מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 22, 2016 1:24 am

עושה חדשות כתב:נזכרתי במעשה נאה מהגרש"פ.

הגיע אליו יהודי מבוגר וסיפר לו בהתרגשות שהסנדק שלו היה החזו"א בכבודו ובעצמו...
הגרש"פ הגיב צוננות: בגלל כמה חסרי דעת וגזלני זמן כמו אביך, הפסדנו עוד עשרות סימנים בחזו"א...


זכורני שראיתי אותו בבר מצוה של בן של ראש מכון תורני קטן.
אני מקווה שלא יהיה מי שיאמר בעוד דור שבגלל הנ"ל הפסדנו עוד כמה עשרות עמ' בבית ישי...

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוגוסט 22, 2016 1:51 am

אברהם כתב:לגבי גהנום וגן עדן גשמי, הרמב"ם עצמו השיב (פאר הדור מכון ירושלים סימן פ) לשואל מבבל שכתב לו שהעירוהו שאין הגן עדן גשמי וכו' והוא מבקש מהרמב"ם לבאר לו מה הכוונה בגן עדן רוחני, והרמב"ם משיב לו שאין זה עניין חשוב מעיקרי היהדות לדעת אם הגן עדן הוא גשמי או רוחני, ואם הוא סובר שהוא גשמי - מה בכך, העיקר יקיים מצוות ה' וכו'.
[ניכר מהתשובה שהשואל היה איש פשוט, שגם לא ידע לשון הקדש, ולכן ביקש מהרמב"ם לתרגם יד החזקה לערבית, והרמב"ם אמר לו שהוא מצטער גם על פירוש המשניות שכתבו בערבית ע"ש].

כל זה מזיכרון רחוק, כי אין הספר תחת ידי, ואם יבואו האחרים ויעלו התשובה לכאן אודה להם.

סי' פ' מדבר על תוספת הדסים וערבות, ולא מצאתי תשובה כדבריך. ועי' בפירוש המשנה לחלק שכותב להדיא שגן עדן הוא גשמי בכדור הארץ, כך שדבריך לא יתכנו. ומסתמא נתכוונת לעולם הבא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 22, 2016 2:29 am

יבנה כתב:
אברהם כתב:לגבי גהנום וגן עדן גשמי, הרמב"ם עצמו השיב (פאר הדור מכון ירושלים סימן פ) לשואל מבבל שכתב לו שהעירוהו שאין הגן עדן גשמי וכו' והוא מבקש מהרמב"ם לבאר לו מה הכוונה בגן עדן רוחני, והרמב"ם משיב לו שאין זה עניין חשוב מעיקרי היהדות לדעת אם הגן עדן הוא גשמי או רוחני, ואם הוא סובר שהוא גשמי - מה בכך, העיקר יקיים מצוות ה' וכו'.
[ניכר מהתשובה שהשואל היה איש פשוט, שגם לא ידע לשון הקדש, ולכן ביקש מהרמב"ם לתרגם יד החזקה לערבית, והרמב"ם אמר לו שהוא מצטער גם על פירוש המשניות שכתבו בערבית ע"ש].

כל זה מזיכרון רחוק, כי אין הספר תחת ידי, ואם יבואו האחרים ויעלו התשובה לכאן אודה להם.

סי' פ' מדבר על תוספת הדסים וערבות, ולא מצאתי תשובה כדבריך. ועי' בפירוש המשנה לחלק שכותב להדיא שגן עדן הוא גשמי בכדור הארץ, כך שדבריך לא יתכנו. ומסתמא נתכוונת לעולם הבא.

כוונת ר' אברהם לאגרת הרמב"ם אל מר יוסף אבן ג'אבר, (אגרות הרמב"ם מהדורת ר"י שילת אגרת כ"ד): ואכן בתחילה משתתף הרמב"ם בצער השואל, על שנבצר ממנו להבין משנ"ת "בשביל שהוא לשון משנה", ומקרב אותו בכל מיני לשונות של קרבה להחיות נפשו השפלה: "...שאינך עם הארץ אלא תלמידנו ואהובינו אתה...!

והענין אליו כוון ר' אברהם הנה הוא: "...ומה ששאלת שאבאר לך איך הוא השארות הנפש בעולם הבא וכו' ואני איעצך שלא תעסוק באלו העמוקות וכו' ולא יזיק לך בדעתך שתסבור שבני העולם הבא הם גופות וכו' ואפילו תסבור שהם שהם אוכלים ושותים ומולידים בשמים העליונים או בגן עדן וכו' לא יזיק לך זה בדתך..."

(ומה שציין ר' אברהם לפאה"ד סי' פ, הרי זה מזכרונו המופלא, שכן חלק הלכתי מתוך אותה אגרת ארוכה, העוסק בעניני הוספה על ד' מינים נדפס גם בפאה"ד שם ובמכתם סוכה לד ב ועוד, ונראה שר' אברהם השקוד על מלאכת התקנת המכתם ביקש לראות הדברים בשרשן עד שזכה לכל דברי האגרת הזאת)

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 22, 2016 12:50 pm

מאמר על 'תורת ארץ ישראל' מאת ר' שלמה פישר.
(נדמה לי שהורדתיו מאתר ישיבת בית אל לפני מספר שנים).
קבצים מצורפים
תורת ארץ ישראל.docx
(22.41 KiB) הורד 680 פעמים

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ראש » ב' אוגוסט 22, 2016 1:45 pm

בילדותי הייתי מתפלל בבין הזמנים במנין ותיקין בבית הכנסת הגר''א יחד עם רב שליימה, כילד לא יכלתי להוריד את עיני ממנו.
הוא תמיד מתפלל מהר מאוד בצורה שרואים את הריכוז הנורא על פניו. אף פעם לא הכין ספר מראש.
תמיד היה מסתובב סביבו ושולף איזה ספר מאחד הסטנדרים שלידו, ומתחיל לדפדף....
אחרי התפילה אנשים היו שואלים אותו שאלות. הוא היה 'יורה' תוך כדי דיבור את תשובתו.
לא משנה מה היה הנושא. מריבית ועד דקדוק, ומקבלה עד לומדע'ס, מהסטוריה ועד מנהגים, ללא שום הבדל.

