עמוד 1 מתוך 1

היתכן שמשה רבינו לא לימד מה שיעור הקרקע החייבת במתנות עניים?

פורסם: ש' אוקטובר 26, 2024 8:40 pm
על ידי צופה_ומביט
משנה פאה ג, ו:
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: קַרְקַע בֵּית רֹבַע חַיֶּבֶת בְּפֵאָה.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: הָעוֹשָׂה סָאתַיִם.
רַבִּי טַרְפוֹן אוֹמֵר: שִׁשָּׁה עַל שִׁשָּׁה טְפָחִים.
רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתֵירָה אוֹמֵר: כְּדֵי לִקְצֹר וְלִשְׁנוֹת; וַהֲלָכָה כִּדְבָרָיו.
רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר: קַרְקַע כָּל שֶׁהוּא חַיֶּבֶת בְּפֵאָה.

ופסק הרמב"ם כר"ע, וכתב הדרך אמונה (מתנו"ע ב, ג ס"ק לו, וציין מקורו במנח"ח תקצב) שה"ה לשכחה ולקט [ופשוט כי אותה דרשה או סברה שממנה נלמד לפאה קיימת גם בלקט שבאותו הפסוק, וכן בשכחה, ואכמ"ל].

א"כ, נחלקו כאן בשיעור הקרקע החייבת במתנות עניים.

והנה ייסד הרמב"ם בהקדמת פיה"מ שכל דבר המקובל ממשה לא נפלה בו לא טעות ולא מחלוקת ולא שיבוש במסירה, וכל מה שנמצא בו מחלוקת הוא רק בדינים שלא שמעו ממשה והוצרכו לדונם בעצמם בדרכי הדרש והעיון, עיי"ש.
ולפי זה, צ"ל שלא שמעו ממשה מה שיעור הקרקע החייבת במתנות עניים.
וצ"ע הכיצד דין כזה, שהוא יסודי למתנות עניים, א-ב של המציאות עליה מדובר, לא השמיע משה.

ובמשנה שם ב, ו:
אָמַר נַחוּם הַלַּבְלָר, מְקֻבָּל אֲנִי מֵרַבִּי מְיָאשָׁא, שֶׁקִּבֵּל מֵאַבָּא, שֶׁקִּבֵּל מִן הַזּוּגוֹת, שֶׁקִּבְּלוּ מִן הַנְּבִיאִים, הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי, בְּזוֹרֵעַ אֶת שָׂדֵהוּ שְׁנֵי מִינֵי חִטִּין, אִם עֲשָׂאָן גֹּרֶן אַחַת, נוֹתֵן פֵּאָה אַחַת; שְׁתֵּי גְּרָנוֹת, נוֹתֵן שְׁתֵּי פֵּאוֹת.

הלכה כזו בפאה, שבוודאי היא אינה עיקרית אלא צדדית, ואינה כלל אלא פרט שבפרט, יש עליה מסורת איש מפי איש עד הלכה למשה מסיני, כי אותה השמיע משה. ואילו שיעור הקרקע החייבת בפאה ובכל מתנות עניים אין עליה הלכה למשה מסיני, כי אותה לא השמיע משה?
כיצד זה יתכן?
אתמהה.

Re: היתכן שמשה רבינו לא לימד מה שיעור הקרקע החייבת במתנות עניים?

פורסם: ש' אוקטובר 26, 2024 8:44 pm
על ידי תוכן
משה רבינו אמר ששיעור הקרקע הוא שיעור חשוב, ונחלקו כמה הוא שיעור חשוב.

Re: היתכן שמשה רבינו לא לימד מה שיעור הקרקע החייבת במתנות עניים?

פורסם: ש' אוקטובר 26, 2024 8:46 pm
על ידי צופה_ומביט
תוכן כתב:משה רבינו אמר ששיעור הקרקע הוא שיעור חשוב, ונחלקו כמה הוא שיעור חשוב.

א. עיי"ש בירושלמי ומפרשים ותראה שלא בזה נחלקו. אלא הוציאו בדרכי הדרש [גז"ש] ונחלקו מהיכן לדרוש גז"ש.
ב. ולמה שמשה יאמר "שיעור חשוב" וישאיר את הדבר עמום [הרי כבר השומעים ממנו לא מבינים מה זה אומר למעשה], ולא יאמר את גודל הקרקע? איזה הפסד יש באמירת שיעור מדויק.

Re: היתכן שמשה רבינו לא לימד מה שיעור הקרקע החייבת במתנות עניים?

פורסם: ש' אוקטובר 26, 2024 8:51 pm
על ידי תוכן
כל גזירה שוה יש לה היגיון.

אולי משה אמר רק שיעור חשוב כדי להשאיר הדבר לחכמים, וכמו במלאכות של חול המועד.

Re: היתכן שמשה רבינו לא לימד מה שיעור הקרקע החייבת במתנות עניים?

פורסם: ש' אוקטובר 26, 2024 8:55 pm
על ידי צופה_ומביט
ולמה שלא יאמר בעצמו?
זה מה שהוא שמע מהקב"ה? "שיעור חשוב"?
ולמה הקב"ה לא גילה את השיעור?
שיעורין הלכה למשה מסיני, אז למה לומר באופן עמום ולהשאיר לחכמים?