ידוע שהאריז"ל אמר לרח"וו שנשמתו היא גלגול נשמת המגיד משנה. (הדברים מופיעים בשער הגלגולים ובספר החזיונות)
על הסיבה שהתגלגל בו, אמר האריז"ל ג' טעמים ובהם פרטים ביוגרפיים מאלפיים על המגיד משנה.
1) היה ממתנגדי הקבלה והי' בתקופת הבדרשי שנגדו כתב הרשב"א בפולמוס הכוונה להפולמוס הידוע של ר' אבא מארי נגד פרובנס.
2)שגג בפסק דין אודות נדה.
3)שגג בפסק דין בנוגע היתר אשת איש.
4) עוד פרט ביוגרפי מסר, שהמגיד משנה מת בקוצר ימים ובא הרח"וו להשלים שנותיו.
לפי זה ביאר האריז"ל לרח"וו, מדוע ירדה נשמתו לעוה"ז ואיזה תיקונים הוא זקוק.
כמה שאלות בזה. אמונים אנו שכל דברי האריז"ל ברוה"ק מה גם בשרשי נשמות, אך כאן אני שואל, האם עלינו לומר שהפרטים הביוגרפיים על המגיד משנה - קיבל האריז"ל ברוה"ק. כמדומה שזה קצת יוצא מן הכלל להזכיר ברוה"ק פרטים ועובדות (אין הדבר מופקע בסוד ה' ליריאיו וומפי אליהו) על אחד הראשונים. (וכעת נשמט ממני אם זה הדבר המצוי אצל האריז"ל וצריך חיפוש), או שאפשר לומר שבימי האריז"ל היו פרטים אלו ידועים במסורת. שכן לציין שהמקור היחיד לשמו ופרט ביוגרפי על המגיד משנה יש לנו מהכסף משנה שמסר ששמו רבינו ווידאל והיה חבירו של הר"ן, ומלבד זה אין לנו שום תעודה על חייו, ואם כן אולי פרטים על ימי חייו היו ידועים בצפת אז?
ולגבי הפרטים הביוגרפיים כאן צל"ע בכמה פרטים, שכן מחד כותב שהיה בימיו ומחוגו של הבדרשי שהכוונה לרבי ידעיהו הפניני מעיר בדרשי בפרובנס והוא היה בן דורו של הרשב"א שכתב אליו מכתב התנצלות הידוע, ואילו המגיד משנה היה אחרי הרשב"א והיה חברו של הר"ן (וכבר יש דיון אצל החיד"א נגד אלו שאומרים שהיה תלמידו של הרשב"א), האם אין סתירה לדבר?
זאת ועוד, האריז"ל אומר שלפני שנשמת רבינו ווידאל ירדה אליו היא היתה נשמת רבינו הרא"ה חבירו ובר פלוגתתו של רבינו הרשב"א, ולכאורה כיצד יתכן לקבל נשמת הרא"ה ולהיות בו בזמן בן דורו של הבדרשי?
בדוחק נאמר כך: שהבדרשי בסוף ימיו חי בברצלונא (כך על פי אתר דעת בערכו) ונפטר 1340 שנת ה' ק כשלשים שנה אחרי הרשב"א ואז בצעירתו הגיע לשם המגיד משנה וקיבל ממנו תורת הפילסופיה, כמו הר"ן שהיה יליד ברצלונא, ונולד בערך בשנת 1315 או 1320 (ה' עה או ה' פ כחמש או עשר שנים אחרי פטירת הרשב"א), ואם כן היה בן עשרים בפטירת הבדרשי, ואם המגיד משנה היה חבירו של הר"ן כדברי הכסף משנה - ניתן לדחוק שלתקופה זו הכוונה, כך היה אפשר לומר בדוחק.