דרך אגב, שאלתי אותו בבחרותי אם צריך להיזהר בהנהגות עפ"י קבלה, כמו שלט לשלב אצבעות או להרים מעל הראש וכד' וענה לי שזה רק למי שיש לו שייכות לחלקי תורה אלו.
ומי שלא, אין שום ענין בזה.

אחד הדברים היפים שתמיד מעניין לראות את הרב מגיע לאמרי שפר בבין הזמנים למנחה ומעריב, מתיישב ליד שולחן הספרים למכירה של איזה טיפוס מעניין שתמיד נמצא שם, פותח ספר וקורא מתחילתו לסופו...כמובן במהירות עצומה. אומרים שהמוכר ההוא אומר שלרב הוא מרשה לקרוא בכל הספרים תמיד.

לשיעורים בביתו הייתי הולך, אבל מאבד ראש די מהר. אעפ"כ המשכתי בזה, ולו רק בכדי לחזק את ברכת חונן הדעת שלי. המושגים בחכמה ובהבנת התורה ובהיקף האדיר נתנו בי שאיפות גדולות כל ימי בחרותי.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ראש » ב' אוגוסט 22, 2016 2:47 pm

אריה במסתרים כתב:הרב בן ירושלים תודה רבה על תיקון השמועה בעניין הרבי מלובאוויטש ובכלל על דבריך המרתקים המשך להביא עוד דברים!!!

ר' שלמה כבר הרבה שנים כמעט לא שומע באוזן ימין אלא כשרוצים לדבר אתו צריך לדבר לאוזן שמאל.(ולכן לא מומלץ לנסות לשאול אותו שאלה באמצע השיעור משום שהוא יקרא לך עד אליו כדי שהוא יוכל לשמוע בברור מה בפיך)

אכן, בשיעורים בביתו מרגישים נח, הוא קורא אליו וצועקים לו באוזן...

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוגוסט 22, 2016 6:25 pm

ראש כתב:דרך אגב, שאלתי אותו בבחרותי אם צריך להיזהר בהנהגות עפ"י קבלה, כמו שלט לשלב אצבעות או להרים מעל הראש וכד' וענה לי שזה רק למי שיש לו שייכות לחלקי תורה אלו.
ומי שלא, אין שום ענין בזה.

אפי' שהובא בספרי ההלכה ?

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' אוגוסט 22, 2016 7:04 pm

שלמה בן חיים כתב:
עושה חדשות כתב:נזכרתי במעשה נאה מהגרש"פ.

הגיע אליו יהודי מבוגר וסיפר לו בהתרגשות שהסנדק שלו היה החזו"א בכבודו ובעצמו...
הגרש"פ הגיב צוננות: בגלל כמה חסרי דעת וגזלני זמן כמו אביך, הפסדנו עוד עשרות סימנים בחזו"א...

כמה טוב.

לא הבנתי מה מתהלבים מסיפורים מעין אלו, אני הייתי מעדיף לא להאמין לסיפורים כאלו, האם תגובה כזו לא מעליבה, מה הריווח בצוננות כזו. פשוט לא מבין, ברור לי שלא היה מעשה כזה. לא יתכן שגאון גדול בתורה כהגרש"פ יגיב כך לאדם.
יש נטטיה לאנשים לספר בהתלהבות על תגובות כאלו וליהנות מהעקיצה, עקיצות אין מקומם בבית המדרש, ואם אירע וראית כזה אצל אחד מגדולי ישראל כנראה יש איזה עניינים שעומדים מאחרי זה, אבל לספר כאלו דברים מה התועלת בהם.
ישנם עוד דרכים שאפשר ללמד על ידם בני אדם לא לבזבז לגדולים זמן.


אכן שמעתי המעשה מבעל הדבר עצמו, יהודי ת"ח חשוב.הו א סיפר זאת בהתפעלות.

אציין רק שהחזו"א היה מקבל הרבה פעמים סנדקאות, ור' שלמה שמעריץ אותו ראה בענין הפסד בתורה של כלל ישראל "שיש לנו רק 7 חלקים של חזו"א ולא יותר".

באופן כללי המבט שלו על הרבה ענינים תלוי בחזון איש. מי שיודע ללמוד חזו"א הוא ת"ח, מי שמזלזל בחזו"א ראוי לכל גינוי וכו'. פעם אמר לי על עצמו שהוא לא זכה להבין את החזו"א כמו חבורת הקדושים של איתרי (הרבנים גלבר, פטרובר, אייזנטל ועוד).

בענין החזון איש התבטא פעם שהיה גדול האחרונים מאז הגר"א, והיו גאוני עולם בדורות אלו כמו ר' חיים מואלוזין ורעק"א אבל החזו"א הגדול מכולם. (לא ציטוט מדויק אבל רוח הדברים שמעתי ממנו.)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 22, 2016 8:23 pm

גימפעל כתב:
ראש כתב:דרך אגב, שאלתי אותו בבחרותי אם צריך להיזהר בהנהגות עפ"י קבלה, כמו שלט לשלב אצבעות או להרים מעל הראש וכד' וענה לי שזה רק למי שיש לו שייכות לחלקי תורה אלו.
ומי שלא, אין שום ענין בזה.

