מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 11, 2017 2:35 pm

[נקודה נוספת חשובה: דיברנו על מוסר. אבל לא תמיד צריכים להגדיר זאת כמוסר. יש גם לימוד דברי תורה שבאגדה לא למטרת מוסר אלא כדברי תורה. כמו שיש שמעתתא יש אגדתא. וכמובן שהדבר משיק מאד למוסר ולתיקון האדם, אבל יש כר נרחב לעיסוק הזה כשלעצמו. ובדברי ר' משה זצ"ל, היו פעמים שלא ירד כלל ליישום המעשי, והיו שיעורים שנטו בכיוון המוסרי יותר].


אכן. ובזה בד"כ לא עסקו בישיבות, וגם היום לא.

עריכה - קדמני הרב נשר - כנראה תלמידו של הגר"מ - בדברי טעם.
(רק פשיטא ופשיטא שאין בזה שום חסרון ולא הבנתי למה הדגיש זאת)
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ד' ינואר 11, 2017 2:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 11, 2017 2:40 pm

על פי צוואתו של רבינו זצ%27%27ל.png
על פי צוואתו של רבינו זצ%27%27ל.png (109.13 KiB) נצפה 12143 פעמים

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 2:52 pm

נשר כתב:הרב אריך היקר!
אני הקטן הכרתי היטב את ר משה שפירא, הטרחתי עצמי לשמוע אותו ואני לא ניזון משמועות ואגדות.
ר' משה שפירא לא אמר מוסר!
אם הדברים שאמר חיזקו אותך ורוממו אותך, זה לא אומר שזה שייך לדרך המוסר.
ר' משה עסק באמונה, בקבלה, בעומק המונח בדברי חז"ל, בדרכי הבורא. ולכתימצי לומר, בעל מחשבה. אבל הוא לא שייך לבעלי המוסר.
אני לא מבין למה זה כשלעצמו חסרון, רמב"ן על התורה זה מוסר? דעת תבונות זה מוסר? ספר משלי זה מוסר? ברור שיש דברים העוררים את האדם אבל אין להם שייכות לבעלי המוסר, וכשנלחמו שבמוסר לא נלחמו בשלמה המלך שכתב את משלי!
ר' ירוחם היה שייך בהחלט לבעלי המוסר, והרב דסלר גם. ר' משה לא אמר מוסר.
הוא היה מצטט את ר' ירוחם כמו שהוא ציטט הרבה גדולי הדורות כי בכל מקום יש מה למצוא, לא הלך בדרכם.
והראיה הגדולה ביותר, שאם בדברי ר' משה היה מוסר, לא היו נמשכים אחריו כל מיני....


ראשית לא זכיתי להבין עומק ההבדל בין ספרי ר' ירוחם שנחשבים בעיניך מוסר, ובין 'רעה אמונה' שלא נחשב מוסר. גם הזכרתי את מהרי"ל בלוך ובניו, ואשמח אם תסביר לי מה מגדיר אותם ל"בעלי המוסר" ואותו לא. ושוב, לא אמרתי שכל מה שר' משה אמר זה מוסר, אבל אם שמענו אותו לפני ימים נוראים, בהחלט היה שם מוסר. כשדיבר על ספרם של בינוניים אוהו היה מוסר.

חוץ מזה, מנין הבטחון שלך? לא ראינו אינה ראיה.
אתה שמעת שיעור מסויים ואני שמעתי שיעור אחר. (אולי היית במקרה בשיעור שאני הייתי, ואם כן, היית אפוא בשיעור אחר)
אני שמעתי שיעורים על משלי עם הגר"א. מטבע הדברים שיעור על משלי הוא שיעור בנטייה מוסרית ומעלה.

הנה מבחר משפטים מתוך הרבה:
"דברנו שעבודת המידות לעשות עצמו לפועל ולא לנפעל"
המידות הן הבסיס של כל החורבנות שישנן בעולם. כל ההריסות והקלקולים שיש בעולם שרשם במידות.
"כל הבריאה כולה תלויה במשקולת – מתקלא. אם לא שוקלים, המידות פועלות וענינן של המידות הוא להחריב. טבע של המידות שכל מידה ומידה מתפשטת בלי גבול עד הקצה שיכולה להגיע".
.

דנני
הודעות: 160
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי דנני » ד' ינואר 11, 2017 2:54 pm

מעט דבש כתב:
על פי צוואתו של רבינו זצ%27%27ל.png

בעל דבר, תוכיח !!!

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מוישי » ד' ינואר 11, 2017 2:57 pm

דנני כתב:
מעט דבש כתב:
על פי צוואתו של רבינו זצ%27%27ל.png

בעל דבר, תוכיח !!!

ג התקבל היום במייל של ישיבת פתחי עולם. וכך אמר לי ת"ח נאמן שהיה בניחום אבלים שכך אמרו בניו והרבנית

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 11, 2017 2:59 pm

אריך, מהר"ל זה מוסר?
ואפשר למצוא שם פי קטעים אלף "מוסריים" ממה שהזכרת.

טוב נראה לי שדיון בדבר כ"כ פשוט אין בו טעם.


כמדומני שלמעלה באשכול הזכירו שר' משה עצמו אמר ששיחותיו אינם תחליף למוסר.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 3:15 pm

גם אצל ר' ירוחם ושאר 'בעלי המוסר', ואפילו אצל ר' חצק'ל ור' אל'ה לא היו שיחותיהם תחליף לסדר מוסר. לא זהו הנושא.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 11, 2017 3:17 pm

אני גם חושב שאין פה מקום לויכוח. אבל חשוב לי להוכיח את זה,
כי זה הגיע למקום שמחפשים בדברים מוסר ויש לזה צליל של התנצלות, כלפי אותם האומרים לא הצלחנו להתחזק מדבריו, או הוא לא אורמ מה למעשה וכו'.

