מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אהבה לשניים וגבול במעיים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

אהבה לשניים וגבול במעיים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 19, 2024 11:17 am

תנחומא וירא סימן כב:
וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ. אָמַר לוֹ: אֵי זֶה בֵּן? אָמַר לוֹ: אֶת יְחִידְךָ. אָמַר לוֹ: זֶה יָחִיד לְאִמּוֹ וְזֶה יָחִיד לְאִמּוֹ. אָמַר לוֹ: אֲשֶׁר אָהַבְתָּ. אָמַר לוֹ: שְׁנֵיהֶם אֲנִי אוֹהֵב, אָמַר לוֹ: אֶת אֲשֶׁר אָהַבְתָּ הַרְבֵּה, אָמַר לוֹ: וְכִי יֵשׁ גְּבוּל בַּמֵּעַיִם? אָמַר לוֹ: אֶת יִצְחָק.

ובדברי רבותינו מצאנו אחרת:

עקידת יצחק כאן:
את בנך את יחידך וכו׳ – הנה החוקר פרק ו׳ ממאמר ח׳ מספר המדות בפתח דבריו אמר לא יקרה להיות א׳ אוהב רבים כפי האהבה השלמה כמו שלא יעשה לאהוב הרבה דברים יחד כי זה דומה להעדפה. ואמנם זהו טבעי להיות לאחד. ובפ׳ י״ב מהתשיעי החל ג״כ האם ראוי עשות אוהבים רבים וכו׳. וביאר כי לפי שהאהבה השלמ׳ היא מה שתיחד האוהבים להיות בעצם אחד שנאמר ואהבת לרעך כמוך (ויקרא י״ט:י״ח) הנה א״א להיות האדם אוהב לרבים כי איך יתעצם האחד עם הרבים וכבר יקרו להם ענינים הפכיים יחוייב שיקבצו בו השמח׳ והעצב יחד וכדומ׳ מה שא״א. וכו' והוא ממש טעם את בנך את יחידך אשר אהבת כי היחידות יקשר עם האהבה ירצה בנך המיוחד בסגולה בלתי משותפת עם אחיו אשר בעבורה אהבת אותו שלמה הנתנת ליחיד והוא פירוש נכבד לשני ענינים יחד.

מהר"ל בהקדמת תפארת ישראל:
אין האהבה לשנים, כי כל אהבה היא דבקות בנאהב ואם דבק בזה אינו דבק באחר.

וצ"ע.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: אהבה לשניים וגבול במעיים

הודעהעל ידי HaimL » ג' נובמבר 19, 2024 11:41 am

יש לדקדק, דבאמת אאע"ה לא היה אוהבם מצד טבעם, אלא מצד שהם בניו, וזאת כוונת התנחומא ז"ל וכי יש גבול במעיים, ובזה לא ה"ל שום חילוק בין יצחק לישמעאל, דדווקא בשרה אמנו כתיב וַתֵּ֨רֶא שָׂרָ֜ה אֶֽת־בֶּן־הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה לְאַבְרָהָ֖ם מְצַחֵֽק׃, היינו ששנאה את ישמעאל מצד טבעו, שהיה עוסק בע"ז ג"ע וש"ד, ואברהם לא ראה, ואדרבה כתיב ביה, וַיֵּ֧רַע הַדָּבָ֛ר מְאֹ֖ד בְּעֵינֵ֣י אַבְרָהָ֑ם עַ֖ל אוֹדֹ֥ת בְּנֽוֹ׃, מצד שהוא בנו. וגדולי החוקרים ז"ל כתבו מצד האהבה שבאה מחמת הטבע, שע"כ אם אוהב את ישמעאל מצד טבעו, הרי שאת יצחק יאהב פחות כי טבעו שונה. ולהיפך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 120 אורחים