אפי' שהובא בספרי ההלכה ?

דבר שלא מיוסד על ש"ס ופוסקים, נשאר כזה גם אחרי שמובא בספרי הלכה (וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אברהם » ב' אוגוסט 22, 2016 10:49 pm

איש_ספר כתב:כוונת ר' אברהם לאגרת הרמב"ם אל מר יוסף אבן ג'אבר, (אגרות הרמב"ם מהדורת ר"י שילת אגרת כ"ד): ואכן בתחילה משתתף הרמב"ם בצער השואל, על שנבצר ממנו להבין משנ"ת "בשביל שהוא לשון משנה", ומקרב אותו בכל מיני לשונות של קרבה להחיות נפשו השפלה: "...שאינך עם הארץ אלא תלמידנו ואהובינו אתה...!

והענין אליו כוון ר' אברהם הנה הוא: "...ומה ששאלת שאבאר לך איך הוא השארות הנפש בעולם הבא וכו' ואני איעצך שלא תעסוק באלו העמוקות וכו' ולא יזיק לך בדעתך שתסבור שבני העולם הבא הם גופות וכו' ואפילו תסבור שהם שהם אוכלים ושותים ומולידים בשמים העליונים או בגן עדן וכו' לא יזיק לך זה בדתך..."

(ומה שציין ר' אברהם לפאה"ד סי' פ, הרי זה מזכרונו המופלא, שכן חלק הלכתי מתוך אותה אגרת ארוכה, העוסק בעניני הוספה על ד' מינים נדפס גם בפאה"ד שם ובמכתם סוכה לד ב ועוד, ונראה שר' אברהם השקוד על מלאכת התקנת המכתם ביקש לראות הדברים בשרשן עד שזכה לכל דברי האגרת הזאת)


סימן לבעל לב מרגיש ומבין, היכולת להבין את הלך רוחו ומחשבתו של ידידו, ולהבין את שורש טעותו...

עכ"פ הא קמן, שהרמב"ם עצמו סבר שאין זה נושא חשוב להתעסק בו [להמון העם] האם הגן עדן והעוה"ב הוא בתענוגים גשמיים או רוחניים.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 22, 2016 10:52 pm

איש_ספר כתב:
גימפעל כתב:
ראש כתב:דרך אגב, שאלתי אותו בבחרותי אם צריך להיזהר בהנהגות עפ"י קבלה, כמו שלט לשלב אצבעות או להרים מעל הראש וכד' וענה לי שזה רק למי שיש לו שייכות לחלקי תורה אלו.
ומי שלא, אין שום ענין בזה.

אפי' שהובא בספרי ההלכה ?

דבר שלא מיוסד על ש"ס ופוסקים, נשאר כזה גם אחרי שמובא בספרי הלכה (וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)

האם כונתך אפי' למה שמובא במג"א ובמשנה ברורה, לדעתי הוא קצת חידוש לומר כן

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 22, 2016 10:56 pm

עכ"פ הא קמן, שהרמב"ם עצמו סבר שאין זה נושא חשוב להתעסק בו [להמון העם] האם הגן עדן והעוה"ב הוא בתענוגים גשמיים או רוחניים.


מדובר כאן בהשקפה המוסלמית על העולם הבא עליה לועג הרמב"ם כידוע. וכל מה שאפשר ללמוד מעניין הזה הוא שהרמב"ם ידע מתי אדם אנוס מחמת דלות שכלו וכמו שהוזכר בלבו הרחום ידע להשיב את נפשו של השואל ואין למדים הלכה מפי מעשה. ותל"מ.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ברקים רב » ב' אוגוסט 22, 2016 10:57 pm

איש_ספר כתב:(וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)[/size]

מסקרן אותי: אצל הליטאים לא מקפידים שלא לשלב אצבעות הידיים?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 22, 2016 10:57 pm

הרב אלישיב לא הקפיד בזה כידוע.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אברהם » ב' אוגוסט 22, 2016 11:06 pm

אוצר החכמה כתב:
עכ"פ הא קמן, שהרמב"ם עצמו סבר שאין זה נושא חשוב להתעסק בו [להמון העם] האם הגן עדן והעוה"ב הוא בתענוגים גשמיים או רוחניים.


מדובר כאן בהשקפה המוסלמית על העולם הבא עליה לועג הרמב"ם כידוע. וכל מה שאפשר ללמוד מעניין הזה הוא שהרמב"ם ידע מתי אדם אנוס מחמת דלות שכלו וכמו שהוזכר בלבו הרחום ידע להשיב את נפשו של השואל ואין למדים הלכה מפי מעשה. ותל"מ.


[אינני בטוח במה שכתבת לגבי ההשקפה המוסלמית אבל זה מגונה ומבחיל לעסוק בזה אז לא חשוב]

בכל אופן, כתבו כאן שהגר"ש אמר על דברי אחד מגדו"י שיש חסרון באמונה לפי שסובר שגן עדן גשמי, שזה לא נכון, והבאתי שבאמת ברמב"ם כך משמע שאין בזה חסרון באמונה. הרי לא היה משקר לאותו תמים רק משום דלות שכלו, אם היתה זו חובה להאמין שהג"ע רוחני.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 22, 2016 11:13 pm

[אינני בטוח במה שכתבת לגבי ההשקפה המוסלמית אבל זה מגונה ומבחיל לעסוק בזה אז לא חשוב]


רמב"ם הלכות תשובה פ"ח ה"ט.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' אוגוסט 22, 2016 11:19 pm

אוצר החכמה כתב:הרב אלישיב לא הקפיד בזה כידוע.

