתא דעניא כתב:כמדומני שיהושע מונדשיין ז"ל עשה מהסיפור הזה קציצות...
רציני כתב:וכן יש להקשות דומה על הגמרא בתמיד לב, א.
השעות המסוכנות לחשיפה לקרינה על-סגולה הן השעות שבהן השמש נמצאת ברום השמיים, ואז הקרינה המגיעה לכדור הארץ היא הכי חזקה, משום שהמרחק שעוברות הקרניים באטמוספרה הוא הקצר ביותר ופחות קרינה נבלעת. השעות האלה הן בין עשר בבוקר לארבע אחר הצהריים.
רציני כתב:תלמוד בבלי מסכת תמיד דף לב עמוד א
ואלא חמה באמצע רקיע מ"ט אין הכל מסתכלין בה? משום דקאי להדיא, ולא כסי ליה מידי.
ועיין בפירוש הרא"ש וז"ל, אבל כשעומד בין מזרח למערב הרים וגבעות מפסיקין בינו וביננו ומכהה אור החמה. עכ"ל.
וכן ברבינו גרשום וז"ל, אבל במזרח ובמערב מתכסה בקצת גובהה של ארץ ויש כח בעין לראותה. עכ"ל.
ואותה שאלה כמו לעיל אם רואים את השמש ולא רואים שום דבר שמכסה.
רציני כתב:תלמוד בבלי מסכת תמיד דף לב עמוד א
ואלא חמה באמצע רקיע מ"ט אין הכל מסתכלין בה? משום דקאי להדיא, ולא כסי ליה מידי.
ועיין בפירוש הרא"ש וז"ל, אבל כשעומד בין מזרח למערב הרים וגבעות מפסיקין בינו וביננו ומכהה אור החמה. עכ"ל.
וכן ברבינו גרשום וז"ל, אבל במזרח ובמערב מתכסה בקצת גובהה של ארץ ויש כח בעין לראותה. עכ"ל.
אפשרות הנוספת היא שמדובר על בליעת הקרנים המתפזרות, כלומר הקרינה הלא ישירה, ע"י הארץ וההרים. וזה כבר דבר שאפשר לומר שאליו התכוונה הגמרא והוא גם מתאים לפירושי הראשונים. אבל איני יודע אם בליעה זו משמעותית כהסבר.
גבול ים כתב:זכורני שלפני כעשרים וחמש שנה פורסם ע"י מאן דהוא שסיפור זה מופרך ומזוייף מתוכו, וכמדומני שהלה פשפש ולא מצא שום הר באותו מקום...
ע. התשבי כתב:אפרקסתא דעניא כתב:כמדומני שיהושע מונדשיין ז"ל עשה מהסיפור הזה קציצות...
תוכל להביא מקור? דומני שהנ"ל נשמט מעיסוק (בגלוי לפחות) במה שסיפרו אדמו"רי חב"ד עצמם.
ע. התשבי כתב:אתה בטוח שהיום היא"צ? אאל"ט באיזה טוקבק לפני 10 שנה הוזכר שמפקפקים בזה...
גבול ים כתב:סתם כך, ה'גאונות' מהגמרא שבסיפור, מביאה לידי גיחוך, בס"ה מוזכר בגמרא שבחצות החמה בראש כל אדם ולאחר מכאן היא נוטה מערבה, וזה ידע רק הרה"ק בעה"ת מכח הגמרא !
רציני כתב:תלמוד בבלי מסכת תמיד דף לב עמוד א
ואלא חמה באמצע רקיע מ"ט אין הכל מסתכלין בה? משום דקאי להדיא, ולא כסי ליה מידי.
ועיין בפירוש הרא"ש וז"ל, אבל כשעומד בין מזרח למערב הרים וגבעות מפסיקין בינו וביננו ומכהה אור החמה. עכ"ל.
וכן ברבינו גרשום וז"ל, אבל במזרח ובמערב מתכסה בקצת גובהה של ארץ ויש כח בעין לראותה. עכ"ל.
ואותה שאלה כמו לעיל אם רואים את השמש ולא רואים שום דבר שמכסה.
לאטמוספרה של כדור הארץ השפעה גדולה על שבירת האור הנכנס אליה, מה שגורם בין השאר לכך שעצמים שמימיים נראים בשמים במיקום שונה ממיקומם האמיתי.
ניתן לקרוא מאמר מדעי על זה כאן:
http://astroclub.tau.ac.il/astropedia/ש ... _כדור_הארץ
באזורים צפוניים יותר בכדור הארץ (כמו רוסיה) השמש נמצאת בזווית מאוד חדה בשמים, דבר שמגביר עוד יותר אפקט זה (היות וקרני השמש צריכות לעבור דרך יותר אטמוספירה).
הימצאותם של עצים באזור מסוים באופק יכולה להשפיע על האטמוספירה שמעליהם - הטמפרטורות שם נמוכות יחסית, הלחות גבוהה, ריכוז החמצן באוויר גבוה וריכוז הפד"ח נמוך ועוד ועוד.
מתוך המאמר הנ"ל:
"זווית שבירת האור באטמוספרה תלויה בפרמטרים מטאורולוגים כגון הטמפרטורה, לחץ האוויר והלחות".
כפי המשתמע מהסיפור היה מדובר בסוג של שעון שמש מדויק ביותר, וככה"נ הבעיה הייתה שכאשר השמש חלפה באזור מסוים בשמים מיקומה היה נראה שונה במעט, ושיבש במקצת את השעה בשעון השמש.
מאוד ייתכן שהעצים לא הסתירו ישירות את קרני השמש (דבר שהיה ניכר בעין), אלא פשוט שיבשו את מיקומה האמיתי.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים