מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
רונן
הודעות: 161
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

הודעהעל ידי רונן » ד' ספטמבר 18, 2024 10:47 am

אני מחפש דוגמאות בולטות, ממקרים בהם ביארו הראשונים\אחרונים (לא שיעורי רה"י) את כוונת ההלכה של מחבר מסויים מעצם הימצאותה בפרק או בנושא מסויים.
לדוגמא קלה בעלמא: הרמ"א (יו"ד רסג) פסק שאין למול את הגוי שלא לשם גירות, מקורו בדברי רבנו ירוחם בשם הגאונים. הש"ך שם חלק על כך מראיות שונות, ולדבריו מיירי במקום רפואה (מורנא) בלבד. כחיזוק לדבריו הוא מדייק כך: וכן משמע בר' ירוחם גופיה מדלא כתב דין זה בנתיב א' גבי דיני מילה רק בנתיב י"ז כתבו גבי דיני דהעכו"ם לא מעלין ולא מורידין ושאסור לרפאותן.

אשמח לידיעות בנושא

רונן
הודעות: 161
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

הודעהעל ידי רונן » ד' ספטמבר 25, 2024 12:03 pm

?...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

הודעהעל ידי דרומי » ד' ספטמבר 25, 2024 12:06 pm

אחרי שהבאת כזאת דוגמא מוכחת, מה חסר עוד?

רונן
הודעות: 161
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

הודעהעל ידי רונן » ד' ספטמבר 25, 2024 4:01 pm

ב' עדים :)

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

הודעהעל ידי רציני » ו' ספטמבר 27, 2024 9:37 pm

בית שמואל ו כו שכתב דין זה דמהני אמתלא באשת כהן ולא באשת ישראל.
בית שמואל כח כ דהא המגיד מדייק כן מדלא כתב הרמב"ם דין זה בהחזרת המשכון
רמב"ם מעשר א ח. לא כתב את הדין גבי תרומה. עיין חזון איש שאין את זה גבי תרומה אולם עיין אור שמח שכן. ומעניין שנחלקו הדרך אמונה עם החוט שני האם לפסוק כאן כהחזון איש או כהאור שמח שמהדרך אמונה נראה כהאור שמח ומהחוט שני כהחזו"א. [ואיני יודע אם הם בגדר 'רה"י'].

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ביאור כוונת ההלכה משיבוץ מקומה בפרק\נושא זה ולא אחר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 8:13 pm

אולי שייך לכאן:

משנה פאה ה, ב:
שִׁבֹּלֶת שֶׁבַּקָּצִיר וְרֹאשָׁהּ מַגִּיעַ לַקָּמָה, אִם נִקְצֶרֶת עִם הַקָּמָה, הֲרֵי הִיא שֶׁל בַּעַל הַבַּיִת. וְאִם לָאו, הֲרֵי הִיא שֶׁל עֲנִיִּים.

הראשונים פירשו הלכה זו בשיבולת של שכחה, משום שאין לקט במחובר.
אולם בפירוש הרמב"ם ובהלכות מתנו"ע ד, ג פירש הלכה זו על שיבולת של לקט, דהיינו שלמד מכאן שיש לקט במחובר. חידוש גדול של הרמב"ם.
והסיבה: כי דין זה נשנה במשנה בפרק שעוסק בלקט [ובתוך משנה העוסקת בלקט] ולא בשכחה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים