בקצרה, ראשית דרכו במאמרים, בתשס"ז-תשס"ח פירסם מאמרי היסטוריה ב'עלוני ממרא', ובתשס"ט התחיל לפרסם עוד מאמרים אך כולם "בבמות הקשורות לציונות הדתית".לאחר השחרור התחלתי ללמוד ב'כולל' למבחני ההסמכה של הרבנות הראשות לישראל (אותם סיימתי בשנת תשע"א, 2011), ובמקביל התחלתי לעסוק באופן עצמאי בכתיבה ובמחקר בתחום ההיסטוריה, מתוך עניין אישי שגיליתי בתחום זה מאז ומלפנים (יש שיתארו זאת כ"הידבקות בחיידק ההיסטוריה". אך לדידי אפשר שמדובר ב"נטיה מולדת").
מטבע הדברים, תחומי הענין אותם התחלתי לחקור היו במעגלים הקרובים לעולמי ולמשבצת חיי: עולם הרבנות והרבנים. את המאמרים הראשונים שכתבתי פרסמתי בשנים תשס"ז-תשס"ח (2007-2008) בשנות שיצא לאור (בעריכתי) בישיבת ההסדר בה למדתי, וכעבור שנה התחלתי לפרסם מאמרים גם בבמות חיצוניות הקשורות לציונות הדתית, דוגמת כתבי העת 'אקדמות' ו'המעין'.
מתעמק כתב:הראשונה, מאמר התגובה ב'מקור ראשון - מוסף שבת' פרשת תרומה תשס"ח, מאמר שפירסמה את שמו בעולם כשנכנס באמצע פולמוס קשה על נוסחא האמיתית של דברי הצמח צדק מלובאוויטש ביחס להגר"א. (על מאמר הנ"ל כתב לי שלא היו לו שום סיבה לכתוב כך רק "שכך הראיות מוכיחות לענ"ד") ב'כפר חב"ד' בסיכום על אותה פולמוס כתבו אז עליו "איתם הנקין איש ספר והגות מוכר המצוי היטב בתחום" (אפשר ללמוד מזה כמה גדול כחם של בעלי אינטרסים ליקח אברך בן כ"ד שלא פירסם מאמרי תולדה בשום מקום ולשומו על גפי מרומי קרת. אך לא זה הנוגע לנו כעת, העיקר שכבר פירסם מאמר היסטוריה קודם ל'עלוני ממרא', ודווקא מאמר שנתפרסם מאוד בזמנו).
הנאהבים והנעמים בחייהם
ובמותם לא נפרדו
במלאת שלושים להרצחם של אהובינו
הרב איתם ונעמה הנקין הי"ד
נקיים אזכרה לזכרם
בע"ה ביום ראשון יט חשוון תשע"ו (1.11.15)
במלון רמדה, ירושלים, רח' וילנאי 6
[חנייה במקום וליד בנייני האומה בסמוך
בשעה 19:00
דברי תורה וזכרון מפי רבנים חשובים, חברים ובני משפחה
ציבור מוקירי זכרם מוזמן
לפרטים נוספים: אליסף 052-3114274
אחינו בית ישראל: 'בצר הרחבתם לנו',
תודה שהקפתם אותנו בחסד ובאהבה
שנזכה להתאחד מתוך שמחה, ובתפילה לישועה השלמה,
משפחות ערמוני והנקין
לייטנר כתב:נתבקשתי ע"י המשפחה לפרסם:הנאהבים והנעמים בחייהם
ובמותם לא נפרדו
במלאת שלושים להרצחם של אהובינו
הרב איתם ונעמה הנקין הי"ד
נקיים אזכרה לזכרם
בע"ה ביום ראשון יט חשוון תשע"ו (1.11.15)
במלון רמדה, ירושלים, רח' וילנאי 6
[חנייה במקום וליד בנייני האומה בסמוך
בשעה 19:00
דברי תורה וזכרון מפי רבנים חשובים, חברים ובני משפחה
ציבור מוקירי זכרם מוזמן
לפרטים נוספים: אליסף 052-3114274
אחינו בית ישראל: 'בצר הרחבתם לנו',
תודה שהקפתם אותנו בחסד ובאהבה
שנזכה להתאחד מתוך שמחה, ובתפילה לישועה השלמה,
משפחות ערמוני והנקין
תוכן כתב:האם יש ביבליוגרפיה מסודרת של כל כתביו שהתפרסמו?
שלושים לרצח איתם הנקין: תכנית המחקר על 'החפץ חיים'
נעמה ואיתם הנקין (מקור: דף פייסבוק לזכרם)
רבן שמעון בן גמליאל אומר: אין עושין נפשות לצדיקים, דבריהם הן הן זכרונן.
(ירושלמי שקלים, פרק ב, הלכה ה)
לא כמוֹת כל האדם, כי אם נ ר צ ח. נרצח בהתעללות, בידי פראים משוּסים,
שגם דורם העשירי לא ידע את מי הרגו. וכאן הוא עיקר הכאב.
(גרשם שופמן על רצח ברנר, 1921)
הרשימה שפרסמתי כאן לפני שלושה שבועות לזכרו של תלמידי איתם הנקין, שנרצח עם רעייתו נעמה בידי בני עוולה, עוררה התרגשות של ממש והדים רבים, וזאת אם לשפוט על פי אלפי הצפיות (נכון להיום, מעל תשעת אלפים!), מאות השיתופים בפייסבוק, התגובות בבלוג, המכתבים והטלפונים לאין ספור שקיבלתי.
ההספד התפרסם, כמעט במלואו, מעל דפי 'המוסף לשבת' של עיתון 'ידיעות אחרונות' (9 באוקטובר 2015), תורגם לאנגלית והופיע בבלוג Seforim תחת הכותרת 'A Farewell to Eitam Henkin', ומשם הובא גם במגזין האינטרנט Tablet. כך הגיעו הדברים גם לידיעתם של קוראים רבים שאינם מכירים את בלוג עונ"ש ואינם מנויים עליו.
היו מעטים כאלה – ואני יודע מי הם ומאיזה 'אזור חיוג' הם באים – שניצלו את ההזדמנות הטרגית כדי להתחשבן, בתוקפנות ובגסות, אתי ועם מחקריי, עם סגנון כתיבתי ועם השקפת עולמי. הם נעלבו בשמו של איתם, שאותו כלל לא הכירו, ובשם בני משפחתו, שכלל לא נעלבו. קשה היה להם להכיל את דמותו רבת-הפנים של מי שנדמה היה כ'אחד משלהם', והנה התברר שהיו לו גם פנים אחרות, שונות ממה שדמיינו לעצמם. הם השתלחו בי, הן בתגובות לרשימתי בבלוג עונ"ש, הן בתגובות לרשימתי בבלוג Seforim, הן בפורומים אחרים באינטרנט (למשל ב'משפחות סופרים', שמתנהל באתר החרדי 'אוצר החכמה', שאיתם היה בין משתתפיו; באתר 'בחדרי חרדים' וגם בפייסבוק). זה היה מופע מביש ומתלהם של בּוּרוּת (מישהו חשב ש'ביוגרפיה ביקורתית' על החפץ חיים, פירושה מתיחת ביקורת עליו!), חוסר הבנה מוחלט (כאילו רמזתי שאיתם התכוון לעזוב את עולם התורה, ותיארתי אותו 'כצלמי וכדמותי') והתנשאות.
אבל לרוב המוחלט של הקוראים, אלפי אנשים ונשים שלא הכירו את איתם ולא שמעו עליו כלל עד האסון, התגלתה דמות מיוחדת במינה ומורכבת, שההגדרות הרגילות אינן הולמות אותה. רבים כתבו לי כי קראו את דבריי כשעינם דומעת, ודבריהם ריגשו גם אותי עד דמעות.
בימי ה'שבעה', שנדחו לאחר חג הסוכות, באתי לניחום אבלים בבית משפחת הנקין שבשכונת קרית משה בירושלים. אין צריך לומר שהבית המה ככוורת דבורים ועשרות רבות של מבקרים היו בו בכל רגע נתון. כשהצלחתי לפלס את דרכי אל בני המשפחה והצגתי את עצמי אמרה לי האם, הרבנית חנה הנקין: 'חיכינו לך'. הם ידעו שאגיע ורצו שאגיע. חשוב היה להם לשמוע מכלי ראשון את רשמיי על איתם משנות היכרותנו הארוכות, מאז היה בן עשרים ושלוש.
בדרכה האצילית הושיבה אותי האם השכולה סמוך אליה במשך שעה ארוכה. סביבנו המוני מנחמים ומנחמות, ואילו היא מנסה לקלוט כל פרט מדבריי ולהבין טוב יותר מדוע בחר איתם דווקא בי למורה. התרגשתי לאין שיעור כאשר היא אמרה לי: 'הוא לא הלך ללמוד באוניברסיטת תל אביב. הוא בא ללמוד אצלך...'
ההודעה בה מסרתי לאיתם על זכייתו במלגת רוטנשטרייך ותגובתו
הם גם רצו לדעת מדוע בחר איתם דווקא את 'החפץ חיים' כנושא לדוקטורט, ולא את הרב יחיאל מיכל אפשטיין, בעל 'ערוך השולחן', שעליו הִרבה לכתוב (ספר שיכנס את מאמריו עליו יראה אור בעתיד), וניסיתי להסביר את שיקוליו. יגיל, אחיו המבוגר, סיפר לי כי כבר הצליח 'לפרוץ' את המחשב של איתם, ובתוכו מצא לא מעט חומר, מסודר על פי הפרקים המתוכננים של הדוקטורט, שאיתם כבר הספיק לאסוף בזמן הקצר שחלף מאז החל במחקר הנושא.