לכן חשוב מאד לדעת, שר' משה שפירא, ור' ישראל אליהו וינטרוב ור יצחק הוטנר ולהבחל"ח ר' יונתן דייויד, הם לא בעלי מוסר,

וכמו שכשר' חזקיהו יוסף שרייבר כותב על הדגים זה לא הופך אותו למורה הוראה, כך הערה מוסרית לא הופכת את ר' משה שפירא לבעל מוסר.

כשתצליח להגדיר לעצמך היטב מה חידשה תנועת המוסר לא תמצא שם שופ דבר שיש אצל ר' משה.
בכתבי האריז"ל גם כתוב על מידות, אז זה ספר מוסר?
אדרבה, הדוגמאות שהבאת מוכיחות שהוא דיבר באופן כללי על עבודת המידות, וכי היה לך הו"א שהוא לא מכיר את עבודת המידות? בודאי שהוא הכיר ואף עבד על מידותיו, כמו שכולנו ראינו, אבל דרכו לא היתה דרכו של ר' ירוחם.
ויותר נכון, ר' משה חידש מהלך, היתה ל יחודיות, היה לו סגנון, שם אין מוסר.
יש גם ראשי ישיבות שיכולים להגיד מוסר והם לא נהיים בעלי מוסר, ור' משה אפילו מדי פעם לא היה אומר מוסר.

נדמה לי שכבר ציינתי פעם משפט של הרב הוטנר, לאחד ששאל למה לא מדברים על יראת שמים בבית מדרשו, וענה לו הרב הוטנר במכתב, אם אצלך היראת שמים מגיעה רק מדיבורים על גן עדן וגיהנם לא אליך הדברים אמורים ועל זה נאמר מצטמק ויפה לו".

ברור כמובן שלא היתה לו כל ביקורת על בעלי מוסר, והוא היה מרבה להביא את דברי ר' ישראל סלנטר ומבאר אותם. אבל לא בדרך של מוסר זאגער.

לנסות לדחוף אותו לעולמם של בעלי המוסר, זוהי הרחבה של עולם המוסר שעולם המוסר מתנגד לה, ומיעוט דמותו של ר' משה שתלמידיו מתנגדים לה.



כעת ראיתי שהוספת שדברי ר' יחזקאל לא היו תחליף למוסר, אבל הם בהחלט היו כולם - הדרכה ללימוד המוסר.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' ינואר 11, 2017 3:23 pm

אני לא שמעתי את רבי משה, אולי פעמים בודדות לפני כעשרים ושש שנה כשהיה סגור ומסוגר ומצומצם, עם המון גאוות יחידת עילית, ולכן איני יכול להפריך מה שכתב הרב אריך בנוגע לשיחות שהן כן מוסר.
אבל כן שמעתי מוסר, וכן למדתי רבי ירוחם ומוהרי"ל בלוך, ולהתחיל להפריד בין האבחנות למה דברי רבי משה לא מוסר כרבי ירוחם ומהרי"ל בלוך והרב דסלר, זה לדידי כמו לנסות להוכיח או להסביר לעיוור מלידה את ההבדל בין צבע ירוק לצבע אדום.

אני כותב בהסתייגות שיתכן והיו רמות של שיעורים שלו בהמשך השנים שכן אמר מוסר, ועל זה ודאי לא היה הרב שך אומר שזה שינוי מדרך הישיבות.
אבל את מה שאמר הרב שך בשעתו על רבי משה, כנראה שהיה עדיין סגור רק על מהר"ל וכדו' (צריך לברר באיזה שנים זה היה אם רצונינו לדייק), את זה אני מבין היטב מאוד. ומי שלא מבין ההבדל או שלא מבין מוסר או שלא מבין דברי רבי משה. רבי משה בעצמו ודאי לא היה נותן לו להכנס לשיעורו...
בקצרה: הרב שך מובן מאוד (בנוגע למוסר, בלי להוריד מאומה ממעלת רבי משה כמובן).

ויצויין אגב כי גם על רבי שמשון פינקוס התבטא הרב שך שהוא שינוי מהדרך המקובלת, ומאותו טעם. גם הוא לא מוסר המקובל בישיבות, אפילו שיצא ממנו הרבה יותר חיזוק והתעוררות למעשה ממה שיצא מרבי משה בדרך כלל. וגם הוא הגיע נרעש לרב שך שהסביר לו.
לא מדובר כאן על "לצאת נגד" של הרב שך כפי שאפשר לטעות מעצם העלאת הדברים בכתב לפני הרבים... מדובר על ביטוי פנימי מפה לאוזן בלחש, שנודע לנוגע בדבר ברמז או בסוד, ולא היה שום דבר פומבי או ציבורי.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 11, 2017 3:24 pm

נשר כתב:כשתצליח להגדיר לעצמך היטב מה חידשה תנועת המוסר לא תמצא שם שופ דבר שיש אצל ר' משה.
בכתבי האריז"ל גם כתוב על מידות, אז זה ספר מוסר?
אדרבה, הדוגמאות שהבאת מוכיחות שהוא דיבר באופן כללי על עבודת המידות, וכי היה לך הו"א שהוא לא מכיר את עבודת המידות? בודאי שהוא הכיר ואף עבד על מידותיו, כמו שכולנו ראינו, אבל דרכו לא היתה דרכו של ר' ירוחם.
ויותר נכון, ר' משה חידש מהלך, היתה ל יחודיות, היה לו סגנון, שם אין מוסר.
יש גם ראשי ישיבות שיכולים להגיד מוסר והם לא נהיים בעלי מוסר, ור' משה אפילו מדי פעם לא היה אומר מוסר.

