מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אסור להציל עצמו בממון חבירו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי יוסי 10 » א' פברואר 12, 2012 11:05 am

בגמ' ב"ק ס' ב', הגמ' דמה מה הספק ההלכתי שדוד הסתפק, ויש שם ג' שיטות בגמ', א' השיטות , שקמבעיא ליה אם מותר להציל עצמו בממון חבירו, והסתפק האם מותר לו לשרוף גדיש של ישראל לצורך הצלה ,ופשטו לו,שאסור להציל עצמו בממון חבירו,אבל אתה מלך אתה ומלך פורץ לעשות לו גדר.

תו' שם מבארים שכל האיבעי' לא לגבי עצם ההצלה, שזה פשוט ששרי להציל עצמו, והשאלה האם חיב לשלם בכה"ג, ופשטו שחייב לשלם,וכ"כ הרא"ש בפסקיו, ומוסיף שם שהרי כל התורה כולה חוץ מג' עבירות נדחית מפני פיקו"נ,ובודאי ששרי להציל עצמו, אמנם ברש"י שם נל"כ, ונראה שפירש שהאבעי' לגבי עצם ההצלה,ופשטו שאסור להציל עצמו בממון חבירו.

והמקור שנראה שרש"י ל"פ כתוס', הגמ' שם אומרת שכתוב בפסוק "ויתייצב בתוך החלקה ויצילה", אומרת הגמ' שלפירוש שהאבעי' של דוד היתה לגבי להציל עצמו א"ש, שהציל את השדה ולא שרפה, ולפי תו' בודאי ששרפה, כי עצם ההצלה בממון חבירו שריא, וצ"ל שהכוונה שכיון שפסקו לו שאסור להציל עצמו, שילם על השדה, ובזה הצילה, ורש"י שם מפרש ל"כ " ויצילה שלא ישרפוה הואיל ואסור להציל את עצמו בממון חבירו",ומתבאר ברש"י שעצם השריפה היתה אסורה,כיון שפשטו לו שאסור להציל עצמו, מתבאר ברש"י שמה שאסור להציל עצמו זה על עצם ההצלה.

והנה, לשון הגמ' אסור להציל עצמו ,נראה כמו רש"י,שעצם ההצלה אסורה, וגם ה"ויצילה" שכתוב בקרא משמע יותר שהציל עצם השדה וכפרש"י ולא רק ששילם עליה,אבל הסברה לפי רש"י קשה, למה שיהיה חמור יותר מג' עבירות שבתורה, ונצט"ל , שהקב"ה חס על נפשות ישראל ומותר כביכול על זכיותיו, מוותר על המצוות והאיסורים, אבל לא מוותר על ממון ישראל.

אמנם לכאו' הרי הישראל עצמו מחויב לשרוף גדישו כדי להציל חבירו, שהרי יש ל"ת לא תעמוד על דם רעך, ועל ל"ת צריך אדם לבזבז כל ממונו, וא"כ למה שהישראל שנמצא בסכנת חיים לא יוכל לשרוף את הגדיש,ואולי בל"ת של לא תעמוד על דם רעך לא נאמר שצריך לבזבז כל ממונו, שהאיסור הוא בעמידה על הדם, וזה מתפרש שעומד בשאננות לנוכח דם חבירו, ולא עושה מה שביכולתו להציל חבירו, עכשיו, יש לומר, כיון שלגבי מ"ע ל"צ לבזבז כל ממונו, שמעינן שיש סכום שזה נקרא הוצאה מרובה שלא חיבה תורה גם לקיום מצוה, ואת זה גם לא חיב להציל חבירו,ולפ"ז יצא שישסכום של ממון ששרי להציל עצמו בממון חבירו, אם זה סכום שהחבר עצמו חייב להוציא בשביל חיי חבירו.

ור' קדושין ח ב , גבי מקדש אשה כשכלב רץ אחריה שמבואר שם שמדאוריתא חייב ליתן הככר לכלב כדי להצילה, ואמנם זה לא הוצאה גדולה,וי"ל שאת זה חייב ליתן להצלת חבירו.

