הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' פברואר 08, 2012 8:07 am
על מקור החיוב וגדרו
בטור יו"ד סימן רמ ובשו"ע שם סעיף כד: וחייב לכבד חמיו דכתיב ואבי ראה גם ראה. והיינו דדוד אמר לחמיו שאול אבי, וזה מדברי הילקוט שם וכמ"ש בביאור הגר"א.
וכבר הקשו בזה, למה לא מייתי מדברי המכילתא כאן עה"פ ויצא משה לקראת חותנו וישתחו וישק לו, וז"ל: ולא נשק משה אלא לחמיו, מכאן אמרו שיהא אדם מוכן לכבוד חמיו, ובל' הילקוט איתא: מכאן אמרו שיהא אדם נוהג בכבוד חמיו, עי' תורה תמימה ופרדס יוסף ועוד.
אכן בפשוטו יש מקום לומר, דבילקוט שמואל מבואר דחייב בכבוד חמיו 'ככבוד אביו' וזהו שקרא לו אבי , וזה לא שמעינן מההיא דיתרו להשוותו לאביו.
אך דא עקא, שהטור השמיט מילות אלו, והלא דבר הוא. ומה עוד, דבהלכה של כבוד אחיו הגדול לעיל בסמוך כתב ככבוד אביו, וכאן כתב בסתמא.
ונראה מזה כמ"ש הב"ח וכן הכריע הש"ך דאינו חייב כי אם לכבדו כדרך שמכבד הזקנים בקימה והידור וכיו"ב, ויעו"ש בישוב לשון הילקוט.
ואגב גררא יש להעיר, דבלישנא דמכילתא מבואר דהילפותא היא ממה שמשה נשק לחותנו, אבל יש ממפרשי התורה דמייתו שהילפותא היא ממה שיצא לכבוד חותנו ולא לכבוד אשתו ובניו, וראה רש"י לעיל ו: אני חותנך יתרו וגו'- אם אין אתה יוצא בגיני צא בגין אשתך וכו'. והנה ממה שיצא דווקא לקראת חותנו נראה דאכן כבודו קודם לכבוד אשתו, וצ"ע.
ובפתחי תשובה הביא ראיה לדברי הש"ך, דזה מוכרח ממש"כ בסעיף יז שאשה נשואה פטורה וכו', דאם לא שאינו מחויב כ"כ בכבודו, היתה חייבת כיון שגם בעלה חייב בכבוד חמיה, ודמיא להא דסעיף יד, יעו"ש .
אכן נראה לדון בראיה זו, דהרי טעם הפטור של אשה נשואה מבואר בקידושין ל,ב: אשה אין סיפק בידה לעשות מפני שרשות אחרים עליה. ונראה בביאור סברא זו, דלא קאמר שכבוד בעלה עליה ולכן נפטרת מכבוד אביה, והרי מצינו להלכה דאפילו כה"ג שהבעל מקפיד שלא תדבר עם אביה, מחויבת לדבר עמו, ואין כבוד בעלה עדיף לענין זה.
וע"כ הגדר הוא דבאמת במצות כיבוד אב ישנם ב' חלקים, א' הנהגה של כבוד. ב' שיעבוד לשמש את אביו, וכמו דאיתא בסעיף ד: מאכילו ומשקהו מלביש ומכסה מכניס ומוציא וכו', וברמ"א: וישמשנו בשאר דברים שהשמש משמש רבו.
והנה בדין הזה של שימוש קאמר בגמ' דאשה רשות אחרים עליה ולכן פטורה וזהו משום שעבודו של בעל. (וראה ש"ך (רמ,יט) דבבעלה אין מקפיד חייבת בכל דבר שאפשר כמו האיש, והיינו שאי"ז עדיפות דבעל מצד עצם דין הכבוד והמורא והפקעה דאב, אלא שעבודו הוא דקדים).
ובאמת יש לדון אם האשה שרשות בעלה עליה מחויבת במורא אב, וראה תורה תמימה ריש פרשת קדושים שהאריך שמחויבת דמה בכך שהיא משועבדת לבעלה בממון שלא תנהג בו מורא, וסברא זו שייכא רק בכבוד שחיובו הוא מאכילו ומשקהו, ורשות בעלה מונעתה מזה.
ועי' לשון רש"י (ל,ב ד"ה סיפק) דנראה שאין הנידון מצד הממונות אלא שהוא אין מוחה בידו, ומשמע שבנוגע לאשה הוא מוחה בידה, ואולי מהניא מחאתו גם לענין מורא, ודוחק.
ולעומת זאת ראה לשון רש"י שם ד"ה נתגרשה, וכן להלן לה,א ד"ה סיפק דנראה בהדיא דכל הנידון לענין כיבוד. וראה לשון המחבר סי' רמ,יז.
אבל המהרש"א בקידושין לד,ב ד"ה גברי כתב להדיא שפטורה גם ממורא, וכן עולה מדברי השיטה ל"נ למי שם ל,ב. וכן סתימת לשון הרמב"ם הל' ממרים ו,ו. אבל בפירוש המשנה שם מפורש שפטורה רק מכיבוד מצד עסקי בעלה המחויבים לה מתורת הזיווג, וצ"ב.