ברור כמובן שלא היתה לו כל ביקורת על בעלי מוסר, והוא היה מרבה להביא את דברי ר' ישראל סלנטר ומבאר אותם. אבל לא בדרך של מוסר זאגער.

לנסות לדחוף אותו לעולמם של בעלי המוסר, זוהי הרחבה של עולם המוסר שעולם המוסר מתנגד לה, ומיעוט דמותו של ר' משה שתלמידיו מתנגדים לה.

רק הערה קטנה: "מוסר" ו"תנועת המוסר" (או "עולם המוסר") לאו היינו הך. ספרי מוסר קיימים כמובן מימי הראשונים ואילך, ואילו תנועת המוסר קיימת רק כמאה חמישים שנה.
כך שאפשר לומר מוסר וללמד מוסר גם בלי להיות קשור או תלוי בתנועת המוסר.
אני מעיר על כך באופן כללי, בלי קשר לנשוא האשכול שלא זכיתי להכירו.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' ינואר 11, 2017 3:26 pm

בעקבות דבריי על דברי הגר"ש שיף שליט"א, היו המון תגובות לכיוונים שונים. אני לכשעצמי בכמה דברים פקפקתי האם הדברים מדויקים ואף העליתי זאת בפני הרב שליט"א.
אך זאת אומר, מדובר בת"ח מהשורה הראשונה של זקני ראשי הישיבות בדורנו, למדן עצום. אמנם כבר עבר את גיל גבורות אך נראה צלול לחלוטין, מציין תאריכים ושמות בדקדקנות, ומאד משתדל להיות מדויק. (למשל כשחזר על כך שתמיד הלך לבד לגרי"ז ור' משה לא הלך, הקשיתי עליו מהידוע, ואז השיב שבשנים שהלך וזה היה בשנות הי' גם המאחרות תמיד הלך לבד . אבל לאחר מחשבה הוסיף אולי ממש לפני הפטירה של הגרי"ז הלך, ועל זה אני לא יכול להגיד בודאות שלא, כי לא ראיתי).

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 3:29 pm

לא נראה שיש בינינו ויכוח.
הכל החל בשאלה אודות מסירת שיחות בישיבה.
ובזאת באתי לומר, שהשיחות שבישיבות טרם השואה, רוב המשגיחים לא נתנו מוסר. אלא אדרבה, באו להשלים את המוסר שכבר היה בסדר מוסר.
למיעוט לימודי בר' ירוחם, נראה לי שדבריו בשיחות הכלליות ממש לא היו מוסר אלא העמקה בנושאי התורה, האבות, המשכן, בלא התייחסות למה שיוצא מזה.
ואני שוב מסייג שיש סוגים שונים של שיעורים שמסר ר' משה.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 3:34 pm

באמת, איני יודע מה הוא מוסר, לכשתאמר שזה בעל מוסר וזה לא.

מוסר הוא ידיעת גנות העבירות וההפסד והאבדון שבהם, כל' רבינו יונה, אז למה לימוד מהר"ל על הגנות שבלשון הרע לא נקרא מוסר?

ישנה טענה שנשמעת כלפי דיבורים אלה שאין להם השפעה מעשית. ובאמת שאין זו אמת כלל, וכל דבריו נשאו פרי בלבות השומעים.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 11, 2017 3:36 pm

וכשנלחמו בישיבות להכניס מוסר והיו שהתנגדו כידוע, התנגדו לרבנו יונה?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' ינואר 11, 2017 3:37 pm

הרב אריך, נכון שאין הדגש בחכמה ומוסר, ובדעת חכמה ומוסר ל"מה שיוצא". אבל כולו חינוך. לא מדע. זה ההבדל על קצה המזלג. יותר נכון קצה המחט.

לא מדובר מה בעל השפעה מעשית פחות או יותר, לא זה הנידון.
אמרת שבאמת אינך יודע מהו מוסר. אמרת הכל. וכך רצתה ההשגחה שבני תורה בשנות תש"ע (ולפני ואחרי) כבר לא ידעו מהו מוסר.

ואין שום שייכות בין המוסר שהיה מקובל בישיבות לבין שיעורי רבי משה. להביאו למשרת משגיח בישיבה זה להגדרת הרב שך בכלל שינוי מסורת, מובן מאוד. (ולא יכול להיות לזה הסבר בימינו כשכבר נפרד הדור והישיבות מכל המסורת של המוסר לגמרי)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 11, 2017 3:40 pm

אריך כתב:באמת, איני יודע מה הוא מוסר, לכשתאמר שזה בעל מוסר וזה לא.

מוסר הוא ידיעת גנות העבירות וההפסד והאבדון שבהם, כל' רבינו יונה, אז למה לימוד מהר"ל על הגנות שבלשון הרע לא נקרא מוסר?

ישנה טענה שנשמעת כלפי דיבורים אלה שאין להם השפעה מעשית. ובאמת שאין זו אמת כלל, וכל דבריו נשאו פרי בלבות השומעים.

למה אתה מדבר על טענות. מי הזכיר טענות.
גם חסידות נושאת פרי לירא"ש. ואעפ"כ חסידות היא לא מוסר.
ר' משה במאמריו/שיחותיו/שמועסיו, ה"קנאק" לא היה המוסר אלא "למוד אגדה". היה בהם גם חידושים הלכתיים ואעפ"כ הם לא היו שיעור כללי, וכנראה היה בהם גם מדברי בעה"ת ואעפ"כ לא היו חסידות.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 3:44 pm

מאיר סובל כתב:הרב אריך, נכון שאין הדגש בחכמה ומוסר, ובדעת חכמה ומוסר ל"מה שיוצא". אבל כולו חינוך. לא מדע. זה ההבדל על קצה המזלג. יותר נכון קצה המחט.

לא מדובר מה בעל השפעה מעשית פחות או יותר, לא זה הנידון.
אמרת שבאמת אינך יודע מהו מוסר. אמרת הכל. וכך רצתה ההשגחה שבני תורה בשנות תש"ע (ולפני ואחרי) כבר לא ידעו מהו מוסר.

ואין שום שייכות בין המוסר שהיה מקובל בישיבות לבין שיעורי רבי משה. להביאו למשרת משגיח בישיבה זה להגדרת הרב שך בכלל שינוי מסורת, מובן מאוד. (ולא יכול להיות לזה הסבר בימינו כשכבר נפרד הדור והישיבות מכל המסורת של המוסר לגמרי)


נכון שהתחלתי שאיני יודע מה זה מוסר, אבל המשכתי שרבינו יונה מסביר לנו מה זה.
מכל מקום, אני מבין שא"א להעמיד את ר' משה במשרת משגיח בישיבה, לא משום השיחות, שבזה על משמרתי אעמודה שהוא יכול לדבר באופן שאינו שונה מהותית מר' ירוחם ומהרי"ל בלוך, אלא שלמשגיח יש עוד עבודות, ולזה אכן צריך מישהו אחר.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 3:45 pm

נשר כתב:
אריך כתב:באמת, איני יודע מה הוא מוסר, לכשתאמר שזה בעל מוסר וזה לא.

מוסר הוא ידיעת גנות העבירות וההפסד והאבדון שבהם, כל' רבינו יונה, אז למה לימוד מהר"ל על הגנות שבלשון הרע לא נקרא מוסר?

ישנה טענה שנשמעת כלפי דיבורים אלה שאין להם השפעה מעשית. ובאמת שאין זו אמת כלל, וכל דבריו נשאו פרי בלבות השומעים.

וכשנלחמו בישיבות להכניס מוסר והיו שהתנגדו כידוע, התנגדו לרבנו יונה?


התנגדו להפיכת הקטע הזה ברבינו יונה לעיסוק מרכזי מאד.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 11, 2017 3:50 pm

אריך כתב:
מאיר סובל כתב:הרב אריך, נכון שאין הדגש בחכמה ומוסר, ובדעת חכמה ומוסר ל"מה שיוצא". אבל כולו חינוך. לא מדע. זה ההבדל על קצה המזלג. יותר נכון קצה המחט.

לא מדובר מה בעל השפעה מעשית פחות או יותר, לא זה הנידון.
אמרת שבאמת אינך יודע מהו מוסר. אמרת הכל. וכך רצתה ההשגחה שבני תורה בשנות תש"ע (ולפני ואחרי) כבר לא ידעו מהו מוסר.

ואין שום שייכות בין המוסר שהיה מקובל בישיבות לבין שיעורי רבי משה. להביאו למשרת משגיח בישיבה זה להגדרת הרב שך בכלל שינוי מסורת, מובן מאוד. (ולא יכול להיות לזה הסבר בימינו כשכבר נפרד הדור והישיבות מכל המסורת של המוסר לגמרי)


נכון שהתחלתי שאיני יודע מה זה מוסר, אבל המשכתי שרבינו יונה מסביר לנו מה זה.
מכל מקום, אני מבין שא"א להעמיד את ר' משה במשרת משגיח בישיבה, לא משום השיחות, שבזה על משמרתי אעמודה שהוא יכול לדבר באופן שאינו שונה מהותית מר' ירוחם ומהרי"ל בלוך, אלא שלמשגיח יש עוד עבודות, ולזה אכן צריך מישהו אחר.

"יכול" שפיר קאמרת. ומי יכול לחלוק בדבר זה, הלא הוא הי' ריזיקער בעל כשרון. ופשיטא ש"יכל" לדבר גם כמו ר' חצק'ל.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 3:57 pm

אין טעם בהמשך הויכוח שאין בו נפקותא כ"כ.

רק זו נקודה שחשוב שהיא עלתה: ישנה טענה ששמעתי כמה פעמים ש'מחשבה' היא מופשטת ומנותקת מהחיים המעשיים. ולזאת באתי להזים את הדבר [עכ"פ ביחס לדבריו של ר' משה].

זה כמובן נכון גם על חסידות, רק ששם אף אחד לא טוען שזה לא משפיע למעשה, ולגבי מחשבה אנשים כן טוענים זאת.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 11, 2017 3:59 pm

כל התורה כולה שייכת לחלק של ללמוד על מנת לקיים כמו שהאריך בזה רבות רבנו זצ"ל ובאותו סגנון ממש תמצא אצל הגרי"א וינטרוב ועוד. ופשוט.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 11, 2017 4:02 pm

דוקא רבינו אמר: "יש הרבה דברי תורה שה'על מנת לעשות' שלהם הם הגילוי של הד"ת בעצמם".