עד כאן זה בקשר לקושי על שיטת רש"י ,על עצם חידושו, אבל לכאורה יש כאן קושיא נוספת, והיא, הרי לדוד עצמו אף שהיה מותר להורות על שריפת הגדיש, כיון שמלך פורץ לו גדר,החמיר על עצמו, והשאלה איך החמיר על חשבון חיי חיליו, וכי שרי לעשות כן, בשלמא לשי' תו' שעצם ההצלה שריא, רק שגם לגבי התשלום לא היה חייב כיון שמלך פורץ גדר, אז החמיר על עצמו לשלם, אבל לרש"י החמיר על עצמו שלא לשרוף ולסכן את חיליו, ונשאלת השאלה איך הותר לדוד להחמיר בכה"ג, וניתן להוסיף, אם כי א"צ לזה, הרי בודאי ענין החומרא שדוד רצה להחמיר על עצמו לא עדיפא מכל איסורים גמורים שבתורה שהותרו לצורך פיקו"נ, ואיך החמיר דוד שלא לשרוף הגדיש.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 13, 2012 1:26 am

ראיתי באחד הפוסקים שכתב שהרי מותר עבור פיקוח נפש להציל עצמו בכל חוץ משלוש עבירות. ולכן מותר לאדם להציל עצמו בממון חבירו, אלא שאחר שינצל, חייב להחזיר ולשלם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי לייטנר » ב' פברואר 13, 2012 7:51 pm

הדילמה של היינץ

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 14, 2012 9:48 am

לייטנר כתב:הדילמה של היינץ


דהיינו?

הוגה
הודעות: 1446
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי הוגה » ג' פברואר 14, 2012 4:24 pm

מתוך הרה"ג גוגל כמובן:
מהי אם כן הדילמה של היינץ?
"באירופה עמדה אישה על סף מוות , הרופאים חשבו שיש תרופה אחת שיכולה להצילה. התרופה הייתה יקרה לייצור, אבל הרוקח דרש פי 10 מהסכום שעלה לו לייצר אותה. היינץ בעלה של החולה פנה לכל מי שהכיר כדי להלוות את הכסף, אך הצליח לאסוף מחצית ממחיר התרופה. הרוקח סירב להוריד במחיר. היינץ נתקף ייאוש ופרץ לחנותו של הרוקח לגנוב את התרופה למען אשתו...."
השאלה אם מעשה זה נכון או לא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 14, 2012 4:43 pm

הוגה כתב:מתוך הרה"ג גוגל כמובן:
מהי אם כן הדילמה של היינץ?
"באירופה עמדה אישה על סף מוות , הרופאים חשבו שיש תרופה אחת שיכולה להצילה. התרופה הייתה יקרה לייצור, אבל הרוקח דרש פי 10 מהסכום שעלה לו לייצר אותה. היינץ בעלה של החולה פנה לכל מי שהכיר כדי להלוות את הכסף, אך הצליח לאסוף מחצית ממחיר התרופה. הרוקח סירב להוריד במחיר. היינץ נתקף ייאוש ופרץ לחנותו של הרוקח לגנוב את התרופה למען אשתו...."
השאלה אם מעשה זה נכון או לא.


הרי יש על כך שו"ע מפורש ביו"ד בהלכות רפואה לגבי רופא שדורש מחיר מופקע שרשאי להטעותו, אך לא נאמר שרשאי לגנוב ממנו.
הרי אם נתיר לגנוב כן, גם כל מי שרעב יגנוב אוכל שהרי גם זה פיקו"נ.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אסור להציל עצמו בממון חבירו

הודעהעל ידי לייטנר » ג' פברואר 14, 2012 5:59 pm

הוגה כתב:מתוך הרה"ג גוגל כמובן:
מהי אם כן הדילמה של היינץ?
"באירופה עמדה אישה על סף מוות , הרופאים חשבו שיש תרופה אחת שיכולה להצילה. התרופה הייתה יקרה לייצור, אבל הרוקח דרש פי 10 מהסכום שעלה לו לייצר אותה. היינץ בעלה של החולה פנה לכל מי שהכיר כדי להלוות את הכסף, אך הצליח לאסוף מחצית ממחיר התרופה. הרוקח סירב להוריד במחיר. היינץ נתקף ייאוש ופרץ לחנותו של הרוקח לגנוב את התרופה למען אשתו...."
השאלה אם מעשה זה נכון או לא.


אין הו"א כלל ש'הדילמה של היינץ' היא אמיתית. זהו כלי לבחינת רמת מוסריות (אצל ילדים ונוער, ולעיתים גם אצל מבוגרים). העיקרון שעומד מאחורי זה, הוא לא התשובה, אלא הנימוק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 495 אורחים