איש_ספר כתב:כשהגיע ר"ס לירושלים היה זה טרם השיגו את הפירומאן הידוע הפוטר את האשכנזים מחובות החורבה וממילא לא היתה עדין קהילה אשכננית וכנראה שכך כונה בין הספרדים, וכמדומה שכך נקרא ר' סעדיה גם במכתב הכוללות מצפת.
איש_ספר כתב:לעת האחרונה נחשפה מצבת קבורת ר' סעדיה תלמיד הגר"א, וגיסו של ר' זלמלה מואלאז'ין (שניהם חתני רי"מ פעסעלס) בהר הזיתים מאחורי המבנה המכונה יד אבשלום
אמש ביום פקודתו נתאספו סביב קברו כשלושה מנינים בהם נכדיו (ר"ס הוא אבי משפחת חעשין עד היום הזה), ת"ח ושוקדי תורת הגר"א. בין הנוכחים היה גם פרו' אריה מורגנשטרן שנעתר לבקשת [חלק מן] המשתתפים לסכם את הידוע על ר' סעדיה.
מתוך דברי בני הגר"א בהקדמתם, יש ללמוד כי ר' סעדיה היה התלמיד שהיו לו שנים הרבה במחיצת הגר"א ע"פ שאר התלמידים. בתקנ"ו היה שליח בערי ליטא להזים את השמועה כביכול חזר בו הגר"א מן החרם על החסידים. הגר"א ציידו במכתב בו הוא מתואר מורנו הרב. על המאורעות איתו בעת פטירת הגר"א ישנם מספר מסורות, י"א שאיחר מעט לקבורה, י"א שהיה אז במקום שלא יכלו לקבל ממנו צוואת רבו (ערוה"ש) ויש גרסאות נוספות. אחרי פטירת הגר"א בתקנ"ח הקים ר' סעדיה את קלויז הגר"א והיה ממנהליו. בפנקס ווילנא נמצאה רשומה משנת תקס"ב בה הוחלט לתמוך בתמיכה קבועה בר' סעדיה השם פניו לארץ ישראל. בתקס"ד כותב בעל החיי אדם בהקדמת שערי צדק: נדרתי נדר גדול שכשאר אזכה להשיא בני ובנותי ויהיה ביכולתי אז אעלה לעיר הקודש לירושלים תו"ב, להיות שם כלל ימי חיי ולעבוד שם ה' ואמרתי אולי אזכה לכך באם שיתן ה' אותי לרחמים ויותן לי רשות מחצר אדונינו הקיסר יר"ה ע"פ פספורט כאשר ניתן איזה שנים רשיון להרב ר' סעדיה...'. בתקס"ט עלה ר' סעדיה לאר"י ולצפת שם פעמיו. בשנת תקע"ג פרצה מגיפה בצפת וקהילת הפרושים מילטו נפשם לירושלים שם התשכנו במערת צדקיהו. ר' נתן נטע בנו של ר' סעדיה היה גם הוא חולה בדבר ור' סעדיה ירד לכתובל המערבי שם ביקש להיות תמורת בנו וכך הווה, וביום כ"ה למנ"א תקע"ג חיים לישראל שבק. (כך סיפר רא"ל נאמן לרא"ל פרומקין והובא בשמו בתולדות חכמ"י, ר"ד בהרן סיפר כי בילדותו כאשר אירע מגפה בירושלים ירדו לקבר ר' סעדיה לבקש שם רחמים). מרשימותיו של ר' סעדיה נתייסד ספר מעשה רב, ממנו יסוד ממנו פינה לרישום מנהגי רבינו הגר"א.
[חידושים מקוריים שלו לא ידועים, אולי מלבד סברתו בדין פת הבאה בכיסנין שכנראה כל עם ישראל סומך עליו...]
מחולת המחנים כתב:משפחת חעשין מצאצאיו נקראה כך על שם אחד מזקנות אבות המשפחה שנקראה חאשע.
נערי האוצר כתב:בספר 'גבורות ישעיהו' שיצא לאור הקיץ במאה עותקים ממוספרים לרגל יובלו השמונים של האספן והביבליוגרף ר' שעי'ה וינוגרד, יש מאמר מקיף ורחב של ידידו ובן גילו הפרופ' אלעזר הורוביץ, בשם "רבינו סעדיה בן ר' נתן נטע תלמיד הגר"א ועלייתו לירושלים" (עמ' 9-41).
נערי האוצר כתב:עזריה כתב:נערי האוצר כתב:בספר 'גבורות ישעיהו' שיצא לאור הקיץ במאה עותקים ממוספרים לרגל יובלו השמונים של האספן והביבליוגרף ר' שעי'ה וינוגרד, יש מאמר מקיף ורחב של ידידו ובן גילו הפרופ' אלעזר הורוביץ, בשם "רבינו סעדיה בן ר' נתן נטע תלמיד הגר"א ועלייתו לירושלים" (עמ' 9-41).
האם יש אפשרות להשיג את הספר (אחר שציינת מספר עמוד)
אין אפשרות. יש בספרייה הלאומית.
לחיים כתב:האם ידוע על יחוס נוסף שיש למשפחת חעשין?
נערי האוצר כתב:בספר 'גבורות ישעיהו' שיצא לאור הקיץ במאה עותקים ממוספרים לרגל יובלו השמונים של האספן והביבליוגרף ר' שעי'ה וינוגרד, יש מאמר מקיף ורחב של ידידו ובן גילו הפרופ' אלעזר הורוביץ, בשם "רבינו סעדיה בן ר' נתן נטע תלמיד הגר"א ועלייתו לירושלים" (עמ' 9-41).
נערי האוצר כתב:בספר 'גבורות ישעיהו' שיצא לאור הקיץ במאה עותקים ממוספרים לרגל יובלו השמונים של האספן והביבליוגרף ר' שעי'ה וינוגרד, יש מאמר מקיף ורחב של ידידו ובן גילו הפרופ' אלעזר הורוביץ, בשם "רבינו סעדיה בן ר' נתן נטע תלמיד הגר"א ועלייתו לירושלים" (עמ' 9-41).
פרי יהושע כתב:תראה לי עוד אחד כך.
איש_ספר כתב:בתחילת האשכול דובר על כינויו אשכנזי
והנה ממאמרו של ר' אלעזר הורביץ הנזכר
ותולה זאת גם בשמו הנדיר
פרי יהושע כתב:השם סעדיה לא מקובל באשכנז, האם יתכן שנולד הוא או אביו במקום אחר כגון בתימן? (אולי השם עזר לו בביסוס הקהילה האשכנזית בי-ם?)
שמח כתב:לחיים כתב:האם ידוע על יחוס נוסף שיש למשפחת חעשין?
ב"המבשר" מדור "למשפחותם" היה לפני כשנתיים סדרה של מאמרים על תולדות וייחוס משפחת חשין.
אציין רק מה שנתחדש לאחר פרסום הכתבה.
אבי משפחת חשין הוא רבי יצחק (איצל'ע) חסלוויצער תלמיד הגר"א. בן רבי זאב בן רבי אריה לייב מחסלוביץ.
(ע"פ מכתבו המופיע בספר "השיבה לירושלים" של פרופ' אריה מורגנשטרן)
רבי יצחק נפטר בין השנים תקפ"ג-תקפ"ו
בנו הוא רבי משה חעשעס הנ"ל (חתן ר' שמואל חתן ר' סעדיה)
בנו רבי יצחק חשין תלמיד מהרי"ל דיסקין
ממנו רוב מנין ובנין של משפחת חשין.
איש_ספר כתב:לעת האחרונה נחשפה מצבת קבורת ר' סעדיה תלמיד הגר"א, וגיסו של ר' זלמלה מואלאז'ין (שניהם חתני רי"מ פעסעלס) בהר הזיתים מאחורי המבנה המכונה יד אבשלום
[חידושים מקוריים שלו לא ידועים, אולי מלבד סברתו בדין פת הבאה בכיסנין שכנראה כל עם ישראל סומך עליו...]
דעת_האברך כתב:איש_ספר כתב:לעת האחרונה נחשפה מצבת קבורת ר' סעדיה תלמיד הגר"א, וגיסו של ר' זלמלה מואלאז'ין (שניהם חתני רי"מ פעסעלס) בהר הזיתים מאחורי המבנה המכונה יד אבשלום
[חידושים מקוריים שלו לא ידועים, אולי מלבד סברתו בדין פת הבאה בכיסנין שכנראה כל עם ישראל סומך עליו...]
אפשר לקבל הרחבה על איזה סברא מדובר?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 425 אורחים