ובדיוק מדבריך באתי להפקיע, שאין זה מדין שכל התורה יש בה ע"מ לקיים, וגם יש פיגול בחצי מתיר יש בו ע"מ לקיים. אלא שדבריו שינו להדיא את הלבבות. ובנו אנשים.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 11, 2017 4:16 pm

כשאדם לומד כוונות הרש"ש ומכוון בתפילתו, האם הלימוד נשא פרי? בוודאי. האם כל התפילה נראית אחרת? כן. האם זה לימוד מוסר? לא.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 4:43 pm

איך כתב בצוואה לאסור הפצת דברי תורתו, וכי על ווארט שאני שומע ממנו יש לו בעלות למנוע אותו ממני? ואפילו אם כתב ספרים אין לו בעלות, וכידוע משו"ת חת"ס [כמדומה הובא פת"ש חו"מ סי' קנו].
ועוד אם הטעם משום שחושש שלא יחזרו עליו כדבעי, א"כ ודאי אין לו בעלות כי אם אני אומר מה שהוא לא אומר, א"כ אי"ז שלו, ואני סתם משקר בזה שאני תולה אותו בשמו, אבל א"א לומר שיש איסור מצד שהוא דברי תורתו.
למשל אם אומר עכשיו ר' משה אמר לי שקליפת המן שורשו בקליפת שמחזאי, והוא לא אמר לי, אז יש בזה איסור מצד הצוואה?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 4:45 pm

שמעתי פעם מעשה נאה מהגר אליעזר פלצינסקי, ויש בו להשליך גם אור על ר' משה כלפי חכמי דורו, אולי שמעתי מאחד מנכדיו,
וזה הולך בערך כך, הוא אמר שהוא שימש את החזו"א ואת הגרי"ז הרבה, [כמדומה שכך כותב גם בהקדמה לאחד מספריו], והוא בכללות אחז יותר מהחזו"א בכל, אבל אמר אבחנה יפה, שכאשר הוא ישב אצל החזו"א הוא הרגיש שהוא יכול להגיע לשם, רק אם יתאמץ קצת יותר, ואם יתמיד קצת יותר, ואם יכנס לעובי הקורה קצת יותר הוא יגיע.
אבל כשישב אצל הגרי"ז הוא הרגיש שלא יעזור כלום הוא לעולם לא יגיע לשם, זה ענין אחר, ומילתא באפי נפשה.
[כלו' אי"ז שייך לגוף ההערכה וכו', שבזה החזו"א יכול להיות אחז במקום גבוה יותר, אבל על הדרך והסגנון].

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי ידידיה » ד' ינואר 11, 2017 5:44 pm

אני זכיתי להיות משומעי השיעור באור שמח בערך בשנות מז- מט
בתוך התקופה הנ"ל התהלכו שמועות על טענות של מרן הרב שך זצל עליו (אביו ר' מאיר זצל היה מקורב למרן מאד, והשתדל לא להחסיר שיעור כללי בשו"א)

ואכן, בשלב מסויים החל ר"מ זצל לסיים שיעורו באיזה מילה "למעיישה", להרגשתי והגרשת חבירי אז זה היה מאד בלתי טבעי ולא התחבר למהלך השיעור כלל (אף שהלמעיישה היה בעניינו של הדבר שבו עסק השיעור).
ואז היה לנו פשוט שזה בא לבקשת מרן, או כמענה לטענותיו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי ברזילי » ד' ינואר 11, 2017 6:31 pm

אין זה נכון לקלקל את האשכול הזה המיועד לזכרו של הרב, בויכוחים על ענין צדדי שעלה כאן בדרך אגב, ולכן אף שאענה למגיבים הקוראים האחרים מוזמנים להתעלם מכל הענין.
ידידיה כתב:
ברזילי כתב:
תוכן כתב:אדם אחד נהרג ישירות מהסקאדים והוא היה מחלל שבת מפורסם שהיה מציק לתושבי בני ברק.
יש לתמוה איך ניתן להמציא אגדות על אירוע לאומי שהיה בימי חיינו אנו, וקשה מדברי הראשונים ז"ל כידוע, וצ"ע.

(במלחמת המפרץ נהרגו שלשה אנשים מפגיעת טיל. עוזיאל פרימן תושב קרית ביאליק, איתן גרונדלנד תושב רמת חן, ושרה משעלי משכונת התקווה. יש להניח שלפחות אחד מהם היה מחלל שבת, כמו רוב תושבי ישראל, אבל מי מהם הוא אותו מציק מפורסם לתושבי בני ברק? בנוסף היו (בערך) שלשה-עשר מקרי חנק כתוצאה משימוש לא תקין במסכה, ועוד כמה עשרות אנשים שהוכרו כנפגעי פעולות איבה כי לקו בליבם בשהותם בחדר האטום וכדומה. כל זה מתועד באתר נפגעי פעולות איבה, עם פרטים מלאים על כל אחד ואחד מן האנשים)

20 שנה למלחמת המפרץ
בעוד יומיים ימלאו 20 שנה למותו של איתן גרונדלנד, ההרוג היחיד מטילים במלחמת המפרץ הראשונה. דווקא העובדה הזו, הופכת את אלמנתו, אביבה, לבודדה עוד יותר. בשיחה עם ציון נאנוס היא מספרת על הקושי להתמודד עם האובדן, לבד
http://mobile.mako.co.il/news-channel2/ ... d21004.htm
כבר הזכרתי שמות שלשה הרוגים, גרונדלנד, פרימן ומשעלי, כך שאין זה נכון שאיתן גרונדלנד הוא ההרוג היחיד. כעת מצאתי עוד הרוג אחד - דוד שרעבי, שנפצע מטיל ומת שנתיים לאחר מכן מפצעיו (שמתועד באתר ההוא בטעות על פי תאריך פטירתו, שנתיים לאחר המלחמה). למי שעדיין עוסק בחשבונאות שמים מן הסוג שנזכר לעיל, אציין שעל פי תמונתו נראה שדוד שרעבי הי"ד היה יהודי יר"ש.