נכדו סיפר ששאל את הגרי"ש למה לא מקפיד על כך, והשיב לו כמדומני שיש הבדל בין סתם לבאמצע התפילה. לא בטוח בענין אבל בטוח שהוא ענה שאין בזה שום בעיה גם למקובלים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 22, 2016 11:58 pm

ברקים רב כתב:
איש_ספר כתב:(וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)[/size]

מסקרן אותי: אצל הליטאים לא מקפידים שלא לשלב אצבעות הידיים?
יש גם "ליטאים" שלא אוכלים שפיץ של לחם. (אני לא מתכוון להשוות).
אין לי מידע מדויק, אבל ברור שלא מקפידים ע"ז באותו מידת חומרה כמו אצל חסידים. ראיתי פעם סדרת תמונות של גדולים היושבים כשאצבעותיהם שלובות. הזכור לי עתה הוא הגרא"ז.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נתן » ג' אוגוסט 23, 2016 12:26 am

א. האם ענין שילוב אצבעות הידיים מובא בספרי הלכה ?
ב. אני למדתי את זה מאבי מורי שכמדומני למד כן מהגאון המשגיח ר' דן סגל שליטא (אולי אשאל אותו עוד פעם), והוא כידוע ליטאי, אלא שאין לדמות
ג. אחרי קריאת כל האשכול הי' נראה לי שהג"ר ש"פ על אף גדלותו הגדולה בתורה הוא ירושלמי ותיק וזהו פשר כל קיצוניותו ואופן ביטויו וזלזולו בגדולים למי שמכיר דרכי הדיבור של הירושלמיים, ומסתמא הוא גם פשר גדלותו בתורה ובענוה המאפיין כל גדולי ירושלים, ואין אני ממעט מגדלותו ומכבודו ח"ו, אלא שאם צדקתי אז א"א ללמוד מדבריו הדרכה ממש כיון שאינו בדקדוק אלא דרך החיים.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ברקים רב » ג' אוגוסט 23, 2016 12:31 am

איש_ספר כתב:
ברקים רב כתב:
איש_ספר כתב:(וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)[/size]

מסקרן אותי: אצל הליטאים לא מקפידים שלא לשלב אצבעות הידיים?
יש גם "ליטאים" שלא אוכלים שפיץ של לחם. (אני לא מתכוון להשוות).
אין לי מידע מדויק, אבל ברור שלא מקפידים ע"ז באותו מידת חומרה כמו אצל חסידים. ראיתי פעם סדרת תמונות של גדולים היושבים כשאצבעותיהם שלובות. הזכור לי עתה הוא הגרא"ז.

יש גם תמונה של הבית ישראל, אבל באופן כללי אכן מקפידים על כך אצל חסידים.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 23, 2016 1:42 am

נתן כתב:א. האם ענין שילוב אצבעות הידיים מובא בספרי הלכה ?

ט"ז אורח חיים סימן צה ס"ק ג
וחלילה לפכר ידיו בעת שלום כי הוא מוריד דין על עצמו בזה ח"ו כידוע.

(אף שהט"ז מביא דבר זה אין זה פסק הלכה, אלא 'עניין', ואין בציטוט זה משום תפיסה על ר' שלמה פישר).

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נתן » ג' אוגוסט 23, 2016 6:35 am

עקביה כתב:
נתן כתב:א. האם ענין שילוב אצבעות הידיים מובא בספרי הלכה ?

ט"ז אורח חיים סימן צה ס"ק ג
וחלילה לפכר ידיו בעת שלום כי הוא מוריד דין על עצמו בזה ח"ו כידוע.

(אף שהט"ז מביא דבר זה אין זה פסק הלכה, אלא 'עניין', ואין בציטוט זה משום תפיסה על ר' שלמה פישר).

שיהא רק 'עניין' אבל הוא נחלת הכלל ולא של המקובלים כדברי ר' שלמה פישר שאמר 'דמי שאין לו שייכות לחלקי תורה אלו אין שום ענין בזה', הט"ז מדבר לכלל ישראל
ולדוגמא בעלמא (אולי יש לחלק) דברי השו"ע שיש להתחיל כל דבר מהימין הוא ג"כ 'ענין'

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אוגוסט 23, 2016 7:49 am

עקביה כתב:
נתן כתב:א. האם ענין שילוב אצבעות הידיים מובא בספרי הלכה ?

ט"ז אורח חיים סימן צה ס"ק ג
וחלילה לפכר ידיו בעת שלום כי הוא מוריד דין על עצמו בזה ח"ו כידוע.

(אף שהט"ז מביא דבר זה אין זה פסק הלכה, אלא 'עניין', ואין בציטוט זה משום תפיסה על ר' שלמה פישר).

נפסק גם בשוה"ר.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' אוגוסט 23, 2016 10:12 am

נתן כתב:א. האם ענין שילוב אצבעות הידיים מובא בספרי הלכה ?
ב. אני למדתי את זה מאבי מורי שכמדומני למד כן מהגאון המשגיח ר' דן סגל שליטא (אולי אשאל אותו עוד פעם), והוא כידוע ליטאי, אלא שאין לדמות
ג. [color=#40BF00]אחרי קריאת כל האשכול הי' נראה לי שהג"ר ש"פ על אף גדלותו הגדולה בתורה הוא ירושלמי ותיק וזהו פשר כל קיצוניותו ואופן ביטויו וזלזולו בגדולים למי שמכיר דרכי הדיבור של הירושלמיים, ומסתמא הוא גם פשר גדלותו בתורה ובענוה המאפיין כל גדולי ירושלים, ואין אני ממעט מגדלותו ומכבודו ח"ו, אלא שאם צדקתי אז א"א ללמוד מדבריו הדרכה ממש כיון שאינו בדקדוק אלא דרך החיים.
[/color]


העירוני בפרטי שיש בסיפורים לפעמים משום זלזול בגדולים. אני מסכים עם דברי הרב "נתן" שזה סגנון ירושלמי והרבה מאד פעמים הדברים נאמרים בפשטות ובהבזק של רגע מבלי לדקדק הרבה. גם נכון שביטויי הזלזול בגדולים אינם מגאוה כי הוא מחשיב עצמו כעפר ואפר (פעם אחרי השיעור נגשתי לשאול אותו שאלת הבהרה על משהו שלא הבנתי, תוך כדי הדברים הוא חשבן מחדש את הדברים "אתה צודק, טעיתי בחשבון", אמר, "תביא את מה שכתבת ואראה לך מה למחוק", ואני בסך הכל רציתי רק להבין משהו..) לכן ברור שלא כל מילה היא "תורה מסיני" אבל היקף הסיפורים מלמד על אישיותו, מקוריותו וחיפוש האמת שבו.

תשובת המשקל-סיפור שאפשר ללמוד ממנו שאיפות מהם.
ידוע שהגאון ר' מיכל זילבר מסיים ש"ס כל שנה - שבע דפים ביום וכל שנה עם ראשון אחר. מסתובב סיפור איך זה התחיל. ר' מיכל החזיק עצמו לידען ובקיא גדול (מה שנכון). פעם נסעו חזרה מחתונה ר' שמואל אויערבאך, ר' שלמה ור' מיכל. התחילו לדבר בלימוד ועברו מהכא להתם, ור' מיכל הרגיש בשלב מסוים שהוא "מאבד" אותם. הדבר היכה בו בחזקה, ומאז קיבל על עצמו את קבלת השבע דפים ליום
נערך לאחרונה על ידי בן ירושלים ב ג' אוגוסט 23, 2016 11:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נתן » ג' אוגוסט 23, 2016 11:26 am

עקביה כתב:
נתן כתב:א. האם ענין שילוב אצבעות הידיים מובא בספרי הלכה ?

ט"ז אורח חיים סימן צה ס"ק ג
וחלילה לפכר ידיו בעת שלום כי הוא מוריד דין על עצמו בזה ח"ו כידוע.

(אף שהט"ז מביא דבר זה אין זה פסק הלכה, אלא 'עניין', ואין בציטוט זה משום תפיסה על ר' שלמה פישר).

גימפעל כתב:נפסק גם בשוה"ר.

תודה על המראי מקומות, מעצם דברי הט"ז לא ראיתי היכן ידעת שפירוך הוא שילוב האצבעות כי הי' משמע שהוא שובר האצבעות כדרך שעושה אדם כשהוא עצבני וכדו' (ועי' בח פי' אחר) אולם מדברי השו"ע הרב יותר משמע כן כי אמר שחובק אצבעותיו כאדם ששובר אצבעותיו.
אולם אני לא אבין כי משמע שכל האיסור הוא בשעת התפילה דבזה מוריד דין על עצמו שמראה כאילו הוא עת זעם, כך הבנתי.
ובכל אופן אין רמז שהוא איסור גורף בכל זמן, ואני חשבתי מעולם שהוא ענין מפני דרכי האמוריים ואיני יודע מקור לזה.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נתן » ג' אוגוסט 23, 2016 11:41 am

לכבוד הרב בן ירושלים ועוד..
מה שציטטם כמה פעמים על התנגדותו להברכת שמואל, אני מניח שהוא נגד עריכת דבריו ולא נגד אישיותו או תוכן דבריו (או דרך לימודו), ואם אינו כן נא להסביר שיטתו.
בארצות הברית דברי הברכ"ש מתבדרין מאד בבי מדרשא ע"י שקיבלוהו מפי תלמידיו, אלא שקשה מאד להבינם מתוך דברי הברכת שמואל עצמו ויותר טוב מתוך השיעורי ר' ב"ב , ואומרים שתלמידיו כגון הגאון ר' אליהו חזן רה"י דתורה ודעת ועוד תלמידים שהיו מוסרין תורתו והיו הדברים ברורים למאד.
ובכל זאת הלומדות וההבנה שלו הוא יותר כהגרי"ז ותלמידיו ושונה מדרכו של הגרש"ש ועוד תלמידי הגר"ח.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 23, 2016 11:46 am

דרכי האמוריים ודאי שלא. כמדומני שעסק בזה יסוד ושורש העבודה, שער הכולל פרק יט. העניין הוא עירוב ימין בשמאל, או הגברת שמאל על הימין, שגורם, או שהוא סימן, להתעוררות דין עליו.

המקור לכל זה הוא:
זוהר כרך ג (ויקרא) פרשת ויקרא דף כד עמוד א
וכד דינא אשתלים ושריא עליה דב"נ כדין אסתיים ואתתקנו אצבען חמש בגו חמש ימינא בשמאלא לאחזאה דהא כלא אסתכמו עליה בההוא דינא, וידוי מתישרן לאחזאה מלה בלא כוונה דב"נ ולא יתכוון ביה,

מהט"ז נראה שכוונתו למש"כ הזוהר.

(יש על כך מאמר של הרב דוד ברדא 'שילוב אצבעות יד ימין עם יד שמאל'. ישנו בפרויקט השו"ת).

מ"מ טעות תהיה לקרוא לזה איסור.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 23, 2016 12:00 pm

ובחזרה לנשוא האשכול.

כתב לי אחד מתלמידי הגרש"פ היותר קרובים
א. עניין זה של הימנעות מנהיגה ופסיקה ע"פ קבלה, הוא יסודי בעיני הרב מאוד. כמדומני שהיה לו בזה גם דו''ד חריף עם ר''י הלל (בעניין הנחת שני תפילין ש''ר). אפילו בדבר שכתב המג''א ופשט בישראל כמו חילוק הנוסח בתפילות שבת (בה-בו-בם) דעתו לומר תמיד בה.
ב. בניגוד למה שהשתמע אצל כמה מהמגיבים פה, שלימוד הקבלה צדדי ושולי אצלו, הוא אחד מעיסוקיו המרכזיים של הרב. עד כדי כך שאמר לי פעם: "אם הייתי משקיע בלימוד כמו שהשקעתי בקבלה, הייתי נהיה תלמיד חכם".

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נתן » ג' אוגוסט 23, 2016 12:09 pm

תודה להרב עקבי' על המראי מקומות

עקביה כתב:מ"מ טעות תהיה לקרוא לזה איסור.

נתן כתב:שיהא רק 'עניין' אבל הוא נחלת הכלל ולא של המקובלים כי הט"ז מדבר לכלל ישראל, ודלא כדברי הג"ר שלמה פישר שאמר 'דמי שאין לו שייכות לחלקי תורה אלו אין שום ענין בזה', ולדוגמא בעלמא (אולי יש לחלק) דברי השו"ע שיש להתחיל כל דבר מהימין הוא ג"כ 'ענין'

ולפי מה שהבאת לי מהזוהר הוא אותו ענין ואעפ"כ ברור שהוא הלכה הנוגע לכו"ע אפי' אי ליכא איסור כשיתחיל בשמאל
שו"ר דברי הרב איש ספר בתגובה שלפני
עניין זה של הימנעות מנהיגה ופסיקה ע"פ קבלה, הוא יסודי בעיני הרב מאוד. כמדומני שהיה לו בזה גם דו''ד חריף עם ר''י הלל (בעניין הנחת שני תפילין ש''ר). אפילו בדבר שכתב המג''א ופשט בישראל כמו חילוק הנוסח בתפילות שבת (בה-בו-בם) דעתו לומר תמיד בה.

ואם סובר כך תיתי לו, וודאי כי חידוש הוא ואינו דרך המורגל בפי רוב ישראל, וכבר אמרו כאן כי דרכו הוא יחודי בשונה מהרגיל

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 23, 2016 12:25 pm

המחלוקת לא נולדה עם רש"פ. הרב חיד"א בכמה מקומות מתעמת עם הגישה הסוברת שדברי האר"י לא נועדו אלא למצניעיהם וכו', משמע שהיתה גישה רווחת כזו.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נתן » ג' אוגוסט 23, 2016 12:40 pm

איש_ספר כתב:המחלוקת לא נולדה עם רש"פ. הרב חיד"א בכמה מקומות מתעמת עם הגישה הסוברת שדברי האר"י לא נועדו אלא למצניעיהם וכו', משמע שהיתה גישה רווחת כזו.

ושאלתי הוא האם המג"א שהרבה לצטט מהכתבים וכן הט"ז כנ"ל סוברים כדעת החיד"א או שחלוק איזה דברים מהאר"י, ואינם ראי' דס"ל כהחיד"א לעשות כל מעשיהם כהמקובלים.
וכמו שמצינו מהחת"ס החילוק בין ר' נתן אדלר וההפלאה, האם זה אומר שההפלאה לא עשה כהמג"א בדברים שציטט מהכתבים?

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי השואל מרבו » ג' אוגוסט 23, 2016 1:55 pm

שלמה בן חיים כתב:
עושה חדשות כתב:נזכרתי במעשה נאה מהגרש"פ.

הגיע אליו יהודי מבוגר וסיפר לו בהתרגשות שהסנדק שלו היה החזו"א בכבודו ובעצמו...
הגרש"פ הגיב צוננות: בגלל כמה חסרי דעת וגזלני זמן כמו אביך, הפסדנו עוד עשרות סימנים בחזו"א...

כמה טוב.

לא הבנתי מה מתהלבים מסיפורים מעין אלו, אני הייתי מעדיף לא להאמין לסיפורים כאלו, האם תגובה כזו לא מעליבה, מה הריווח בצוננות כזו. פשוט לא מבין, ברור לי שלא היה מעשה כזה. לא יתכן שגאון גדול בתורה כהגרש"פ יגיב כך לאדם.
יש נטטיה לאנשים לספר בהתלהבות על תגובות כאלו וליהנות מהעקיצה, עקיצות אין מקומם בבית המדרש, ואם אירע וראית כזה אצל אחד מגדולי ישראל כנראה יש איזה עניינים שעומדים מאחרי זה, אבל לספר כאלו דברים מה התועלת בהם.
ישנם עוד דרכים שאפשר ללמד על ידם בני אדם לא לבזבז לגדולים זמן.


