בינה נא זאת! כתב:ב'הפלס' יש היום "גילוי" על ספר שחיבר אביו של הגרי"ש: "הלכות בית הכנסת ובית המדרש" שי"ל בוילנא תרע"ד.
הספר נמצא באוצה"ח (וזה כמובן לא צויין בכתבה).
בשער הספר מופיע כי הספר י"ל ע"י ישראל אידל שפירא. ורק בסוף ההקדמה חתום: דברי אברהם פופקן בן הרב ר' משה זצ"ל בעה"ח ספר יד משה ואהב מוסר ומענה רך משאויל.
ר' משה בעל הספרים יד[י] משה ואהב מוסר ומענה רך - שהוא כמובן אביו של ר' אברהם.
בסיום הכתבה: "בשולי ידיעה חשובה זו, מעניינת גם הידיעה העולה מבין הדברים כי שמו המקורי של ר' אברהם בגולת רוסיה, לא היה לוינסון, כפי שנרשם במקומות הרבה, אלא פופקין".
אין כאן שום ידיעה מעניינת והיא גם ממש לא מדוייקת: זה מכבר ידוע מכתב בקשתו של הלשם לרב קוק לאישור עליה לא"י. בו מציין את חתנו ששמו "ע"י שינוי השם אברהם שמחה יודלאוו פופקא". הוא אמנם חי ברוסיה תחת זהות שאולה בשם פופקא, אבל שמו המקורי היה גם היה לוינסון!
איש_ספר כתב:אודות השם 'פופקין' הבא כאמור 'בשולי הידיעה': תודה על ההפניה למכתב הלשם, אף שלא ניתן להסיק מן הדברים מהו השם המקורי ומה התווסף.
איש_ספר כתב:אני עשוי, בנסיבות מסוימות, להבין את הכאב, אבל מה לעשות שה"גילוי" גילוי !
עד עתה איש לא עמד ע"כ שמחבר ספר 'הלכות בית הכנסת ובית המדרש' הוא ר' אברהם אלישיב! ואיש לא ציין עובדה זו בתולדותיו. הכל יודעים ומזכירים את חיבורו ביכורי אברהם ב"ח, אבל איש לא מציין חיבור קטן זה. [אגב, מפעל הביביליו' מציין לנכון את שם המחבר כ'אברהם פופקין' אך לא עמד על זיהויו של איש זה, ולא איחד את הרשומה עם מחבר ביכורי ביכורי אברהם].
איש_ספר כתב:----
מו"ץ. יש למעלה קישור למוסף, האם תוכל לתת קישור מדויק?
איש_ספר כתב:מעניין מאד. יש"כ.
ועדין בכל הרשימות שנכתבו עליו (ידיעה מפורטת מהתבונה, גדולי הדורות של שטרן בערכו, ספר השקדן ח"א בפרק עליו ועוד, וכן הביבי' למינהם כמש"כ). לא הזכירו פרסום זה, דבר המלמד שידיעה זו היתה בהעלם מרובם, ועתה מתברר כי לא מכולם.
גם במשפחה היה הדבר חידוש גדול.
צאנזער כתב:בגליון "איש לרעהו" מופיע השבוע סיפור:
מרא דכולא עלמא!
איך הגרי"ש שמע הספד מפי ר' נטע וייס, בשעה שהגרי"ש הגיע לארץ 6 שנים אחרי שר' נטע וייס נסתלק לבית עולמו?
ואיך ר' נטע וייס הצליח להספיד את האדמו"ר מאוסטרובצה שנפטר 10 אחריו ביום י"ט באדר תרפ"ח?
ההספד היה בסמוך לפטירתו ביום כ"ט אדר - באותה שנה (כך נשמע מלשון המודעה דלהלן: הנהלת הת"ת... קוראת לבי ומספד עלי השמועה אשר באה...).
אמנם היה הספד בירושלים על האוסטרובצע'ר. ומי באמת הספיד את האוסרובצ'ער?
יכול המתעקש לומר שהיו כמה הספדים בירושלים על האדמו"ר מאוסטרובצה, ולא להספד זה הכוונה. אבל בדרך כלל נערכו ההספדים על הגאונים הפולניים בחיי עולם, ואילו על הגאונים הליטאיים במאה שערים.
המחקר כתב:ראשית הסיפור עם ההספד על הרבי מופיע כבר בעלינו לשבח
היו כמה הספדים על הרבי מאוסטרובצא
ביום חמישי היו הספדים בביהכ"נ של כולל ורשה, של החסידים.
ביום ראשון שאח"כ היו הספדים בחורבה, שם היה הכינוס המרכזי. גם הרב קוק הספיד שם. לדעתי הרב אלישיב בחר ללכת לשם.
במאה שערים היה הספד של הרב זוננפלד. כמעט בטוח שהרב אלישיב לא הלך לשם.
צאנזער כתב:בגליון "איש לרעהו" מופיע השבוע סיפור:
.
מרא דכולא עלמא!
איך הגרי"ש שמע הספד מפי ר' נטע וייס, בשעה שהגרי"ש הגיע לארץ 6 שנים אחרי שר' נטע וייס נסתלק לבית עולמו?
ואיך ר' נטע וייס הצליח להספיד את האדמו"ר מאוסטרובצה שנפטר 10 אחריו ביום י"ט באדר תרפ"ח?
ההספד היה בסמוך לפטירתו ביום כ"ט אדר - באותה שנה (כך נשמע מלשון המודעה דלהלן: הנהלת הת"ת... קוראת לבי ומספד עלי השמועה אשר באה...).
אמנם היה הספד בירושלים על האוסטרובצע'ר. ומי באמת הספיד את האוסרובצ'ער?
עשוי לנחת כתב:צאנזער כתב:בגליון "איש לרעהו" מופיע השבוע סיפור:
.
מרא דכולא עלמא!
איך הגרי"ש שמע הספד מפי ר' נטע וייס, בשעה שהגרי"ש הגיע לארץ 6 שנים אחרי שר' נטע וייס נסתלק לבית עולמו?
ואיך ר' נטע וייס הצליח להספיד את האדמו"ר מאוסטרובצה שנפטר 10 אחריו ביום י"ט באדר תרפ"ח?
ההספד היה בסמוך לפטירתו ביום כ"ט אדר - באותה שנה (כך נשמע מלשון המודעה דלהלן: הנהלת הת"ת... קוראת לבי ומספד עלי השמועה אשר באה...).
אמנם היה הספד בירושלים על האוסטרובצע'ר. ומי באמת הספיד את האוסרובצ'ער?
השבוע במוסף ש"ק של יתד -
"מישהו" קשור כאן ל"מישהו"...??
צאנזער כתב:אשכול זה מהווה בשבילי מוסר-השכל לא למהר לחשוד בהעתקות ובפלגיאטים ספרותיים. כי "כותב המדור" קיבל את הדברים באימייל מאותו "חכ"א שליט"א" עוד קודם שפורסמו - באותו לשון - כאן בפורום, ואני גם די משוכנע שהוא לא גולש בפורום והדברים נוטים שהוא אפילו לא יודע על קיומו. מסתבר שאילו היה רואה שהדברים פורסמו בלשונם כאן, היה טורח לשנות מעט את הלשון. מכאן ילמד כל חכם שאין למהר להאשים בגניבה והוי דן את כל האדם וכו'.
צולניק כתב:מוסף זכרון ליום היא"צ השלישי
סעדיה כתב:צולניק כתב:מוסף זכרון ליום היא"צ השלישי
ומה עם המוסף דהאי שתא?
פרי יהושע כתב:אספר מעשה על הגרי"ש זלה"ה אותו שמעתי מפי בעל המעשה, ההוא היה בוגר ישיבה תיכונית והיה חפץ ללכת לישיבה קדושה, והוריו חפצו שילך לצבא, וסיכמו שילך לשאול את הרב אלישיב, הוא שאל אותו קודם אם יש בהליכה לצבא כרצון הוריו מצות כיבוד אב ואם, הרב אלישיב ענה שלא, אחר שאל לגופו של דבר מה לעשות האם ללכת לצבא או לישיבה, הרב אלישיב ענה לו, "זה מצווה וזה מצווה תחליט אתה איזו מצווה לעשות", הבחור התעקש ושאל האם אין בהליכה לצבא משום ביטול תורה, והרב אלישיב אמר לו שכיון וזה צורך אין בכך ביטול תורה, כששוב שאל, אמר לו הרב אלישיב, "ארוחת צהרים אכלת היום" ומה עם ביטול תורה, הוא הדין לצבא, כששאל האם אין אפשרות להתקלקל שם ענה לו הרב אלישיב, שכפי הידוע לו יש פלוגות המורכבות מבחורים דתיים ולא מתקלקלים שם אם לא רוצים. עד כאן מפי בעל המעשה לא גרעתי ולא הוספתי.
דן בן יעקב כתב:פרי יהושע כתב:אספר מעשה על הגרי"ש זלה"ה אותו שמעתי מפי בעל המעשה, ההוא היה בוגר ישיבה תיכונית והיה חפץ ללכת לישיבה קדושה, והוריו חפצו שילך לצבא, וסיכמו שילך לשאול את הרב אלישיב, הוא שאל אותו קודם אם יש בהליכה לצבא כרצון הוריו מצות כיבוד אב ואם, הרב אלישיב ענה שלא, אחר שאל לגופו של דבר מה לעשות האם ללכת לצבא או לישיבה, הרב אלישיב ענה לו, "זה מצווה וזה מצווה תחליט אתה איזו מצווה לעשות", הבחור התעקש ושאל האם אין בהליכה לצבא משום ביטול תורה, והרב אלישיב אמר לו שכיון וזה צורך אין בכך ביטול תורה, כששוב שאל, אמר לו הרב אלישיב, "ארוחת צהרים אכלת היום" ומה עם ביטול תורה, הוא הדין לצבא, כששאל האם אין אפשרות להתקלקל שם ענה לו הרב אלישיב, שכפי הידוע לו יש פלוגות המורכבות מבחורים דתיים ולא מתקלקלים שם אם לא רוצים. עד כאן מפי בעל המעשה לא גרעתי ולא הוספתי.