תוכן כתב:וההוכחה שלך שזה סיפור לא אמיתי, זה בגלל שבאתרים ההם לא הביאו שהנ"ל היה מחלל שבת להכעיס? או שבגלל שמדובר בשלשה אנשים, אז זה כבר פחות משמעותי. בכל מקרה, כך שמעתי את הסיפור, ואולי הוא באמת צמח קרנים וזנב. אני לא יודע.

אבל יש להתייחס למה שרמזת, והוא הקושיא מדברי הראשונים. וכוונתך כמובן, לדברי הכוזרי. אלא שאתה בעצמך ההוכחה לדברי הכוזרי. כי אכן אתה צודק שהבאתי סיפור לא מדויק, ויכול להיות שהוא סתם מפונטז. אבל הנה ברגע שהבאתי סיפור זה, שלפת חרבך מנרתיקה, וקטלת את הסיפור ללא רחם. הא לך הוכחה חד משמעית, שהמצאות אינן מחזיקות מעמד.
כמו שכתבתי לעיל, אין שום חידוש בזה שמתוך ארבעה הרוגים יש אחד שאינו שומר שבת, ומן הסתם יותר מאחד מהם היה כזה, כמו רוב היהודים בארצנו. כדי להפוך את המעשיה לסיפור מופת של השגחה פרטית היה צריך להוסיף שאותו הרוג היה איזה בעל-עברה מפורסם ומיוחד במינו, וגם מציק לתושבי בני ברק. ובכן, הן גרונדלנד ז"ל והן שאר ההרוגים, לא חיו בקרבת ב"ב בכלל (ואצלי עכ"פ לא מפורסם שהוא היה מציק באיזו שהיא צורה, אף שגרתי אז בב"ב). לכן אני מוכן לנחש שהסיפור על הצקותיו כביכול לתושבי בני ברק מצוץ מן האצבע, אבל אם יש איזו שהיא ראיה לנכונות הסיפור אחזור בי תכף ומיד.

תוכן כתב:אבל יש להתייחס למה שרמזת, והוא הקושיא מדברי הראשונים. וכוונתך כמובן, לדברי הכוזרי. אלא שאתה בעצמך ההוכחה לדברי הכוזרי. כי אכן אתה צודק שהבאתי סיפור לא מדויק, ויכול להיות שהוא סתם מפונטז. אבל הנה ברגע שהבאתי סיפור זה, שלפת חרבך מנרתיקה, וקטלת את הסיפור ללא רחם. הא לך הוכחה חד משמעית, שהמצאות אינן מחזיקות מעמד.
לצערי, יש להניח שהסיפור "הידוע" הזה ימשיך להיות מסופר (אגב, מצאתי לו כבר כמה גירסאות באינטרנט), ואף אחד לא יתרגש מביקורת של איזה שמנדריק בפורום אוצה"ח. לכן הקושיה יותר טובה מן התשובה.

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

ץRe: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי ידידיה » ד' ינואר 11, 2017 7:17 pm

צדקת, מעולם לא היה המשפט
"ואין כאן המקום" רלוונטי יותר.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי שיר ורננים » ד' ינואר 11, 2017 8:18 pm

לעומקו של דבר כתב:
אריך כתב:באמת, איני יודע מה הוא מוסר, לכשתאמר שזה בעל מוסר וזה לא.

מוסר הוא ידיעת גנות העבירות וההפסד והאבדון שבהם, כל' רבינו יונה, אז למה לימוד מהר"ל על הגנות שבלשון הרע לא נקרא מוסר?

ישנה טענה שנשמעת כלפי דיבורים אלה שאין להם השפעה מעשית. ובאמת שאין זו אמת כלל, וכל דבריו נשאו פרי בלבות השומעים.

למה אתה מדבר על טענות. מי הזכיר טענות.
גם חסידות נושאת פרי לירא"ש. ואעפ"כ חסידות היא לא מוסר.
ר' משה במאמריו/שיחותיו/שמועסיו, ה"קנאק" לא היה המוסר אלא "למוד אגדה". היה בהם גם חידושים הלכתיים ואעפ"כ הם לא היו שיעור כללי, וכנראה היה בהם גם מדברי בעה"ת ואעפ"כ לא היו חסידות.

יקירי הרב עושל"ד.
אני שמח ליידע שאני אישית שמעתי מזקן חכמי המוסר בדורינו הגר"ד יפה שליט"א שבספרי חסידות כל דף שלישי יש מוסר. אז אמירתך אינה מדוייקת. הרקע לדברים הוא מה ששחתי עמו בנוגע ללימוד ספרי חסידות ושחתי לו שאני הוגה בספה"ק סידורו של שבת. וזה מה שאמר לי.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי תוכן » ד' ינואר 11, 2017 8:29 pm

ברזילי כתב:
תוכן כתב:אבל יש להתייחס למה שרמזת, והוא הקושיא מדברי הראשונים. וכוונתך כמובן, לדברי הכוזרי. אלא שאתה בעצמך ההוכחה לדברי הכוזרי. כי אכן אתה צודק שהבאתי סיפור לא מדויק, ויכול להיות שהוא סתם מפונטז. אבל הנה ברגע שהבאתי סיפור זה, שלפת חרבך מנרתיקה, וקטלת את הסיפור ללא רחם. הא לך הוכחה חד משמעית, שהמצאות אינן מחזיקות מעמד.
לצערי, יש להניח שהסיפור "הידוע" הזה ימשיך להיות מסופר (אגב, מצאתי לו כבר כמה גירסאות באינטרנט), ואף אחד לא יתרגש מביקורת של איזה שמנדריק בפורום אוצה"ח. לכן הקושיה יותר טובה מן התשובה.[/size]


לדעתי מספיק כמה שמנדריקים כדי להבטיח שהסיפור אף פעם לא יתקבל. ודווקא מפני שעד לפני שלש מאות שנים לא היה אפילו שמנדריק אחד, משום כך הדברים התקבלו. (עכשיו נראה את הר' ברזילי חופר מתחת לאדמה למצוא שמנדריק אחד...)