במלאת שלושים להירצחו, אני מבקש להציב יד צנועה נוספת לזכרו ולפרסם את תכנית המחקר לדוקטורט, כפי שאושרה על ידי מוסדות אוניברסיטת תל אביב. תכנית מחקר, כשמה כן היא – 'תכנית'. לא פחות ולא יותר. אוי לו לחוקר ש'המוצר הסופי' שיוציא מתחת ידיו יהיה תואם בדיוק לתכנית שהגה כמה שנים קודם לכן. מחקר ביקורתי הוא דבר דינמי ומתפתח, ואין אתה יודע היכן יסתיים ולאלו מסקנות יוביל. התכנית משקפת אך ורק את מה שידוע לך בזמן כתיבתה ואת הנחות העבודה וההשערות שעמן אתה יוצא לדרך. עליך להסביר בתכנית המחקר את חשיבות הנושא, לשכנע שהוא ראוי לעבודת דוקטורט, לשרטט מתווה ראשוני של פרקים ולציין את המקורות העומדים לרשותך בשלב זה.
אין זה פרסום מדעי בשום אופן, אלא כאמור רק 'תכנית', ובכל זאת חשבתי שנכון יהיה, גם למען חוקרי הנושא בעתיד לבוא, שיהיו דבריו האחרונים של איתם לפני הקוראים. אולי יקום בעתיד מי שימשיך מן המקום שבו נפסקה שירת חייו.
מבקש חכמה כתב:ראיתי פרסום על הספר "אש תמיד" שיצא כעת בהוצאת מוסד הרב קוק.
דוד אסף כתב:"לא הייתי זקוק למאמץ מיוחד כדי לשכנע אותו שמקומו וייעודו אינו בין כותלי הישיבה, ואת כישרונותיו אל לו לבזבז על פלפולי הלכה" (ראה כאן).
מעט דבש כתב:דוד אסף כתב:"לא הייתי זקוק למאמץ מיוחד כדי לשכנע אותו שמקומו וייעודו אינו בין כותלי הישיבה, ואת כישרונותיו אל לו לבזבז על פלפולי הלכה" (ראה כאן).
בן_אליעזר כתב:מאת: יחיאל גולדהבר <[email protected]>
תאריך: 30 באוקטובר 2015 בשעה 2:52
נושא: עקידת יצחק בראי ההלכה
אל:
השיחה האחרונה בינינו היתה בין כסא לעשור, כשהתקשרתי אליו לאחל ברכת שנה טובה. אז העליתי לפניו את התמיהה הידועה על מאמרם: לא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפורים שבנות ישראל היו עסוקות בעניני שמחה... הלא יום זה הוא המאויים מכל השנה!?
על אתר ענה ואמר: כל עובדה חיובית גורמת לשמחה, קל וחומר מצב שלילי שנהפך למצב חיובי, שהוא גורם לשמחה יתירה, כבחינת 'מתוך החושך ניכר האור'. וזה העניין הפנימי של תשובה מאהבה שהזדונות נהפכות לזכויות, היינו השלילי גורם להתפרצות של שמחה.
בנות ישראל בחרו במכוון ביום זה להתעסק בעניני אהבה, משום שאין אהבה כאהבת הקב"ה לעבדיו שסרחו אחרי התפייסו עמו. עכ"ד.
בן ירושלים כתב:לקראת היארצייט של ידידי הצעיר הקדוש רבי איתם ורעיתו הי"ד אספר מקצת שבחו למען נדע ונלמד מרום מעלתו.
יום אחד איתם התקשר ומספר לי שישנו אוצר שלם של כתבים של אחד מחשובי רבני אמריקה שהורתו וגידולו בירושלים בשם הרב ישראל פורת זצ"ל, וכדאי ליצור קשר עם הבן ר' בנימין כי יש חומר למכביר ומענין. איתם הוסיף שהוא הגיע אליהם כי היו כמה התכתבויות עם זקנו הגרי"א הנקין, ומה שמענין אותו כבר לקח מהם. כשהבחין שלא התלהבתי התחיל לשכנע שמדובר בענק תורני, ואם צריך הוא יקשר בינינו ויהיה זה חסד עם המתים והחיים שיהיו שפתיו דובבות. ואכן הוא תיאם פגישה. כשהגענו לבית בנו ר' בנימין פורת (שגם הוא נפטר לפני כמה חדשים בשיבה טובה) נדהמתי. היו שם אוצרות בחמישה ארגזים מלאים! ובהם חדושי תורה על מגוון עצום של נושאים בש"ס, הערות קצרות ומאמרים, התכתבויות עם גדולי תורה שבדורות לפנינו, מים שאין להם סוף! ואכן חלק מהמכתבים נדפסו באחד מכרכי ישורון, ועוד עתיד לצאת ספר זכרון לזכרו ובו מקבץ -מדגם מכל החומר העצום הזה.
המבינים אתם? יכול היה איתם ל"התלבש" על הענין ולהשתמש בחומר הזה לפרסם בקבצים, לחלק לכל מאן דבעי חומר חשוב , להיות מבוקש ומוחנף, אולי גם לעשות פרנסה. וזה פשוט לא ענין אותו אלא נהג טובת עין נדירה כדי שיהיה זכר לאותו גאון.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים