מאיר סובל כתב:התפעלות נוראה היתה לי הקטן, שניגש אלי בוקר אחד ברחוב הרב שך ליד איצקוביץ', הוא ירד מכיוון הרב קוטלר (בסיום תפילת ותיקין באיצקוביץ בקיץ, כלומר מוקדם מאוד בבוקר), ונרעשתי מה רוצה ממני לשאול, (הכרתיו משכבר הימים ממרחק מסויים ולא שוחחנו מעולם).
והנה שאלתו: איפה זה רחוב רבי עקיבא??
הבנתם?! הוא היה שקוע במחשבה כנראה והגיע לאיזור לא מוכר! איצקוביץ'! 20 מטר מרבי עקיבא... שלוש ורבע דקות הליכה מהבית שלו! גר פה כבר עשרות שנים במרכז העיר. ולא מכיר... הוא רצה מישהו שיוציא אותו מהבלבול לרחוב שמכיר. אם לא עזרתי לו היה מסתבך עוד יותר. במה הוא שקוע עד כדי כך? רק בתורתו. עד כאן הדברים מגיעים לא יאומן.
גילוי כתב:מאיר סובל כתב:התפעלות נוראה היתה לי הקטן, שניגש אלי בוקר אחד ברחוב הרב שך ליד איצקוביץ', הוא ירד מכיוון הרב קוטלר (בסיום תפילת ותיקין באיצקוביץ בקיץ, כלומר מוקדם מאוד בבוקר), ונרעשתי מה רוצה ממני לשאול, (הכרתיו משכבר הימים ממרחק מסויים ולא שוחחנו מעולם).
והנה שאלתו: איפה זה רחוב רבי עקיבא??
הבנתם?! הוא היה שקוע במחשבה כנראה והגיע לאיזור לא מוכר! איצקוביץ'! 20 מטר מרבי עקיבא... שלוש ורבע דקות הליכה מהבית שלו! גר פה כבר עשרות שנים במרכז העיר. ולא מכיר... הוא רצה מישהו שיוציא אותו מהבלבול לרחוב שמכיר. אם לא עזרתי לו היה מסתבך עוד יותר. במה הוא שקוע עד כדי כך? רק בתורתו. עד כאן הדברים מגיעים לא יאומן.
כעין הסיפור הנ"ל סיפרו על החזו"א
מאיר סובל כתב:גילוי כתב:מאיר סובל כתב:התפעלות נוראה היתה לי הקטן, שניגש אלי בוקר אחד ברחוב הרב שך ליד איצקוביץ', הוא ירד מכיוון הרב קוטלר (בסיום תפילת ותיקין באיצקוביץ בקיץ, כלומר מוקדם מאוד בבוקר), ונרעשתי מה רוצה ממני לשאול, (הכרתיו משכבר הימים ממרחק מסויים ולא שוחחנו מעולם).
והנה שאלתו: איפה זה רחוב רבי עקיבא??
הבנתם?! הוא היה שקוע במחשבה כנראה והגיע לאיזור לא מוכר! איצקוביץ'! 20 מטר מרבי עקיבא... שלוש ורבע דקות הליכה מהבית שלו! גר פה כבר עשרות שנים במרכז העיר. ולא מכיר... הוא רצה מישהו שיוציא אותו מהבלבול לרחוב שמכיר. אם לא עזרתי לו היה מסתבך עוד יותר. במה הוא שקוע עד כדי כך? רק בתורתו. עד כאן הדברים מגיעים לא יאומן.
כעין הסיפור הנ"ל סיפרו על החזו"א
אני מאמין שיתכן הדבר על החזון איש.
זה קרה בארץ או עוד בחו"ל? בני ברק של דורו זה לא בני ברק של היום..
לכן בכל זאת קשה לי להאמין אילו החזון איש היה חי בימינו בבני ברק, לא היה מזהה את איצקוביץ? לא היה נקלע לאיזו תפילה בו?
והרב צוקר גר עוד יותר קרוב. כל כך לא להכיר זה מדהים אותי מחדש להזכר.
ישבב הסופר כתב:חיים כתב:קבלתי בפרטי את הדברים הבאים בשם ניק שמואל מאיזה מקום, ונתבקשתי להעלות לכאן:
בזמנו סיפרו בישיבה, שהוא הלך לשאול את ר' מיכל פיינשטיין למה משחת שיניים זקוקה להכשר לפסח, והגר"מ ענה שזה לא נפסל מאכילת כלב. לא יהודי כר' צוקער ייבהל, הוא הרעיב כלב, ואחרי יומיים העניק לו משחת שיניים, הכלב האומלל סירב לטעום מהמטעמים. הגרא"י מיהר להגר"מ פינשטיין לספר לו את החדשות, משחת שיניים אכן אינם ראויים לאכילת כלב. ניפנף אותו הגר"מ: כלבי דורינו מפונקים הם, גדלו בדור של שפע ואין מביאים ראיה.
בילדותי שמעתי את הסיפור הזה, בנוסחא אחרת. הוא בא לרב ואמר לו שהכלב סירב לאכול, ענה לו הרב "בטלה דעתו אצל כל הכלבים."
איש_ספר כתב:אילו אני הייתי מלקט דברים מפי הרב צוקער לא הייתי קורא לזה 'חכימא דיהודאי', ולא משום שהוא טיפש ח"ו, אלא משום שהדגל שלו זה לא חכמה. זה יותר מתאים לאסופת וורטים מהאמרי חיים, למשל. הרב צוקר הוא אכן עילוי במלא מובן המילה, בחינת נער ישראל ואוהבהו. מלבד מומחיותו, בתחום גאונים וראשונים וגם מדרשי ההלכה, ידיעה מקיפה על השתלשלות והסתעפות ושייכות וכו' וכו', לצד בקיאות עצומה בתוכן עצמו, דבר שכמובן מציב אותו גבוה מעל גבוה מכל המומחים האחרים, מלבד כל זה מדובר באדם ירא"ש מרבים, צדיק נשגב ודחיל חטאין . הוא אינו איש מחשבה ופילסופיה, הוא מאמין בכל לב בדברי חז"ל כפשוטן, ובינהם על הסגולה של לומדי תורה לשמה הזוכין לדברים הרבה, ומכאן היחס שלו לראשי הישיבה הק' דפוניבז' כמו לעוד רבים מחכמי ישראל. ומובן שרבים מתקשים להכיל בריה משונה שכזו, אדם שבקי גם בפרסומים האקדמאים אבל פרומער שאין כדוגמתו. ואכן מן הדברים שאסף הכותב הנ"ל, ניכר בכמה מקומות הירא"ש המופלגת שלו: לב מי לא רעד בקוראו את התיאור על הרב צוקר המסיט את הוילון, מביט בשמש השוקעת ופורץ בבכי על כי בוטל התמיד. ואם אבן הוא נימוח. סופר על ההתמדה שלו שאין לה דמיון וכו' וכו'. ועוד. לכן מי שדמיין אותו כר' שאול ליברמן של שנות האלפיים התאכזב, ומי שחשב שהוא ר' נתן לובראט גם הוא מן הסתם לא בא על סיפוקו. ולסיכום אין ספק שהכותב האיר זווית מאד מאד מצומצמת מאישיות רבגונית זו, אבל גם צד זה ראוי לתשומת לב וללקיחת לקח.
מבקש חכמה כתב:הרקע של הרב צוקר שליט"א אינו מהונגרי', האבא שלו מקוזניץ- פולין. והאם מבית רוטנברג (נכדת הרב רוטנברג אנטוורפן)
נטיעות כתב:מה פשר המילה "שוגער"? האם זה שם משפחה נוסף שלו? או כינוי? או משהו אחר.
המתקיף כתב:נטיעות כתב:מה פשר המילה "שוגער"? האם זה שם משפחה נוסף שלו? או כינוי? או משהו אחר.
צוקער ביידיש הוא שוגער באנגלית וסוכר בעברית. לעיתים מעדכנים את הכתיב ואת ההגייה כשמדובר באותה מלה.
חסיד חבד כתב:לא ראיתי את כל הדיון ויתכן שעמדו ע"ז, אבל בח"א דהקונט' אות כ"ח אומר שיש חובה לצפות ולא שיבוא עכשיו ממש, ובמחילה הוא היפך נוסח ה'אני מאמין' דהסידורים והיפך דברי כל גדול"י בכל הדורות.
אפשר כתב:[פעם שמעתי הלצה שאשתו התקשרה לפונוביז , והרים אנגלי אחד והודיעו באנגלית שאשתו על הטלפון, הגרא"י השיבו בקול שאגה המפורסם "מה???" הלה לא נרתע, אלא המשיך באנגלית ואמר, אשתך על הטלפון, ואתה מבין אותי, תרצה להרים טוב, לא תרצה, אז היא תמתין עד שתלבין ראשה, והלך. כמצופה או שלא כמצופה הלך הגראי ולקח הטלפון, מסתמא בדותא, אבל גם אומר דרשיני, מה הקנאות נגד אנגלית אם התמורה היא עברית].
איש_ספר כתב:ומשהו קצת יותר משמעותי. בעדכון החדש בחבילת עוז והדר, מופיע התו"כ של הרב צוקר (מרכז הספר מכר בעבר את הזכויות לעו"ה).
אפשר כתב:האם הוזכר כאן על היותו מקפיד לדבר עברית.