תלוי איך אומרים את זה ותלוי באופיו של האדם שאליו הדברים נאמרים. אני אישית בכלל לא הייתי נעלב מכזה עקיצה, הייתי פשוט נהנה מהחשיבות שהוא מייחס להחזו"א. זה בעצם מה שאפשר ללמוד מהסיפור הזה - לבן אדם שכל כך יסודי וחשוב כל דבר בחזו"א, זוהי תגובה טבעית מאוד. כשאומרים לו שהחזון איש היה עסוק שלא בלימוד, הוא מיד חושב - חבל... . אני חושב שמסתמא ר' שליימה גם היה לוקח את החזו"א לסנדק... בקיצור, אדם שהוא קצת בר דעת לא אמור להיעלב מכזה דבר.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ראש » ג' אוגוסט 23, 2016 2:00 pm

דוגמא אופיינית לחריפות דעת-

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אוגוסט 23, 2016 5:16 pm

איש_ספר כתב:המחלוקת לא נולדה עם רש"פ. הרב חיד"א בכמה מקומות מתעמת עם הגישה הסוברת שדברי האר"י לא נועדו אלא למצניעיהם וכו', משמע שהיתה גישה רווחת כזו.

כמדומני שאכן כך היא שיטת מהרי"י אלגאזי, אביו של מהרי"ט, כמבואר מתוך קונטרוס מילי דיוהרא שהקדים לספרו שלמי ציבור.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ד' אוגוסט 24, 2016 11:36 am

בן ירושלים כתב:
שלמה בן חיים כתב:
עושה חדשות כתב:נזכרתי במעשה נאה מהגרש"פ.

הגיע אליו יהודי מבוגר וסיפר לו בהתרגשות שהסנדק שלו היה החזו"א בכבודו ובעצמו...
הגרש"פ הגיב צוננות: בגלל כמה חסרי דעת וגזלני זמן כמו אביך, הפסדנו עוד עשרות סימנים בחזו"א...

כמה טוב.

לא הבנתי מה מתהלבים מסיפורים מעין אלו, אני הייתי מעדיף לא להאמין לסיפורים כאלו, האם תגובה כזו לא מעליבה, מה הריווח בצוננות כזו. פשוט לא מבין, ברור לי שלא היה מעשה כזה. לא יתכן שגאון גדול בתורה כהגרש"פ יגיב כך לאדם.
יש נטטיה לאנשים לספר בהתלהבות על תגובות כאלו וליהנות מהעקיצה, עקיצות אין מקומם בבית המדרש, ואם אירע וראית כזה אצל אחד מגדולי ישראל כנראה יש איזה עניינים שעומדים מאחרי זה, אבל לספר כאלו דברים מה התועלת בהם.
ישנם עוד דרכים שאפשר ללמד על ידם בני אדם לא לבזבז לגדולים זמן.


אכן שמעתי המעשה מבעל הדבר עצמו, יהודי ת"ח חשוב.הו א סיפר זאת בהתפעלות.

אציין רק שהחזו"א היה מקבל הרבה פעמים סנדקאות, ור' שלמה שמעריץ אותו ראה בענין הפסד בתורה של כלל ישראל "שיש לנו רק 7 חלקים של חזו"א ולא יותר".

באופן כללי המבט שלו על הרבה ענינים תלוי בחזון איש. מי שיודע ללמוד חזו"א הוא ת"ח, מי שמזלזל בחזו"א ראוי לכל גינוי וכו'. פעם אמר לי על עצמו שהוא לא זכה להבין את החזו"א כמו חבורת הקדושים של איתרי (הרבנים גלבר, פטרובר, אייזנטל ועוד).

בענין החזון איש התבטא פעם שהיה גדול האחרונים מאז הגר"א, והיו גאוני עולם בדורות אלו כמו ר' חיים מואלוזין ורעק"א אבל החזו"א הגדול מכולם. (לא ציטוט מדויק אבל רוח הדברים שמעתי ממנו.)



ממין ענין זה, היה מעשה עם מו''ר הגרמ''ש שפירא בשנים הראשונות לבאר יעקב שהיה מצב כלכלי קשה מנשוא, והחזו''א הציע להגרמ''ש את עזרתו לדבר עם נדיבים ועסקנים, הגרמש נבעת מהרעיון לבזבז את זמנו של החזוא על כגון דא וסירב בכל תוקף.
בזמנו הביא א' מן חבורתא קדישתא הדין את מכתב החזוא למען באר יעקב עם תרומתו האישית, אינני זוכר היכן, ואולי המביא יאיר עיננו באיזו תקופה היה מכתב זה

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' אוגוסט 24, 2016 11:42 am

ב"שבעה" על אמו הרבנית דבורה סיפר ר' שלמה שכבר בהיותם ילדים קטנים האבא ר' אהרן הנהיג חינוך מאד קפדני. בהיותם בגיל 5-6 כבר היו קמים לותיקין. הוא תיאר כדרכו בצבעים איך האבא וארבעת בניו צועדים בשורה לותיקין, מרחק הליכה ניכר ואפילו בימי שלג. היתה תקופה שהעיר אותם בגיל צעיר גם ל"תיקון חצות" ואחר כך שוב לותיקין, אך האמא התנגדה לזה ונשארה רק יקיצה אחת.
כל שבוע היו הילדים צריכים לדעת את הפרשה עם טעמיה (עד היום כשחסר בעל קורא, ר' שלמה ניגש לקרוא בלי הכנה מראש).
ר' אהרן הוציא מקצת מכתביו של אביו בספר קרבני לחמי (ובו כמה וכמה שטיקלאך גאוניים) עם הערות עצמו . הוא מודה לבניו ר' מאיר צבי ור' ישראל יעקב על עזרתם בהגהה של הספר. הם היו באותה עת סביב גיל עשר!
ההערצה כלפי האב היתה נשגבה, אבל היה בה הרבה יראת כבוד. שמעתי שדי היה במבט שלו כדי להשקיט כל מריבה וכדומה בבית. הגבורה האמיתית היתה האמא שבמשך כ40 שנה היתה אלמנה שגידלה את בניה גאוני ישראל בעניות משוועת והיתה משענת להם. בניה היו מתכנסים אצלה בקביעות והריתחא דאוריתא היתה בשיאה. בהלויתה היה מענין לראות את האחים (השכלתניים) לבית פישר בבכי מרטיט. הספיד אותה ר' שלום אייזן וקרא עליה "אם הבנים שמחה" -אם אתה רואה את הבנים וכו' אתה יודע מיהי האם.
גם מהגר"ש אויערבאך שמעתי שזה נדיר לראות אם שכל בניה הם ת"ח ברמה כ"כ גבוהה.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ד' אוגוסט 24, 2016 11:57 am