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 11, 2017 10:38 pm

אחת מהנקודות אותן חידש(כלומר עורר מחדש) רבינו הגרי"ס נ"ע, היתה העיסוק העיוני בחלקי האגדה של התורה, בבחינת "הן יראת ה' היא חכמה". הוא רצה שילמדו את האגדתא ואת הל' דעות ויסודי התורה בשקידה ובעיון כשם שלומדים את חלקי ההלכה, היות שגם הם חלק מן התורה, ובלעדי לימודם המעמיק לא תיתכן ה"שלימות", שהיא-היא משאת נפשה של 'תנועת המוסר' מיסודו של הגרי"ס (וכמבואר הדק היטב ב"תנועת המוסר" להרב דב כ"ץ).
א"כ, גם אם הג"ר משה זצ"ל לא עסק בעיקרו בהטפת מוסר מעשי, כ"א בעיון ובהעמקת האגדתא וכדו', עדיין הוא יכול להשתייך בזאת בשופי לאסכולה של תנועת המוסר, שעניין זה היה בהחלט מיסודותיה ומחידושיה.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' ינואר 11, 2017 10:47 pm

אפשר כתב:איך כתב בצוואה לאסור הפצת דברי תורתו, וכי על ווארט שאני שומע ממנו יש לו בעלות למנוע אותו ממני? ואפילו אם כתב ספרים אין לו בעלות, וכידוע משו"ת חת"ס [כמדומה הובא פת"ש חו"מ סי' קנו].
ועוד אם הטעם משום שחושש שלא יחזרו עליו כדבעי, א"כ ודאי אין לו בעלות כי אם אני אומר מה שהוא לא אומר, א"כ אי"ז שלו, ואני סתם משקר בזה שאני תולה אותו בשמו, אבל א"א לומר שיש איסור מצד שהוא דברי תורתו.
למשל אם אומר עכשיו ר' משה אמר לי שקליפת המן שורשו בקליפת שמחזאי, והוא לא אמר לי, אז יש בזה איסור מצד הצוואה?

לענ"ד אין בעיה בווארטים כל העניין הוא גם כלכלי זכויות למשפחה וגם חוששים שיצאו דברים לא ברמה נאותה כיאה לגאון זה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 11, 2017 11:10 pm

אריך כתב:לא הבנתי מה ציינת.
[אגב שציינת לסיפור שהרב שך סנט בר' משה בתור בחור למה לקח מסילת ישרים ולא שערי תשובה. כמובן שזה אגדה תינוקית, ובלא"ה נמי, מה רע במסילת ישרים בתור מוסר פשוט, וכי הוא לקח דעת תבונות או קל"ח?]

באמת הלא מקובלנו מהגרי"ס נ"ע שאמר להגה"ק ר' נפתלי נ"ע: "כל ספרי מוסר טובים, אבל ספר מסילת ישרים יהיה מנהלך".

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 11, 2017 11:25 pm

אגב הספר מסילת ישרים אכתוב דבר נפלא ששמעתי מר משה זצ"ל.

הספר מסילת ישרים כולל בתוכו ג' שלבים, כלומר ג' מדרגות. צדיק. חסיד. קדוש.

זהירות זריזות ונקיות. הם מעלת הצדיק, הימנעות מעבירות ועשיית מצוות.
פרישות טהרה וחסידות ענוה ויראת חטא. הם מעלת החסיד. הפרישות היא באופו של ל"ת וחסידות באופן של קו"ע. עשיית דברים מתוך רצון אמתי של אוהב שלא מחוייב בדבר.
קדושה. היא המעלה העליונה שגם צרכי גופו הופכילהיות צרכי גבוה.

יצחק הוא עמוד העבודה, ונרמז בשמו ד' מדרגות העבודה י שרים צ דיקים ח סידים ק דושים.

בבריתא של ר פנחס בן יאיר כתוב גם תורה מביאה לידי זהירות. ואילו במסילת ישרים לא מוזכר תורה.

והתשובה היא שהתורה זה לא שלב בדרך העליה כשאר שלבים שכאשר עולים שלב, מתנתקים מהשלב הראשון.

אלא התורה היא המסילה עצמה שדרכה עובר האדם את כל השלבים. האדם מתקדם ע"י המסילה ובתוך המסילה, וכל עלייתו היא עליה במסילה.

לכן נקרא הספר מסילת ישרים, ע"ש התורה שנקראת ספר הישר, החלק הזה הוא לא רק שלב אלא המסילה בעצמה. ע"כ.

כך אני הק' הבנתי דבריו.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 11, 2017 11:48 pm

כשנפטרה בתו של ר' משה, שולמית ע"ה, שברו היה גדול מאד, והגאון ר' יצחק שלמה זילברמן זצ""ל בא לנחמו ואמר לו את דברי הגמ' הידועים על ר' יוחנן שהיה שאיבד את כל ילדיו וכו' ועוד מאמרי חז"ל. ור' משה לא אהב את הצורה של הניחום, לימים כשנהרגה בתו של הגריש"ז בפיגוע, בא ר' משה לנחמו, והנה הוא שומע את ר יצחק שלמה אומר את אותם דבריו באותה טון ובאותו ניגון, אמר לו ר' משה, ניחמתני למפרע!