כל מי שקצת יודע מבין שזה הבל ורעות רוח!
דן בן יעקב כתב:פרי יהושע כתב:אספר מעשה על הגרי"ש זלה"ה אותו שמעתי מפי בעל המעשה, ההוא היה בוגר ישיבה תיכונית והיה חפץ ללכת לישיבה קדושה, והוריו חפצו שילך לצבא, וסיכמו שילך לשאול את הרב אלישיב, הוא שאל אותו קודם אם יש בהליכה לצבא כרצון הוריו מצות כיבוד אב ואם, הרב אלישיב ענה שלא, אחר שאל לגופו של דבר מה לעשות האם ללכת לצבא או לישיבה, הרב אלישיב ענה לו, "זה מצווה וזה מצווה תחליט אתה איזו מצווה לעשות", הבחור התעקש ושאל האם אין בהליכה לצבא משום ביטול תורה, והרב אלישיב אמר לו שכיון וזה צורך אין בכך ביטול תורה, כששוב שאל, אמר לו הרב אלישיב, "ארוחת צהרים אכלת היום" ומה עם ביטול תורה, הוא הדין לצבא, כששאל האם אין אפשרות להתקלקל שם ענה לו הרב אלישיב, שכפי הידוע לו יש פלוגות המורכבות מבחורים דתיים ולא מתקלקלים שם אם לא רוצים. עד כאן מפי בעל המעשה לא גרעתי ולא הוספתי.
כל מי שקצת יודע מבין שזה הבל ורעות רוח!
אליהו בן עמרם כתב:דן בן יעקב כתב:פרי יהושע כתב:אספר מעשה על הגרי"ש זלה"ה אותו שמעתי מפי בעל המעשה, ההוא היה בוגר ישיבה תיכונית והיה חפץ ללכת לישיבה קדושה, והוריו חפצו שילך לצבא, וסיכמו שילך לשאול את הרב אלישיב, הוא שאל אותו קודם אם יש בהליכה לצבא כרצון הוריו מצות כיבוד אב ואם, הרב אלישיב ענה שלא, אחר שאל לגופו של דבר מה לעשות האם ללכת לצבא או לישיבה, הרב אלישיב ענה לו, "זה מצווה וזה מצווה תחליט אתה איזו מצווה לעשות", הבחור התעקש ושאל האם אין בהליכה לצבא משום ביטול תורה, והרב אלישיב אמר לו שכיון וזה צורך אין בכך ביטול תורה, כששוב שאל, אמר לו הרב אלישיב, "ארוחת צהרים אכלת היום" ומה עם ביטול תורה, הוא הדין לצבא, כששאל האם אין אפשרות להתקלקל שם ענה לו הרב אלישיב, שכפי הידוע לו יש פלוגות המורכבות מבחורים דתיים ולא מתקלקלים שם אם לא רוצים. עד כאן מפי בעל המעשה לא גרעתי ולא הוספתי.
כל מי שקצת יודע מבין שזה הבל ורעות רוח!
גם אני שמעתי סיפור זה מבעל המעשה, והוא אדם נאמן, שנתבקש במפורש לא להוסיף ולא לגרוע מפרטי המעשה.
בנותן טעם להוסיף, כי מדובר על ר"מ המכהן כיום בישיבה קדושה, אשר בסופו של דבר לא התגייס לצבא אלא עבר ללמוד בישיבה גדולה ידועה ומפורסמת ונתחנך על ברכי גדולי ראשי הישיבות זצ"ל, ומאז ועד היום נמנה על ציבור היראים שהרב אלישיב זצ"ל נמנה על רבותיהם.
פרי יהושע כתב:אספר מעשה על הגרי"ש זלה"ה אותו שמעתי מפי בעל המעשה, ההוא היה בוגר ישיבה תיכונית והיה חפץ ללכת לישיבה קדושה, והוריו חפצו שילך לצבא, וסיכמו שילך לשאול את הרב אלישיב, הוא שאל אותו קודם אם יש בהליכה לצבא כרצון הוריו מצות כיבוד אב ואם, הרב אלישיב ענה שלא, אחר שאל לגופו של דבר מה לעשות האם ללכת לצבא או לישיבה, הרב אלישיב ענה לו, "זה מצווה וזה מצווה תחליט אתה איזו מצווה לעשות", הבחור התעקש ושאל האם אין בהליכה לצבא משום ביטול תורה, והרב אלישיב אמר לו שכיון וזה צורך אין בכך ביטול תורה, כששוב שאל, אמר לו הרב אלישיב, "ארוחת צהרים אכלת היום" ומה עם ביטול תורה, הוא הדין לצבא, כששאל האם אין אפשרות להתקלקל שם ענה לו הרב אלישיב, שכפי הידוע לו יש פלוגות המורכבות מבחורים דתיים ולא מתקלקלים שם אם לא רוצים. עד כאן מפי בעל המעשה לא גרעתי ולא הוספתי.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 412 אורחים