איש_ספר כתב:
גימפעל כתב:
ראש כתב:דרך אגב, שאלתי אותו בבחרותי אם צריך להיזהר בהנהגות עפ"י קבלה, כמו שלט לשלב אצבעות או להרים מעל הראש וכד' וענה לי שזה רק למי שיש לו שייכות לחלקי תורה אלו.
ומי שלא, אין שום ענין בזה.

אפי' שהובא בספרי ההלכה ?

דבר שלא מיוסד על ש"ס ופוסקים, נשאר כזה גם אחרי שמובא בספרי הלכה (וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)


יש למצוא את שביל הזהב עם דברי הגרח בכת''ר מהגרא שאין הזוהר מחולק בשום מקום עם הגמ' רק שאין יודעים הפי' הנכון, לבד הדין של ריחוק ד''א מכל סביבות המתפלל. היינו מלבד דין זה כל חומרות הזוה''ק בכלל.

ובי דאליהו, רוגולר, מחויבים כל ישראל לקיים מה שנאמר בכ''מ בזוהר שאינו חולק על הלכה שפסקו האמוראים. כמו שמחויבים לקיים מה שנאמר ב ירושלמי ובתוספתא אשר כל ישראל מקיימיםוכו'

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ראש » ד' אוגוסט 24, 2016 1:14 pm

בזכרוני שסיפר הגר''ש שבבחרותו הוא היה 'שלומפער' כזה. ואחיו רי''י היה מתבייש ללכת איתו ברחוב.
אולי גם אמר שהרבנית עשתה ממנו בנאדם.

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' אוגוסט 25, 2016 10:24 am

ברצוני לשתף את חברי הפורום במחשבה שכבר מנקרת לי רבות.
ידוע שהאחים פישר הם מאד מקוריים וללא מוסכמות מחייבות. אצל ר' שלמה – התברר רבות באשכול זה, ר' ישראל יעקב בפסקים המקוריים (היתר למעוברות שלא לצום אפילו ביוה"כ, מראות וכו')וכן בכל ענין הסגולות, ר' מאיר צבי ג"כ אם כי במידה מועטת ("מי אמר ש"שימוש" עוזר, הרי ערבך ערבא צריך"), ר' משה (פרסם מאמר שאסור לומר בליל תשעה באב את הקינה שהמזלות בוכים, וצריך למחקה).
אולי כיון שהם גדלו בבית של בעל תשובה שמרד במוסכמות מבית אבא ואחר כך בא לבדו לירושלים, עם כל ההתלהבות, קבל על עצמו את דרך החיים והלבוש הירושלמי, וחי בלי מסורת ומנהגי אבות אלא לפי הבנתו ותפיסתו " מה ה' אלוקיך דורש ממך" , אין להם ערך רב למה שמקובל ומה שנהגו ואין להם אלא מה שנראה להם כעיקר מתוך הכתובים.
זו גם התחושה לענין רי"ש זילברמן שבא לכאן בגפו וחיפש דרכו בחיים.
לשם השואה, אצל ר' ש"ז אויערבאך רואים את הגישה של מנהג אבותיכם, ואיך האבא שלך נוהג וכו'
נערך לאחרונה על ידי בן ירושלים ב ה' אוגוסט 25, 2016 10:35 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוגוסט 25, 2016 10:33 am

בן ירושלים כתב:ברצוני לשתף את חברי הפורום במחשבה שכבר מנקרת לי רבות.
ידוע שהאחים פישר הם מאד מקוריים וללא מוסכמות מחייבות. אצל ר' שלמה – התברר רבות באשכול זה, ר' ישראל יעקב בפסקים המקוריים (היתר למעוברות שלא לצום אפילו ביוה"כ, מראות וכו')וכן בכל ענין הסגולות, ר' מאיר צבי ג"כ אם כי במידה מועטת ("מי אמר ש"שימוש" עוזר, הרי ערבך ערבא צריך"), ר' משה (פרסם מאמר שאסור לומר בליל תשעה באב את הקינה שהמזלות בוכים, וצריך למחקה).
אולי כיון שהם גדלו בבית של בעל תשובה שמרד במוסכמות מבית אבא ואחר כך בא לבדו לירושלים, עם כל ההתלהבות, קבל על עצמו את דרך החיים והלבוש הירושלמי, ובעיקר חי בלי שום מסורת ומנהגי אבות, אין להם ערך רב למה שמקובל ומה שנהגו ואין להם אלא מה שנראה להם כעיקר מתוך הכתובים.
זו גם התחושה לענין רי"ש זילברמן שבא לכאן בגפו וחיפש דרכו בחיים.
לשם השואה, אצל ר' ש"ז אויערבאך רואים את הגישה של מנהג אבותיכם, ואיך האבא שלך נוהג וכו'


היכן אפשר לראות את המאמר של ר' משה?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 538 אורחים