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' ינואר 11, 2017 11:51 pm

נשר כתב:אגב הספר מסילת ישרים אכתוב דבר נפלא ששמעתי מר משה זצ"ל.

הספר מסילת ישרים כולל בתוכו ג' שלבים, כלומר ג' מדרגות. צדיק. חסיד. קדוש.

זהירות זריזות ונקיות. הם מעלת הצדיק, הימנעות מעבירות ועשיית מצוות.
פרישות טהרה וחסידות ענוה ויראת חטא. הם מעלת החסיד. הפרישות היא באופו של ל"ת וחסידות באופן של קו"ע. עשיית דברים מתוך רצון אמתי של אוהב שלא מחוייב בדבר.
קדושה. היא המעלה העליונה שגם צרכי גופו הופכילהיות צרכי גבוה.

יצחק הוא עמוד העבודה, ונרמז בשמו ד' מדרגות העבודה י שרים צ דיקים ח סידים ק דושים.

בבריתא של ר פנחס בן יאיר כתוב גם תורה מביאה לידי זהירות. ואילו במסילת ישרים לא מוזכר תורה.

והתשובה היא שהתורה זה לא שלב בדרך העליה כשאר שלבים שכאשר עולים שלב, מתנתקים מהשלב הראשון.

אלא התורה היא המסילה עצמה שדרכה עובר האדם את כל השלבים. האדם מתקדם ע"י המסילה ובתוך המסילה, וכל עלייתו היא עליה במסילה.

לכן נקרא הספר מסילת ישרים, ע"ש התורה שנקראת ספר הישר, החלק הזה הוא לא רק שלב אלא המסילה בעצמה. ע"כ.

כך אני הק' הבנתי דבריו.


יסוד הדברים בפחד יצחק מכתבים עי' שם.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מאת הלוי » ד' ינואר 11, 2017 11:57 pm

האם ידוע מה היה יחסו לרב קוק זצ"ל ולמשנתו?
דמחד החשיב עצמו ל"בריסקער" ומאידך התעסק הרבה בדברים שמשיקים למשנתו של הגראי"ה ולבית מדרשו.

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי דודי צח » ה' ינואר 12, 2017 12:39 am

פרי יהושע כתב:
נשר כתב:אגב הספר מסילת ישרים אכתוב דבר נפלא ששמעתי מר משה זצ"ל.

הספר מסילת ישרים כולל בתוכו ג' שלבים, כלומר ג' מדרגות. צדיק. חסיד. קדוש.

זהירות זריזות ונקיות. הם מעלת הצדיק, הימנעות מעבירות ועשיית מצוות.
פרישות טהרה וחסידות ענוה ויראת חטא. הם מעלת החסיד. הפרישות היא באופו של ל"ת וחסידות באופן של קו"ע. עשיית דברים מתוך רצון אמתי של אוהב שלא מחוייב בדבר.
קדושה. היא המעלה העליונה שגם צרכי גופו הופכילהיות צרכי גבוה.

יצחק הוא עמוד העבודה, ונרמז בשמו ד' מדרגות העבודה י שרים צ דיקים ח סידים ק דושים.

בבריתא של ר פנחס בן יאיר כתוב גם תורה מביאה לידי זהירות. ואילו במסילת ישרים לא מוזכר תורה.

והתשובה היא שהתורה זה לא שלב בדרך העליה כשאר שלבים שכאשר עולים שלב, מתנתקים מהשלב הראשון.

אלא התורה היא המסילה עצמה שדרכה עובר האדם את כל השלבים. האדם מתקדם ע"י המסילה ובתוך המסילה, וכל עלייתו היא עליה במסילה.

לכן נקרא הספר מסילת ישרים, ע"ש התורה שנקראת ספר הישר, החלק הזה הוא לא רק שלב אלא המסילה בעצמה. ע"כ.

כך אני הק' הבנתי דבריו.


יסוד הדברים בפחד יצחק מכתבים עי' שם.


הוא היה 'לוקח' גדול מספרים אחרים, ומעבדם כפי דעתו. וכך הוא גם כתב בכמה הסכמות, לכן אין זה נחשב ח"ו גנאי כלפיו.

כידוע הוא לא ציטט הרבה ספרים כדרך רוב הדרשנים.

העיד בפניי היום ת"ח אחד, שנקלע לשיעורו בבית הכנסת 'משכן משה' ברמת שלמה בירושלים, ר' משה האריך בדרוש גדול ויפה, ישב שם יהודי חסידי זקן אחד, ואמר לת"ח הנ"ל כל הווארט שהוא אומר עכשיו - הוא מילה במילה מספר 'עבודת ישראל' להמגיד מקוזניץ. הת"ח ההוא הלך לאוצר הספרים לפתוח את הספר, וירא את הפלא הזה בעיניו.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ה' ינואר 12, 2017 12:42 am

שמעתי שהגאון ר' צבי חשין שליט"א ממיר היה מגיע במשך עשרים שנה לשיעור של ר' משה בליל שישי.

פרדס אליהו
הודעות: 9
הצטרף: ב' ינואר 09, 2017 11:02 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי פרדס אליהו » ה' ינואר 12, 2017 12:44 am

פעמים רבות שמתי לב שגם אצל ר' משה שפירא וגם אצל ר' יונתן דיויד לוקחים מהרב קוק כמו הפחד יצחק שאחז מעצמו תלמידו כידוע באגרות לראי"ה אגרת אחרונה ולא הזכיר את שמו במפורש אלא הכל מבית מדרשו של הגר"א
כמו כן שמתי לב שפעמים רבות מאוד לקח מאור גדליהו שארר


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 448 אורחים