עמוד 1 מתוך 1

האם האבות הק' פדו את בכוריהם

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 9:23 pm
על ידי ירושלמי
הנה איתא ביומא שהאבות קיימו את כה"ת כולה.

אני מבקש לדעת אם ביד מישהו מקור ברור ומדוייק האם קיימו גם את פדיון הבן. מסתמא שכן, רק שעלה לי בזה מקום ספק ואשמח לבירור.

לע"ע מצאתי במ"ר פר' ויצא פרשה ע' כדלהלן:
ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי אמר כותי אחד שאל את ר' מאיר אמר לו אין אתם אומרים יעקב אמתי דכתיב (מיכה ז) תתן אמת ליעקב אמר לו הין א"ל ולא כך אמר וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך א"ל הין אמר לו הפריש שבטו של לוי אחד מעשרה למה לא הפריש א' מי' לשנים שבטים אחרים אמר לו וכי י"ב הן והלא י"ד הן אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי א"ל כ"ש אוסיפתא מיא אוסיף קמחא אמר לו אין את מודה לי שהם ארבע אמהות א"ל הין אמר לו צא מהם ד' בכורות לד' אמהות הבכור קודש ואין קודש מוציא קודש אמר לו אשריך ואשרי אומתך שאת שרוי בתוכה:


ובד' המדרש יל"ע האם באמת פדה כל בכור מבניו? גם מהשפחות? האם גם הם בכלל פטר רחם בישראל (היינו האם לשפחות יש גדר ישראל)?

Re: האם האבות הק' פדו את בכוריהם

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 9:32 pm
על ידי שילה
עניין הפדיון בא בעקבות מכת בכורות.

ואצל ישמעאל לבטח שלא היה פדיון שהרי הכניסה בה עין הרע והפילה.

Re: האם האבות הק' פדו את בכוריהם

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 9:42 pm
על ידי היא שיחתי
מופיע המדרש גם בתרגום יונתן בפרשה

Re: האם האבות הק' פדו את בכוריהם

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 10:23 pm
על ידי חכם באשי
המדרש הנזכר מובא גם בפרקי דר"א (וידוע הקשר ההדוק בינו לבין התרגום המיוחס ליב"ע), ושם נוסף, שגבריאל המלאך העלה את לוי לשמים וקידשו כבכור. משהו כזה, אני כותב מהזכרון.

יעקב אבינו היה בכור, האם פדה עצמו?

פורסם: ב' דצמבר 14, 2020 1:24 pm
על ידי ארזי ביתר
מאן דהוא שאלני האם יש מי מחכמי הדורות שדן מדוע לא מצינו שפדה יעקב את עצמו אחר שנטל מעשיו את הבכורה.

ידוע לי שע"פ פשט אין מקום לשאלה זו, כיון שפדיון הבן שייך רק בפטר רחם, ומ"מ אני מחפש אחר מי שדן בענין זה [אם ישנו כזה].

Re: יעקב אבינו היה בכור, האם פדה עצמו?

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 7:19 am
על ידי במסתרים
מנין לך מה "לא" עשה?
והיכן מצאת שפדה אברהם את יצחק, ויצחק את עשו? ואת"ל שנפדה עשו אפשר לומר שמכר ליעקב את בכורתו הפדויה.

ועיין עוד כאן.

Re: האם האבות הק' פדו את בכוריהם

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 7:27 am
על ידי במסתרים
עיין עוד כאן וכאן

Re: האם האבות הק' פדו את בכוריהם

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 10:10 am
על ידי עזריאל ברגר
ירושלמי כתב:לע"ע מצאתי במ"ר פר' ויצא פרשה ע' כדלהלן:
ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי אמר כותי אחד שאל את ר' מאיר אמר לו אין אתם אומרים יעקב אמתי דכתיב (מיכה ז) תתן אמת ליעקב אמר לו הין א"ל ולא כך אמר וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך א"ל הין אמר לו הפריש שבטו של לוי אחד מעשרה למה לא הפריש א' מי' לשנים שבטים אחרים אמר לו וכי י"ב הן והלא י"ד הן אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי א"ל כ"ש אוסיפתא מיא אוסיף קמחא אמר לו אין את מודה לי שהם ארבע אמהות א"ל הין אמר לו צא מהם ד' בכורות לד' אמהות הבכור קודש ואין קודש מוציא קודש אמר לו אשריך ואשרי אומתך שאת שרוי בתוכה:

?

וצ"ע מדוע מונה ד' בכורות ולא ה' "כי מנשה הבכור".

Re: יעקב אבינו היה בכור, האם פדה עצמו?

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 7:36 pm
על ידי בן_אליעזר
אמנם לא עברתי כה"צ על המלונקק שם (ובו - במלונקק שם..), אך רצו"ב ב' דברים שראיתי בעניין (גם כאלו הקשורים במסתעף, ולא רק אצל יעקב בעצמו).

א] מתוך קונט' "עזרת אליעזר", שו"ת מהגרח"ק על הפרשה (ב' שאלות בשלהי עמוד הא', ובהמשכו בעמוד שלאחריו). האומר בפשטות שהאבות עשו פדה"ב (אך לא מקשר ליעקב ספציפית בגלל הבכורה, ואולי כוונתו גם ע"ז).

ב] מערכה ארוכה מהרב שכטר, ובסוף החלק הרצו"ב (ע' קב, בסופו) דן בהמשך לכל הנ"ל (באופן נסי או טבעי) באם הי' ליעקב אבינו לעשות פדה"ב לבנו יוסף.