סתירה בתפארת ישראל ובריטב"א: האם כל ברכה במקדש היתה בשם המפורש
פורסם: ו' ספטמבר 20, 2024 10:46 am
תפארת ישראל על המשניות:
במשנה יומא ו, ב כתב:
כבר כאן יש סתירה מוזרה מיניה וביה ולא זכיתי להבין.
ובחומר בקודש שם הערה נ כתב:
ואילו במשנה תענית ב, ה כתב:
ואמנם כתב כאן "השם המפורש" ולא "השם ככתבו", אבל בפשטות היינו הך, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות עיוה"כ ב, ו "ובכולם הוא מזכיר ככתבו שהוא השם המפורש", ובהלכות יסוה"ת ו, ב: "השם הנכתב יו"ד ה"א וא"ו ה"א והוא השם המפורש".
וצ"ע.
אודה מאד מאד לכל עזרה.
במשנה יומא ו, ב כתב:
הרמב"ם [א"ה: בפ"ב מעיוה"כ] כתב שהשתחוו בכל פעם ביו"כ. א"כ ע"כ צ"ל דתנא נטר לה מלפרש שכולן השתחוו, עד הכא. מדהוא כאן סוף ההזכרות שבעבודת היום. דבח' ברכות שמברך כוה"ג היום לא השתחוו אף שג"כ הזכיר השמות ככתבן.
ועי' בחומר בקודש פ"ו אות י"ג [הערה נ] שהוכחתי בס"ד שגם במקדש לא הזכירו השם ככתבו רק בנ"כ וביו"כ בווידוי כה"ג ובקריאה לשם חטאת [א"ה: אבל לא בח' הברכות], ועי' מ"ש בפירושינו בס"ד סוף מ"א מפרק כל ישראל.
כבר כאן יש סתירה מוזרה מיניה וביה ולא זכיתי להבין.
ובחומר בקודש שם הערה נ כתב:
נל"פ דמדאיצטריך קרא דושמו את שמי שיברכו ברכת כהנים בשם ככתבו [כסוטה לח ע"א] ש"מ בשאר דוכתי, כגון בברכות ובווידויים וכדומה, גם הכהנים לא הזכירו השם ככתבו, רק הכה"ג ביו"כ כל מקום שהיה מזכיר השם בעבודת היום הזכירו ככתבו.
ואילו במשנה תענית ב, ה כתב:
לפי שבמקדש לעולם לא ענו אמן רק בשכמל"ו, דשם כל המברך ברכה מזכיר את שם המפורש.
ואמנם כתב כאן "השם המפורש" ולא "השם ככתבו", אבל בפשטות היינו הך, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות עיוה"כ ב, ו "ובכולם הוא מזכיר ככתבו שהוא השם המפורש", ובהלכות יסוה"ת ו, ב: "השם הנכתב יו"ד ה"א וא"ו ה"א והוא השם המפורש".
וצ"ע.
אודה מאד מאד לכל עזרה.