אני דיברתי עמו רבות בלימוד, ובהיותי חושבו לבן חו"ל פניתי אליו באידיש, וראיתי שהוא דיבר עמי שברי אידיש ושברי עברית, נים ולא נים תיר ולא תיר, ולא ידעתי למה, אז הפכתי לעברית ודיבר שוטף, אח"כ שמעתי שיש לו קפידא בזה, אז הייתי מנסה בדווקא לדבר איתו באידיש, וראיתי שיש לו קפידא ממש שלא לדבר בשפה הזו, האם ידוע הסבר?
אומר דרשיני, מה הקנאות נגד אנגלית אם התמורה היא עברית].
לייטנר כתב:אפשר כתב:האם הוזכר כאן על היותו מקפיד לדבר עברית.
אני דיברתי עמו רבות בלימוד, ובהיותי חושבו לבן חו"ל פניתי אליו באידיש, וראיתי שהוא דיבר עמי שברי אידיש ושברי עברית, נים ולא נים תיר ולא תיר, ולא ידעתי למה, אז הפכתי לעברית ודיבר שוטף, אח"כ שמעתי שיש לו קפידא בזה, אז הייתי מנסה בדווקא לדבר איתו באידיש, וראיתי שיש לו קפידא ממש שלא לדבר בשפה הזו, האם ידוע הסבר?
אומר דרשיני, מה הקנאות נגד אנגלית אם התמורה היא עברית].
אתה רציני בשאלה הזו?!
לייטנר כתב:אפשר להבין מי שאינו מקפיד על דיבור בלשון הקודש, אבל לתמוה על מי שכן מקפיד בכך?!
לייטנר כתב:אינני מכיר את האיש ואת שיחו, ממה שכתוב כאן נשמע שהוא מקורי. אם הגיע למסקנה להקפיד (כרבים משלומי אמוני ישראל בדורות הקודמים שהקפידו בשבת) על דיבור בלה"ק, איני רואה מקום לפליאה. אגב, לפמש"כ באשכול כאן, גם אם היתה הקפדתו הפוכה, לא הייתי תמה.
(נ.ב. אני יחיד, ובכל זאת, הידעת באלה מחוזות גדלתי? ספר נא לי).
אפשר כתב:לייטנר כתב:אינני מכיר את האיש ואת שיחו, ממה שכתוב כאן נשמע שהוא מקורי. אם הגיע למסקנה להקפיד (כרבים משלומי אמוני ישראל בדורות הקודמים שהקפידו בשבת) על דיבור בלה"ק, איני רואה מקום לפליאה. אגב, לפמש"כ באשכול כאן, גם אם היתה הקפדתו הפוכה, לא הייתי תמה.
(נ.ב. אני יחיד, ובכל זאת, הידעת באלה מחוזות גדלתי? ספר נא לי).
הוא גדל בוויליאמסבורג, ואתה לא. קלעתי?
הקיק כתב:נדמה לי שהגר"י זילברשטיין שליט"א ג"כ נמצא באותו כיוון...
מבקש חכמה כתב:נפתלי חיים: רקע של הרב צוקר שליט"א אינו מהונגרי', האבא שלו מקוזניץ- פולין. והאם מבית רוטנברג (נכדת הרב רוטנברג אנטוורפן)
מחולת המחנים כתב:אגב העלאת משפחתו של הגרא"י צוקר, רציתי לברר את ששמעתי פעם מיהודי יליד וויליאמסבורג, שהגרא"י הוא בנו של חד משרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי החיים עמנו היום, הלא הוא המתמיד הישיש רבי בנימין צוקער (שוגער) לאיוט"א, מותיקי המתפללים ב"מירער מנין" בוויליאמסבורג, (הקיים עדיין כמדומני בראדני סטריט).
חברי הפורום מארה"ב בודאי יוכלו לאשר או להכחיש את זה.
הוגה ומעיין כתב:היו לו גם דעות מגובשות על שאלות נוסח והתהוותו בספרי התלמוד והמדרשים. לדוגמא בעלמא, שמעתי שאמר (ואינני נוטל אחריות על השמועה, שלא מפיו שמעתיה אלא מפי אדם מהימן ששמעה ממנו) שיש הבדל בין מקום שבו נזכר בגמרא "איכא דאמרי" לבין "לישנא אחרינא": באיכא דאמרי הכוונה שלפני מסדר הגמרא עצמו היו שני הלשונות, אך בלישנא אחרינא הכוונה שלפני אחד המעתיקים היו שתי נוסחאות, וניתן למצוא כתבי יד שבהם ישנו רק אחד מהם.
והנכון דהאי לישנא בתרא לא פליג אלישנא קמא כלל והיינו דלא אמרינן בגמרא איכא דאמרי ואמרינן לישנא אחרינא אמרי לה
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 437 אורחים