עמוד 1 מתוך 1

תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 11:32 am
על ידי הפשוט בפשטותו
נחלקו הפוסקים עד מתי אפשר להשלים הבדלה של יו"ט, השע"ת [תצ"א] הביא דעה דעד ז' ימים, אמנם המ"ב [תצ"ט] נקט בשם הגרעק"א דרק בלילה אפשר ומצדד דאף למחרת אפשר, וכמדומה דכן נקטי'.
יצאתי להסתפק במי ששכח הבדלה במוצאי שמחת תורה, ונזכר בשבת, להשיטה דחייב בהבדלה עד ז' ימים, האם בשבת חייב בהבדלה, או שהשבת מפקיעה חובת ההבדלה כיון דהיא קדושה גבוהה יותר - וזה יש להסתפק ביו"ט שחל בער"ש - האם אין חייבים בהבדלה או דחייבים ובמוצ"ש מבדיל על שניהם. ואי נימא דיש חיוב הבדלה יש לדון האם יכול לטעום קודם הבדלה ואיזה נוסח יאמר [ושאני מיו"ט שחל בער"ש אף להצד דחייב בהבדלה והבדלה של מוצ"ש פוטרתו, שלא גזרו כלל על איסור טעימה בשבת זו].

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 12:42 pm
על ידי יבנה
מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 12:50 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

יפה מאוד.
ישר כחך!

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 1:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
הפשוט בפשטותו כתב:ואי נימא דיש חיוב הבדלה יש לדון האם יכול לטעום קודם הבדלה ואיזה נוסח יאמר.

לגבי המקרה ההפוך - יו"ט שחל ביום שני בשבוע ולא הבדיל במוצ"ש ולא ביום ראשון - יש דיון בפוסקים בהלכות ראש השנה על מי שמתענה כל המעת-לעת של ער"ה, ולמיטב זכרוני משמע ברור שיבדיל בנוסח הרגיל של "בין קודש לחול".
וכן מובא שם במפורש שיש איסור טעימה, ולכן ישמע קידוש מאדם אחר ולא יטעם מהכוס, ואחר כך יבדיל לעצמו על כוס שניה, ואינו יכול לומר קידוש והבדלה (יקה"ז) על כוס אחת, כיוון שאלו הם שני ענינים שונים עיי"ש.

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 1:11 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 2:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

כבר כתבתי שלגבי המבדיל בין קודש לחול - פשיטא שזהו הנוסח.
אי אפשר לומר "המבדיל בין קודש לקודש" אם אין מדובר בשני ימי קודש רצופים!

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 4:25 pm
על ידי יבנה
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.
והרי כבר הבאתי שבעל השיטה של עד ז׳ ימים כתב להדיא שא״א להבדיל בשבת. וברור שאין לו שיטה מחודשת בהשלמת הבדלת יו״ט בשבת, אלא שמתייחס לזה כאילו זה עדיין ליל ששי ויש זמן רב עד שיגיע השבת.

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 6:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
יבנה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.

עד כמה שידוע לי - ממש לא כך!
לדוגמא: כשהוא מתעכב עם ההבדלה במשך כמה ימים - הוא נזהר שלא לעשות מלאכה גמורה ושלא לאכול ולא לשתות - מלבד מים שמפורש להיתר - עד ההבדלה.

והיזהרו בגחלתן!

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 7:31 pm
על ידי יבנה
עזריאל ברגר כתב:
יבנה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.

עד כמה שידוע לי - ממש לא כך!
לדוגמא: כשהוא מתעכב עם ההבדלה במשך כמה ימים - הוא נזהר שלא לעשות מלאכה גמורה ושלא לאכול ולא לשתות - מלבד מים שמפורש להיתר - עד ההבדלה.

והיזהרו בגחלתן!

כוונת דבריי שהוא מתייחס לזמן שלו כעיקר ואל זמן של כו״ע כטפל. פשוט שמתי שיוצא לחשבונו שבת הוא שומר על כל דיניה ופרטיה, אבל כשלכו״ע הוא שבת ולעצמו הוי יום חול אין הוא נוהג בזה כשבת לכל דבר. וכגון מתי שלכו״ע הוא שבת אבל לפי חשבונו זה יום חמישי, האם הוא נמנע מלאכול ולשתות עד שיקדש?

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 7:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יבנה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.

עד כמה שידוע לי - ממש לא כך!
לדוגמא: כשהוא מתעכב עם ההבדלה במשך כמה ימים - הוא נזהר שלא לעשות מלאכה גמורה ושלא לאכול ולא לשתות - מלבד מים שמפורש להיתר - עד ההבדלה.

והיזהרו בגחלתן!

כוונת דבריי שהוא מתייחס לזמן שלו כעיקר ואל זמן של כו״ע כטפל. פשוט שמתי שיוצא לחשבונו שבת הוא שומר על כל דיניה ופרטיה, אבל כשלכו״ע הוא שבת ולעצמו הוי יום חול אין הוא נוהג בזה כשבת לכל דבר. וכגון מתי שלכו״ע הוא שבת אבל לפי חשבונו זה יום חמישי, האם הוא נמנע מלאכול ולשתות עד שיקדש?

למיטב ידיעתי, אתה חושד בכשרים.